Milloin ja miten vaihdat kesä/talvirenkaat?

Jos liikkeessä meinasit niin kannattaa soitella ja kysellä. Olen ainakin Lempäälän ja Sarankulman Vianoreille saanut hyvin aikoja lyhyelläkin varoitusajalla. Tänään kävin aamupäivällä vaihdattamassa, hiljaista oli.

Ei niillä kitkoillakaan kannata kovin pitkälle ajaa. Kuluvat nopeeta lämpimässä röpelöisellä asfaltilla.

1 tykkäys

Minun pitää ainakin kerran vielä vaihtaa itse jotta maasturin vaatima korkeampi hallitunkki maksaa itsensä takaisin :slight_smile:

3 tykkäystä

Tästä tulikin mieleen, älkää ostako niitä kaikista halvimpia Bilteman/Hong Kongin/Motonetin ~2,5t hallitunkkeja renkaanvaihtoon. Isä on käynyt jo kahdesti vaihtamassa liikkeessä tuollaisen. Ensimmäinen kesti yhden auton renkaat, toinen kesti kolme autoa. Ei ne holtittomasti alas tulleet mutta alkoivat vuotamaan öljyä. :tunkki:

1 tykkäys

Täällä on kestänyt hongkongin vastaava jo 10v. Ei mitään ongelmaa. Renkaan vaihtoon käy, muuten en käytä.

1 tykkäys

Joo, hyvinkin voi olla että renkaiden allelaitto riittää. Onhan tuon palvelupaketin alkuperäinen hinta toki 160€. Mutta ei kai se sitten mistään kotoisin ole. Itse en tuossa Hepolamminkatu 24:n paikassa ole koskaan asioinut kuin rengasjutuissa. Pesuja ainakin on jotkut pitäneet ihan kelvollisina.

Fillari on parhaillaan ammattilaisilla keväthuollossa & renkaiden vaihdossa.

Autoa en ole vielä tähän melkein 40 vuoden ikään mennessä omistanut.

2 tykkäystä

Kesärenkaat vaihdettu alle viime perjantaina. Tai siis vaihdatettu. Renkaat Vianorilla rengashotellissa ja siellä luonnollisesti myös vaihdotkin. Hyvin pelaa palvelu, sillä puolen päivän aikaan soitin ja muutaman tunnin päästä ottivat jo työn alle.

Näyttäisi siltä että tänään, kotipihassa, ristikkoavaimella ja hallitunkilla äheltäen, ehkä jopa kahteen autoon?

Vaihdettu liikkeessä keskiviikkona, eihän lunta enää etelään tule, eihän?:grinning:

Sunnuntaina tuli vaihdettua. En katsonut lämpötilaa, mutta hiki tuli. (Voi toki myös johtua surkeasta kunnosta.)

Eilen tuli renkaat vaihdatettua ja kätevästi lounastauolla. Lounaspaikka oli rengasliikkeen vieressä, niin näppärästi 30 minuutissa ruokailu+renkaiden vaihto :sunglasses:

2 tykkäystä

Tulihan sitä tiistaina jo vaihettua. Mikäs siinä renkaita vaihella omin kätösin kauniissa ilmassa, kevyessä tuulessa ja auringon paisteessa päivän kääntyessä illalle. Samalla näki jarrujen kulutuspintojen tilanteen ja näytti siltä että kesällä joutuu jotakin taakse vaihtamaan.

Välineinä oli:
-Pulttiavain
-Auton oma tunkki + hallitunkki
-Teräsharja
-Kuparitahnaa

Muuta ei tarvinutkaan, turhat momenttiavaimet ja pulttipyssyt olen jättänyt kauppaan.

1 tykkäys

Tänään meni liikkeessä vaihtoon. Samalla tarkistivat kulmat :ok_hand:

Tänään Lielahden Vianoriin päivän eka aika 8.00… Tiputin avaimet noin 7.55 ja pääsin lähtemään 8:50.
Ei nyt mikään formula vaihto taaskaan. Vaihtaisi itsekkin nopeammin mutta firman liisari ja säilytykset on vianorilla.

Vaihdoin itse pyhänä ihan käsipelillä. Ihan mukavaa ja terapeuttista hommaa kun aurinko paistaa, ei ole mikään kiire ja seurana on muutama kylmä olunen.

1 tykkäys

Passatiin tulee vaihdatettua sunnuntaina (tosin vaatii ensin ajelun Tampere-Nummela), Focukseen vaihtelen kun jaksan (kitkojen kanssa ei niin kiirettä) ja hevostraileriin menee kesänakit alle varmaan alkuviikosta.

Jos ennustettu sää toteutuu niin ei kannata ehkä vielä vaihtaa talvirenkaita. Vaikka epävarmuutta esiintyy.

3 tykkäystä

Ainiin, tänne pitää raportoida kun renkaat on vaihdettu ja ihan itse :tunkki: . Pestä vielä pitää sitten kun uskaltaa kytkeä pihaletkun (yöpakkaset).

Jälleen kerran muistutan kaikkia että älkää ostako vanteita joissa pitää käyttää soviterenkaita.

1 tykkäys

Soviterenkaissa ei ole varsinaista vikaa jos ne ovat muovia ja paksut.
Ohuet muoviset eivät ole hyvä vaihtoehto ja alumiini ei sovi soviterenkaan materiaaliksi hirveän hyvin.
Mulla tuli auton mukana vanteet joiden keskireikä on sovitettu 65mm > 63,4mm.
Vanteissa ei ollut soviterenkaita mukana mutta sellaiset niihin laitoin ennen pyörien alleasennusta.

Ite pääsen taas helpolla, “appiukko” pitää autokorjaamoo. Pittää vaan tässä pikkuhiljaa päättää päivä, niin renkaat on naps vaan alla :grin: