Jukka Rautakorpi - Tapparan päävalmentaja 2017-20

Ai, no mä muistelin jotenkin, että olisi ollut vielä vuosi jäljellä, mutta suostui siirtymään Rautakorven tieltä UTJ:ksi.

Tämän päivän Aamulehdessä,(ainakin laatikkoon kannetussa)on hyvää settiä Rautakorvelta: Viides Haaste.

Oliko juttu tämä:

http://www.aamulehti.fi/urheilu/jukka-rautakorpi-on-ymmartanyt-tappara-legendan-merkityksen-vuonna-1995-en-sita-osannut-ajatella-24287565/

Kannattaa lukea. On kyllä hyvä haastattelu ja avaa Tapparan lähihistoriaa ja tulevaisuuden suunnitelmia Rautakorven silmin.

Minä olen kasvanut tapparalaiseen kulttuuriin, eikä Tappara rautakorpilaiseen kulttuuriin. Se on ehdottomasti näin päin. Olen vasta jälkeenpäin tajunnut, että Tapparassa on ollut jo Kalevi Nummisen ajoista lähtien vahva harjoituskulttuuri. Vuonna 1995 en sitä osannut ajatella” - J.R.

5 tykkäystä

Sama juttu. Paperissa lisäksi juttua tuosta U20-episodista.

Ja paperissa JR puolustaa Marjamäkeä ja kritisoi tätä nykyajan someviestinnän liiallista voimaa.

9 tykkäystä

Tässä vielä linkki tuohon toiseenkin juttuun:

Ensi vuonna entistä nopeampaa ja luovempaa peliä. Kuulostaa oikein hyvältä.

Eikös tuosta pelitavan nopeuttamisesta ja luovuudesta ollut puhetta viimeksikin kun Rautakorpi tuli Tapparaan? Melkoisiksi viivelähdöiksi se meni silloin.
Nythän Tapola on nopeuttanut varsinkin suunnanmuutospeliä paljon tälle kaudelle josta plussaa.

2 tykkäystä

Kiva katsoa mitä Rautakorpi saa aikaan kun antaa enemmän vapauksia pelaajille. Toivottavasti tuo nopeampi ja luovempi peli tulee toimimaan tai sitten Rautakorpi siirtyy taas johkin träppiin ja jurnutellaan maalin pelejä.

Rautakorpi haluaa luoda omista junnuista liigatason pelimiehiä, mutta niinköhän montaa tonttia oo tarjolla kuitenkaan. Riippuen miten nuo huhut muuttuu todeksi tänne tulevista pelaajista.

Kun Rautakorpi palasi viimeksi, ei edellisellä joukkueella ollut mitään pelitapaa, ehkä jonkinlainen siilipuolustus.

Kyllä Tappara käänsi peliä nopeasti jo 2012-13 kaudella. Toki paljon pelattiin myös hyvin hitaita lähtöjä.

3 tykkäystä

Pelihän tulee olemaan juuri niin nopeaa ja luovaa kuin mitä pelaajamateriaali pystyy suorittamaan. Pelitapa muokkautuu kyllä sen joukkueen kykyjen mukaan myös,

2 tykkäystä

Kyllähän Tappara nytkin pelaa Rautakorven ja Tapolan yhdessä suunnittelemalla pelitavalla. Pohjat Jukalta ja Jussi tuonu pieniä omia mausteita lisää siihen.

3 tykkäystä

Hiitsu puukottaa. En nyt millään tavalla koe, että viikonlopun haastattelu Aamulehdessä sekoittaisi pakkaa. En nyt ymmärrä.

3 tykkäystä

Sanoisin että Juha Hiitelä ei taida enää olla Tamperelaisen kiekon ytimessä. Mitä liikkeitä on Rautakorven ja Tapparan välillä sitten 2012 tulemisen tapahtunut, ovat kyllä jotain muuta kuin äkkinäisiä lähtöjä. Sillon josku 2005 tai jotain taisi lähtä kun ei tainnut olla resurssit haluamallaan tasolla…jos en ny väärin muista.

Lukikohan Hiitelä tuota Aamulehden juttua, johon hän Rautakorven osalta viittaa:

Rautakorvelle kuuluu iso kiitos siitä, mitä Tappara on tänä päivänä. Rautakorven suusta tällaista lausetta on kuitenkin turha odottaa. Hän alkaa kiemurrella, kun puhe kääntyy hänen merkitykseensä Tapparan menestyksen luojana.

http://www.aamulehti.fi/urheilu/jukka-rautakorpi-on-ymmartanyt-tappara-legendan-merkityksen-vuonna-1995-en-sita-osannut-ajatella-24287565/

1 tykkäys

Vaikuttaisi Hiitsun somekirjottelun pohjalta, että omaa vahvat antipatiat JR:ää kohtaan.

