Milloin ja miten vaihdat kesä/talvirenkaat?

Kuparitahnaa ei saa missään nimessä vetää kierteisiin jos pultit vedetään momenttiin. Momentin määrityksessä on korroosio otettu huomioon ja jos pultit on rasvattu ja vedetään momenttiin se menee yli, pultti venähtää ja katkee kun väsyy. Ei muuten ole ihan halpoja ne uudet pultit…

Tuli tuossa perjantaina tuliterät nastat alle. Jumalauta, kun tuntuu, että ajelisi joidenkin kuulalaakereiden päällä. Koko ajan saa ohjata. En tiedä onko vain tottumiskysymys taas vai mistä, mutta en ole hetkeen moista huomannut.
Kovempivauhtiset rampit on yhtä helvettiä, tuntuu kuin lähtisi auto alta.

Kestää hetken ennenkuin nastat asettuu. Tuo rauhoittuu kyllä.

Nyt on puppua. Kiinni ruostuneen pultin/mutterin avaus vasta rasittaakin. Momentit pulttien kireyksille ei ole niin tarkkaa, että rasva välissä mitään vaikuttaisi, ja pultin katkeaminen vaatii jo suurempia voimia kuin se n. 110nm.

Ota nyt taas sitten selvää näistä ennusteista. Tämä tuli juuri äsken:

2 tykkäystä

Itse olen lisäksi putsannut huolellisesti pultit/mutterit ja vanteesta vastaavan kartion. Hiekan yms lian kun saa pois niin momentit menee kohdalleen ja rengas pysyy kiinni.

Muutoin samat. Keskiön putsaus teräsharjalla tai hiekkapaperilla ja ihan tippa CRC tms pultteihin. Ei ole ollut ongelmia.

Asko Saarella Sarankulmassa vaihdatan renkaat ja jätän säilytykseen. 78 egee vaihto ja säilytys. Palvelu on erittäin hyvää. Ei ole tarvinnut jonotella, kun olen aina ajoissa mennyt. Autotalli on harrastuksien ja askartelun kannalta niin tärkee paikka, etten halua siellä renkaita säilyttää.

Rasvaus auttaa kyllä, mutta jos edelleen peltivanne ei tahdo irrota vaihdon yhteydessä, niin lyijyleka on oiva apuväline. Peltivanteelle voi kyllä antaa lyijylekalla kunnon iskun vanteen reunaan, eikä vanne kärsi vaurioita. Painotus kuitenkin sanoilla LYIJYleka ja PELTIvanne :sweat_smile:

Joo, ei ole pulttien kanssa ollut ongelmia vaan tosiaan vanne itsessään ruostu aika jämäkästi kiinni viime talvena. Pultit oon pyyhkässyt rätillä ja vähän suihkauttanut CRC:tä kierteisiin niin ei oo ikinä niitten irrotuksessa ollut ongelmia.

@montonen viime keväänä oli peltivanteet niin tiukassa ettei oikeen mikään muu auttanut kun irrottaa renkaan pultit, jättää pari löysälle ettei rengas pääse lähtemään kokonaan irti ja sitten ajelin autolla muutaman metrin matkaa eestaas napakasti aina jarruttaen niin kauan että vanne oikeen pamahti irti ruosteesta. :joy: Oli sen verran pitkä projekti ettei ihan joka vuosi jaksais samaa, niin jos se kuparitahnalla ja CRC:llä sen verran pysyis ruosteettomana. :roll_eyes:

Eilen uudet kitkat alle Tammer-Autossa (ko. liikkeellä mainosta Tapparan peleissä), Continentalin Conti7, kierrätysmaksu, työt ja uudet kiekot alle 604 euroa.

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että lyijyleka olis huomattavasti lyhentänyt tuota sinun projektia :smirk:

Miksihän tästä renkaanvaihdosta saadaan aina niin kiivas väittely ja suorastaan taidetta? Aika monta kertaa on reilun parin kymmenen vuoden aikana tullut vaihdettua ja aina ovat pysyneet kiinni.

Jotain rasvaa tai kuparitahnaa pulttiin, niin aukeaa keväällä vaivatta. Suht lyhytvartisella avaimella kiristys sopivalla käsivoimalla (ei hampaat irvissä) ja viikon päästä tarkistus.

7 tykkäystä

Viime lauantaina vakikorjaaja vaihtoi samalla kun meni uudet pakoputket alle. Vai on talvi peruttu - täytyskö vaihtaa kesäkumit takas? Huomenna loppuviikoks Helsinkiin.

Just vaihdoin hiekkapihassa, auton omalla tunkilla ja avaimella… Eli lähes täydellinen setti, räntäsade vaan puuttu.

Ja nyt kuulemma viikonlopun “talvi” on peruttu. Tietenkin.

6 tykkäystä

Onko tää sitä Speden lanseeraamaa “kurjuuden maksimointia”? :grin: Tärkeintä kai kuitenkin että urakka on tehty. :+1:

1 tykkäys

Mä ostin keväällä kunnon hallitunkin ja paineilma mutterinvääntimen. Hieman pääsee helpommalla kuin ihan käsipelillä…

Itsellä on säilössä ja menee vaihdatukseen torstaina. Aamulla kun lähtee aikaisin töihin yöpakkasten jälkeen niin on mukavampi mennä vaikka ei lunta olisikaan maassa

Just sitä!

1 tykkäys

Sä et muuten koskaan vastannut tähän, että mikä tutka varoittaa?

Perjantaina vaihdan itse pihalla niinkuin aina ennenkin. En koskaan ole jälkikiristänyt pultteja ja aina on pysynyt kiinni.