Kahvi ja kahvinkeittimet

Käyttääkö kukaan kahvin valmistukseen pressopannua? Jos on kokemusta, niin onko kuinka työlästä/aikaa vievää hommaa?

1 tykkäys

Tulee hyvää kahvia. Jätettä tulee paljon. Olen laittanut sitä varten kuivahtamisastian tiskipöydälle, jotta ihan litimärkää ei tartte biojätepussiin kaataa. Mutta ihan hyvä kaffetinkeittotapa. Tummista tummin paahtoaste luomuna suosikkini.

1 tykkäys

Onko muuten työlästä? Itseäni kiehtoisi pieni koko ja se, että aamusta voisi sen yhden tai kaksi kuppia nauttia. Tuntuu hölmöltä keittää suodatinkahvia tuollainen määrä.

Ei ole muuten työlästä, paitsi jos pitää työläänä sitä että vesi pitää keittää kattilassa.

Edit. Ja sen ritilän peseminen myös vähän lisää työn määrää eli pitää rullailla auki, että purut lähtevät pesussa kokonaan pois.

Sitten on olemassa myös aeropress, mutta se on jo hifistelijälle ja on työläs. :wink:

1 tykkäys

Ei ollenkaan, tai sitten minäkin olen hölmö.
Työaamuisin on pakko saada kaksi mukia kahvia ennen töihin lähtöä ja ihan Moccamasterilla kahvini valmistan.

2 tykkäystä

Vedenkeitin on kuitenkin koko ajan tuossa pöydällä, joten sillä saa vedet nopeasti kiehautettua.

@BlueOval tuossa kiehtoo myös tuo pieni koko, vapautuisi työtasolle aika paljon tilaa lisää.

Pitää vähän googlailla ja käydä katsomassa pannuja… :astonished:

2 tykkäystä

Minäpä olenkin sen verran reilu kaveri että keitän rouvalle teeveden valmiiksi, niin aamulla se ei tarvitse muuta kuin lämmittää.:grin:

No juu. Tämäkin riippuu ihan työtason ja kahvinkeittimen koosta.
Hyvä pointti kuitenkin.:+1:t2:

3 tykkäystä

Olen monesti tehnyt itselleni pienen kahvimäärän kaatamalla kuuman veden kahvisuodattimen läpi suoraan kuppiin. Ihan viime aikoina olen tehnyt pienen määrän kahvia pienikokoisella mutteripannulla. Tällaisella:

2 tykkäystä

Yksi vaihtoehtohan on Chemex:

Tuossa käytetään suodatinpaperia, joten on helpompi siivottava kuin pressopannu. Eikä tuokaan tosiaan iso ole.

1 tykkäys

Kyllähän kahvi tarvitsee oman ketjunsa, kun kaikilla muillakin suomalaisten perinteikkäillä nautintoaineilla on. Itsehän en juo melkein lainkaan. Voitte jatkaa aiheestanne, mutta mä kysyn tässä välissä: monta kuppia menee?

  • Yli 10 päivässä
  • 5-9 päivässä
  • 1-4 päivässä
  • 1-6 viikossa
  • 1-4 kuussa
  • Muutama kuppi vuodessa
  • En juo lainkaan, koskaan

0 voters

1 tykkäys

Itsellä oli opiskeluaikoina kirpparilta ostettu Philipsin kahden kupin keitin pestävällä suodattimella. Hyvin toimi useamman vuoden.

Näyttäisi vastaavia vieläkin olevan kaupan.

Ennen juotiin Juhla Mokkaa, Kulta Katriinaa, Saludoa ja Presidenttiä. Paahtoaste 1.
Nykyisin kahvihyllyt notkuvat erilaisia kahvilaatuja sekoitettuna ja eri paahtoasteisiin paahdettuna.
Mikä paahtoaste sopii juuri sinun suuhusi?

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
  • Riippuu tilanteesta.

0 voters

Terve, oma ääneni menee myös mutteripannulle maun vuoksi. Mutta perusarjessa keitän Moccamasterilla, vähempi vaivaa. Kahvina käytän ainoastaan Lavazzan Rossaa, mitä on saatavilla nykyään isommissa marketeissa. Kerta kaikkiaan maukas ja tasapainoinen kahvi, joka ei aiheuta närästystä lainkaan.

