Milloin ja miten vaihdat kesä/talvirenkaat?

Eilen kulutin noin puoli tuntia kaikkinensa vaihtoon (sisältäen renkaiden kantohaun varastolta ja rengaspusseista kaivuun). Renkaat alle ja viimeinen kiristys momenttiavaimella, pieni ajolenkki ja uusintakäsittely momentilla.

1 tykkäys

Jos noin nopeesti teit, niin täytyy sanoa että: Sairaan nopeeta!

1 tykkäys

Juuri kirjoittelin edellä samasta “aikataulusta”. Jaksan aina ihmetellä, miksi tuo homma on monelle niin “vastenmielistä”, että viitsii maksaa siitä monta kymppiä ja sitten vielä jonottaa vaihtoon.

4 tykkäystä

Yksi kaveri mulle ehdotti nähtyään tuon kuvan että miksi et nosta auton keskiosasta tuota ylös (edellyttäen että autossa on palkkia mistä voi nostaa). Ei tullut mulle mieleen moinen (säästäisi noin 5min per puoli), mutta olenkin ajatellut sen aina turvallisuuden kannalta että vain 1 rengas ilmassa kerralla.

Noilla vermeillä toi vaihto on simppeliä hommaa ja kun keli on otollinen niin mikässen mukavampaa tuo tehdä. Lisäksi oli juttuseuraa niin kivahan tuo oli tehdä.

Toisinsanoen se mitä itsevaihtaja tarvitsee helppoon vaihtoon:

  • Hanskat
  • Renkaiden säilytyspaikan
  • Renkaille mielellään suojapussit (helpompi kantaa ja ei sotke paikkoja eikä käsittelijää)
  • Hallitunkki, helpottaa käsittelyä aivan maan penteleesti
  • Pulttipyssy (oletettavasti sähkökäyttöinen, eli sähköä)
  • Momenttiavain loppukiristykseen
  • Mahdollisesti ristikkoavain jos pultit on tiukassa

Nautintoa saa siitä kuinka helppoa homma on ja aika lailla voi itse vaikuttaa milloin vaihtaa. Eli vaihdon yleensä pystyy tekemään hyvän sään aikana nauttien kauniista ulkoilmasta.

5 tykkäystä

Sähkötyökalu nopeuttaa melko paljon toimenpidettä

1 tykkäys

Joo mulla ilmalla toimiva pulttipyssy ja nopeuttaa todella. En oo lähteny nostamaan koko etu tai takapäätä kerralla koska hallitunkki sen verran pieni, että rengas kerrallaan. Mut silti puoli tuntia koko sarjan vaihtoon on nopea suoritus.

Aika samoilla askelmerkeillä mennään.
GoodYearin kitkat meni eilen alle ja yksi niistä kirotuista soviterenkaista oli joutunut hukan teille. Tietysti vaimo oli vielä sekoittanut autotallinkin niin enemmän meni aikaa haeskellessa sovitetta kun mitä muuhun hommaan yhteensä.

1 tykkäys

Yhteen autoon renkaat vaihdettu ja neljä olisi jäljellä sellaisia mihin yleensä olen vaihtanut. Tällä kertaa vehkeinä hallitunkki ja tuosta autosta löytyvä poikkeuksellisen hyvä auton oma rengasavain. Aikaa meni puolisen tuntia. Kyllä pulttipyssykin on, mutta sitä nyt ei taas tähän hätään löytynyt mistään. Pitää etsiä ennen kuin seuraavaan alkaa vaihtaa, kun ei ole mitään kiirettä.

Justiin vaihtamassa :tipping_hand_man: tai rengasliike vaihtaa ja mä juon kahvia :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 tykkäys

Eilen vaihdoin ja itsekseni.

Laitoin perunat kiehumaan ja kävin vaihtamassa renkaat. Kun homma oli valmis, oli perunatkin.

1 tykkäys

Just vaihdoin kotipihassa renkaat, jossa suurin homma oli kantaa ne varastosta pihalle. Palkkioksi tilasin itselle jättipitsan. Saa siitä toki perhekin.

6 tykkäystä

2 viikon päästä vaihtoajat varattuna molemmille autoille. Toivotaan että pysyttelee plussan puolella.

Itse laitatin just. 20€ maksoin. Jos tarvitte edullista vaihtoa, niin saksikaa HerSa:sta kuponki. :wink: Hepolamminkatu 24, käsinpesu autolle + renk.vaihto 30€. Pelkkä vaihto vain 15€. Jos nyt joku luottaa muuhun kuin omaan osaamiseen, niin tuollakin siis voi käydä. Pesuja tehdään paljon, renkaanvaihtoon tänään oli odotusta harvinaisen paljon, 15 minuuttia.

T-osat pispala. 25€ alle
Kitkat alle jo nyt kun lämpötila jo alle 5c

Markalla sai markan palvelun ja nykyään kai sitten eurolla euron palvelun?
Hinta ja laatu kulkenevat käsi kädessä tässäkin?
En siis hetkeäkään epäile kenenkään taitoja tai kykyjä talvipyörien vaihtoon, ihan vain vinkiksi.

Tulipa itsekin eilen vaihdettua nastat alle ja eihän siinä edes puoltatuntia mennyt.
Välineinä hanskat, hallitunkki, kuparitahna, teräsharja, pulttiavain ja jatkovarsi jolla kiristän käsituntumalla haluttuun momenttiin.
Lopuksi kesärenkaiden pesu ja varastoon.

2 tykkäystä

Ite vaihoin toissa iltana, kun eilen piti käydä lumisessa Keskisuomessa.

Onko foorumilla ketään jolla olisi renkaidenvaihtoon soveltuvat koneet/olisiko tutuilla? Selaillut nyt noita nettimarkkinoita josko löytäisi opiskelijabudjetilla talvirenkaat ja sattu osumaan silmään nankangin sw8 nastat aika etuisaan hintaankin uutena mutta repivät vaan nuo rengasliikkeet +60€ vaihdoista

Ei 60€ kallis ole, kun miettii että vanha kumi otetaan pois, laitetaan uusi tilalle, tasapainotetaan, laitetaan alle ja vanha hävitetään. Siinä jää vain 15€ per rengas hintaa.