Jukka Rautakorpi - Tapparan päävalmentaja 2017-20

@peterra Vastaan tänne Rautakorven ketjuun, ettei vedetä Jasua ihan sivuraiteille.

Olen vahvasti eri mieltä tästä ikiaikaisesta taipumuksesta:

  • Rautakorpi on SJL:n Meidän Pelin pääarkkitehti. Pelitavan ytimessä on nimenomaan kiekossa pysyminen. Ei luovuta pelivälineestä tarpeettomasti, ei hyökätä alivoimaisena. Palautetaan kiekko ja lähdetään hitaasti, jos ei ole vapaata kaistaa hyökätä vähintään tasavoimaisena.
  • Rautakorven edellisen visiitin Tappara oli erittäin kiekollinen. Viivelähdöt, kiekkokontrolli, pitkät hyökkäykset.

Vuosituhannen vaihteen Tappara luopui kiekosta, voittaakseen sen takaisin. Tämä oli sen ajan kirkkainta pelinäkemystä (Erkka Westerlundin tutkimuksen tulos), jonka kruununjalokivenä Summasen World Cupin hopea ja Liigan tasolla Tapparan edellinen finaaliputki. Rautakorven ajatukset olivat kuitenkin jo päivittyneet seuraavalle visiitille - itseasiassa hän oivalsi olennaisen jo hävittyään Lukon kanssa playoffit, toteamalla että paremmin liikkuva joukkue voittaa (vastavoima edelliselle näkemykselle, että vahvin kamppailija voittaa).

5 tykkäystä

En toivo että Jukka sairastuisi, mutta olisi kovin mielenkiintoista nähdä tällä kaudella yksi tai kaksi peliä ilman että JR seisoisi penkin takana.
Tulisiko Jukalta tiukat raamit joiden sisällä olisi pakko pysyä, vai antaisiko Jukka vapautta toimia omien näkemysten mukaan?

Joukkueella ei näytä olevan tiukkoja raameja nytkään, joten olisi kummallista, jos Rautakorpi poissaollessaan määräisi sellaiset.

ljpp:n kanssa samaa mieltä Rautakorven taipumuksista. Loppujen lopuksi Rautakorvella on hyvin vähän koko uran ajan säilyneitä taipumuksia. Vaatimustaso on varmasti aina ollut kova, mutta pelillisesti on nähty monenlaista.

3 tykkäystä

Eikö jo Tapparan pukukopin huoneentaulussa korosteta rauhallista vaihtopenkkiä? Valmentaja itse näyttää esimerkkiä. Erätauolla ja pelien välissä tehdään se opettaminen ja oppiminen, poikkeuksia lukuunottamatta.

Käsittämätön hahmo kyllä. Vuodesta/vuosikymmenestä toiseen jakaa mielipiteet poikkeuksellisen voimakkaasti, oli sitten itse asia iso tai pieni.

6 tykkäystä

Amen.

Tätä ketjukoostumusta on ruodittu pitkään tällä palstalla ja varmaan enemmistö jakaa näkemyksen, jonka mukaan (i) Jasu on tärkeä pelaaja Tapparalle; (ii) Jasun optimaalin pelipaikka ei ole Kuuselan ja Zabon keskellä; ja (iii) Kuuselasta ja Zabosta olisi revittävissä enemmän tehoja, jos keskellä pelaisi joku kiekollisesti pätevämpi pelaaja.

Olen kyllä pettynyt Zaborskyyn, mutta yksi asia joka pn vaikuttanut tehottomuuteen on ketjukoostumus. Mielestäni tämä ketjukoostumus on myös syönyt Zabon itseluottamusta, mikä on näkynyt viime aikoina siinä, että mies ei saa enää mistään sisään.

Se mikä eniten aiheuttaa huolta tämän hetken Tapparassa on se, että epäilen meidän pystyvän voittamaan 4 kertaa top4-joukkuetta.

Joukkue pelaa tällä hetkellä mielestäni lähellä minimitasoaan. Pelaajamateriaali on sen verran laadukas, että tämäkin taso riittänee tuomaan top4-sijoituksen.

Olipa tunteikas peli. Iso voitto. Paljon oon tällä kaudella antanut pyyhkeitä Rautakorvelle peluutuksesta, mutta Jukka veti tähän kohtaan kauden parhaan peluutuksensa. Erityisesti viimeiset viisi minuuttia; ketjurulettia - ei. Ainoastaan kuumia pelaajia kentälle, jatkuvalla syötöllä. Zaborskyn laittoi heti kentälle uudestaan, kun teki maalin ja meinasi syöttää heti toisen.

Joskus on paikallaan kehua: nyt oli todella kova paikka ja nyt piti voittaa keinolla millä hyvänsä. Ja Rautakorpi peluutti aivan hurmiossa viimeiset 5 minuuttia. Jos joskus ollaan voitto ansaittu niin nyt se tuli kyllä niin helpottavaan paikkaan.

Ainoa, mikä inhottaa on se, että yleisö buuailee Tapparalle. Käsittämätöntä toimintaa silloin, kun näkee, että joukkue on aivan tapissa ja yrittää aivan kaikkensa. Ässät sai koko pelissä ehkä 4 maalipaikkaa ja jokaisella kertaa annettiin omille palautetta. Ei näin.

