Liigan televisiointi: Ruutu+

Kummasti porukka ummistaa silmänsä ruutun nykimisistä ym.
Hintaansa nähden susi, ne jotka sai 15€/kk on ok.

Ruutu ei ole nykinyt itselläni kertaakaan koko sinä aikana, kun se on minulla ollut. Tai jos on nykinyt niin se ei ainakaan ole minua häirinnyt yhtään, olen kokenut että peli on hyvin reaaliajassa. Ei ruutu voi sille mitään, jos asiakkaan oma netti on sellainen, että se ei yksinkertaisesti jaksa pyörittää ohjelmaa nykimättä.

Klassinen IT-alan “works for me” argumentti. Fakta on että Ruutu ei ole ihan 100% toimintavarma. Syitä mystisiin raportteihin en osaa sanoa. PC toteutus on Flash pohjainen, joten vähän suolle rakennettu. Netflix on esimerkki palvelusta joka toimii niin lähelle 100% kun voi.

  • iOS on ollut erttäin varma. Käytetty kotona ja auton takapenkillä paljon.
  • Oma PC konfiguraatio on ollut myös hyvin varma (Linux, Chrome, Kevyt Ruutu). Vähemmän käyttänyt.
  • Chromecastilla oli viime keväänä satunnaista häikkää. Kolmikon epävarmin. Ei tuoreita kokemuksia, koska katsoin isot pelit varmuuden vuoksi iOSilla.
1 tykkäys

Sama homma, Ruutu ei ole minullakaan nykinyt tai pätkinyt. Ei puhelimessa, ei televisiossa, ei tietokoneella, ei Chromecastilla. Peliä on pyöritetty useammalta päätelaitteelta ja useammasta internetliittymästä. Tietenkin pari poikkeusta on ollut, mutta mielestäni se on helppo hyväksyä, kun tässä muutaman kauden aikana on toistasataa peliä tullut katseltua. Mystisistä Ruutu-ongelmista olen lukenut, kuinka ihmiset hyvillä internetyhteyksillä ja laitteilla eivät vaan saa hommaa toimimaan. Mutta tiedä sitten niistäkään keisseistä, mikä on se aivan lopullinen totuus.

Uusien grafiikoiden myötä on ollut pieniä ongelmia. Alkukaudesta ottelun ylälaidassa oleva palkki, jossa on joukkueet, ottelutilanne ja pelikello, ei ollut keskellä ruutua. Huh-huh, miten sainkaan yöllä nukuttua. Myöhemmin olin tajuavinani sen johtuvan siitä, että Nelonen Pron logo on oikeassa reunassa. Tuota logoa ei näy ainakaan kaikissa Ruudun lähetyksissä. Palkki on kuitenkin sittemmin keskitetty ja kaikki on hyvin maailmassa.

Ja olen myös sitä mieltä, että erikoistilanteet eivät erotu tarpeeksi hyvin palkista. Samainen palkki tuottaa pientä päänvaivaa ajoittain myös siksi, että pelikello menee piiloon, kun ottelussa tulee Liigan mainoskatko.

#FirstWorldProblems

Liigastudiossa oli tänään hyvää keskustelua träppipelaamisesta, pohdittiin asiaa niin pelien viihdearvon, pelaajakehityksen kuin voittamisenkin näkökulmasta. Tästä voisi laittaa pystyy oman topiikin jossain vaiheessa.

2 tykkäystä

Joka vuosi niitä ongelmiua on runsaasti Ruudulla. Ongelma on siis netti puolella minkä olis voinut mainita. Alku kaudesta oli ongelmia ja pahimmillaa olen missannut yhden finaaliottelun Tapparalta.

Eipä tämä mikään ennennäkemätön ongelma suomessa ole kun monella muullakin ongelmia heti kun tulee ruuhkaa.

Ja ensi lauantaina Ruudusta Tappara-HIFK ilmatteeksi

Tämän olen missannut… Onko mainosta jossain vai tuliko tieto Ruudussa?

Taisivat mainita esim tänään lähetyksessä.

1 tykkäys

Jep. Näitä ihmettelen myös. Mitään erityisiä konetehoja Ruutu ei vaadi, kunhan nyt on suurinpiirtein moderni kone. On kyllä raskaampi kuin YouTube tai vaikka Netflix.

