Liigan televisio-oikeudet kaudesta 2018-19 eteenpäin: Liiga siirtyy Telialle

Telian idea onkin myydä huomaamatta lisäpalveluina, kytkyinä ja muilla epätavallisilla tavoin tuotetta. Kyseinen firma on ainoa, jolta olen itse tilannut huomaamattani mediapalveluita taannoin ja selvittelin asiaa jälkikäteen sitten. Oli aika opettavaista markkinoin kannalta vaikka en pitä itseäni helposti huijjattavana, mutta kukapa nyt pitäisi. Ruutu on ollut myynnissään suoraviivainen ja tavanomainen. Veikkaan, ettei Telia ole.

Laajentavat asiakaskuntaa, ottavat nykyisten kännykkäpelien logiikan sisäisine ostoineen ym mihin varttuneemmat käyttäjät eivät ole tottuneet. Ja laskua tulee huomaamatta, pienissä erissä. Täällä on tiedostavia jääkiekkokuluttajia mutta suurin osa asiakkaista ei sitä ole, jotenj uusin konseptein voi mennä kaupaksi yllättävän paljon kaiken näköistä.

1 tykkäys

Mikä kaupallinen yritys toimii eri tavalla? Name me one. Mitä itse olen ollut työelämässä niin monessa firmassa ratkaisevaa ja palkitsemista ohjaavaa on edelleen se, mitä tapahtuu tänään ja kuinka paljon +++ tulee tilille tänään. Aniharvoja yrityksiä kiinnostaa oikeasti mikään pitkäjänteinen juttu vaan se on se, että nyt rahaa ja ulos + tervetuloa uudestaan.

Totta ihmeessä Telia haluaa jatkaa palveluitaan tällä: se haluaa tuoda oman vastineensa esim. Elisa Viihteelle. Se haluaa tuoda sisältöä, josta ihmiset ovat valmiita maksamaan, joka kannustaa sitoutumaan palveluun pariksi vuodeksi. Se on ihan SELVÄ asia, kuka toimisi toisin? Liigan ongelma on se, että televisio-oikeudet on päätetty saattaa teleoperaattorin käsiin. Ruutu+ toimi ihan samalla tavalla; se myi palvelua kylkiäisenä mm. HS:n tilaamiseen.

Ja jos katsoo sitä, mitä esim. itse olen Ruutu+:sta saanut niin harvaan palveluun voi olla yhtä tyytyväinen. Toimintakatkoja on ollut pari koko aikana ja pääsääntöisesti erittäin toimiva ja edullinen palvelu. Tästä huolimatta olen myös nähnyt, kun kerran on se virhetilanne päällä ja palvelussa vikaa niin heidänkin aspansa ruuhkautuu, kun asiakkaat haluavat hyvityksiä yhdestä menetetystä erästä.

Ruutu+ myös päätti vaikeuttaa Telian urakkaa irtisanomalla Ruudun Telian palveluista. :smiley:

2 tykkäystä

Ruutu kiinnittää löyhemmin, mm sopimus irtisanottavissa 1/2v jakson jälkeen ym. Teleoperaattori myy kännykän kahden tai kolmen vuoden paketilla ja houkuttelevine lisävakuutuksin.

Otteluihin tulee varmaan oheistapahtumia ja kaupallinen väritys lisääntyy. Digitaalisuus lisääntyy. Liikentoiminnallisesti Telian touhu ei voi perustua muuhun kuin olettamukseen, että perinteinen televisiotoiminta kuolee ja kaikki on digitaalista ja nettiperustaista, henkilökohtaiselta tuntuvaa ja kaksisuuntaista, osallistavaa. Jopa virtuaalitodellisuuden sävyttämää. Ruutu on puskenut perinteistä tavaraa eikä ole lähtenyt käsittelemään urheilutelevision ydintä mitenkään. Telia tulee olemaan viihdetuottaja ja tämä voi ihan hyvin purra, koska kotimainen viihde on nimenomaan se, jossa markkinointipotentiaalia on.

Tappara älykiekkoineen on Teliamaisen liigan pioneereja, jossa peli nähdään ’kiekon näkökulmasta’ perinteisen katsomokokemuksen sijaan tai rinnalla. Ei se peliä paranna mutta voihan se näyttää hyvältä ainakin, jos ei ota itse sitä peliä liian vakavasti.

Liiga ei kehitä peliä ja pakkaa liigaan lisää joukkueita. Mutta Telia on valmis koko jääkiekkoviihteen vallankumoukseen. Mutta suomalainen mentaliteetti on vakava, voi olla, että ovat viihdesuunnitelmineen haukanneet aika ison palan kakkua kuten Sanomakin teki. Liigaotteluita on nykyään paljon, miten säilyttää viihdearvot ottelusta toiseen?

Väärin. Luottokauppasopimus on aina asiakkaan valinta. Jos asiakas ostaa luottokaupalla puhelimen, tabletin tai telkkarin niin se ei ole mikään kytky. Jos asiakas taas ostaa puhelimeensa lisäpalvelun (vakuutuksen) niin lisäpalvelu on irtisanottavissa koska tahansa. Näin ainakin Elisalla.

Yksi asia, jota asiakkaat eivät ihan aina ymmärrä on se, että jos ostat tuotteen luottokauppasopimuksella niin tuote on sinun omasi siitä hetkestä aina siihen asti, kun olet maksanut sopimuksen. Ei ole ensimmäinen eikä vika kerta, kun asiakas itse kännissä tiputtaa puhelimensa, hajottaa sen tai muuta ja tämän jälkeen pyrkii eroon luottokaupastaan ja perustelee, ettei ole halukas maksamaan sitä.

En tiedä, myyvätkö DNA tai Telia vielä määräaikaisia liittymiä, mutta esim. Elisalla ei ole yhtäkään määräaikaista liittymää enää.

Missä kohtaa Telia tässä toimii väärin? Miten se voisi toimia mitenkään muuten? Ei mikään operaattori tai yritys ota itselleen tuotetta hyväntekeväisyytenä asiakkaalle. Kyllä suomalaisten maksuhalukkuus näistä palveluista on vaan ihan yksinkertaisesti surkealla tasolla.

Jääkiekkoviihde kuitenkin myy vielä hyvin. Ei Telia olisi Liigaa hankkinut ellei sillä ole potentiaalia vähintään myydä muuta siinä ohessa. Liiga on ykköstuote suomalaisessa urheilussa ja sen tietää kyllä, että tästä on kiinnostusta. Positiivinen asia on myös, että jos ruutu+ -tyyppisten palveluiden hinnat nousee niin ehkä asiakkaat jaksavat taas vaihteeksi tulla myös halliin.

1 tykkäys

Yhtä asiaa en oikein ymmärrä: minkä takia Telia nokitti hinnan taivaisiin kun Sanoma oli tehnyt aika selvästi, ettei enää kiinnosta ja halvemmallakin hankintahinnalla tappiota sataa laariin. Tuskinpa vakavaa kilpailua oli hinnan tuplaamiseen nykyisellään tappiollisesta tuotteesta? Pelkkä Telian optimismi ja tulevaisuudenusko tuskin tätä asiaa selittää. Ymmärrän, että hinta hiukan nousisi mutta että tuplaantuu tai ylikin.

Suurin osa tilaajista ei ole tyhmiä mutta ei myöskään niin tietoisia ja analyyttisiä asiakkaita kuin sinä. Ihmisille voi valitettavasti myydä kaikenlaista heidän sitä tiedostamattaan. Lentoyhtiöbisneskin tulee paljon luksuksesta ja lisäpalveluista. Ihmiset haluavat ostaa mielikuvia, eivät pelkkää tuotetta. Sopimusoikeudelliset perusteet ovat todella harvoille selkeitä.

Ei Telia peliä mullista mutta väitän, että viihde on jatkossa eri sfääreissä.

Lähdekritiikki. Kannattaa aina miettiä, jopa Suomessa, mihin uskoo ja mikä todennäköisesti voi pitää paikkansa ja mikä on väritettyä todellisuutta. Ei Telia (tai sen edustaja joka päätöksen tekee) ole niin tyhmä, että maksaa maltaita jostakin jossa ei näe potentiaalia tai johon ei ole kilpailua. Tarjousvaiheessa sanoman taktiikka saattoi olla myös tämän vähättely, ettei muut kiinnostu ja saisivat hintaa alas oman kannattavuuden parantamiseksi. Me ei tiedetä mikä oli sanoman tarjous.

2 tykkäystä

Täähän saattoi olla bluffia Sanoman puolelta, että ei tää kannata eikä pysty maksaan yhtä paljoo mitä aikaisemmin. Itseeni se ainakin upposi. Ei sitä kukaan muu kuin Sanoma tiedä.