12 tykkäystä

Tämä. Tosin kyllä sen tuskan huomaa myös yleisöstä ja epäonnistumiset tuntuu pahalta ja jotkut reagoi sitten vähän herkemmin. Tää voitto teki kannattajia myöten sitä kuuluisaa nasupetteriä.

3 tykkäystä

Missä lie tämmöistä tapahtunut? En ainakaan kuullut minkäänlaista tuollaista vaan pikemminkin jengi oli tänään hyvin mukana ja kannusti. Joku yksittäinen kenties?

1 tykkäys

Saatoin dramatisoida asiaa hieman, mutta kyseessä samalla myös subjektiivinen harha, koska meidän takana C3:ssa oli kyllä sellaisia huutajia ja haukkujia koko pelin, että hävetti. Kun itse kuulee sen koko pelin niin kokonaisuus voi hämärtyä.

3 tykkäystä

Näin varmaan. Olihan se jännittävää, kun vietiin peliä mutta maalia ei sitten millään, millään tahtonut tulla. Turhautuminen saattoi olla lähellä joka voi tuon selittää.
Niin tärkeä tässäkin mielessä oli tuo voitto, ja oli kyllä mm. Kuusela helpottuneen oloinen matsin jälkeen.
Hienoa Tappara!

3 tykkäystä

https://www.aamulehti.fi/urheilu/tappara-nousi-lopussa-assien-ohi-rautakorpi-heittaytyi-syvalliseksi-sita-negatiivisuutta-jota-jaakiekossa-on-emme-paasta-tuonne-koppiin-200650580/

Sitä negatiivisuutta, jota jääkiekossa yleensä on, emme päästä tuonne koppiin. Meidän joukkuettamme katsotaan koko ajan suurennuslasilla, mutta meidän pitää olla äärettömän positiivisia siitä, mitä teemme. Meidän pitää tunnistaa oikeat asiat eikä kytätä virheitä, Rautakorpi sanoi.

13 tykkäystä

Tietääköhän tää äijä yhtään mitä tekee? 41 matsii takana ja yhteen käteen riittää matsien viihdyttävyys kappaleissa.

E: Meinaan vaan että tällä rosterilla peli näyttää todella usein siltä ettei ole mitään punaista lankaa koko touhussa.

13 tykkäystä

Täytyy sanoa, että erittäin pettynyt olen siihen miten peliä on kehitetty. Siis tuo hyökkäyspelaaminen ja yv on sitä itseään. Palikat pitäisi olla kyllä kunnossa, jos rosteria katsoo. Ymmärrän toki sen, että tulos edellä mennään, mutta eikö tolla nipulla oikeesti parempaan ja viihdyttävämpään peliin pysty niin että tulostakin tulee??
Kuka lähtee halliin, kun kotisohvallakin tuntuu pahalle?

Välillä on ollut pilkahduksia paremmasta, mutta sitten taas ollut paluu samaan paskaan. Vain tämä pellavapäinen professori tietää, että haetaanko tällä jotain isompaa kokonaisuutta vai mikä nyt on tilanne.

7 tykkäystä

Mä oon koko kauden lujasti odottanu että Jukka yllättää, mutta alkaa tiimalasissa aika loppua kun haluais nähdä viihdyttävää kiekkoa edes kotona mutta ei… Uskallan väittää että moni muu koutsi ois saanu paljon enemmän irti.

Kuules nyt Jukka, näytäs mulle ja meille muille että ootko sä nero vai menikö sun juna jo?

11 tykkäystä

Veikkaan, et tietää

2 tykkäystä

Ollaan jo hetken runkosarjan paremmalla puolella ja tuntuu että otteet vaan heikkenee koko ajan. Pelataan periaatteessa ihan ok mutta maalille ei olla valmiita menemään ja neljästä ketjusta vain Rauhalan ketju on sellanen mikä saa jäädä,muut pitää räjäyttää atomeiksi. Ilman kunnon sentterihankintaa ei tuu mitään koska Järviset tuntuu olevan ihan kassalla

4 tykkäystä

Kiinnostaisi tietää miksi joukkueeseen otetaan pelaajia, joita ei käytännössä peluuteta, Redenbach ja nyt Hamilton. Pelasiko nelosketju tänään muka niin huonosti, että piti viltittää? Mielestäni ei.

Jotenkin on erikoista, että noinkin korkealla ollaan, vaikka on ollut aika pään hakkaamista tämä alkukausi.

6 tykkäystä

Valitettavasti en tällä hetkellä näe Rautakorven tuoneen kuin joukkueen peli-ilottomuuden ja pelaajien alisuorittamisen.

Yksittäisiä erän mittaisia suonenvetoja on kaudella nähty mutta ne laitan joukkueen sen hetken flown piikkiin, en valmentajan ansioksi.

Nyt Jukan olisi saatava oikeasti uusi ilme koko tekemiseen.
Olisihan sa noloa jos Tapola joudutaan kutsumaan hädän hetkellä apuun.

9 tykkäystä

Näkisin, että Nurmea ja Hamiltonia ei tarvitse kouluttaa, pari peliä heillä takana urallaan.

Miten se liittyy mihinkään?