2 tykkäystä

Hieno ketju! Kahvinkeitto ja tietysti juonti kuuluu rutiininomaisesti jokaiseen päivään. Vieläpä useampaan kertaan päivässä. Aamukahvi, työpaikalla kahvi/vapaapäivinä ns. kymmenkahvi , kotiin tullessa ja joskus vielä iltakahvi. Jne. Jne. Ja esimerkiksi jäähallissa juodaan aina kahvit ennen peliä ja erätauolla.
Mutta yhtään en ole mikään hifistelijä: ihan peruskahveja moccamasterilla vetelen, mustana vielä ja paahtoaste 1.

4 tykkäystä

Itsellä kahvia kuuluu reilusti varsinkin tummapaahtoisempia kahveja. Töissä käytän ihan espressopikakahvia, sitten kiireisessä vapaa-ajassa Aerobie Aeropressiä joka on mielestäni nopein, helpoin ja vaivattomin:

Löytyy sitten kyllä mutteripannut ja ns. aidot ja oikeat espressokoneet, kahvimyllyt jos hifistellä joskus haluan.

Perhana, näytti aika näppärältä… Pitäisköhän ton verran alkaa “hifisteleen”…? :thinking:

Olen omistanut > 10v. sitten kaksikin lasista presso-kannua. Molemmat merkkituotteita. Kumpikin halkesi 2-3v. päivittäisen käytön jälkeen. Varmaankin väärin puristettu. Kahvin laatu oli hyvää ja erosi, vain hieman hifistellen, mielestäni hieman voimakasaromisempana ja ’luonnollisempana’ suodatinvastaavasta.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/45525/gkcgc/Paremman-kahvinautinnon-Starter-Kit

Pommin varma ja edullinen setti hyvän kahvin valmistamiseen. Toki vaatii hieman vaivannäköä ja opettelemista mutta on sen arvoinen.

Toinen edullinen ja simppeli vaihtoehto on Hario V60 suodatinsuppilo. Kyytipojaksi Harion omat suodatinpaperit ja tuoreita papuja itse jauhettuna.

Näistä syntyy kuitenkin ongelma, juhlamokat sun muut eivät enää jatkossa maistu.

4 tykkäystä

Hienoa, ollaan saatu viimein ketju Suomen kansallisjuomalle. Tai ainakin yhdelle niistä. Nykyisin olen koittanut vähentää kahvinjuontia aika reilusti, kun ennen vanhaan sitä tuli litkittyä useampi pannullinen päivässä. Tässä joskus, ehkä noin vuosi sitten huomasin, että kahvi oli alkanut vaikuttaa uudella tapaa. Se vei yöunet. Ennen ei ollut väliä vaikka olisi juonut kolme pannullista illalla yhdeksältä ja parin tunnin päästä jo nukkuisi, mutta ei enää. Nykyisin olen koittanut rajata kahvinjuonnin kolmeen kertaan päivässä ja koittanut olla niillä kerroilla juomatta yli kahta mukillista. Joskus toki huomaa ajatuksissaan vanhasta tottumuksesta kaataneensa jo kolmannen mukillisen. Aamu ei lähde käyntiin ilman kahvia millään, päivällä syömisen päälle ja iltapäivällä joskus kolmen neljän aikaan.

Vaikka olen vähentänyt kahvia, niin kahvit keitän silti MoccaMasterilla. Ja yleensä keitän täysiä pannuja. Siinä tulee koko päivän kahvit helposti kerralla. Kun siitä täydestä pannusta juo ne pari mukia pois, niin se loppu mahtuu hyvin termariin. Kun on hyvä termospullo niin siinä kyllä pysyy hyvin kahvi riittävän kuumana sen seitsemän viiva kymmenen tuntia, mitä siinä kuluu kun sen tyhjäksi juo.

1 tykkäys

Oma kahvi keittyy joka aamu Bialettin mutteripannulla. Tuo tapa tuli opittua aikanaan oltuani pidempään Italiassa. Noita pannujahan saa erikokoisia, joten kyllä kahvinnälän saa varmasti taittumaan vaikka 9 kupin pannulla.
Maku ja tuoksu on vaan niin eri, kuin suodatinkahvissa.

1 tykkäys