Liikennekulttuuri

Taajamassa on ihan yksi ja sama ajatko 40 km/h vai 50 km/h. Se että lähdet roikkumaan puskurissa, välkyttämään valoja sekä heiluttamaan autoa, kun joku nuhjaa taajamassa alinopeutta on varsin provosoivaa. Bemarikuski olisi menettänyt kallista aikaansa 27 sekunttia, kun olisi ajanut perässä 40km/h tämän 1,5 kilometriä. Kyseisellä pätkällä on ruokakauppaa, terveysasemaa, uimahallia ja päiväkotia. Mielestäni kyseisellä pätkällä ei pitäisi ohitella.

10 tykkäystä

Vai peräti 2,7 sekunttia? Sori off topic…

Mitäs se alinopeus on?

Suurin sallittu nopeus osoitetaan liikennemerkillä. Hiljempaa saa ajaa, tietenkin on kohteliasta antaa tietä jos joku haluaa ohittaa.

2 tykkäystä

1,5 kilometrin matkalla tulee juuri tuo 27 sekuntia. vajaan 40 160 metrin matkalla saat kurottua 2,7 sekunnin eron :grin:

Itse aiheeseen, taajamassa ei tosiaan yleensä kannata ohitella, mutta toisaalta empä ihmettele jos viidenkympin alueella on neljääkymppiä kruisailtu.

Varmaan käynyt vaan niin että tilannetaju pettänyt molemmilta. Toista kismittää kun mennään liian hiljaa ja toista kismittää kun tulee kunnon takakarvaa.

1 tykkäys

Alinopeus on sitä että estää tai haittaa liikennettä ajamalla tarpeettoman hitaasti.

Kuka tässä laittomuuksista on puhunut?
Maailmassa on miljuuna asiaa jotka eivät ole laittomia mutta aivan törkeän ärsyttäviä.
Piereskely kuumassa ruuhkabussissakaan ei ole laitonta.

Alinopeutta ajavat ovat sellaisia jotka ainakin minulle saavat liikenteessä näppyjä pyllyyn.

5 tykkäystä

Totta, käsi ylös virheen merkiksi!

1 tykkäys

Missä kohtaa sanoin jotain laittomuudesta? Viittasin vain siihen että alinopeutta ei ole missään määritelty joten siihen vetoaminen on erittäin vaikeaa. Onko 75 nopeus 80 maximinopeusalueella alinopeuta? Tai 70 moottoritiellä rankkasateessa?

Pointtini oli että ajaa saa hitaamminkin ja jos ajat lujempaa niin mene ohitse.

Harva ihminen oikeasti ajaa alle nopeusrajoituksen pahuuttaan, vaikka se “bemmikuskeista” saattaa siltä tuntua.
Liikenteessä on paljon epävarmoja kuskeja, esim nuoria ja kokemattomia, vanhoja ihmisiä tai vaikka leskeksi jääneitä, joiden puoliso on hoitanut ajamisen yms. Epävarma kuski mielummin ajaa varman päälle eikä siinä ole mitään vikaa. Myös näillä kuskeilla on oikeus kartuttaa kokemusta liikenteessä. Maantiellä moni ajaa alinopeutta, koska ajavat mittarin mukaan ja momen auton nopeusmittari valehtelee vähän ylöspäin. Myös olosuhteet vaikuttaa. Jos lähistöllä on lapsia niin itse miellelläni lasken nopeutta, koska lasten liikkeet ovat arvaamattomia.

Sitä paitsi, 40km/h ajaminen 50km/h alueella taajamassa vaatii jo melkoisia värilaseja nähdä liikenteen haittaamisena. Paljon mielummin katselen porukkaa, jotka ajavat taajamassa alinopeutta, kuin sitä porukkaa, jotka kaahaavat ylinopeutta koulujen ohi. Siitä minä saan näppyjä.

17 tykkäystä

Meni aamulla puolisen tuntia jonotella Helsingin motarilta Viinikan liikenneympyrään. Joku neropää jättänyt pakettiauton hätävilkkuineen oikeanpuoleiselle kaistalle kun otetaan keskustaan menevä kaista liikenneympystä.

Juuri silleen sopivasti ennen suojatietä “parkissa”, liekö tahalleen tehty (pöllitty paku?), Nohevaa ruuhkaa pukkaa tommonen ku toinen kaista tukossa. Kolleeka kertoili että toi paku oli siinä jo aamulla 7 aikaan ja oli siinä vielä 8:25 kun ajoin siitä ohi.

Nyt näyttää olevan ilmeisesti sama paku läheisen bensa-aseman pihassa.

1 tykkäys

3 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Nopeusrajoitukset ja ylinopeusvalvonta

Tuli eilen Lukonmäessä klo 17 korvilla todistettua kummaa hölmöilyä. Kai pari nuorta jeppeä haluaa BMW:n lunastukseen. Peräänajoako hakevat.

Tulivat Annalasta tai Kaukajärveltä Lukonmäkeen ensin aivan kävelyvauhtia. Sitten Lukonmäen alaosassa vauhti päälle, puolivälissä Lukonmäkeä täyspysähdys aivan yllättäen! Tosi vaarallista, kun perässä oli muutama auto. Ja Lukonmäki nyt yleensä noustaan aika rivakasti, jos vaan mahdollista. No, sitten 10 sekunnin stopin jälkeen taas liikkeelle ja mäen päällä kattoluukku auki ja jäljessä tuleville keskaria!

