Milloin ja miten vaihdat kesä/talvirenkaat?

Mitäs @ylläpitäjät on mieltä, perustetaanko täysin oma ketju vai jatketaanko tässä?

Kysymykseni on: Koska vaihdat talvikumit alle?

Tämä rupeaa olemaan ajankohtainen kysymys, kun näyttää olevan ulkona toista astetta pakkasta.

Tyttären autoon meni eilen uudet nastat alle ja rouvan autoon laitoin tänään nastarenkaat alle.
Omaan autoon nastat alle lauantaina, kun huomenna ei ehdi.

E: Myös vanhempien autoon laitettiin uudet Nokian nastat tänään alle.

3 tykkäystä

Luulisi olevan aika lyhyt ketju?

2 tykkäystä

Ei ole, jos otsikoi sen “koska vaihdat/vaihdat autoosi renkaat”.
Samaa ketjua voisi jatkaa keväällä?

2 tykkäystä

Itse havahduin taas siihen, että nyt on jo pakkasia. Joten varmaan tässä viikon parin sisään lyön talvinakit alle, niin ei tarvitse jännittää.
Ja sitäpaitsi Zaborsky laittoi instastoryn tänään, että on vaihtamassa renkaita.

Vaihtoiko muka itse vai vaihdattiko?
Siinä on muuten vissi ero.:slight_smile:

Tuskin sinäkään itse liisariin niitä pyöriä alle vaihdat?:stuck_out_tongue_winking_eye:

Yleisön pyynnöstä :grinning:

Ja vastaus: Sitten kun ajo-olosuhteet eivät enää ole sulat. Tosin uuden auton Conti CrossContact SUV-kumit ja neliveto antavat ainakin teoriassa pelivaraa. Renkaat on tallissa ja vaihto tapahtuu omalla pihalla, joten hätätapauksessa menevät alle koska tahansa. Tosin jos lupailee päivän-parin pyryä ja sitten taas lämmintä, niin hetken pärjää ilman autoakin.

Asiaa sivuten:

Minulla on tuollainen halvin 20€ hallitunkki. Sen nostokorkeus jää uuden auton kanssa vajaaksi. Onko ehdotuksia halvaksi tunkiksi jolla saa pikku maasturinkin ylös? Maavara muistaakseni noin 21cm.

3 tykkäystä

Määrittele halpa.

Meillä on kimppatallilla ollut useita halpoja tunkkeja, mutta niistä ei ole ollut kuin yksi pitemmän päälle toimiva.
Vanha ammattikäytöstä eläkkeelle jäänyt tunkki toimii vieläkin.:wink:

Sen parinkympin “tunkin” saa laittaa suosiolla metallinkeräykseen…

Vaihdattamassa.
En ole vaihtanut itse omia renkaitani yli kymmeneen vuoteen. Siellä ne rengashotelissa talvinakit odottelee vuoroaan.

Renkaiden vaihto itse on vähän kuin haravointi. Äärimmäisen veemäistä hommaa.

1 tykkäys

Yksityishenkilö vaihtaa renkaat keskimäärin 2 kertaa vuodessa. Parin kympin tunkki on helkkarinmoinen parannus autojen mukana tuleviin verrattuna ja kestää tuollaisessa käytössä vuosia.

Hyvin nousi vanha auto, mutta uusi vain on korkeampi. Halpa = halpa. Renkaanvaihto liikkeessä maksaa 25€, joten ei tunkkiin ole perusteltua kovin paljon investoida.

@Oijennus Rengasliike on kiva, mutta siellä on aina kaikki muutkin samana päivänä. Käytin leasing-autoissa, mutta sen jälkeen tykännyt vaihdella itse, liikkeen aikatauluista riippumatta.

Edit: Lavensin vähän otsikointia

1 tykkäys

Uskoisin että toimivan tunkin saa satasesta ylös päin.
Heitä se parinkympin rimpula romuun ennenkö tulee vahinko!

Satasen tunkki:

Hyvä tunkki:

Niin ja joo…Osta lisäksi kiilat pyörän eteen ja taakse + jonkinlainen autopukki jos tunkki pettää!
Sit on lähes pro-meinikiä…

Vähän kun ennakoi ja varaa oman ajan, niin ei yhtään häiritse muut.

1 tykkäys

Itsekkin olen vaihdattanut rengasliikkeessä kumit jo muutaman vuoden. Ei oikeen kerrostalossa ole enää paikkaakaan missä niitä säilyttäisi, kun häkkivarastokin jotenkin täyttyi heti kun renkaat sieltä vei rengashotelliin. :smiley: Onhan toi periaatteessa aika suolainen hinta rengashotellin kanssa, mutta kai se riippuu siittä että miten hinnoittelee vapaa-aikansa että kumpi kannattaa. Ja tosiaan jos pari päivää aikasemmin varaa ajan, niin ei tarvii jonottaa suotta.

