Mä lähestyisin tuota ilmiötä hiukan eri kautta. On toki totta, että osa tuosta IFK-fanien katkeruudesta tulee suoraan oman seuran jatkuvasta “alisuorittamisesta”. Tuota IFK-osiota on aiemminkin tullut säännöllisesti seurattua, niin kyllähän siellä aina on nähnyt sen fiiliksen, että IFK vetää alle mahdollisuuksiensa. Aiemmin kauden aikana/loppuksestä tuolla saattoi aistia jopa sitä “kateuden” henkeä. Jos ei ihan suoraan sanottukaan, niin rivien välistä saattoi monien kirjoittajien kohdalla toiveen, että organisaatio suorittaisi enemmän Tapparan tapaan tuon edari-pelleilyn sijaan. Kyllä siellä tiedostetaan, että Tappara on monta vuotta saanut revittyä huomattavasti irti enemmän budjetistaan. Tänne palkataan nuoria, halpoja tai halvahkoja pelaajia kehittymään. IFK maksaa samaan aikaan IFK-lisää jollekin Petrellille, koska oma poika…
Enemmän näkisin tuon IFK-fanien sulamisen Jatkoajassa puolustus-mekanismina. Mennään tuon Brändin ja Stadilaisen ylimielisyyden taakse hakemaan lohdutusta. Haetaan niitä vikoja toisesta, ettei tarvitse katsoa peiliin ja arvioida omaa tekemistä. On helpompi huudella Tapparan pelin olevan tylsää kuin myöntää se, että IFK ei itse asiassa kykene yhtään parempaan, vaan on tosiasiallisesti “tuon koneen hampaissa” jopa se tylsempi joukkue…
Tapola pyyhkii kolmatta kautta pelillisesti jäätä joukkueella (tämä sarja on toki edelleen auki, joten ei kirjoiteta IFK:ta ulos vielä tältä keväältä), jonka pitäisi budjettinsa ja talousalueensa kautta olla Liiga-kiekon lippulaiva. Joku tuolla IFK-osiossa näytti kirjoittaneen, että IFK ei ole tähän mennessä ikinä voittanut mestaruutta, jos se on pudotuspeleissä kohdannut Tapparan. Olen melko varma, että täälläkin menisi ihmisillä kuppi nurin, jos joka kevät sen suuren unelman edessä olisi sama mörkö. Kaikenlisäksi kun se Mörkö on joukkue, minkä jotkut Ilvekset ja Jukurit kykenee painamaan siltaan…