Liikennekulttuuri

“Tampereella onnistunut kaistanvaihto perustuu täydelliseen yllätykseen.”
Paluu Helsinkiin: yksi asia, mistä helsinkiläinen rankaisee armotta, on liian myöhäinen kaistanvaihto etenkin ruuhkassa. Se tulkitaan ilmeisesti jonon ohittamiseksi (eikä “en tiennyt mihin olin menossa”). Helsingissä pitää vaan tietää. Muutenkin ajotapa on aggressiivinen, varsinkin isommilla väylillä. Täällä vastaavaa näkee yleensä vain pohjalaasten (?) toimesta kehätiellä.

1 tykkäys

Hassua, minun kokemus on juuri päinvastainen. Toki, nopeudet tosiaan on suuremmat, mutta paremmin Helsingissä keskiarvoltaan saa tilaa: sehän on se kaupunki, missä turisteihin ja “heinähattuhin” ovat tottuneet.

Idiootteja löytyy jokaisesta kaupungista liikenteessäkin, joten siksi puhunkin “yleisestä” käyttäytymisestä.

Tämä “tilanantamis” keskustelu on ja nousee määräajoin pinnalle.
Itse ajan paljon eri kaupungeissa ja lopulta kaikki lähtee ihan omasta itsestä. Kusipäitä löytyy jokaisesta kaupungista.
Kun olet itse joustava, niin ihme kyllä sitä joustavuutta löytyy myös muista kuljettajajista. Annat tilaa, niin sinulle löytyy tilaa.

Näin minä asiat koen.

7 tykkäystä

Samaa mieltä.

Mutta paljon itsekin eri puolella Suomea ajavana joudut välillä tilanteisiin, missä joustoa vaaditaan myös muilta. Ja minua on vaikea saada liikenteessä provosoitumaan, lähinnä kulttuurillisia huomioita itseltä.

1 tykkäys

Pidättyväisistä suomalaisista löytyy ratin takana ihan outoja piirteitä.
Ei ole kohteliasta näyttää keskisormea liikenteessä, mutta turha siitä on myöskään vetää hernettä nenään, jos joku näin tekee.
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/186782-tieraivoa-lahdessa-paku-ohitti-mopoauton,-seuraavaksi-naytettiin-keskisormea

Olen näyttänyt tasan kerran keskisormea viimeisen vuoden aikana. Silloin syy oli se, että liikennevaloissa minun konepellille lensi rööki naapurikaistan autosta. Painoin myös tööttiä.

2 tykkäystä

Yks juttu, joka etelässä on hankalaa/vaarallista, rampeilta tullaan kuinka sattuu. On hyvä kun tilaa annetaan, mutta on iso osa kuskeja, jotka on siirtänyt väistämisvelvollisuuden päätietä ajavalle, varsinkin kun kaksi kaistainen päätie niin sieltä tullaan sitä omaa vauhtia tilanteesta riippumatta, aina ei voi vaan antaa tilaa.

2 tykkäystä

Väärinhän tuossakin toimitaan, mutta oma ennakointi auttaa näissäkin tilanteissa rampilta tulijoita kohtaan. Nappaa vakkarin pois päältä tai nostaa jalkaa kaasulta, niin ei tarvi jarrutella tai kiukutella. Oma suhtauminen liikenteeseen on aika isossa osassa kaikissa näissä ongelmissa.
Jätät hyvä tilan ja annat rampilta tulijan tulla eteen, niin liikenne sujuu taas helpommin.
Omaa aikaa tässä ei mene.

Ja on yksi asia mikä minua ärsyttää suunnattomasti. Rekkojen keskinäiset motarilla, mutta vielä enemmän ohituskaistoilla.

1 tykkäys

Ei mulla ole ikinä sellaista kiirettä, ettenkö tilaa antais, mutta lähinnä tarkoitin niitä tapauksia, joissa ainoa keino välttää kolari on hätäjarrutus ja toivoa, ettei perään tulla.
Nämä tilanteet loppuis kun rampilta tuleva lukisi paremmin liikennettä.

Mä luulen, että tässä Teidän keskustelussa ilmenee juuri se, mitä aiemmin koetin sivuta… molemmat olette oikeassa ja joustoa ja pelisilmää vaaditaan molemmilta. Toinen antaa tilaa ja rampilta tulija yrittää liittyä mahdollisimman sujuvasti (tarkoitti se sitten pientä vauhdin lisäystä tai vähentämistä).

