Liigan televisiointi: Ruutu+

Vinkkinä Ruutu+ pro ja Chromecastin omistajille: Ruutu-appsin päivitys ainakin Androidille on tuonut viimeinkin mukanaan Chromecast-tuen.

Ainakin tallenteet (klipit, vanhat pelit…) toistuvat chromecastista ihan hyvin ja pätkimättä television kautta, mutta suorasta lähetyksestä ei ole vielä kokemuksia. Lupaavalta vaikuttaa näin ensi testin perusteella.

v3.0.6: Ruutu (Android)
-Paljon toivottu Chromecast-tuki on nyt saatavilla kaikessa Ruudun sisällössä.
-Korjauksia vanhempien Android-laitteiden videon toisto-ongelmiin.
-Optimointia ja virheenkorjauksia.

1 tykkäys

Hienoa - tätähän ei ole kuin pari vuotta odotettu :slight_smile:

Olikos se @iceman niin, että Ruutu+ sallii nykyään vain yhdella laitteella kerrallaan katselun, vaikka nämä olisivat samassa aliverossa? Eli kahden pelin samanaikainen katselu ei olisi mahdollista.

Katselin eilisen JYP-pelin ensimmäistä kertaa Chromecast-tuen saapumisen jälkeen, ja toimi hyvin. Pätkimisiä tai muita ei ollut, jotain hyvin pientä ja minua häiritsemätöntä nykimistä kuvassa saattaa olla. Tuohon kun virittää ääniksi Cityn Lindgrenin selostuksen, niin on katselukokemus kunnossa. Ruudun selostajiin oon kyllästynyt parissa vuodessa täysin.

Minulla ainakin toistuu omassa verkossani useampikin peli. Tavallisesti tietokoneen kautta tulee pääpeli (=Tapparan peli) ja tabletissa pyörii toinen kierroksen peli, mikä kiinnostaa. Ei ainakaan tähän mennessä ole ollut mitään ongelmia.

Testasin tuota äsken Tappara - JYP maalikoosteella ja tosiaan kuvassa on pieni värinä/nykiminen Chromecastilla V1 laitteella katsottuna. Huom: Chromecastissa pitää olla 50Hz asetus päällä, tai nykyminen voi olla ihan hulvatonta.

Valitettavasti ei ole Ruutu-tunnuksia, jotta voisi live-lähetystä seurata. Koosteiden laatu tai framerate ei välttämättä ole sama kuin suoran lähetyksen.

Veikkaan, että ei ole helppoa optimoida laajalle ohjelmisto- ja laitekannalle kaikilla hyvin toimivaa sovellusta. Vuosi sitten kun kyselin Ruudulta toisto-ongelmien syystä kännykällä/tabletilla, niin silloin syynä oli Androidin eri versioiden bugit videon toistossa…

Myös stream on aina stream eli viive ja pätkimiset kuuluvat asiaan ja niille ei voi nykytekniikalla mitään. Kuva on pakattava ja välissä on pitkä matka palvelimelta toiselle ennen loppukäyttäjää. Tähän väliin heikkoja lenkkejä riittää… ja sitten päälle vielä loppukäyttäjän laitteet ja eri versiot ohjelmistoista :expressionless:

Tänä vuonna tilanne on mielestäni parantunut, kun ensimmäistä kertaa kännykänkin kautta lähetys jopa toimi! Ennen sitä taisteli bussissa kännykän radion suhisevan ja pätkivän lähetyksen kanssa ja korjaili radion antennina toimivan nappikuulokkeiden johdon suuntaa ja missasi maalin… Nykyään manaa bussissa kun 3g katoaa ja kuva pysähtyy juuri Paten virittäessä tykkiä. Niin ne ajat muuttuu, mutta jotkut ongelmat pysyy :grin:

Toivottavasti kuitenkin panostavat Chromecastiin, sillä kaikilla videota toistava laite on tällöin sama ja Googlelta saa varmasti tukea optimointiin ja muuhun.

No jaa…Useimmat laitteet pystyvät dekoodaamaan natiivisti standardin mukaisia videostreameja. En tiedä mikä on Ruudun nykyinen toteutus, mutta vajaa pari vuotta sitten heidän Android sovelluksensa oli vain wrapperi Adoben Flashille, joka hoiti videopuolen. Sanomattakin selvää, että kyseinen toteutus oli helkkarin raskas ja halvemman pään laitteet olivat sen kanssa vaikeuksissa – vaikka samoilla laitteilla Netflix ja monet muut toimivat moitteetta. Törmäsin tähän itse kun ostin Gigantista Lenovon edullisen Full HD tabletin nimenomaan Ruutu-käyttöön ja eihän se perkele jaksanut Ruudun kuvaa pyörittää. Apple iOS toteutus on Ruudulla aina ollut teknisest erilainen, koska Applella on nollatoleranssi Flashin suhteen (ja hyvä niin).

