Koska ja miten vaihdat kesä/talvirenkaat?

Kyllä ne mun autosta väsy poikki. Tuo oli yksi tekijä, materiaalilla hoidetaan ettei ruostu liikaa.

Yks homma on sentään jäänyt mulle… renkaiden vaihdon jälkeen ajan hetken max. 40 km/h ja painan namikkaa “TPM set”. Kunnes kuuluu “piip”. :wink: Eiköhän ne renkaat torstaina vaihdu.

Joku tutka varoitti astumasta miinaan, joten en vastannut mitään.

Mun rakettitiedetutka ainakin sanoo sen ettei niitä kuluneempia renkaita laiteta koskaan taakse.

(Efortti vahvaks) #267

Tuo parempien eteen laittaminen lienee yleisin virhe, mitä renkaiden vaihdossa tehdään.

Paremmat aina taakse. Autosta riippumatta.

(Jap) #268

Tänään ruuvattu “nastat” alle sitä mitä niitä ny oli jäljellä :slight_smile:

Tänään kans vaihdettu.Pihassa vaihdoin sateen kastellessa mut tulipahan taas vaihdettua. :+1:

(Mukahauska juttu) #270

Ei mitään järkeä laittaa aina parempia taakse. Minä ainakin haluan kuluttaa renkaat tasaisesti, eli vaihdan kausittain aina akselia.
Etuvetoinen kuluttaa eturenkaita huomattavasti nopeammin ja jos aina pitää edessä samoja renkaita niin eturenkaat on vaihtokunnossa, vaikka takarenkailla olisi vielä vuosia jäljellä.
Viime talvella edessä olleet olivat n. 1mm kuluneemmat, joten heitin ne nyt taakse, ja talven jälkeen on sitten kaikki renkaat yhtä kuluneet.
Tietysti, jos näin ei ole toimittu ja on monen millin kulumiserot, niin on hyvä pitää paremmat takana. Tällöin joutuu sitten vaihtamaan ne eturenkaat aiemmin, tai jos vaihtaa koko sarjan, niin se menee aiemmin vaihtoon tämän takia.

(Jan) #271

Ajomatkasta riippuu kuinka kantsii tehdä. Jos ajaa tosi paljon, kannattaa vaihtaa jo kesken kauden jos haluaa tasoittaa kulumista etu- ja takavanteiden välillä.

Kyllä ne kannattaa kiristää uudelleen 100km jälkeen. Tuppaavat löystymään, kokemusta on.

(Mukahauska juttu) #273

Kyllä näin kannattaisi tehdä. Harvempi varmaan tekee. Talvirenkaita kun ei voi puolelta toiselle vaihtaa, niin kuluu oikea eturengas aika nopeesti, jos se on aina edessä.

(Mukahauska juttu) #274

Uusilla nastoilla on tärkeää suorittaa sisäänajo. Ei yli 80km/h 1000km ja vältellen äkkijarrutuksia ja reippaita kiihdytyksiä. Nastat asettuu kunnolla eivätkä lentele takana tulevan lasiin, kun tämän tekee.

Talviglemmit vaihdettu!! Putsasin hiekkapaperilla vanteen navat löin paikalleen ja pesin vedellä. Pultit vedin metrin jatkovarrella kiinni.
Viimeinen käyttöpäiväkin on reilusti tulevaisuudessa, näytti olevan 3003, joten melkein tuhannen vuotta on vielä ajoa jäljellä.

Talvi saa tulla.

Kukkia pöytään.
Renkaasihan ovat rippikouluikäiset.:laughing:

Tuli renkaat vaihdettua, ikävästi aloitus venyi sen verran että missasin Tapparan pelistä 2/3. Mutta tulipa tehtyä. Nyt vaan jännätään miten jämäkästi renkaat tämän talven aikana ruostuu kiinni. :grin:

Kävin sitten heittämässä Goodyearin kitkat alle, vaikka kesäkumeissakin lukee M+S. Ja taas sain muistutuksen siitä kuinka tarvikevanteiden soviterenkulat ovat itsensä paholaisen keksintö. Ei enää koskaan sellaisia omaan autoon.

(turunseutulainen Tapparalainen ) #279

Vaihdoin eilen kolmeen autoon nastarenkaat alle. Tai no 2 ja puol autoo kun sälli vaihto omaansa, mutta sai siinä olla apuna… En tiä auttaako vai haittaako, mutta CRC.tä annoin pulteille ja navoille.

Eilen vaihdettiin mun autoon nastat alle ja ens viikolla ehkä sit @Lallu 'n autoon (paitsi jos vie ne liikkeeseen vaihdatettavaksi ja renkaat kausisäilöön). Päästiin testaan ekaa kertaa 4-pilarinostimella renkaidenvaihtoa. Ihan kiva härpäke. Kesti toki hetken päätellä mistä etu- ja takapäätä voi/uskaltaa nostaa…

Eilettäin omin pikkukätösin väänsin paikoilleen, kitkat alla.

Kitkat on hyvät. Itse vaihdoin (siis ihan itse kotipihassa) jo pari viikkoa sitten. Noin puolen tunnin homma, vaikka ihan käsipeleillä homman hoidin.