Tässä kohtaa on kuitenkin sanottava, että tuntuu, että yleinen hahmotus nimenomaan on huonontunut. Tarkoitan tällä, että “ajetaan vain omaa autoa” eikä ymmärretä, kuinka vähällä muiden ajamista voisi helpottaa. Tai kuinka pienellä voi aiheuttaa sen, että 5-10 ihmistä joutuu polkemaan jarrupoljinta.

Vanha totuus Sorsun ulkojäiltä “täytyy käyttää pelisilmää, eikä istua sen päällä” pätee tässäkin.

2 tykkäystä

Niin yleensä. Omat kokemukset kaistanvaihdon vaikeudesta ovat kehä I:n sisäpuolelta, jonkun muun kyydissä :smiley: Takavuosina tosin väitettiin, että läänikohtaisista kilvistä luopumisen taustalla oli myös “hitaiden maalaisserkkujen” opettamisen yleisyys Helsingissä. (Todennäköisesti enemmänkin siksi, että tietyt kirjaimet olivat lopussa, ja muissa sarjoissa oli hyvin tilaa.)

Pks:n aggressiivisuudesta esimerkkeinä “rampista heti vasemmalle kaistalle” ja “takapuskurissa kiinni, jos edessä on yli 5 metrin väli”. Kehä I on kyllä rauhoittunut kameroiden myötä, ja perässä hinaajia on selvästi vähemmän.

Sinänsä oma ajotyyli on mallia “ei metsän vikkelin eläin, muttei hitainkaan” sekä “valoista lähdetään reippaasti: vaihde sisässä ja jalka kaasulla valmiiksi”. Vielä pitäisi oppia olemaan provosoitumatta, autokamera auttaa siinäkin. Pitkälle pääsisi jo sillä, kun muistaisi, että liikenteessä ollaan liikkeellä hyvin monenlaisilla valmiuksilla eivätkä muut ole vain “estämässä minun sujuvaa matkaani”.

4 tykkäystä

Ja prätkien splittaukset? :wink::joy:

1 tykkäys

Itse pyrin antamaan tilaa moottoritielle pyrkijälle, jopa väistämään vasemmalle kaistalle, mikäli mahdollista, vaikka sellainen menettelytapa onkin Suomessa kiellettyä. Toki tuossa pitää varmistaa, ettei kiilaa ketään. Palstan vanhemmat varmaan muistaa sellaisenkin ajan, kun lisäjarruvalo takaikkunalla oli Suomessa kiellettyä. Sekin oli ihan järjetön liikennesääntö.

Itsekin joskus väistän varsinkin hitaasti liittymältä tulevia, koska kohta kuitenkin heidät joudun ohittamaan. On kuitenkin tutkittua tietoa, että kaistan vaihto on “aina” riskitekijä, joten tuo sääntö on ihan perusteltu kun saman asian voi hoitaa myös tässä artikkelissa mainituilla tavoilla.

PS. Monesti muuten ne liittymältä tulijat tulevat niin kuin heillä olisi oikeus kiilata sinne ajokaistalle.

Totta.
Ennakointi ja ymmärtäminen liittyviä kohtaan yleensä auttaa.

1 tykkäys

Tapparan tarrastakaan ei ole haittaa.:stuck_out_tongue_winking_eye:
Ilman Tapparatarraa ei kannata yrittää tunkee rampista tai kolmion takaa mun eteen.

5 tykkäystä

Tapparan kannattajat ovat itsekkäitä omahyväisisiä muikkuja.

4 tykkäystä

Niin ne ajat näyttävät muuttuvan.

Alinopeuden kriminalisointiin lakiesitys :ok_hand:

2 tykkäystä

Ehkä hiukan raflaava muotoilu. :smiley:

Tuo juttuhan on yli vuoden vanha, ja pohjautuu pitkään tekeillä olleeseen tieliikennelain uudistukseen, jonka yksi pieni osa ovat nuo esitetyt vähimmäisnopeusmerkit.

Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon nopeuden kilometreinä tunnissa, jota ei saa alittaa, ellei liikennetilanne sitä edellytä.

Eli jos joku ehti innostua, että kohta kielletään nopeusrajoitusten alle ajaminen, niin pidelkää hevosianne.

1 tykkäys

Riittäisi alkuun että motarin vasemmalle kaistalle määritetään alinopeus - kuten Saksassa on tehty.

2 tykkäystä