2 tykkäystä

@ljpp

Listasta jäi pois muutama tarpeellinen laite.

Tarvitset kompuran jotta saat lisättyä tarvittaessa painetta renkaisiin.
Lisäksi tarvitset jonkinlaiset vehkeet alta otettavien pyörien pesuun.

Jos saat vaihdatettua pyörät tosiaan 25 eurolla, niin se kuulostaa ehkä mielekkäämmältä ratkaisulta?:grin:

Todennäköisesti ensi keskiviikkona kun kulkupeliin tehdään remppaa niin laitatan alle kitkat. Vaihdan yleensä itse kun en oikein ymmärrä miksi siitä pitää maksaa niin paljon vaikka ne ei edes tarkista tasapainoa.
Kitkat siis kohta alla toista talvea eli kokemusta ei hirveästi ole mutta parasta niissä on se pelivara kun niillä voi ajaa jo muutamassa plussa asteessa ja tietty se hiljaisuus versus nastojen ropina.

Kyllä renkaissa yleensä sen verran ilmaa on että vaihdon jälkeen voi ajaa jonnekin huoltsikalle pumppaamaan paineet kohdilleen.

Mutta toisaalta jos on kompura, niin sitten kannattaa melkein ostaa joku halvemman pään pulttipyssy millä ampuu pultit tai mutterit auki ja kiinni. Sillä säästää itseään aika paljon. Siksi halpa, että ne on yleensä tarpeeksi “laiskoja” ettei mene liian kireälle pultit. Peltivanteissa kireydenkään niin väliä, kunhan nyt kiinni on, mutta alumiini vanteita ei kannata laittaa liian tiukkaan.

Onnistuu tavallisella puutarhaletkullakin. Ja jos ei ole sitäkään, niin kyllä oikeastaan ihan ämpärillinen vettä ja sopivan karkea harja auttaa aika pitkään.

Kai ne ehkä viikonlopun aikana on vaihdettava talvipallot alle. Tai viimeistään ensiviikon aikana. Lupailee kumminkin niin viileitä ilmoja, että voi olla jäisiä tienpintoja ja jos jotain sataa niin voi tulla jo lumenakin.

No eikös tuollainen parinkympin rimpula kannata ostaa jo ihan siitä ilosta, että voi sitten viedä sen takaisin ostopaikkaan ja sanoa “pitäkää tunkkinne!”.

Itse asiaan: talvirenkaat vaihdettu jo tällä viikolla. Ei kelin takia, vaan siksi että oli aikaa hoitaa asia. Kitkarenkaissa on hyvä puoli tuo joustavuus. Ei haittaa niin kamalasti, vaikka ottaa käyttöön aikaisin. Tai keväällä ajaisi vähän pidempään.

1 tykkäys

Isän kanssa on autotallissa renkaita vaihdettu. Muutamana viime vaihtokertana on ollut viiden auton renkaat vaihdettavana. Niin niitä on vaihdettu vähän eri päivinä. Ennen meillä oli käytössä 20 euron luokkaa maksava tunkki ja suunnitelmissa ostaa satasen maksava. Taisi olla viime vuosi, kun isä osti muistaakseni 140 euron tunkin. Oli hyvä ostos.

Täytyisihän nuo vaihtaa/vaihdattaa mahdollisimman pian. Renkaita nyt en sääli yhtään, samalla lailla se suurin osa talvesta lienee sulalla tiellä ajelua.

1 tykkäys

Heh…Joo ilmaa varmasti on huoltoasemalle asti, jossa on helevetin pitkä jono tai vehkeet rikki.

Jos ostaa halvan mutteripyssyn niin kannattaa ostaa hyvä kompura.
Tuntuvat tarvitsevan huomattavasti enemmän ilmaa kuin laadukkaammat laitteet.

LIsäksi tarvitsee momenttiavaimen jolla saa pultit/mutteri oikeaan kireyteen.

Vahvasti eri mieltä tuosta väitteestä.
Ei niitä peltivanteitakaan saa liian tiukkaan laittaa, ettei mene vanteet pas2.

Suosittelen erittäin lämpimästi momenttiavaimen käyttöä kaikkien pyörien kiinnitykseen, oli vanteen materiaali mikä tahansa.
Muutamalla kympillä saa ihan toimivan…

1 tykkäys