Koska ja miten vaihdat kesä/talvirenkaat?

Olen ajanut 2x Lappiin ja takaisin. Kotona on nautittu Tampereen tekemättömistä katutöistä, eli rinteessä sijaitsevat pihakadut ovat vaihdelleet pääkallon ja 20cm loskan välillä.

Hyvin olen pärjännyt toista talvea ajossa olevilla kitkoilla, mutta auto on neliveto. Naapurin Toyota juuttui loskaan (etuveto, nastat).

Olen ajanut aina kitkoilla pl. pari talvea 2013-15. Elossa ollaan.

Minulla ei edes neliveto ja hyvin on kitkoilla pärjännyt. Nastoista olis oikeastaan apua vain silloin, kun jäätunyt tie alkaa sulamaan ja siihen pintaan muodostuu vettä liukasteeksi. Hangessa ja loskassa nastasta ei ole mitään apua, eikä juuri kunnon pakkaskelilläkään.

Mulle tuli autokaupan yhteydessä mukana sellaiset oikeat välikelikumit. Eli ne cross climet nakit. Niillähän vois jo ajella, mutta oon vedelly vielä kitkoilla. Ikinä ei oo sellasia ollu, eikä näiden jälkeen varmastikkaan tule, mutta toisaalta mielenkiintoista ehkä vähän testata niitä.

Kyllä kitkoillakin pärjää mutta niillä vaan on jääpito todella kehno.

Jokin aika sitten katselin kun tässä jossain lähistöllä asuva taksari yritti päästä kitkoilla kadun varresta liikkeelle. Kovasti oli tehty lumitöitä ja haettu vielä akkakin työntämään.
Minä tuuppasin Volvon sinne lumen ja jään keskelle parkkiin ja kävelin hymyillen kotiin.
Taksikin oli saatu jossain vaiheessa liikkeelle kun näytti olevan nastat ilmestyneet alle.:laughing:

Ihan helevetin hyvät!
Rouvan autoon tuli tuollaiset ja tiestä hukkui urat samantien.
Ovat hiljaisemmat kuin Michelinin kitkat.

En ole hämmästynyt jos mielesi muuttuu.

Itseä hiukan haluttaisi ostaa myös CrossClimatet mutta hinta hiukan yskittää 18" koossa.

Mikäs on yhteisön pirkanmaalaisten suunnitelma kesärenkaiden suhteen? Eli joko otetaan tunkit pidosta? :tunkki:

Vähän houkuttelisi vaihtaa vaikka yöpakkasia lupaa. Kesärenkaatkin on M+S.

Pari viikkoa vetelen nastoilla ja sitten ehkä. Tosin minä en pysy pelkästään Pirkanmaalla, eli pitää vähän katsella ennusteita myös muualta. Pienet tiet vaatii edelleen talvirenkaita ja tulihan eilenkin Tampereella aika kiva raesade taivaalta. Lisäksi tänään oli aamull -6 astetta, joten liukasta oli.

2 viikon päästä vaihdetaan kesärenkaat ja toukokuussa aletaan käyttämään shortseja. Tämä on perinne :smiley:

Anna mennä vaan. Toisaalta, kannattaa tutkia missä kunnossa ne alla olevat kitkat ovat.
Jos alkaa olla siinä kunnossa että eivät mene enää syksyllä alle, niin ei kannata pitää kiirettä.

Minä vetelen välikelikumeilla kun kesävanteet vaativat pientä fixaamista ennen uusien renkaiden asennusta.

Tuo pitää paikkansa vain silloin, kun jään pinnalla on vettä, mutta silloinkin pärjää oikealla ajotavalla. Kunnon pakkaskelillä pitää siinä kuin nastarengaskin ja lumessa jopa paremmin.

Kitkoilla jatkan varmaan melkein vappuun.

No, mielipide tämäkin.
Riippunee kyllä vähän rengasmerkistä ja mallistakin.
Nyt on alla Hanokokin kitkat ja ne on kyllä huonot.
Talvella ajelin Michelinin nastarenkailla ja ero on todella huomattava, riippumatta kelistä ja ajoalustasta.

Huutakaahan HEP! kun bongaatte ensimmäisen auton kesärenkailla. Varma kevään merkki.

Viisas varaisi renkaanvaihdon jo nyt jos ei aio itse vaihtaa. Parin viikon päästä ei ole lunta, joten pakkasetkaan ei kuivalla tiellä haittaa.

Pari talvea ajetut, ei mene vielä vaihtoon. @naapuri, talvirenkaiden pehmeät seokset alkavat kulumaan voimakkaasti kun aurinko lämmittää tien pintoja.

Edelleen sitä mieltä että joku rengasliike voisi tuottaa kolmen setin palvelun: Kesä, välikausi, talvi. Lyhyet sesongit ovat alan keskeinen business-haaste - kolmen rengassarjan taktiikka auttaisi siihenkin.

Kyllähän nyt jokaisessa pitäis olla miestä vaihtamaan renkaat, tosin mukavuuden haluseksi mennyt tämä maailma.

Tiedän hyvin ja sen, että ajettavuus huononee myös kelien ja renkaiden lämmetessä. Säiden mukaan siis menen tietenkin. Jos kuitenkin aamupakkaset jatkuu, niin pidän jopa tuonne, mutta jos kelit lämpeneee ja valumavesiä ei tielle tule, niin saatan vaihtaa paljon aikaisemminkin.

Ei tuohon rengasliikettä tarvita kun rengasvalmistaja riittää.
Autoon alle Michelinin Crosclimatet niin siinä on ratkaisu.
Jos tuntuu että talven tulo viivästyy niin sen kuin päästää niillä menemään vaikka talvirengasaikana. Jos päätä ei palella ja tuntuu että niillä pärjää talvellakin, niin ei muuta kun antaa mennä vaan. Suosittelen tutustumaan.
Ei ole varmasti halvin vaihtoehto mutta rahalle saa vastinetta.

Juu, minulla on M+S kesärenkaat tälläkin hetkellä. En ole testannut mitä ne pitävät. Contin CrossContact.

Misukan jokasäätä hypistelin kesällä huoltoa odotellessa. Ei siinä kummoinen kuvio ainakaan ollut.

Oliko tuollaiset?

Jep. Oli autoliikkeessä esillä uutuutena. Ei näy lamelleja ollenkaan.

Ei kesärenkaissa olekaan lamelleja.
Tuo on siis kesärengas jossa on M+S ja 3PMSF-merkintä.

Se on saanut sekä M+S (Mud & Snow) että 3PMSF (3-Peak Mountain Snow Flake) -merkinnät osoitukseksi talvikelpoisuudestaan. 3PMSF-merkintä kertoo hyvästä jarrutus- ja kiihdytyskyvystä lumella.