Liigan televisiointi: Ruutu+

Ruutu vastasi Chromecast ongelmaan:

Ikävä kuulla ongelmista katselussa 12.4. Tekniikkamme ei ole kuitenkaan raportoinut yleisistä häiriöistä tai teknisistä ongelmista kyseisenä päivänä.

Ilmeisesti on käyttäjän “päässä” vikaa taas… Ehkä oli vain huonoa tuuria ko päivänä, kun lähetys pätki vain Chromecastillä. Tietokoneella toimi ongelmitta ja muilla laitteilla ja samoin muut palvelut (HBO, YouTube, Areena jne) toimivat tuolloin täysin…
:neutral_face:

Jospa vaikka tänään toimisi…

Avauskymppiä mennään ja jo kaksi kolme Chromecast-virhetilannetta.

Vedin Chromecastille factory resetin eilen. Nyt testataan…

Tänään on ihme kyllä toiminut pätkimättä… Heti kun vähän valitti :thinking:

Kyllä minä veikkaan tämän olevan jollain tapaa kapasiteettiin/kuormitukseen liittyvä ilmiö. Järvisuomen derby tuskin vetää lähellekään samoja katsojamääriä.

Mä luovutin Chromecastin suhteen tältä illalta kolmannen pätkäisyn jälkeen. Siirryin edelliseen aikakauteen takaisin eli iPad kiinni telkkariin HDMI-liitoksella.

No nyt kun sinulla on vika ns. päällä, niin aja Factory Reset ja katso auttaako. Minulla ei ole vielä pätkäissyt, mutta se voi olla vain säkää.

Tätä vähän olen itsekin miettinyt, että liittyisi kapasiteettiongelmiin (esim. Juuri ennen peliä katsoin tuolloin HBO:lta pari jaksoa putkeen Black Sails -sarjaa ilman ongelmia).

Viime kesällä huomasin sen että Chromecastia ei kannata pitää vahvistimen päällä… Ylikuumeneminen aiheutti yhteysongelmia ja muuta pätkimistä (oli tipahtanut hyllyltä väärään paikkaan).

Toinen ongelmakohta on riittämätön netti. Vanhemmillani oli taloyhtiön Ilmainen 2 megan liittymä… Ei riitä. Tähän vaivaan auttoi puhelimen 50 megan netin jakaminen Chromecastille ja tabletille.

Itsellä Chromecastin pätkimiseen auttaa kun nyppää töpselin seinästä muutamaksi minuutiksi. Olen uskotellut itselleni että kysymys on laitteen lämpenemisestä. Usein kun odottelen pelin alkua niin ennakoin ja teen “jäähdyttelyn” etukäteen.
Torstai-iltana katselin pieniä mukeja tehdessä Ruudusta erästä sarjaa, mitä en kehtaa tässä seurassa täsmentää, niin pätkiminen oli todella häiritsevää. Eikä varmasti ollut linjoilla ruuhkaa.
Sama resepti, virtajohto irti ja hetken päästä toimi moitteettomasti.

1 tykkäys

No nyt tuli ensimmäinen virhetilanne, eli factory reset ei ole mikään vastaus. Piti tuo kuitenkin kokeilla, koska tikkuni on hyvin vanha.

@Nettomaksaja Hyvä teoria, mutta tässä tapauksessa myös Netflix-toisto kärsisi ongelmista ja se toimii kuin junan vessa.

Vinkki Chromecastin kuumenemiseen. Jos käytät laitetta vain videokuvan striimaamiseen, ota laitteeseen virta telkkarin USB-portista. Näin laitteen virta katkeaa aina kun telkkari on kiinni. Ei toimi tietenkään jos Chromecast on stereoissa kiinni ja halua striimailla musiikkia telkkari kiinni.

Samalla se saa säännölllistä boottia, sikäli mikäli sillä mitään merkitystä on.

3 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Ruutu+: Selostajat ja studiotiimi

Minä myös otan virtajohto irti ja kytkentä takaisin rutiineista ennen matsia, niin pelittää hyvin ilman ongelmia koko pelin.