Tarkempaa tekniikkaa en tiedä, mutta viime vuonna heittivät tällaisen vastauksen:

Mikäli kiinnostaa lukea taustaa ongelmasta, niin Google Issue Tracker threadissa on asiasta lisää. Isot toimijat ovat tuon 4.4.4:sen kanssa ongelmissa.
(edit. Tuo HLS -streamaus oli tuolloin ongelma: Areenassa sen sai valittua pois, mutta Ruudussa ei)

Tuolloin oli myös Yle ongelmissa Areenansa kanssa. Lisää ongelmia Ruudun kanssa tuli Androidin päivityttyä Lollipopiin…

Ps.

Kiitos 50 Hz vinkistä… Ihmettelinkin nykimistä, mutta heti auttoi, kun vaihtoi Chromecastin asetuksista tuon päälle (juuri vaihdoin tuoreenpaan malliin ja asetukset oli mallia “perus”) :+1:

Jos tuo Chromecast on katsottavaa laatua live-lähetyksissä niin tämä on itsellä aivan tajuttoman kova juttu. Tällä hetkellä telkkarissa on kiinni alitehoinen läppäri joka ei jaksa kunnolla pyörittää selaimesta kuvaa vaan olen kikkaillut striimit VLC-soittimeen. Ei jaksaisi aina tuota säätöä. Tuo Ruudun soitin tuntuu muutenkin toimivan joka selaimella erilailla… Täytyypä huomenna testata TPS-pelissä tuo, laitteistona Chromecastin uudempi malli.

Kolme kautta sitten erehdyin katsomaan netin kautta ja se kyllä riitti. Mielummin maksan hieman lisää ja katselen televisiosta Nelonen Pro extran kautta kuin menetän hermoni takkuavaan nettipätkintään.

Ehdottomasti on katseltavaa laatua. Kuva on huomattavasti terävämpi ja tasalaatuisempi kuin Windowsilla katsottaessa. En huomannut oikeastaan mitään eroa kun testasin eilen ensin tallennetta ja sitten live-peliä. Eli siitä voit todeta ja testata tilanteen. Itselläni on käytössä Chromecastin vanhempi malli.

Tarkasteleppa frameratea/nykimistä/värisevää liikettä hyvin tarkkaan. Minulla on tuo Chromecast v1 ja yritän keksiä tekosyytä ostaa v2. Sen saisi 4kk Viaplay diilissä kaupan päälle. Ykkösen kanssa tuo liikkeen sulavuus tuntuu olevan ongelma jossain urheilulähetyksissä. Uskoisin, että v2 on tehokkaampi, joten olisi kiva tietää onko sillä positiivista vaikutusta - 720p HD videon purku 50/60fps sekunnissa vaatii kuitenkin vähän potkua.

Nopeasti tuota Tappara - JYPpiä kun testasin, niin liike ei ollut täysin sulavaa vaan jännän värähtelevää. Mutta on hyvin vaikea sanoa missä kohtaa toimitusketjua virhe tulee kuvaan. Olen PC:llä katsellessakin ihmetellyt joskus, että välillä liike on ihan älyttömän sulavaa (60FPS, parempi kuin telkkarissa), mutta aina ei. Syy voi olla kameroissa asti.

Näin on. Ja pakko kehaista tätä toteutusta: se on erinomainen. Kuva on tullut erittäin hyvällä laadulla jo vuosien ajan: tietokoneiden Flash-versiot ovat kuroneet tätä eroa kiinni vasta myöhemmin. Mulla on tapana viedä kuva iPadilta televisioon yhdistämällä laite adapterilla HDMI-piuhaan. Toimii todella hyvin, joskin aina kytkemisessä on se pieni vaiva verrattuna televisiokanavan valintaan.

Ainoan miinuksen annan siitä, ettei livelähetystä voi kelata (tallennetta voi tietysti). Tosin flash-puolellakin tuo kelaaminen toimii melko heikosti.

Sama ratkaisu itsellä. Joskin tuo adapteri huonontaa kuvanlaatua (se ei itseasiassa ole adapteri vaan wired streamaus-laite!) ja oli ainakin iOS8.x:llä ja Air 1 iPadilla aavisuksen epäluotettava/buginen.

