Milloin ja miten vaihdat kesä/talvirenkaat?

Onko kolmannet vanteet tulossa kesärenkaille? Älä nyt ainakaan sano, että ens kesänä vedät kitkoilla. On meinaan surkeat kesärenkaina.

On tulossa joten huoli pois.

Tämäkin on tiedossa.
Vanhan auton alle jäi kitkat joilla ajoin alkukesän.
Michelinin kitkat olivat paremmat kesällä kuin Continentalit.
Edellisessä autossa ei ollut kesärenkaita kun ostin sen alunperin vain talviautoksi.
Motivaation puutteen takia sillä ajoin myös kesällä.

2 tykkäystä

No nyt on rouvankin autossa nastat alla.
Ihan itse vaihdoin ja pesin vielä kesäpyörätkin ennen varastoon vientiä.

1 tykkäys

Katos vaan, pitääkin ens viikonloppuna viimeistään vaihtaa renkaat ellei säätiedoite tosta paljoa muutu. :thinking: Kyllä tärkeimmät infot arkeen tulee tältä palstalta. :joy:

2 tykkäystä

Usko vaan että talvi yllättää autoilijat tänäkin syksynä, johtuen lämpimästä kelistä.
Kannattaisi katsella lämpömittarin lisäksi kalenteria.

1 tykkäys

Täällä meni perjantaina alle. Kerrankin olin laittanut kalenteriin muistutuksen ja varasin ajan ajoissa.
Se on ihan sama vaihdanko nyt vai marraskuun alussa ja nythän tuo näyttää ensi viikonlopulle jo luntakin.

1 tykkäys

Laiskana miehenä, mitä maksaa renkaiden vaihto Tampereella? Mitä paikkaa suosittelette?

Näinhän siinä käy joo. Yleensä tulee 10 päivän sääennustetta katottua päivittäin, mutta nyt on jostain kumman syystä se jäänyt näinkin kriittisellä hetkellä. :unamused:

1 tykkäys

Haetko halvinta vai hyvää?

Tänään vaihdoin kitkat alle ja kesäkiekot pesun jälkeen varastoon odotetaan parempia aikoja :sunglasses:

Mä voin vaihtaa, hinta 250€.

Mulla ei siis ole mitään hajua mitä maksaa vaihdatus.
Euromasteria olen käyttänyt, koska renkaat lomailee siellä hotellissa.

2 tykkäystä

No sekäettä, kunhan ei mitään hillitöntä eroa ole :slight_smile:

Nyrkkipajat unohtaisin ja kääntäisin katseeni alan ammattiliikeiden suuntaan.

E: Perustelut mukaan.
Alan ammattiliikkeissä ei ammuta pyöränmuttereita tai pultteja mutteripyssyllä kiinni, vaan kiristetään ne momenttiavaimella autonvalmistajan suositukseen.
Tuossa vain yksi esimerkki.

2 tykkäystä

No ei renkaitten vaihtamiseen tartte olla ihan kauhea ammattilainen. Ite olen
tavannut käyttää sitä rengashotellia joka on kämppää lähinnä ja mukaan osuu Vianoria ja nyrkkipajoja. Aluvanteiden pultithan pitää jälkikiristää 50-100km ajon jälkeen ja aina pajasta riippumatta olen kysynyt, että mihin momenttiin veditte ja tehnyt tarkistuskiristyksen sitten ite. Ei ole löytynyt pulteissa eroa vaihtajien välillä, yleensä yksi pultti momenttiavaimella kiristyy.

Eiköhän se hintahaitari oo siinä 25-35 euron välillä, ellei oo hintataso hillittömästi muuttunut reilussa vuodessa. Itse menisin lähimpään paikkaan mihin saa itselle sopivan ajan varattua, ei niillä paikoilla juurikaan eroa ole kun toi renkaiden vaihto ei kummonen homma ole.

2 tykkäystä

Nastarenkaat tuli perjantaina vaihdatettua liikkeessä.

Sellaisen asian olen pannut merkille, että jos vie sesonkiaikaan (joka luultavasti suurimmillaan ensi viikolla), niin usein liikkeissä on nuoria ammattikoululaisia tms. vaihtamassa renkaat. Kun vie hieman ennakkoon niin on ”vaki-asentajat” vaihtamassa.

Kaikki noissa paikoissa töissä olevat varmasti osaavat renkaita vaihtaa, mutta kokeneemmat usein osaavat antaa haluamani infon renkaiden sijainnin vaihdosta (eturengasta taakse tms.) ja ilmanpaineista, erikseen kysymättä.

1 tykkäys

Höpöhöpö, ei se renkaitten vaihtaminen ole mitään rakettitiedettä, mäkin osaan sen :slight_smile:
Vaikka sielä sesonkiaikana on niitä amiksia, niin kyllä ne tietää mitä ne tekee, renkaiden vaihtaminen ei ole rakettitiedettä, kuluneemmat taakse.

Jos haluaa antaa jotain ohjeita, niin sitten kannatta olla proaktiivinen, Jos haluaa sanoa että miten vaihdetaan, niin sitten kannattaa olla reaktiivinen. Jos haluaa, ettei edes ite tartte jälkikiristää, niin sitten vaan takaisin liikkeeseen kun kilsat on täynnä.

Uskomattoman vaikeata tuntuu olevan renkaiden vaihtaminen nykypäivänä :slight_smile:

3 tykkäystä

Hiukan taas joku tutka varoittaa niin jätän kommentoimatta.:grin:

1 tykkäys

Itte aina vaihtanu, niin nytkin. Vaimon autoon alkavalla viikolla joku sopiva hetki ja toiseen autoon sit ku tarvii. Mun ei oo pakko lähteä autolla, jos talvi ns. yllättää.

No, kerro vaan.