Liikennekulttuuri

Ei osunut. Ferrarikuski kyllä tajusi vaarallisuutensa ja jarruvalot vilkkuivat ja tiputti vauhtinsa.

1 tykkäys

Ei parane lähteä ohittaankaan moottoritiellä, jos joku tulee takaa 300km/h Ferrarilla… Varmuuden vuoks koko matka oikeeta kaistaa. Jos joku oikeesti puskee tai meinaa puskea eteen kiihdytyskaistalta, itte vaihdan mielummin sujuvasti kaistaa ku rupeen jarrutteleen, vaikka mahdollinen peräänajo oliski takana toisen vika. Tietenkään en vaihda kaistaa peiliin katsomatta. Se vanha mainos, jossa oli ainaki norsu liikenteessä ja teksti jousta vähän, oli musta hyvä.

3 tykkäystä

Tähän onneksi tulee 2020 hieman muutosta uuden tieliikennelain myötä.

Nappasin quoten täältä:

1 tykkäys

Hyvä näin. Tosin ei siitä nytkään sakkoja saa. Maalaisjärki toimii liikenteessä ihan samalla tapaa kuin muussakin elämässä.

6 tykkäystä

Oikeaa kaistaa siellä pitäisi ajaa. Taidat olla vasemmalla roikkuja.
Turhia kaistanvaihtoja pitää välttää ja kolmion takaa tulevan väistäminen on turha kaistanvaihto. Huonoja kuskeja varten tuo kaistanvaihtokielto varmaan on, jotkut kun eivät katsele peileihin ja vaihtavat vaarallisesti kaistaa. Ei minua haittaisi vaihtaa, jos tilaa siihen on. Noudatan vain lakia.

1 tykkäys

Tämä johtaa turhiin kaistan vaihtoihin ja jarrutteluihin isoilla nopeuksilla eli kolarin tai ulosajon riski kasvaa.

Jos on tilaa? Kyllä aikamoinen niskalukko saa iskeä päälle, jos kaistaa vaihtaessa ajaa ulos.

5 tykkäystä

Emmää kaistaa turhaan vaihda, enkä aja vasemmalla kaistalla yhtään liian pitkään. Jos joku pappaparka ei uskalla tulla rampista ja huomaan tilanteen, teen sille reilusti tilaa ja annan kiihdyttää rauhassa. Mielummin ku teen tiukan jarrutuksen ja pappa miettii silti, pääsenkö tohon väliin vai en. Jonkun tulkinnan mukaan rikon ehkä lakia, toisen tulkinnan mukaan kaistanvaihto ei oo turha. On tässä 25 vuotta kuitenki moottoriteitäki ajeltu ja ilman onnettomuuksia oon onneks säilyny (kop, kop).

4 tykkäystä

Kyllä kai sitä kaistaa tulee vaihdettua, jos joku eteen tuuppaa ja tilaa on. Rikkeeseen syyllistyy silloin väistämisvelvollinen.

Se on varmaan niin vaarallista, ettet myöskään ohita ketään koskaan?

3 tykkäystä

Täällä näkemyserot kärjistyy, kun vaan tuijotetaan mustaa valkoisella. Mahtaako erot todellisessa liikennekäyttäytymisessä olla ihan niin radikaaleja. No, tämä on vaan oma epäilyni.

Itse en moottoritiellä väistä vasemmalle kaistalle äkillisesti yksittäistä autoa. Se on tosi riskaabelia. Mutta jos näen että liittymästä on tulossa joku 10 autoa peräkanaa, joukossa rekkoja yms. ja liittyminen heillä saattaa olla kimuranttia, olen joskus hyvissä ajoin ja hallitusti siirtynyt vasemmalle kaistalle. Pääsee koko konkkaronkka mukavasti baanalle ja itse olen siinä vaiheessa jo hävinnyt kauas horisonttiin. Ja palannut oikealle kaistalle. Jarruttelemaan en yleensä ala kuin pakkoraossa.

9 tykkäystä

Ohitan kaikki, jotka ajavat alinopeutta.

1 tykkäys

Eli, jos ajelet kehä3:n sisäpuolella, niin liittymiskaistojen kohdalla ajelet vasenta kaistaa, koska oikean kaistan autot ajavat liittymän takia alinopeutta.

Mikä kehä3. En tiedä ku itäisen ja läntisen ohitustien. Kyllä ajan vasenta kaistaa, jos ohitan. Näin kai se on täälä tapana.

