Milloin ja miten vaihdat kesä/talvirenkaat?

Syy siihen miksi olivat tiukassa ei ole rasvaamattomuudessa vaan siinä ettei käytetä momenttiavainta. Väitän että suurin osa ihmisistä kiristää pultit/mutterit ehdottomasti liian tiukkaan. Voisi olla jokaiselle silmiä avaava kokemus testata momenttiavainta ja havahtua siihen tosiasiaan että voimaa tarttee käyttää todella vähän. Mitä tulee rasvan käyttöön niin sitä ei saisi käyttää ollenkaan jos momenttiavaimen kanssa hoitaa kiristyksen. Tämä siksi että rasva vähentää kitkaa ja mutterit tulee jälleen kerran liian tiukkaan. Toki jos kierre on rutikuiva tai ruosteisen niin on syytä laittaa rasvaa.
Momenttiavaimella kiristäessä pitää myös huolehtia siitä että avain naksahtaa liikkeestä. Lepokitka on paljon suurempi ja antaa väärän lopputuloksen. Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan lepokitkalla. Ei ole niin helppo selostaa kun näyttää livenä. Olen siis ollut merkkiliikkeessä töissä lähes 18.5 vuotta ja saanut asiaan liittyen koulutusta runsaasti.

3 tykkäystä

Ite vaihdoin eilen illalla, eikä yhtään liian aikaisin.

1 tykkäys

Omaan pojan käyttämään autoon vaihdoin itte nastat maanantaina ja vaimon autoon tiistaina. Nyt täällä saaristossa satanut yöllä räntää.

1 tykkäys

Tänään olis kello 14 aika renkaanvaihtoon. Saa nähdä miten luistelen paikalle :grinning:

1 tykkäys

Tsemppiä. Mulla vasta huomenna klo 11:00 maissa. Toivottavasti vähän sulaa tai ainakin sohjontuu huomiseen mennessä.

2 tykkäystä

Myös muihin kiristystyksiin sopii käyttää tuota rasvaamattomuus ohjetta, oletan.

Vuodesta toiseen talvi “yllättää” valtaosan suomalaisista autoilijoista! Ei jaksa ymmärtää, onko se niin vaikeaa toimia ajoissa? Liki 50 talvea autoilijana kokenut, enkä ikinä ole joutunut kesärenkailla ensilumen kurimukseen. Tänä vuonna(kin) olin kaukaa viisas ja vaihdoin (siis vaihdatin) talvirenkaa 1½ viikkoa sitten!

3 tykkäystä

Ei se rasvan takia mene momenttiavaimella liian tiukkaan. Mutta älkää siis käyttäkö mitään rasvaa vaan nimenomaan sitä kuparitahnaa! Vaikka kierre olisi uusi tai ruosteinen.

Itse laitan kiristän mersuuni alumiinivanteen momenttiavaimella 100nm. Pysyy kiinni ja lähtee myös helposti tarvittaessa auki. 100km jälkeen momenttiavaimella tarkistuskiristys.

1 tykkäys

Minulla kävi niin, että viime viikon torstaina varasin aikaa liikkeestä, jossa minun leasing auton renkaat majailevat. Sain ensimmäisen vapaan ajan tämän viikon perjantaille. Ikinä ei ole ennen näin päässyt käymään.
No onneksi työ on sellainen, että tänään ei ole pakko liikkua.
Viime viikon torstaina ei muuten ennusteissa ollut vielä tietoakaan tästä lumimyräkästä.

@ljpp myös:

Ei siis ollut riittävä ennakointi.

2 tykkäystä

Olipas ihana aamu. Puoli tuntia kaivoin autoja lumen alta, vartin hiekotin tietä ja sitten liikkeelle kesärenkailla. Ensimmäinen etappi oli viedä lapsi eskariin, puolen kilometrin matka tuntuu pitkältä kun se on alamäkeä eikä jarrut pidä lainkaan. Lisämausteen toi tuulilasinpyyhkijät, jotka päättivät sanoa sopimuksen irti. (Ranskalainen auto, ainoa harhalaukaus laatuautoista.)

Noh, kohta on 3/4 talvirenkaat alla ja viimeinen lauantaina. Tästäkin selvittiin.

