Hakametsä: Keskustelua Tapparan ottelutapahtumista

Mielestäni erätaukojen frisbeenakkelut sun muut höpö höpö-touhut (joo tuleehan niistä sponsoreilta rahaa) tulisi korvata jollain mikä kiinnostaisi katsojia, heitäkin jotka vaivautuisivat Hakametsään uusien erätaukoaktiviteettien vuoksi. Mitä ne sitten olisivat? Miksei hyödynnetä Tapparan historiaa ja legendaarisia pelaajia? Joka matsiin yksi legenda joille joku leikkisä rankkariskaba jonka päälle pikku haastattelu? Lehtonen, Susi, Ojanen, Laksola, Haapalainen jne kyllähän heitä riittää ja jokainen voittaa kiinnostavuudessa lentävän frisbeen 100-0!

Tuskin kaikki suostuvat tulemaan, mutta varmaan useimmilla on vielä rinnassaan niin suuri Tapparasydän, että suostuvat!

Mitä muita ehdotuksia teiltä löytyy otteluiden mielenkiinnon lisäämiseksi? Totta kai itse matsi on se tärkein, mutta kyllä minäkin vanha pieru raahaisin luuni vielä Hakametsään mikäli Martti Jarkko (tai kuka hyvänsä legendoistamme) seisoisi erätauolla jäällä ja kertoisi kuulumisiaan ja muistojaan peliuraltaan!

2 tykkäystä

Hyviä ideoita. Mainoksia on aivan liikaa kuulutuksissa ja se pilaa tunnelmaa aika hyvin. Johonkin se raja pitää vetää kuinka paljon tehdään yritysten ehdoilla ottelutapahtumaa ja mielestäni se raja on ylitetty. Jokereilta voi ottaa mallia, onnistuu se suomessakin.

Kääriäinen on tosiaan yhtä rento kuin rautakanki kuulutuksissaan.

Erätaukojen askartelut taitaa olla hyväntekeväisyyttä, DNA laukomiskisa kerää rahaa TAYS:lle ja pehmokiekko on meidän junioreiden rahankeruuta… polkuautojuttu on jo unohtunu. Nuo nykyiset viihdykkeet on ihan ok, haastavaa sinne viiteen minuuttiin on mitään yleisömagneettia keksiä niin ettei tule persnettoa hommasta.

Noi erätaukohaastattelut olisi jees. Mutta kallistuisin mieluummin nykyisten kenttäpelaajien ja miksei valmentajienkin suuntaan. Toisaalta sekin voi kääntyä helposti itseään vastaan. Toisekseen äänentoisto ei vaan tuossa hallissa toimi. Joku aika takaperin soitettiin Barkoville erätauolla, mutta herranjumala puheesta oli vaikea saada selvää. Kuuloelin piti olla suunnattu tasantarkkaan oikeaan suuntaan saadakseen edes tolkkua puheesta.

Kyllä mä menen halliin silti aivan ensisijaisesti katsomaan sitä lätkää. Mediakuutiolla pyörii aivan törkeenä mainoksia ja ehkä yksi kymmenestä mielenkiintoisesta tilanteesta näytetään uusintana. Ja tähän lukemaan on sisällytetty maalit ja maalipaikat. Se usein laskee ihan konkreettisesti tunnelmaa, kun niinkin tyhmä juttu kuin joku epäselvä paitsio tai yhteentörmäys jää näyttämättä.

Ymmärrän mainosten funktion, mutta väsynyttä on, että niitä pyöritettäviä mainoksia on ehkä kymmenen.

Bonus: Koittaisin myös jotain livebändiä tai old tyme -urkuja edes kerran dj:n tilalle. Vaikkei tuo nykyinen musiikki minulle mikään este tai edes hidaste ole. Mutta vaihtelun ja mielenkiinnon vuoksi.

