Kalastus




Kuvan korkki on maitopurkin korkki

Oli viikko kaksi Weke-katiskaa pyytämässä ja noin 10kg ahventa sisässä. Osa pääsi takaisin kutemaan, mutta hyvän kokoisia ruokakaloja otin.

Savuihin osa ja osa pannulla kera voin ja suolan. Nam

16 tykkäystä

Taitaa tulla huono kalakesä. Yön yli oli 3 verkkoa. 1 kuha ja 1 ahven. Hyvänkokosia, mutta olematon määrä. Kovassa on kalat ees omiin tarpeisiin. Ravintola Summerfeeling joutunee hankkimaan kesän kalat muualta :smiley:

Keskiviikkoillan saalis jikillä 11 mittakuhaa. Eilen illalla 3. Outo homma. Kaikki olosuhteet viittasivat jackpottiin mutta katin kontit.

Pakko kysyä: Eikös nyt ole verkotuksen suhteen rauhoitusaika? Ainakin pyhäjärvellä taitaa olla? Vai ovatko verkkorauhoitukset järvikohtaisia?

1 tykkäys

Ei kai niitä verkkokalastus rajoituksia enää ole? aikanaan oli verkkokalastus kielletty kesäkuussa kuhan kudun rauhoittamiseksi. Vai olikohan kuhan kalastus kielletty kokonaan kesäkuun. Muistan hyvin kuinka Heinäkuun ensimmäistä odotettiin vesi kielellä, että mökillä sai muutakin syötävää kuin haukea ja pikkuahventa. Ja kello 12 yöllä oli kymmeniä veneitä odottamassa että sai uistimensoutu alkaa.

1 tykkäys

Joo olen tämän asian suhteen täysin kuulopuheiden varassa. Itse en verkkokalastusta harrasta, joten en ole jaksanut selvittää.

Onko tietoa hyvistä rantaheitto paikoista joista voisi kuhaa saada? Tullut tuossa Lempäälässä käytyä mutta ei oikein menestystä ole tullut. Ahventa tulee välillä ihan kohtalaisesti.

Mitäs onko Spinflugakalastajia palstalla? Kohtahan se joutaa lähteä Tornionjoelle lohen perään.

Vesistöt on jaettu kalastusalueisiin joiden edustajisto kokouksissaan päättää rajoitukset ja rauhoitukset vuosittain. Juuri toukokuussa (joskus myös pikkuisen kesäkuun puolelle) on monin paikoin alueita joissa ei saa verkottaa ja sitten on paikkoja joissa ei saa kalastaa ollenkaan.

Siis vesialueiden “kalastus kunnat” päättävät näistä rajoituksista lain sallimissa raameissa…

1 tykkäys

Kolmen verkon letkan viimeisessä verkossa oli kuusi kiloista lahnanlippua, joista neljä verkon päässä ihan vieri vieressä. Kai tämä on sitten sitä hoitokalastusta. No, on siitä muutama passeli annoskuhakin saatu, niin kaipa tuo menee vastapainosta.

1 tykkäys

Messi heitti aamulla verhon vethen…aamulla katothan, mitä tulehman on

Meitsi ei ole ehtinyt edes kalaan. Korjaan asian ensi viikolla. To-Pe kalassa ja siitä sitten Su-Ti kalassa. Kovat poltteet on jo koskelle. Nytkin säädän kalustoa, vaikka ei olisi tarve.

2 tykkäystä

Asiahan ei minulle millään tavalla kuulu, mutta säilyvätkö kalat näillä lämpötiloilla vuorokauden verkoissa pilaantumatta?

Riippuu paikasta ja syvyydestä. Eli toisin sanoen veden lämpötilasta. Tässä vaiheessa vuotta säilyy vielä varsin monessa paikkaa hyvän aikaa. Pitemmälle kesää kun mennään, niin lämpiää syvemmältä vesimassat. Meillä on selkävesillä verkot, niin on nyt katsottu keskimäärin joka toinen päivä.

Mutta kyllähän se aina parempi olisi, että pääsisi perkaamaan siinä määrin ajoissa, että veret saa pihalle.

Ja kommentoin vielä sen verran, etten ole monessa tapauksessa mitenkään verkotuksen fani, mutta ainakin juttujen perusteella jigimiehet pystyvät melkopuoleisesti enemmän verottamaan kuhia kuin verkkomiehet. No, on siinä aspekteja puoleen ja toiseen. Kuhan kommentoin ennen kuin alkaa tikareita lennellä.

3 tykkäystä

Illalla käydää verkoilla, mutta aamulla aikasintaan kommentoidaan. Tähänhän tämä nykymaailma on menossa. Kolme hymiötä.

Sen verran pakko kommentoida, vaikka en mistään mitään tiedä.
Kuhakannat ovat Pirkanmaalla pienentyneet aika paljon. Johtuuko se verkoista, jigimiehistä vai uistelumiehistä, sitä en tiedä. Mutta pienentyneet on kannat.

Mitä tulee verkotukseen, niin joissain järvissä se on jopa hyvä asia. Mutta ns. jalokala pitoisissa järvissä sitä ei harrastuksena pitäisi harrastaa.

1 tykkäys

Minulla on jigimiehenä omista saalismääritstä syntynyt täysin päinvastainen kuva. Kuhaa tulee paremmin kuin koskaan. Mitään tilastofaktaa ei minulla kuitenkaan ole lyödä pöytään.
Kuha viihtyy lämpimissä, sameissa vesissä ja syö mieluiten kuorretta. Kuorrekannat ovat käsittääkseni parantuneet eikä vesi ole taatusti kirkastunut. Ja ilmaston lämpötilanmuutoksesta lienee täysi yhteisymmärrys kaikilla.
Tämä siis täysin omaa epätieteellistä mutuilua…

1 tykkäys

Mä yritin äsken nopeasti kaivaa juttua tuosta kannan vähenemisestä. En löytänyt, mutta ei siitä kauaa ole, kun luin aiheesta jonkun jutun.
Käsittääkseni varsinkin Vanajavedellä kuha on vaikeuksia.

Tulee oikein paha mieli. Tänäki käväänä on nostettu verkoilla yksi kuha ja kaksi ahventa.

Turhaan mieltäsi pahoitat.

Verkoista nyt aika harva kala vain hengissä selviää.

Kohta joku kirjoittaa kuinka c&r kalastus on kalojen kiduttamista.
Niin on, mutta suurin osa selviää siitä hengissä.

1 tykkäys

Jos ruoksi meinaat, niin aika harva kala elävänä seleviää.

Verkotuksessahan ei alamittoja ole? Mökkiverkottaminen on harrastus siinä missä c&r kalastus. Toisessa on kalojen kuolleisuus n. 100% ja toisessa ei. Oli uhanalainen kala tai ei.

Omat kalani ruuaksi ostan kaupasta. Ja katson tarkkaan mistä ne ovat tulleet.

Onko tuo minun harrastus eettistä? No, ei varmasti ole, mutta suurin osa minun saamistani kaloista selviää hengissä ja voi jatkaa sukua.

2 tykkäystä