Hepolamminkadun jälkeen jäivät Tieteenkadun alkupäähän niille paikkeille, missä ennen oli se Postipankin lajittelukeskus. Siinä kun pysähtyivät, näin auton rekkarin. Auto on 1992 vuoden BMW 2.5-koneella. Suomessa ensirekisteriin 2006. Autossa oli pari poikasta. Kannattais lopettaa tuommoinen hölmöily, vaikka kesä näköjään liikenteessäkin kaikkea hulluutta teettää. Rekkari on tosiaan tallessa. Mutta vieläkään en sitä aikomaani kameraa autoon ole hommannut. Vissiin tarvii, kun kaikkea liikenteessä tapahtuu.

2 tykkäystä

Eilen lähdin landelta hyvissä ajoin ennen pahimpia ruuhkia Kotkasta kohti Helsinkiä.
Liikenne moottoritiellä sujui mainiosti, vasenta kaistaa ajettiin reipasta 130km/h ja vähemmän kiireiset oikeaa kaistaa, kahta poikkeusta lukuunottamatta.
Mitä varten liikenteessä pitää aina olla näitä vasemman kaistan ratsastajia.
Eli ajavat tahallaan motarin vasenta kaistaa juuri rajoitusten mukaan.
Ja kyllähän sen tietää mitä siitä seuraa.
Takaa nopeammat tulijat koukkaan oikealta ohi tilaisuuden tullen minä mukaanlukien.
Tahallisesta kiusanteosta kertoo sekin että kun sitten on ohitettu ja niin nämä pellet alkaa vilkuttamaan pitkiä perään siirtymättä kuitenkaan oikealle kaistalle.
Nämä jos jotku aiheuttaa provosoimalla toiminnallaan vaaratilanteita.

2 tykkäystä

Kymiläiset on kymiläisiä vaikka vantaalle muuttaisivatkin

Tästä kiinnostava aihe

LIIKENNETURVAN tuoreen kyselyn mukaan suomalaiset pitävät väsyneenä ajamista maistissa ajoa vakavampana rikkeenä.

Maistissa ajo tarkoittaa sitä, että henkilö lähtee ajamaan sen verran alkoholia nauttineena, että hänen veren alkoholipitoisuutensa jäisi sitä tutkittaessa alle 0,5 promillen, joka on Suomessa rangaistavuuden raja.

Mitenkäs täällä?
Voit äänestää anonyyminä.

  • Väsyneenä pahempi
  • Maistissa pahempi

0 äänestäjää

Varsinkin ikää kun on tullut, niin olen huomannut vireystason olevan tärkeä siinä, miten tehokkaasti sitä pystyy havaitsemaan asioita liikenteessä.

5 tykkäystä

Määrittele väsymys.

Itse olen taipuvainen olemaan samaa mieltä. Väsymys on pahempi. En tiedä onko se välttämättä vakavampi rike, mutta liikenneturvallisuuden kannalta pahempaa. Väsymys on jotenkin salakavalampaa. Sen yhden kaljan vaikutuksen tiedostaa jokainen, mutta väsymyksen kohdalla voi olla eri tavoin.

Tutkimusten mukaan jo 17h valvominen vastaa tuota 0,5 promillea, vuorokauden valvominen sitten jo promillen humalaa…

Tutkimusten mukaan 24 tunnin valvominen vastaa noin yhden promillen humalatilaa. 17 tunnin valvomisen jälkeen suoritustaso vastaa tilannetta, jolloin veressä on 0,5 promillea alkoholia. Vähennettäessä tavanomaisesta yöunen pituudesta viikossa kaksi tuntia yössä vastaa ajokyky 0,9 promillen humalaa.
Lähde: Vireys, väsymys ja suorituskyky | Terveyskirjasto

3 tykkäystä

Jotenkin tällaisena käsitin itse “väsyneenä” ajamisen. Kyllä ainakin minua hirvitti ihan eri lailla intistä kotiin ajaminen kuin ajaminen toista tuntia yhden kaljan jälkeen.

6 tykkäystä

Itse olen ehdottomasti väsymyksen kannalla.
Ainoat oikeasti vaaralliset tilanteet kohta 40 vuoden autoilun aikana on johtuneet väsymyksestä ja yhden kerran hirvestä.
Asiaan liittyen:
Nämä jyrisevät reunaviivat on muuten aivan loistava kesintö.
Niillä on monta uneliasta pelastettu ojaan ajolta.

6 tykkäystä

Vaikea kysymys. Väsymystason määrittely vaikeaa. Ja maistissaajoon oma kanta aika ehdoton “ei”.
Siispä valitsin “maistissa” pahemmaksi, sillä väsyneenä nykyään pitäisin ilman muuta lepotauon, jopa pikkutorkut tai ainakin kahvit, ulkoilua tms. Jos maistissa lähtee, niin olisko se siinä, ajais vaan? Itse en koskaan lähde ajamaan maistisssa eli koskaan ei nykyään ole promillen osaakaan. Mutta totta on, että umpiväsyneenä ajaminen on luultavasti vaarallisempaa kuin esim. että joisin pullon keskaria ja lähtisin tunnin päästä ajamaan. Ja olisko tuo vielä kunnolla maistissaoloa lähes 80-kiloiselle miehelle? Vois siinä mittari juuri värähtää, mutta eikös pari tuntia jo vie lukemat nollille.

4 tykkäystä