Liikennekulttuuri

Vahvasti eri mieltä tästä.
Eilen aamulla töihin mennessä epäilin erittäin vahvasti venäläisen liikennekulttuurin pesiytyneen tännekin. Rampilta kiilataan, ängetään väkisin ja tukitaan ajoväylä rampille.
Onko se niin vi*un vaikea tajuta että rampilta tulevalla on väistämisvelvollisuus.

6 tykkäystä

Itse vaihdan motarilla vasemmalle kaistalle jo ennen ramppia, koska tiedän rampilta tulevan ajavan joka tapauksessa itseäni hitaammin, eli pidän sitä normaalina ohituksena.

Terveisin:Punainen Ferrari :wink:

8 tykkäystä

Kyllä niiden jotka eivät osaa/uskalla rampilta tullessaan sovittaa vauhtiaan muun liikenteen mukaan on syytä etsiä vaihtoehtoisia reittejä ja ne jotka siellä ajavat pitävät riittävän turvavälin niin homma toimii.
Tähän asiaanhan liittyy vahvasti myös se että välejä ajetaan kiinni tahallaan joka kyllä pitäisi olla sakon paikka sekä se että siellä vasemmalla kaistalla ajetaan alle nopeusrajoituksen ei ole oikein hyväksyttävää.

7 tykkäystä

Tämän paremmin asiaa ei juuri voi sanoa. Koko homman ydin.

4 tykkäystä

Juuri näin…turhaa sooloilua kaistojen vaihdot. Ymmärrän kumminkin mikäli esim.raskaalle ajoneuvolle näin tehdään, mutta en sitä että joku epätoivoisesti koittaa liittyä henkilöautolla moottoritielle 60km/h moottoritielle missä on 100km/h nopeusrajoitus.
Pysykööt poissa jos ei rohkeus riitä kiihdyttää tuohon ajonopeuteen.

Edit.Sori @BlueOval, ei mennut lainaus ihan putkeen…

4 tykkäystä

Eiköhän se ole vähän niin, että sallittua nopeutta ajavan ei pääsääntöisesti parane vaihtaa vasemmalle kaistalle liittymässä, ellei ole erittäin hidas liittyjä. 10-20 Ylinopeutta kun ajaa, on kaista vaihdettava lähes järjestään jos meinaa nopeutensa säilyttää. Ylinopeus tekee ohituskaistalle vaihdosta turvallisemman, etenkin jos ajoissa suorittaa.

Itse vaihdan aina kaistaa rampin kohdalla jos vaan vasemmalla kaistalla on tilaa. Sillä saa liikenteen sujumaan jouheammin. Itseä raivostuttaa suunnattomasti ne idiootit jotka vain roikkuu siinä takapuskurin kohdalla kun yrität itse liittyä tielle!! Voisi hidastaa tai kiihdyttää mutta se roikkuminen polttaa hihat heti.
Ruuhkissa kun liikenne muutenkin matelee olisi ylempänäkin mainostettu vetoketju syystemi toimivin, mutta täällä ei tunnetusti anneta juurikaan tilaa muille.

Toimii kyllä hämmästyttävän hienosti tuo vetoketjusysteemi valtaväylällä. Siinä on usein oltu mukana ja aina olen parikolme autoa väliin päästänyt. Yleensä yhden kerrallaan. Ei se suuremmin ole itseltä pois. