Koska ja miten vaihdat kesä/talvirenkaat?

Pssst, @JoeRoberts @Hakkuri, Ottakaapa ensi kerralla allekirjoittaneeseen yhteyttä, niin eiköhän homma hoidu Tappara-henkisellä hinnalla ilman tinkaamista siinä tien toisella puolella :grinning: Enkä kiellä muitakaan yhteyttä ottamasta :joy:

(Mukahauska juttu) #163

Ensi viikolla itse vaihdan. Tiedän sitten, että joka pultti on kiinni ja oikeilla jengoilla, eikä painettu liian kireeseen pyssyllä. Samalla pääsee vähän alustaa kurkkaamaan.

Jos ostit Euromasterilta niin saitko lahjakortin?
https://www.euromaster.fi/kuluttajat/renkaat/kampanjat_renkaat/michelin-kesarenkaat

Kiinalaisissa ja Jenkkien tekemissä kesäkumeissa löytyy yleensä tuo m+s-merkintä.
Nykyään niitä löytyy ihan premiumtuotteistakin.
Meidän talouden kahden auton kesärenkaista löytyy m+s-merkintä ja lisäksi 3PMSF-merkintä (lumihiutaleen kuva).

Sitaatti3 Peaks Mountain Snow Flake: tällä merkinnällä varustetut renkaat on tarkoitettu lumisiin keliolosuhteisiin, ja niiden suorituskyky on vahvistettu testeissä.*

M+S (Mud & Snow) -renkaaseen painettu kolmesta vuorenhuipusta ja yhdestä lumihiutaleesta koostuva symboli (3pMSF) ilmaisee renkaan olevan suunniteltu hankaliin lumiolosuhteisiin.

Jarrutusteho talviolosuhteissa testattu ETRTO-menetelmän (European Tyre and Rim Technical Organisation) mukaan

https://www.bfgoodrich.fi/fi/vinkit/Kaikki-renkaista/Miten-rengasmerkintoejae-luetaan

Hyvä kysymys, ja en saanut lahjakorttia! Muistin sen jossain vaiheessa odotellessa renkaita kiireessä mutta en ehtinyt kyseleen ja sitten unohtui. Kysyin seuraavana päivänä sähköpostitse ja lupasivat lähettää postitse.
Vähän jäi epäilyttämään että tahallaan eivät tarjoa jos asiakas ei ite muista/tiedä.

Auton mukana tulleet suvikumit ovat Contin SUVi kumit. Nyt ei muistu tarkka malli mieleen…joku Cross Contact? Rengasmiehen kanssa kanssa noita katseltiin ja vähän niissä on ylimääräistä lamellia, mutta ei esim. loskanpoistouria.

Eilen soittelin hintoja uusille kesärenkaille.
Ensin oli tarkoitus hankkia Firestone Roadhawk renkaat mukamas edullisen hinnan takia mutta lopulta päädyin Goodyear EfficientGrip Performance kumiin. Firestonessa oli 100€ hintaero liikkeiden välillä ja lopulta Goodyear meni Rengascenterissä niin lähelle että päädyin siihen. Hämmästyttävintä oli että Rengascenter on “laatumerkeissä” järjestään 150€ halvempi kuin Vianor. Ainakin minun autoni rengaskoossa 215/55 17.
Niin juu ja liikkeessä alle, ensi viikolla.

(>((()))'>) #168

Piti vaihtaa tässä ja nyt ite, mutta eilen venähti/revähti avaimenpolkaisujalan pohje. Nyt tarvii varmaan ottaa apua vastaan.

Mitä lopulta tuli siis hintaa renkaille? Itse soitellut kanssa tarjouksia juuri ja itselläni Hankook vaikuttaisi hinta-laatusuhteeltaan hyvältä, mutta myös mainitsemasi Firestone houkuttaa. Myöskin sillä että pitäisi pysyä ominaisuudet hyvinä myös ensi kesänä. Itse haen kokoa 205/50 R17.

Liikkeessä olen jo vaihtanut vuosia, 20-25€/kerta ja säilytys onnistuu työpaikalla.
Vaihtoaika ratkeaa illan pelin mukaan, Kärppien voittaessa parin viikon päästä, koska ensi viikolla Raksilan ympäristössä turvallisempi ajella kitkoilla.

Laitan sulle yv:n jahka tässä kerkiän.

(Mukahauska juttu) #172

Käsin ne väännetään kiinni ja auki, vai onko rengasliikkeessä väännetty liian kireälle?
Kuparitahnaa kun käyttää niin pysyy kierteet hyvinä ja ei jämähdä kiinni.
Edit. Teleskooppivartinen avain on ehdoton. Säästyy selkä ja pohkeet.

(>((()))'>) #173

Juu, näinhän se on. Suurin osa aukee käsin ja ite olen ne käsin vääntänyt kiinni. Joskus vaan ei tosiaan avain pelkästään riitä eli lisää pituutta tarvis.

Itselläni on käytössä tollanen motonetin halpa teleskooppivartinen avain, ja toimii kyllä hienosti. Avaa pultit pitkällä varrella ja laittaa kiinni lyhyellä niin ei kyllä tarvii tapella pulttien avaamisen kanssa. :thumbsup:

(Mukahauska juttu) #175

Juuri näin. Ei niitä kannata ylikiristää. Lyhyenä saa varmasti tarvittavaan momenttiin.

Hintoja verratessa Mansen auto Hervannassa on todettu hyväks. Mää oon sieltä viimeisimmät renkaat aina hakenu.

Itsellä sama homma.
Joko Mansen Auto tai K.Ylönen Lempäälässä, eipä muualta oikein edes tule kysyttyä. Moni tosin kehuu myös Asko Saarta.

(aka Henkke) #178

3/4 hoidettu rengasliikkeessä, jossa myös säilytys. Yks auto on ollut liikennekäytöstä pois talven ja kunhan saan sen herätettyä talviunilta ni vaihtelen ite siihen kumit.

Ylöjärven Tuulilasi- ja rengaspalvelulle vahva suositus. Hommat hoitunut siellä jo vuosia. Vaihto, säilytys, uudet renkaat, vanteet, you name it! Hyvä palvelu ja hintataso mun mielestä kohtuullinen.

Mansen autoa minäkin olen perinteisesti käyttänyt, paitsi nyt pari kertaa käynyt hinnan ja nopeuden houkuttelemana siinä Timanttipesulassa. Mansessa on välillä ruuhkaa ja on joutunut odottelemaan yli puoli tuntia. Joskus tuntunut aika pitkältä, vaikka kahvia ja lehtiä on tarjolla. Katsotaan nyt miten jatkossa. Uusia renkaita varmaan kyllä kysyisin tuolta Mansesta. Mutta tämä vuosi mennään hyvin vielä entisillä.

(Mukahauska juttu) #180

Lielahdessa rengasmaa on myös oiva paikka. Usein kun renkaita katsellut, niin siellä ollut hintataso kohdillaan ja hyvä palvelu.

(turunseutulainen Tapparalainen ) #181

Tänään itse käsipelillä toiseen autoon vaihdettu. Alkuviikosta toiseen, sälli saa vaihtaa, toimin kymppinä…