Ps. @krobbe teki peliliikkeen, taidan seurata esimerkkiä ensi vuonna…

2 tykkäystä

Eli se tuli sitten yllätyksenä. Viime viikon alussa katselin sadetutkia (no ei ne aina osu oikeaan) ja pieni mahdollisuus oli viime viikon aikana lumentuloon, ainakin yöpakkasia lupailivat vesisateiden kylkiäisiksi, joten → renkaiden vaihtoon! Ei ollut muuten Rengasmaalla jonoista tietoakaan, koko hommaan meni matkoineen kolme varttia!

Sikäli kun käytät momenttiavainta niin vastaus on kyllä

Olin itse viime viikolla lomalla ja keskiviikkona oli 7 astetta lämmintä ja aurinko paistoi. Ajattelin torstaina kumminkin varata ajan heti alkuviikkoon, jotta saan homman alta pois. Yleensä tuolla varotusajalla on onnistunut.
Lumimyräkästä rupesi tietoa tulemaan vasta alkuviikosta ja kävin rengasliikkeessä kyselemässä, että olisiko aikaa ennen perjantaita. Ei ollut, heillä oli seitsemän tunnin jonot lisäksi ko. päivänä. Päätin sitten pitää tänään etäpäivän.

Leasing yhtiöllä on sopimus erään ketjun kanssa ja sen kanssa on elettävä.

Luulenpa, että tuo yllättävän pitkä aika varauksesta itse vaihtoon johtui siitä, kun Lempäälässä vähän kolisi moottoritiellä viime viikolla.

Meillä omat insinöörit yhteistyössä Tty :n kanssa on viime vuosina tutkinut kovasti pulttien kestoon liittyviä kysymyksiä ja näiden pohjalta ehdottomasti rasvaa pulttien kierteeseen joka kerta, pultteja käytetään vain kerran ja rungon helicoilit tarkistetaan joka kiristyksen jälkeen ja vaihdetaan tarvittaessa. Niin ja momenttiin laitetaan, kahdella eri vedolla. Tämä siis tuohon @1ohjari kysymykseen enemmänkin vastauksena.

1 tykkäys

Parhaillaan vaihrattamasa karlasa. Om meinaa paku nin ei viitti itte vaihtaa. Kyä sitä lunta oli tullukkin😅

Tänä talvikautena en mitenkään. Polle seisoskelee tallissa, ja ite kuleskelen apostolinkyydillä tai onnikalla etelämpänä, mutta suvikummien ja pleijareiden aikaan saatan hankkiutua Hakamettään :sunglasses: !!

1 tykkäys

CRC:tä pulttiin ja teleskooppivartisen avaimen lyhyellä asetuksella pultit kiinni, se riittää mun mielestä peltivanteisiin. Varmaan menee tiukemmalle kuin se 120nm, mutta väliäkö sillä. Ikinä ei oo mennyt pultti, auto tai vanne rikki tällä taktiikalla Ei kai se niin tarkkaa oo peltivateilla, alumiinivanteet laitan kyllä momenttiavaimella kiinni.

1 tykkäys

Oon laittanut noin aluvanteetkin. Kiinni on pysyneet ja vanteet muutenkin kunnossa. Ei se niin tarkkaa ole. Pitää vaan ymmärtää ettei revi niin tiukkaan kun pystyisi. Pelaan jonkin verran momenttiavaimilla niin on jonkinlainen tuntuma hyppysissä.

Ohjeistus ei ole sitten looginen, koska rasvan vaikutus on sama, eli vähentää kitkaa, oli momenttiavain tai ei.

Työelämästä esimerkki, ruuvaustapahtumasta joka toistettiin vuodessa miljoona kertaa.
Kaksi osaa kiinnitettiin momentilla toisiinsa.
Jos ruuviin lisättiin liukastetta, kierteen omaava osa hajosi, vaikka momentti koneessa pysyi ennallaan.
Ei siis kannattanut käyttää lisäaineita.

Autoissa jossain tapauksissa poistetaan nämä kitkan vaikutukset loppukiristykseen (esim. suuttimen pultti), laittamalla ohjeeksi kulma kääntö.
Eli esikiristys vaikka 10 Nm ja sitten kääntö 180°.

Itse aiheeseen.
Lähes aina tulee ensilumi, joka sulaa muutamassa päivässä pois ja sitten on viikkoja sulaa.
Eli renkaat vaihdan yleensä vasta sitten, kun pysyvä pakkanen tulee tai viimeistään joulukuun alussa.
Enimmäkseen liikkunut pääkaupunki seudulla, joten joukkoliikenne toimii tarvitessa apuna.