1 tykkäys

Kovasti noita pehmokiekkoja jäälle lentää joka pelissä. On siis varsin suosittu skaba. Sitten kun kiinnostus lopahtaa niin voi miettiä lopettamista. Samoin tuo DNABC on yrityksille on ollut ihan suosittu.

Mutta siitä olen samaa mieltä, että kaltaiselleni hc-kannattajalle olisi hyvä olla jotain sisältöä/lisäarvoa tarjolla. Vai pitäisikö ostaa lippu vielä Kirvesklubillekin? Siellä on vissiin haastetteluja etc. tarjolla.

1 tykkäys

On todennäköistä, että erätauko-ohjelmasta ei haluta liian vetävää. Syy: jengi halutaan käytäville kuluttamaan.

COnnistuu Jokereilta Suomessakin ja persnettoa tulee miljoonia kaudessa :slight_smile: En ole ollu Jokereiden KHL pelissä joten hymiöllä kun ei o omaa kokemusta.
Mutta onhan se meidän joukkueen toiminta käytännössä firmojen rahoittama ja ihan tavallisten hallilla olevien katsojien osuus tuloista on aika pieni jo. Taitaa olla kausareitakin firmoilla A ja B katsomoissa seiskariviltä ylöspäin kohtuullisen paljon. Sponssaavat firmat on suurelta osin kiinnostuneita joukkuetta seuraavien ihmisten, ja muidenkin, rahoista eli he haluavat sen näkyvyyden vastineeksi paikanpäällä mutta myös medioissa. Sponsorointikin tarvii tulorahoituksen.
Seura vois varmaan vähentää mainontaa mutta onko sen hinta sitten “Lajusen, Kuuselan ja Savinaisen” kokoinen aukko kokoonpanossa. Jonka seurauksena menestys jää huonoksi, ei ehkä olla edes villikorttikierroksella. Ja sitte alkaa fanien huuto että tota paskaa en tu tolla lipun hinnalla kattomaan ku ei ne pärjää. Vertaa vaikka naapuriseuran tilanteeseen.
Minä siedän mainonnan ja firmojen myötäilyn jos se tuo realistisen mahdollisuuden kuuden sakkiin joka kausi. Kolme kautta ollaan oltu kärkikahinoissa ja samalla budjetti on noussut huomattavasti ja tuon nousun on tehnyt sponsorointi.

Parasta viihdykettä ottelutapahtumaan olis nähdä tunnetta itse pelissä. Suoraan sanottuna, sitä ei nyt ole, ei ole oikeastaan ollut pitkään aikaan. Viimeisin peli, missä oikein kunnolla villiinnyin itsekin, vielä vanhoilla päivillä, oli pari kautta sitten Jokereita vastaan. Oli pientä mylläkän poikasta kokoajan, ja Plihal ois ihan väkisin halunnu tapella Ruutun tai Tyrväisen kanssa.
Jotain tän suuntaista sen pitäis olla, ni sit vois erätauoilla jutella tapahtumista vieruskaverin, tai jonkun muun kanssa. Ei se sen kummempaa tarviis olla…

Kysymys oli lähinnä pelikatkojen mainoksista, ei siitä että jos ne jättää pois rankalla kädellä, Tapparalle tulee yht’äkkiä puolen miljoonan lovi budjettiin. Aina voi keksiä jotain muuta mainontaa tilalle sponsseille, erityisesti pelikatkoilla kuulutettavia mainoksia pitäisi olla vain hyvin rajattu määrä. Ei niitä kukaan jaksa kuunnella nykyistä määrää, varsinkin kun samat mainokset pyörivät pelistä toiseen.

Jos halutaan oikeasti viihdyttävä tapahtuma, niin huomattavasti lisää musiikkia tauoille ja äänentoisto kuntoon nykyisestä räpellyksestä. Tämä toivottavasti toteutuu keskusareenan myötä.