Samat poppakonstit ja uskomukset itselläkin. Tähän saakka toiminut Chromecast moitteettomasti kun noin on tehnyt. Pätkimis ongelmia itselläkin oli ennen kuin siirryin tällaiseen protokollaan… Seuraavaksi puuhailen tuon @ozzi n patentin…

Virranotossa telkkarista on tietyt riskit ja virtalähteen käyttö onkin valmistajan suositus:

  • Jotkut TV:t eivät anna tarpeeksi virtaa USB portista.
  • Tikku on paljon vähemmän päällä, joka voi estää päivittymisen.
  • Chromecastissa on huomioitu TV-USB käyttö, mutta teoreettinen mahdollisuus on, että päivityksessä menee jotain pieleen, jos juuri tuolla hetkellä TV sammutetaan.

Kiitti vinkistä. Toi töllö missä Chromecast on kiinni suljetaan 99,9% tapauksissa kaukosäätimellä. Joten herätevirta sinne jää ainakin päälle, ja mistä sen tietää vaikka USB-porttikin jäisi henkiin?? Noin niinkuin teoriassa.
Testataan…

Sain “Virhetilanne” -ilmoituksen ja katselun pätkäisemisen tapahtumaan myös Liigan Viikkomakasiini ohjelmaa Chromecastilla katsellessa.

Kyllä se nyt vain niin on, että Ruudun päässä on vikaa. Odottelen reklamaatioon vastausta. Tästä ketjusta saavat myös muut kättä pidempää reklamaation tekoon. Esimerkiksi koodi syksylle olisi mielestäni asiallinen kompensaatio.

3 tykkäystä

En nyt ole itsekkään tänne vielä omista kokemuksistani (muistaakseni) ole raportoinut, koska tämä “uusi tekniikka” on itsellenikin vielä uutta ja olen pudonnut kehityksen kelkasta jo ajat sitten.

Mutta jonkin verran olen puhelimen / selaimen kautta Chromecastia testaillut. Lähestulkoon poikkeuksitta, kun olen lapsille pannut heidän ohjelmatarjontaansa, taikka itse muutaman jakson katsonut, niin “palvelu” ei ole laisinkaan katkeillut / pätkinyt.

Mutta sitten taas kun ollaan/olen katsonut “livenä” (Tapparan peliä), niin pääsääntöisesti vähintään kerran tulee eteen sellainen tilanne, että lataa lataa (toistaminen hetken jumissa) ja sitten hetki jumin jälkeen video pöyrii hetken kunnes hukkaa “signaalin”. Tämä saattaa toistua muutaman kerrran. Mutta usein on auttanut chromecastin irroittaminen verkkovirrasta. En siis ole päässyt varmuuteen, että onko vika ruudun päässä, vai johtuuko pätkiminen laitteen ylikuumentumisesta(jotain sellasta puhetta havainnut täällä), mutta toisaalta, kun vika ilmenee vain livetoistossa pääsääntöisesti, olen kallistumassa siihen, että vika on ruudun puolella. Omassa kotiverkossa ei pitäisi olla mitään vikaa, kun sen läpi ollaan katsottu raskaampiakin nettiyhteyttä vaativia videoita.

Minulla ollut jo varmaan 3 vaiko 4 kautta Ruutu käytössä ja minusta parin viime kauden aikana ollaan menty “huonompaan” / herkempään suuntaan → omakohtainen kokemus, kun on ajeltu muksujen harrastuksista itäpuolelta Tamperetta länsipuolelle ja “ehkä sivusilmällä” samalla katsottu ruudusta streemiä, niin ohitustiellä usein “signaali katoaa”, ensimmäisellä kaudella päästiin koko matka, eikä “signaali” kadonnut kertaakaan.

Jostain syystä Chromecastin luotettavuus myös YLE Areenan osalta on laskenut. Juuri äsken katselin Planet Earthia ja kerran tilttasi. Myös vekaran Pikku Kakkosissa tätä tapahtuu nykyään, vaikka on pari vuotta ollut luotettava. Vika saattaa olla myös muualla kuin mediataloissa - ne ostavat kuitenkin streaming-kapasiteetin joltain kolmannelta osapuolelta.

Netflixiin tämä kaatuilutauti ei ole vielä iskenyt, josta päättelen itse laitteen olevan kunnossa. Jos aika ja mielenkiinto riittää, niin laittakaa jotain pyörimään Areenasta ja raportoikaa.