Telia näemmä hakee Data Analystiä seuraavilla saatesanoilla:

Oletko lätkässä Liigaan? Onko Moneyball tuttu? Haluatko viedä kotimaisen kiekkoelämyksen aivan uudelle levelille urheiluanalytiikan avulla? Telian Liiga-oikeudet alkavat syksyllä 2018 ja nyt meillä on paikka avoinna kovalle analyytikolle. Tule tekemään suomalaista urheiluhistoriaa!

Kertooko tuo välttämättä mistään, en tiedä, mutta jotenkin haiskahtaa että tämä voisi liittyä esimerkiksi Liigan “edistyneiden tilastojen” ja älykiekkodatan soveltamiseen lähetyksissä.

8 tykkäystä

Tämä on hienoa, että kehitys kehittyy. Käyttämätöntä potentiaalia on varmasti paljon, toki tuo lisää haastetta ottelutapahtuman kehittämiseen seuroille samalla, mikä sekin kehittää.

Lounastelin viime viikolla Telian ihmisen kanssa, joka on kaikissa heidän kärkihankkeissa mukana, ml. Liiga. Mutta ei kyllä suostunut kertomaan yhtään mitään siitä mitä tuleman pitää.

Itse toivon vain luotettavaa 1080p60 kuvaa. Eli terävää ja liikkeeltään sulavaa. Nyt kannattaa laittaa Telialle somessa yms. painetta, että tekniikka on kunnossa.

3 tykkäystä

Telia ei tule tuomaan enempää kuin valmentaja/pelaaja haastattelut erätauolla.
40 SHL ottelua nähtynä.

1 tykkäys

Telialta itse asiassa kuultuna hiljattain, että lähettävät liigan materiaalin 4K tasoisena.

3 tykkäystä

Kuulostaa hyvältä. Ja vaatii hitosti kaistaa.

Rutosti kaapelia, ja ovat vetäneet sellaiset jokaiselta hallilta Helsinkiin, jossa lähetys tehdään. Ei enää siis Ruudun tyyppisiä lähetysautoja hallin parkkipaikalla.

Rippuu tekniikasta. Esim. Netflix ilmoittaa 4K:n vaatimukseksi 30 Mbps yhteyden.

Millään 4G:llä tuo tuskin skulaa, mutta mullekin 1080p60 olisi jo taivas.

Villi veikkaus, että ainakin joissakin tarjouksissa kylkiäisenä tulee joku Telian nettipaketti+viihdepaketti.

4K-lähetyksissä saisi useampikin uusia kotona rautaa (tukeeko telkkari, onko kotiverkko kunnossa, chromecast jne).

Toki niillä joilla on laitteet “4K -kunnossa”, niin on hyvä juttu, että tuotetaan sisältöä mitä katsoa.

Se 4K tulee varmasti oleen samanlainen lisähintainen optio kuin Netflixissäkin. Jos peruslaatu on 1080p60 niin itse en ainakaan ole tuosta valmis maksamaan lisää.

Sellaisen bittivirran 4K vaatii, että melkein kuitua tarvitsee. ADSL ja 4G yhteyksille haasteellinen.

Joo, ei se olekaan proletariaatin herkkua vielä.

Mitä tarvitset striimataksesi Ultra HD 4K:na?

  • Ultra HD TV
  • Internet-yhteys vähintään 25 Mbps (suosittelemme 100 Mbps)
  • Jokin seuraavista laitteista:
  • Chromecast Ultra. Yhdistettynä verkkoon kaapelilla sekä asetettu 50 Hz:een.
  • Microsoft Edge -selain. Toistaaksesi sisältöä 4K-laadulla tulee sinulla olla HDMi-liitäntä HDCP 2.2 -yhteensopivuudella tai sisäänrakennettu näyttö, joka voi toistaa 4K-sisältöä sekä 7. sukupolven Intel Core -prosessori.

Itse veikkaan, että vaatimukset asettuvat samaan kuin Viaplayn lähetyksissä. Oman kokemuksen (4K-futis) perusteella vaatii vähintään 100 Mbps toimiakseen luotettavasti. (Koejaksolla palvelinpäässäkin saattaa olla vielä kehitettävää, joten minimikaista voi tulla alaspäin)

2 tykkäystä