Kalastus

Pilkkiminen on hauskaa ja rentouttavaa. Varsinkin kevätjäillä kun aurinko alkaa porottaa, on mukava pilkkiä ja nauttia välillä kahvia termarista. Pilkkikisoihin en ole koskaan osallistunut, pienen piirin leikkimielisiä kisoja lukuunottamatta. Tässä yksi syy, ei sen niin vakavaa pitäisi olla.

Otsikko nyt on totutun yliampuva, mutta perustuuhan tuo sääntömuutos lakeihin.

Syynä on viime viikon torstaina on julkaistut SM-pilkkien päivitetyt säännöt. Suomen vapaa-ajankalastajien keskusjärjestö (SVK) päivitti kilpailusääntöjä niin, että nyt ”saaliiksi saatu kala edellytetään tapettavaksi välittömästi ennen talteenottoa. Aiemmin kalan tappamisesta oli säännöissä vain suositus.

– Ihmiset eivät ole uudistuksesta oikein tykänneet. Olen saanut ehkä sata puhelua, ja niistä 99 prosenttia on ollut jotain muuta kuin positiivista palautetta. Yksi soittaja taisi sanoa, että hänestä sääntöjen päivittäminen on positiivinen asia, Veteläinen kertoi Ilta-Sanomille.

Tosin suuri osa soittajista on huolissaan säännön tulkinnasta.

– Jatkossa eteen tulla tilanteita, joissa on paljon tulkinnanvaraa. Esimerkiksi ahven on kala, jolla refleksit toimivat vielä pitkään, vaikka se olisi jo suolistettu. Se voi aiheuttaa ongelmia. Lisäksi moni on ollut sitä mieltä, että kalojen tappaminen hidastaa kilpailua.

Syynä sääntömuutokseen on Teemu Torssosen, Keski-Suomen Perussuomalaisten nuorten puheenjohtajan viime vuoden kisoista tekemä rikosilmoitus

1 tykkäys

Nyt on luvassa minulle suurta herkkua ja mielenrauhaa ensi kesälle.

Viikon reissu Norjan Finnmarkiin, elämää erämaassa ja hyvää kalastusta. Kopterilla ylängölle jne. Harjusta, taimenta…

Täytyy toivoa, että suunnitelmat pitää.

16 tykkäystä

Onko perhokalastajia foorumilla, spinfluga tai perinteisillä? Perhoille tarvetta? Löytyis ihan ottimatosia kevät tulville

On, mutta sidon itse käyttämäni perhot pääsääntöisesti.
Kuuluu minulle ainakin osana harrastusta tehdä itse tuherot.

3 tykkäystä

Koitin täällä Koh Yao Yai saarella päästä kalastushommiin ja kyselin kaikilta resortin väeltä kuinka onnistuu. Joku(mikään) ei menny nappiin ja paras mitä tarjottiin oli sellasta kivaa perhereissua jolla pääsee (…ttu) katsomaan kuinka kalastaja-alukset nostelee verkkojaan,kaikki tämä ihanuus halvalla 150€ hinnalla per kuuppa…:flushed::flushed:

Päätettiin sijoittaa rahat hyväntekeväisyyteen eli pitämään Suomalaisturistit tasaisessa pari viikon pikkuhiprakassa… :wink:

1 tykkäys

Viitaten tonne palstan puolivälin säynävä/vimpa -keskusteluun. Itse sain juurikin säyneen eli siis säynävän ja todella ison. Veneessä istuessa Uudenkaupungin “saariston” keskellä ei tullut mieleen edes digipunnituksen jälkeen, että olis pitänyt ehkä dokumentoida ja punnita ja tunnistaa jne. Hanttiin laittoi ihan helkatasti viimeiset vedot, pohjaonkeen matosyötillä tarttui n. 8 metrin syvyydestä kallioisen saaren kyljestä. Samasta paikasta ei ole omalle venekunnalle toista tullut, ei isoa eikä pientä, vaan melkein ainoastaan ahventa siitä tulee.
Niin siihen aikaan netissä mainittiin 3,8 kg suurimmaksi Suomesta saadusta ja nyt näyttää olevan 5,2 wikipediassa ja virallinen ennätys 4,13 kg. Oma oli 3,4 ja en ole ikinä saanut edes niin painavaa haukea. Saattoi olla siihen aikaan Suomen toiseksi suurin, muistaakseni 8 vuotta sitten. Uudessakaupungissa on myös yksi aivan loistava rannalta onkimispaikka, jos himoitsee kohtuullisia ahvenia. Saattaa joskus keväällä joku kuhakin eksyä koukkuun. Itse en kalastele talvisin ja odottelen jo kevään ekaa kalareissua, kunhan saavun thaikuista kotimaahan toukokuussa. Kaakkois-Aasian sisävesien kalastus myös hiukan tuttua, mutta merille asti en ole mennyt, kun yleisin oleskelupaikka ei ole lähelläkään merta.
Kotimaassa kalastan lähes ainoastaan elävällä syötillä, mato tai syöttikala. Virvelon siiman päähän punnusta ja koukkusiima sopivan syvyyden kohdalle. Veneestä käsin ihan normi itsetehty pohjaonki.

