Milloin ja miten vaihdat kesä/talvirenkaat?

Eikö me tästä päästä siihen lopputulemaan että ei voi antaa mitään yleis ohjetta että ei ikinä rasvaa tai aina rasvaa? On se vännetty momenttiin tai ei. On niin miljoonaa eri laista tilannetta missä ja miten niitä pultteja väännetään ja väännetäänkö niitä 1, 100 vai 100 000 kertaa. Sitten kun on eri rasvoja, pultteja ja vastin kappaleita, eri olosuhteissa ja eri elinaikoja mitä pitäisi liitoksen kiinni pysyä.

Kävin työpaikan hallissa eilen illalla vaihtamassa äidin autoon sekä omaani. Tänään aamulla oli tarpeen.

2 tykkäystä

Aiempi postauksesi vain piti sisällään viittauksen, että ehdottomasti rasvaa aina.

Puhuuko @1ohjari ja @Eki vielä renkaiden vaihdosta?
:drooling_face:

8 tykkäystä

Joo tarkoituksella annoin yhtä ehdottoman esimerkin toiseen suuntaan. Mutta nyt on kaikille selvä että ei ole yhtä vastausta kysymykseen :grinning: @Oijennus ei olla edes lähellä mutta siitä se lähti :sweat_smile:

1 tykkäys

20 vuotta tullut satunnaisesti renkaita vaihdeltua ja koskaan momentti ei ollut ongelma suuntaan eikä toiseen. Kuten yllä sanottiin, niin lyhyellä avaimella pultit napakasti kiinni, mutta ei hampaat irvessä eikä omalla painolla runtaten. Ranne/käsivarsi-voimalla.

Ja 100-200km ajon jälkeen tarkistus.

Huomenna, aikasemmin ei saanut aikaa. Renkaat säilössä kun ei ole tilaa niille. Uskon ja toivon että huomenna pystyy renkaanvaihtoon ajamaan.

1 tykkäys

Kyllä pystyy, jos nyt ei pitkää matkaa ole. Otetaan kaikessa rauhassa ja mennään eläkeläisvauhtia koko matka. Mutkat ja risteykset erityisesti. Ja ennakoiden.
Pl. mennään ylämäet täysillä. :grinning:

Sähköisellä kässärillä ei oikein pysty edes korjaamaan…

Itse oon omaa painoa käyttänyt kyllä pulttien kiristämiseen, mutta kunhan ei ala avainta potkimaan, seisomaan avaimen päällä tms niin en näkis tässä ongelmaa peltivanteiden kanssa. Tasainen liike ja vähän järkeä päässä, niin kyllä ne peltivanteet ja pultit varmasti kestää. Eikä ole ollut irroituksen kanssa ongelmia, eikä tarvetta jälkitarkastukselle. :smiley: Jos 120nm on n. 12kg paino metrin varren päässä, niin tuossa menee ehkä 60kg 30cm varren päähän. Momentti pysyy nopeasti laskettuna siinä 180nm tienoilla siis suurimmillaan.

1 tykkäys

Itseäni ei yllättänyt, vaikka kesärenkaat edelleen alla onkin. En vielä jaksa vaihtaa koska kuitenkin saa taas 2kuukautta ropistella nastoja märällä asvaltilla näiden parin lumipäivän jälkeen. Ei ollut mitään ongelmia tänään ajaa töihin, kun vaan ennakoi eikä koohota niinkun kuivana kesäpäivänä. 500kilometriä tuli taas tänään työpäivän aikana ajeltua työautolla ja kyllä se talvi oli sentään muutamia kuskeja päässyt oikeesti yllättämäänkin.

3 tykkäystä

Maanantaina varailin aikaa Vianorin rengashotellista, jono oli 10 päivää, joten ensi viikolla nastaa alle.

1 tykkäys

Uudet nokialaiset kitkat on nyt alla ja kyllä pitää. Hienot on ajella.

Toivottavasti aamulla on reilusti lunta ja liukasta. Pääsen alistamaan nelivedolla.

Toivottavasti pääset ajamaan minun perässäni. Saattaa olla, että huomenna olisi hyvä juttu, jos olisi neliveto lähellå

1 tykkäys

Nyt on selvästi ammattimies.:thumbsup:

Esitänkin kysymyksen sinulle.
Jossain Porschen (911) pyörissä on ihan Porschen alumiiniset spacerit vanteen ja navan välissä.
Lisäksi ne ovat navassa kiinni alumiinimuttereilla.
Montako jälkiristystä pitää tuollaiseen pyörään tehdä?

Pultiien ja muttereiden rasvaamisesta kommentti.
Joidenkin autojen ohjekirjoissa tuo on kielletty…:rolling_eyes:

Vaihtoehtoja on olemassa, jos samalla ketjulla on useampia toimipisteitä.:blush:

1 tykkäys

Olen laiska ja saamaton. :joy:

Sinä voit asiakkaana pyytää että rengashotellissa olevat pyörät siirretään toiseen toimipisteeseen.
Valitset vain parhaiten itselle sopivan vaihtoehdon ja varaat seuraavan kerran ajan sinne.
Helppoa, eikö?

1 tykkäys

Voinko myös liisari asiakkaana vaihtaa toimipistettä pelkästään omalla ilmoituksella? Vai tarvinko leasing yhtiön hyväksynnän? Siis saman ketjun sisällä…

Entä jos haluan vaihtaa ketjua?

Ihan 100% varma en ole, mutta vahva mutu on… Leasingyhtiölle on yksi ja sama mistä toimipisteestä lasku tulee. Hinta on kuitenkin sama.
Väitän siis että saat ihan itse päättää renkaanvaihtopaikkasi, kysymättä leasingyhtiöltä.

Tämä sun täytyy kysyä leasinyhtiöstä.
Heillä on omat sopparinsa jonkun tai joidenkin ketjujen kanssa.

1 tykkäys

Eiköhän ainakin isoimmilla leasingyhtiöillä ole puitesopparit jokaisen ketjun (Vianor, Euromaster, onko edes muita?) kanssa, joten olettaisin että käyttäjä voi ihan itse valita missä renkaat säilyttelee ja eiköhän tuo yhdellä puhelinsoitolla leasingyhtiöön selviä.

Sitä en vaan tajua miksi Vianor ei pidä liikettä auki pidempään. Nytkin, klo 22, olisi ihan hyvä aika käydä vaihdattamassa. Tyhmempi (minä) voisi kuvitella että nyt on sesonki, jolloin pitäisi ottaa fyrkat pois … Sen sijaan pitävät parin viikon jonoja prkl.