1 tykkäys

Mielestäni juuri nämä motaria ajavat, ja sitten rampilta tulevaa väistelevät, kaistaa vaihtavat tai jopa jarruttelevat ovat tavallaan ongelman ydin. Ja etenkin syyllisiä, Miksi?
No, se on tieliikennelain vastaista. Riittävä peruste jo pelkästään, mutta myös siksi, että siitä on lähtöisin se lisääntyvä liikennekulttuurin vääristymä, jossa rampilta tulevat ovat alkaneet olettaa, että aina motarin oikeaa kaistaa ajava väistää. Eli motarille liittyvä aiheuttaa pakkotilanteen, josta juurikin seuraa vaaratilanteita.
Kuten yllä myös todetaan. Eli on olemassa selkeä sääntö, joka joidenkin mielestä on niin väärä että sitä ei pidä noudattaa.
Oma kantani on siis tämän suhteen edelleen selvä, en väistä, mutta en tietenkään myöskään hampaat irvessä aiheuta ongelmia. Osaan homman, mutta sääntöä en riko.
PS. Näin jokin aika sitten tilanteen, kun menin motarin oikeaa kaistaa, edessäni valkoinen Skoda. Erään rampin kohdalla kolmas auto puski varsin huolettomasti kiihdytyskaistalta tuon Skodan eteen. Skodasta tuli esiin samantien punainen pysäytyslamppu ja sireeni. Molemmat pysähtyivät pientareelle…
Hymyilin jatkaessani matkaa. Pakko myöntää. Hyvä että näihin rikkeisiin näköjään puututaan.

5 tykkäystä

Rike taisi olla ylinopeus.

Minä taas yhtenä iltana ajelin yksin oikeaa kaistaa ja rampilta oli liittymässä uuden karhea menopeli. Ajattelin, että eiköhän hän pääse liittymään, kun liikenne on niin vähäinen. Ilmeisesti kuski ei katsonut tarpeeksi kauan vasempaan peiliin ja yritti osua autollansa minun auton kylkeen. Jouduin siirtämään omaa autoa keskiviivan päälle ennenkun hän tajusi tilanteen. Toinen tapaus tapahtui ruuhka-aikana kehä 1:llä, kun ihmettelin miksi jono hidastaa kovasti. Liittymän jälkeen huomasin, että vanha japanilainen ajelee penkereellä ja kukaan ei antanut tilaa liittymän kohdilla. Hidastin vauhtia ja auto pääsi penkereeltä pois liikenteen sekaan.

Helpommalla liikeeteessä pääsee, kun ennakoi tulevia tapahtumia ja mahdollisesti luopuu omista oikeuksistaan.

9 tykkäystä

Palaan tähän. Katsoin tosiaan peiliin ennen siirtymistä vasemmalle, ja ketään ei näkynyt. Vilkku ja käännän ratista ja katson vielä peiliin, niin samassa auton kori heilahtaa ihan millistä tämä Ferrari menee ohi. Sitten painaa jarrua ja kovaa ja ottaa oikean kaistan ja ajaa normaalisti. Aika messevät murinat Ferrari kyllä päästi, mutta näitä kokeiluja nyt vaan ei pidä tehdä täälä. Saksaan noi hommat.

Ei ollut. Selkeästi kolmion takaa tulevan piittamattomuus. Tai sokeus.
Ennakoiminen on tietenkin aina oikea tapa, mutta se onkin eri asia.

2 tykkäystä

Ei ehkä kannata luopua, mutta jos vähän joustaa (puolin ja toisin) ni kyllä se helpotta kaikkien, myös niiden jotka ei juurikaan jousta, elämää (tässä tapauksesssa lähinnä liikkkumista).

2 tykkäystä

Itse annan tilaa rampin kohdalla jos siihen on tilaa, jos ei ole niin en anna. Kyllä sitä sen verran hyvä yleiskuva tulee sen hetkisestä tilanteesta kun ennakoi ja tietenkin pitää omaa tilannetajua yllä seuraamalla ympäröivää liikennettä peilien avulla ja kaistaa vaihtaessa tietenkin vielä päätä kääntämällä. Ja kyllä sen auton siittä rampistakin huomaa yleensä hyvissä ajoin ennen kun tilanne on päällä. Ja jos noita 300 km/h ajavia ferrareita pitää suurena syynä siihen ettei anna tilaa vaikka näyttäisi tilaa olevan, niin ei kyllä kannata ohittaakkaan kun se ferrari vaanii siinäkin hommassa. :+1:

5 tykkäystä