@ozzi Miten virität streamin VLC:hen? Olen luullut, että se ei maksusisällöllä onnistu, vaikka ilmaisella kylläkin.

Adapterin nimellä noita myydään verkkokauppa.comissa, joten nimitys saa kelvata mullekin. :stuck_out_tongue:

Kuvanlaadun eroja ei ainakaan mun silmä erota: vertaaminen on hieman hankalaa, kun iPadin ruutu on sen yhdeksän tuumaa ja television on 32 tai 47 tuumaa. Joissain yksittäisissä peleissä joskus on saattanut erän verran tulla suttuisempaa kuvaa, mutta muutoin kuvan terävyys lähes aina voittaa mun silmääni televisiokanavien SD-lähetykset. Miinuksena, kun lähdetään vastahyökkäykseen ja kamera liikkuu sivusuunnassa, siitä aiheutuu toisinaan pienenpientä nykimistä. Liittynee kuvan pakkaamiseen.

Äläs nyt @rizka jaa disinformaatiota. Se ei ole pelkkä liittmien adapteri ja se oikeasti heikentää kuvan laatua. En minä huvikseni tuollaista väittänyt, vaan sen takia että ko. laite ei ole oilkea tapa arvioida esimerkiksi Ruudun tarjoamaa kuvaa.

Enhän mää nyt tahallani, kunhan jaan maallikon kokemuksiani. Hyvin mielenkiintoinen katsaus tuohon palaan, ja selittää sen posketonta hintaakin osittain. Avasi silmiä kummasti.

Tääkin topiikki olisi varmaan pitänyt jakaa erikseen helppariksi, mutta kun täällä tukea on jo annettu, niin kysäsen täällä. Vaikka olen lukenut näistä todella paljon, nää uuden aikakauden vimpaimet eivät oikein avaudu minulle.

Jos liitän chromecastin telkkariini ja sitten:

Eli jos molemmat laitteet, windows koneeni ja chromecast ovat samassa sisäverkossa, niin miten saan kuvan näkyviin televisiossani? Toisin sanoen, miten ruudun streemi siirretään taikka jos hauan katsoa esim jotain koneeltani löytyvää videotiedostoa.

Olen viritellyt Jatkoajassa pyörineillä ohjeilla.

Tuo oli ainakin itsellä ensimmäisellä kerralla melkonen säätö saada toimimaan mutta sen jälkeen on kyllä toiminut hyvin. En suosittele “maallikoille”.

Vastaan osittain kysymykseen:

Tietokoneen Chrome -selaimella ja sen Google Cast -laajennuksella ohjataan Chromecast-tikkua. Tämä on muuttumassa Chrome-selaimessa suoraksi tueksi lähiaikoina (eli laajennusta ei tarvita).

Tietokoneella Ruudun -selainversio ei taida tukea vielä tällä hetkellä Chromecastin suoraa toistoa YouTuben tyyliin (esim. Youtube sisältää Chromecast -ikonin, jota painamalla videon saa streamattua suoraan verkosta Chromecastin kautta telkkariin).

Tietokoneella näytön ja äänien peilaaminen Chromecastiin vaatii koneelta ja verkolta todella paljon, joten suosittelen streamien suoraa toistoa verkosta chromecastin kautta aina kun mahdollista.

Helpoin tapa tällä hetkellä toistaa Ruutu telkkarista Chromecastin kautta on varmaan Ruutu-app (Android -versio), joka alkoi tukemaan suoraa toistoa.

  1. Eli tökkää Chromecast -dongeli kiinni telkkariin ja virrat päälle ja seuraa ohjeita (ohjeet mm. täällä)

  2. Tämän jälkeen asenna Android -laitteeseen Google Playstä Ruutu-app ja Chromecast-app (Huom! Android laitteen tulee olla samassa WI-Fi -verkossa Chromecastin kanssa ja WI-FI -päällä).

  3. Käynnistä sitten Chromecast -app ja se muistaakseni neuvoo asennuksessa… ja löytää tikun, jos hyvin meni.

  4. Asennuksen jälkeen käynnistä Ruutu-app ja haluamasi lähetys ja klikkaa chromecast-ikonia → pitäisi näkyä kuvan telkkarissa.

Ps.
LJPP:n mainitseman 50 hz:n tilan saa päälle esim. Android -Chromecast app > laitteet > [oma chromecast] > purilaisvalikosta: laitteen asetukset > NÄYTTÖ ja rasti ruutuun: käytä 50 hz:n HDMI-tilaa