Liigan tuomaritoiminta 2017-18

En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Linjaa ei ole tai jos on se vaihtuu 15 min välein.

1 tykkäys

Tuosta Elorinteen päähän osuneesta taklauksesta olis kiva nähdä kuvaa. Noin muuten meni loppujen lopuksi aika tasaisesti vihkoon vihellykset. Molemmille yksi pilkunviilausjäähy ja muutama muu erikoinen. Onneksi kääntyi oikein lopulta.

Kortelainen kovasti ylisti, että nyt on hyvää tuomaritoimintaa, kun ei katkota peliä ja latausta, ja vihelletään vain ilmiselvät rikkeet. Hyötyjiähän tästä ovat ainakin likaisimmat pelaajat.

Kun tälle linjalle sitten lähdetään, muuttuu viheltäminen hankalaksi. Aina joutuu miettimään, annetaanko tästä jäähy kun edellisestäkään ei annettu. Lopulta kukaan ei ole tyytyväinen.

Normaalit säännöt takaisin käyttöön, kiitos.

Nämä oli sikäli samanlaisia, että molempia rikkeitä tapahtuu joka pelissä varmaan toistakymmentä kertaa eikä niistä yleensä vihelletä. Molemmissa tosin kohdehenkilö kaatui aika lennokkaasti, varmaan sen takia tällä kertaa pilli soi?

Tuo Miksan kampitusjäähy oli kuitenkin nähdäkseni se pahin virhe. Ihan naurettava.

1 tykkäys

Olihan se Massilta ihan pirun typerästi pelattu ja mielestäni selvä jäähy. Muuten samaa mieltä, varsinkin tuo aloitusjäähy aivan vitsi.

1 tykkäys

Mun mielestä sulkeminen ihan selvä.

Tämä Vittasmäen jäähy olisi mulle ihan ok jos nämä oikeasti otettaisiin AINA pois eikä poimittaisi sitä yksittäistä sieltä. Se noissa eniten menee ihon alle. Aivan kuten @TeroJ sanoi.

3 tykkäystä

En olisi ikinä uskonut tätä sanovani, mutta olen samaa mieltä; Japaa ikävä. Ja se jos mikä kertoo paljon tuomarilinjasta.

4 tykkäystä

Eilen olin tyytyväinen siihen, että tuomarit eivät arponeet tilanteesta, jota eivät nähneet 5 minuutin jäähyä kuten aiemmassa pelissä Kuopiossa. Vaikka se tuolla hetkellä sattuukin niin pitkällä aikavälillä tämä meni oikein.

Minun mielestä tuomarityöskentely eilen oli yksi kauden heikoimmista. Nämä vankilasäännöt oksettavat minua. Ja ne ovat sellaiset säännöt, että olkapäähän lääpäisystä saa 5+20 ja eilettäin päähän kohdistuneesta taklauksesta 2+10, jostain ei mitään, toisesta samanlaisesta kakkonen. Tuosta ei pirukaan ota selvää.

11 tykkäystä

En tiedä mitä Messi tarkoittaa vankilasäännöillä, itse kun en ole Tappara vs Kalpa sarjaa seurannut kun koosteista. Mutta on sanomattakin selvää että nyt pelataan eri linjalla kuin runkosarjassa. IFK vs Jyp on minun mielestäni ollut loistava tuomarilinja, selkeät koukkaamiset ja korkeat mailat on otettu veks, mutta muuten Anssi Salonen ja Stefan Fonselius ovat antaneet pelaajien pelata. Sarja on ollut äärimmäisen reilu

1 tykkäys

Joo, minä taas olen ollut kotipelit tuossa kolmen metrin päässä pelaajista koko ajan. Ja oletan, että tällä foorumilla tiedetään, mitä tarkoitan vankilasäännöillä.

