En pidä todennäköisenä, että onnistuu tällä kaudella, mutta voi onnistua liigapelaajilla jossain vaiheessa.
Yritän nyt avata silleen, miten itse näin tuon Jokerien pelin. Yksi aika toistuva juttu oli se, että Jokerit ei karvannut viisikkona, joka hämmensi minua aika paljon. Itse asiassa karvaus oli sitä, että kentän nopein jätkä (oli aika usein muuten Eeli Tolvanen) luistelee koko ajan päästä päähän kuin joku libero. Tuntui, ettei hän mene mitään reittejä vaan hänen koko pelinsä on sitä luistelua ympäriinsä.
Tämä Eelin jatkuva luisteliminen pakotti aika usein Sotsin reagoimaan häneen ja se tuotti tulosta. Ylipäätään samaa homma hoiti toisessa ketjussa Jormakka ja nähdäkseni nelosketjulla oli ihan oma pelitapansa, joka perustui noihin Tapparassakin nähtyihin kulmaralleihin.
Sochi pelasi siis trappia - käytännössä 0-5 trappia. Jokerit pelasi maalin edessä yhden syötön ja tämä “libero” sitten lähti siihen vastustajan kärkikarvaajan eteen ja samalla kaksi laituria / tai laituri + sentteri odottivat keskialueella. Aika usein pakki haki sieltä laidasta syötön ja syötti vauhtiin suoraan sinne toiselle puolelle, samalla, kun tämä libero teki tilaa muille.
Jos Sochi lähti karvaamaan pakki pakeni peliä kiekon kanssa maalin taakse ja kiersi maalin ja avasi joka kerta suoraan laiturille. Ei kertaakaan sentterille. Toinen pakki ei lähtenyt seuraamaan maalin taakse vaan teki heti syöttöpaikan maalin eteen, joka esti sen, että toinen Sochin karvaaja lähtisi maalin taakse. Mielestäni onnistunutta.
Pidin näkemästäni - siinä oli paljon samaa kuin Tapparalla. Ainoa asia, joka Tapparan toteutuksessa tökkii on se, että Tappara menee koko luonnottomalle puolelle. Siis käännytään rystylle maalin takana. En voi edes painajaisissani tajuta, miksi Rautakorpi haluaa, että pakit kääntävät omissa selkänsä pelille. Jokerit ei tehnyt sitä kertaakaan.