4 tykkäystä

Taas itketään. No, elinkeinonmenetys on toki harmillista, ja minä olen tässä asiassa yhtä syvällä poterossa kuin jotkut neitiketjussa, etten enempää aloita.

2 tykkäystä

Norskeilla ketun häntä kainalossa. Alankin kaivamaan omaa poteroani…

1 tykkäys

Meikäläiset lähtee huomenna pilkkihommiin kuuluvuusalueiden ulkopuolelle, tullaan varmaan mahdolliseen lauantaipeliin jo kuuluvuusalueelle takaisin. Kerron sitten tuliko mitään.

Tulinpas surulliseksi, kun selailin tänään aamulla Kalastajat!-ryhmää Facebookissa. En siitä, että kaveri oli saanut komeita kaloja, vaan siitä, että mitä kyseinen henkilö oli tehnyt niille. Ruoaksi vaan!

Suomessa monessa järvessä on ollut pulaa suurista petokaloista. Se näkyy mm. särkikalalakantojen kasvuna ja siinä, että petokaloista ei edes kasva isoja, koska niillä ei ole ison kalan geenejä. Esimerkiksi isot hauet ja kuhat ovat ainoita kaloja, jotka pystyvät syömään isompaa lahnaa järvissä.

Tuollaiset isot hauet säilyttäisivät suuren kalan geenit järvessä ja lisäksi tuottaisi eniten jälkeläisiä, jos ne eivät olisi lahdattuina ruokapöydässä.

C&R ei ole hyvä asia, koska siinä ainoastaan rääkätään turhaan kaloja. C&K on myös huono vaihtoehto, koska isojen petokalojen tappaminen ei kannata. Tässäkin asiassa maalaisjärjen käyttö on suositeltavaa; vapauta pienet ja isot, syö keskikokoiset. Toki jos esimerkiksi iso hauki on pahasti vaurioitunut, ettei pysty jatkamaan elämistä(esim. runsas veren vuoto), ei kalaa kannata laskea takaisin.

Kyseinen henkilö ei luultavasti tajua, mitä tekee, tai on hyvin ahne. No, eikö me suomalaiset olla juuri sitä kansaa, joka maksaa 100€ siitä ettei naapuri saa 50€? Jokatapauksessa kyseinen henkilö lyö myös itseään kirveellä jalkaan, kun tulevaisuudessa hänen kalapaikoilla on enää kääpiöitynyttä haukea.

Kannatan mm. hauen ja kuhan ylämittaa. Sillon saisivat “mammakalat” uiskennella rauhassa. Jos ylämitta tuottaa hyvin tulosta ja suurkaloista ei ole pulaa, voitaisiin harkita uudelleen ylämittaa.
Lisäksi joissain järvissä pitäisi nostaa kuhan alamittaa, mutta siitä asiasta verkkokalastuksen lisäksi joskus toiste.

Lopuksi vielä linkki haukiseuran sivuille:

https://www.suomenhaukiseura.fi

(C&R=pyydystä ja vapauta -kalastusmuoto, C&K=pyydystä ja tapa -kalastusmuoto)

8 tykkäystä

Inarinjärvi lienee sitten erikoistapaus? Kalatutkija tuomitsee haukien vapauttamisen.

2 tykkäystä

Kalastuksesta puheeenollen, eilen sain vasta eka kertaa verrkoni veteen. On ollu niiin pirun kiirettä töissä, muuotssa, harrastuksissa sekä valmennuksessa.
Katotaan päivällä, onko saalista? Minun oma optimistinen veikkaus on, että 4 kuhaa, pari ahventa ja haukea ja muutama lahanan ketale.

1 tykkäys

Onko kukaan ehtinyt vielä uistinta vetämään ja onko hauki vielä purrut? Mietin vain onkohan siellä kutuaika vielä pahasti kesken.

1 tykkäys

Kutuaika on ohi. Muutamia pesävahteja saattaa löytää vielä matalasta, mutta kannattaa suunnata jo kesäapajille.

1 tykkäys

Kaikkien aikojen heikoin verkkokauden avaus. 1 savuahven ja pieniä lahanan paskoja. Siinä kaikki siitä ilosta että sai verkkoja selvitellä. :smiley: Kohti uusia pettymyksiä. Olis ees pari kuhaa tullu,. niin olis seuraavalla kerralla voinut vaimolle Restaurant Summerfeelingissä tarjota kahden savukalan filettä tykötarpeilla.

Viime viikonloppuna oli merellä (lounaiskärki) vielä kudut mahassa.

1 tykkäys

Ei se kyllä ole tähän aikaan vielä tavannut olla ohi. No, viimistään huomenna tuo selviää.

Perehdyin vähän aiheeseen, niin Inarijärvessä hauki tartuttaa Siikaan haukimatoa. Siian pyytäminen Inarijärvellä on elinkeino, joten halutaan terveempää siikaa. Tästä johtuu se, että haukia pyritään vähentämään siellä. Eli erikoistapaus tämä.

Poistin vanhan viestin, koska siinä oli virheellistä tietoa.

1 tykkäys

Huomenna koskelle. Tip tap.

1 tykkäys