En minä kirjoittanut jättää pois rankalla kädellä vaan vähentämisestä sen seuraamuksista spekuloin. Tätä on turha pyöritellä kun ei tunne mainostilojen ja tapojen hintoja.

Lisäänpä vielä että se keskusareena tekniikkoineen toivottavasti tuo työkaluja näihin mainostamisjuttuihin kuin myös äänimaailman laatuun. Hakametsään tuskin enään tulee kiekkoilun osalta merkittäviä parannuksia.

Mites sellanen juttu, että erätauon loppupuolella (kun kupposet kumottu) screeniltä muiden otteluiden huippuhetket pelatusta erästä? Tämä palvelee HC-kannattajia ja tuskin niitä mainoksia nyt niin paljoa löydy ettei tuollanen lyhyt pätkä onnistu.

Itse pidän Kääriäisestä kuuluttajana. Osaa olla asiallinen mutta myös “revitellä”.

2 tykkäystä

HC TPS:n toimitusjohtaja Mika Eskola sanoi Kauppalehden Koppi ohjelmassa hyvin, että Liigan jääkiekko-ottelu ei tapahtumana tarjoa juuri mitään pelin ulkopuolelta. Itse peli ja sen eri vivahteet täyttävät lajiniilon tarpeet, pelin tasosta riippuen, mutta vähemmän peliä ymmärtävälle koko tapahtuma jää varsin ontoksi.

Olen myös sitä mieltä, että meidän legendoja saisi käyttää ottelutapahtumissa jotenkin hyväksi heitä kun vielä riittääkin. Ja muitakin pieniä juttuja näihin liittyen voisi olla, joissa ikäänkuin mainostettaisiin Tapparaa. Sekin oli hyvä videopätkä jossa joku vuosi takaperin kaikki meidän jäädytetyt sanoivat jonkun sanan mitä niitä nyt olikaan “intohimo”, “perinteet” ym. ja lopuksi Juti sanoi “suuri Tappara-sydän”. Tässä oli mun mielestäni jotain sykähdyttävää varsinkin kun jo edesmennyt Marjakin oli mukana.

Onhan toi Kääriäinen todella hyvä kuuluttaja. Mieluummin juuri tuollainen asiallinen, jolla on miellyttävä ääni, kuin joku kiljuhanhirääkyjä. Esimerkiksi Ilveksen ja Ässien kuuluttajat ovat todella, todella raskaat. Äänet ja venytykset ja kaikki ärsyttää suunnattomasti.

3 tykkäystä

Näin juuri. Kääriäinen on todella laadukas kuuluttaja. Myös vierasmaalien kuulutuksista saa jotain selvää, toisinkuin parin mumisijan.

Niinno…
Oma mielipide on se, että kaipaisi raikastusta ja rentoutta, mut voisi olla toki paljon huonompikin.

Ottelutapahtumat itsessään on kyllä “tapahtumina” melko surkeita, mutta jääkiekon takiahan siellä käydään. Tosin jos kaivataan enemmän satunnaisia kävijöitä niin pitäisi olla jotain enemmänkin.
btw. toivottavasti pian lopetetaan maalintekijän nimen huudatus… noloa on omasta mielestä.

1 tykkäys

Noloa? Vaikka peli olisi muuten tunnelmaltaan todella laimea, ovat nuo huudatukset ainoita kertoja kun koko halli huutaa. Komeaa kuultavaa. Pleijareissa se onkin jo todella fantastisen kuuloista. Täältä iso peukku huudatukselle!

1 tykkäys

Jos pitäisi valita Liigasta joku muu kuuluttaja kuin Kääriäinen niin ite ottaisin Hifkin kuuluttajan. Se on ainakin omaan korvaan miellyttävä :smiley:

Tuo huudatushan on suorastaan nerokas tapa saada koko halli mukaan.
Monesti tullut katottua, että ihminen joka ei pelin aikana avaa suuta kertaakaan, huutaa maalin tultua pelaajan nimeä innosta piukeena.