####Ruutu.fi troubleshooting:

  • Käytä kevyt.ruutu.fi
  • Käyttöjärjestelmäongelmat voi rajata pois esim. boottaamalla Ubuntun USB-tikulta, asentaa siihen Chromen ja testaa.
  • LAN kaapeli on aina parempi kuin WLAN.
  • WLANiin pari asiaa jotka useimmat jättävät huomiotta:
    • Äänekkäät naapurit häiritsevät urbaaneilla alueilla. Asenna kännykkään Wifi Analyzer, tai vastaava, ja säädä WLAN purkkisi vähiten ruuhkaiselle kanavalle.
    • Tarkasta samalla että kenttä on ylipäätään riittävän voimakas päätelaitteen kohdalla. Esimerkiksi kerrostalossa huoneiston nurkasta nurkkaan hyvä kuuluvuus ei ole mikään itsestäänselvyys.
    • Käytä 5GHz taajuuksia jos mahdollista.
    • Suurin osa käyttää operaattorin toimittamaa modeemi-reititin purkkia, jotka ovat lähes poikkeuksetta halvinta mahdollista sorttia. Huawein 4G modeemit (esim. B315) lienee parhaasta päästä. Kunnon WLAN-reitittimet maksavat karkeasti 150€ ja siitä ylöspäin. Olen todennut hintansa arvoiseksi investoinniksi. Gigantista voi hakea esim. Netgear Nighthawkin palautusoikeudella ja kokeilla parantaako tilannetta.
1 tykkäys

Eilen ainakin illalla tv 4:lla tuli mainoksia tiuhaan tahtiin.

1 tykkäys

Epäilen kyllä, että tiettyä liioittelua Ruudun toimimattomuuden suhteen saattaa myös esiintyä joillain henkilöillä (ei kaikilla) ja lisäksi tietysti on helppoa perustella itselleen kalliimman Nelonen Pron tilausta sillä, kun “Ruutu kuitenkin nykii” ja tuoda sitä foorumeillakin esiin. (Ihminenhän hakee aina tällä tavoin oikeutusta valinnoilleen.) Samoin kuin jos on ankkuroinut mielipiteensä siihen, ettei palvelu ole hyvä ja täten kiinnittää aina erityistä huomiota Ruudun toimimattomuuteen, muttei kiinnitä huomiota vastaaviin katkoksiin Prossa. (Tälläkin kaudella oli ainakin yhdessä pelissä tilanne, jossa nimenomaan Pro ei toiminut, mutta Ruutu toimi.) Viimeinen asia on sitten tietysti se tekninen osaamattomuus.

Minulle soitteli eilen puhelinmyyjä, joka tarjosi ruutu+ seuraavaksi kolmeksi kuukaudeksi hintaan 20e/kk. Onko tämä hyvä hinta?

Häviän ilmeisesti sille vuoden tilauksen hinnalle, mutta normaalisti ruutu+ ilmeisesti maksaisi 29e/kk, joten siihen nähden ihan hyvä alennus. 3kk jälkeen hinta pomppaa 29e/kk.

Jos sopimus 3kk mittainen ni onhan tuo hyvä hinta. Suosittelen ottamaan!

1 tykkäys

3kk lahjakortti R-kioskilla on esim. 74,95e eli on siihen nähden edullinen tuo 20e/kk…

1 tykkäys

www.bit.ly/ruutu-auki Ruutu nähtävissä to-su ilmaiseksi! Vaatii vain rekisteröitymisen tai jos on jo tunnukset niin aina vaan helpompaa :slight_smile:

3 tykkäystä

^Hyvä juttu! “Korjasin” linkin eli klikkaamalla pääsee eteenpäin.

Bit.ly on internetpalvelu, jolla linkkejä saa järkevämpään muotoon ja on helpommin jaettavissa.

1 tykkäys

Samaan syssyyn tarjous 6kkn sopparista 1 kk ilmainen. Muut 24,95 Jäi hintaa hiukan alle 21€/kk. Eli menin viimeinkin tilaamaan. Ny alkaa kausi😊

Mikähän mahtaa olla vika kun Smart tv:ssä kuva nykii jos katsoo ruudusta lätkää mutta jos kattoo jääkiekkoo ihan tavallisella kanavalla niin liike on sulavaa mutta ruutu sovelluksella nykivää…

Kuulostaa framerate (50 vs 60Hz) ongelmalta, jos nykiminen on tasaisen jatkuvaa liikeen “epäsulavuutta”.

1 tykkäys