Olen kerran istunut katsomossa, kun Hiitelä naukui selän takana. Ihmettelen suuresti, ettei niillä näkemyksillä ja sillä tietämyksellä olla NHL:ssä päävalmentajana.

4 tykkäystä

En ole varma jaksanko edes kirjoittaa vastinetta tuolle Hiitelälle, koska mun mielestä tuo sisäinen logiikka koko artikkelissa on niin surkea, että tuollaisesta suorituksesta pitäisi saada jonkinlainen erityispalkinto vuoden turhimman artikkelin kirjoittamisesta. Eikä ole Hiitelälle edes eka kerta, kun mies tekee sitä kuuluisaa journalistin taustatyötä, yhdistelee täysin tarpeettomasti toisiinsa erilaisia tosiasioita ja sitten yhdistää ne yhdeksi kokonaisuudeksi, jolla ei ole mitään päätä eikä häntää.

Mielestäni koko ajatus on jotenkin ontuva jo lähtökohtaisesti: en ole varma onko valmentajan työ juuri se paras alusta, johon soveltaa perinteistä työmiehen logiikkaa. Valmennuksen tuote kun on urheilu ja paremmat urheilijat, sivutuotteena tulee myös voittoja yms. Joka tapauksessa kyseessä on pitkälti sellainen ala, jonka tuote (miksi on valmentaja?) on vähintäänkin poikkeuksellinen. Toisaalta en nyt tiedä, toimiiko tuo logiikka sitten paremmin perusduunarialoilla. Itse olen ollut kaupassa töissä osa-aikaisena ja mietin, että onhan tuo nyt aika hassu ajatus, että olisin automaattisesti huonommin motivoitunut, kun minulla ei ole täysiä työtunteja sopparissa.

Valmentaja elää ja hengittää joukkueensa kanssa. Valmentajan työnkuva ei ole sellainen perinteinen “joo aamulta seittemältä duunii, sitten vähä treeniä - päivällä kauppaan vaimon kanssa ja illalla peliin ja sen jälkeen lenkin kautta kotiin.” Valmentaja on duunissa 24/7. Hän miettii kotonaan, miten saa ihmiset (joukkueen) pelaamaan yön pimeinä tunteina parasta mahdollista jääkiekkoa seuraavana päivänä. Sivutuotteena saat katsoa ja miettiä urheilijan kehitystä, muiden pelaamista ja miettiä, miten me pelataan. Valmentajan työ on ehkä kaikista vähiten sitä, että istut 8 tuntia toimistossa ja kun päivä on pulkassa heität joukkueen mielestä ja keskityt muuhun. Valmentaminen ja kokonaisvaltainen valmennusprosessi riippuu urheilijoista ja heidän tarpeistaan, ei mistään päivärytmeistä.

Valmentaja vastaa treenaamisesta ja sen suunnittelusta, mutta ei valmentajan tarvitse itse olla paikalla 24/7, mitä siellä tehdään. Urheilijat hoitavat osan itse omana työnään ja riittää, jos työnjako on selvä ja apuvalmentaja katsoo siinä päältä, miten homma sujuu. Ei kaikkea hyvänen aika yhden ihmisen kuulu tehdä. Samalla, kun Hiitelä tässä onnistuneesti haukkuu valmentajien työmoraalin, koska tekevät vain puolta päivää (ja miettivät loput kotona syntyjä syviä) niin hän kuitenkin muistaa mainita, että olisi hyvä, jos Rautakorpi ei olisi niin paljon seuraamassa, mitä hänen joukkueensa tekee.

Toistetaan nyt vielä: ETTÄ MITÄ? Rautakorven pitäisi samaan aikaan olla sekä Tapparassa päävalmentajana ikuisesti, mutta samalla hänen ei tulisi kuitenkaan olla seuraamassa liikaa, mitä pelaajat tekee. Duunissa pitäisi olla 8-10 tuntia päivässä yhdessä paikassa ja samalla sitten kuitenkin varmistaa, että ei ole duunissa. Hiitelä, miten meni noin omasta mielestä?

14 tykkäystä

Olen ollut kerran linja-autossa kun Hiitelä puhui itsestään suureen ääneen puhelimeen kolmannessa persoonassa.

6 tykkäystä

Arvostan noita peterran mielipiteitä. Asiat perustellaan hyvin ja huomioidaan asioita eri kantilta. Jatka peterra samaan malliin. Ainaki minä jaksan lukea noita pitkiä tekstejä jossa puhutaan silkkaa asiaa. :+1:

5 tykkäystä

Hyvää analyyssiä.

1 tykkäys