2 tykkäystä

Kyllä toki sen tiedän, pointtini on vaan se että minun on turha lähteä kommentoimaan suuntaan tai toiseen kun en ole yhtään Tapparan matsia nähnyt alusta loppuun kun IFK vs Jyp pelataan samanaikaisesti

@Messi

minä ajattelen asian näin:

Kuopiossa tuomarit vihelsivät vitosen varmuuden vuoksi, kun eivät nähneet.

Tampereella eivät nähneet eivätkä uskaltaneet viheltää varmuuden vuoksi.

Minä en pidä siitä, että vihelletään, jos ei nähdä - varsinkaan isoja. Siksi olen valmis kärsimään tuon Elorinteen tilanteen ennemmin näin päin, että siitä ei vihelletty mitään kuin se, että näkemättä ja varmuuden vuoksi vihelletään 5+20.

1 tykkäys

En minäkään ole tietenkään noita muita sarjoja kovin paljoa seurannut, ainakaan sillä pieteetillä mitä omia. Enemmän hermoa kuitenkin kiristää tuo tuomaritoiminta kuin vaikka esim. vastustajan pelaaminen.

1 tykkäys

Mutta ainakin meidän puolivälieräparissa on tuomarointi ylittänyt odotukseni, molempien joukkueiden on annettu ratkaista peli pelaamalla, selvät rangaistukset on otettu pois. Ja yhtään ylilyöntiä tai kyseenalaista taklausta tai tilannetta ei ole vielä tähän mennessä tullut

2 tykkäystä

Kysymys miksei nähnyt. Linjuri metrin päässä taka tuomari punaisen takana. Taklaus tapahtu kiekolliseen.

Itseä häiritsee vielä enemmän että jalkapallosta tuttu “näytä” ne virheet pesiytyy pikkuhiljaa kiekkoonkin. Tuossa JMJ “kampissa” Kalpalainen vetää kuolevan joutsenen kahteen kertaan samaan vaihtoon, toinen palkittiin. Maalin edessä ja laidassa poikkaria saa vetää kuinka kovaa tahansa kunhan toinen pysyy pystyssä. Majonen yksi isku sitten tuomittiin kun sattu kaatumaan samalla. vastaavia poikkareita löytyy kyllä kymmenen ilman vihellystä. Lopun 2+2 vihellettiin kun MIkkola nosti kätensä naamalle.

Ja tietysti koko kauden huidonnan salliva linja. Sille ei nyt voi kyllä enää mitää tälle kautta, mutta toivottavasti änärin linja löytää tännekkin.

5 tykkäystä

Vielä kerran tähän topiciin. Minä olen ymmärtänyt, että meillä Suomessa vain yhdet säännöt ja ne on oikein kirjoihin painettu. Kun vedät poikkarilla selkään, niin se on rangaistus, eikö vain?

Miten helvetti se voi olla, että yhtäkkiä rangaistusta ei tulekaan, koska Playoffsit. Mitkä helevetin playoffsit? Tuomarit voivat nyt tuoda ne playoffs-säännöt nähtäväksi. Vai eikö sellaisia olekaan painettu kirjoihin ja kansiin. Tämä tässä on pointti ja se on ihan peräseinä…

11 tykkäystä

Niin ja sitten kun samassa pelissä joistain boxiin ja jostain ei.

1 tykkäys

Veli Messi. Kaikki säännöt, myöskin Suomen Laki, ovat toki kansiin kirjoitettu, mutta perustuvat AINA tulkintaan. Itse inhoan ylellistä mailan käyttöä (huitomiset, koukut, ylikovat poikkarit), kovassa pelaamisessa taas ei ole mitään vikaa niin kauan kun ei sikailla kuolleista kulmista, ponnisteta taklauksessa yms. Maalinedustalla pitää antaa pelata kovaa, se kuuluu lajin luonteeseen. Puhun siis yleistasolla enkä ota kantaa Tapoara vs Kalpa ottelusarjan tapahtumiin. Tuomarien tehtävä ei tosiaan ole kadehdittava

1 tykkäys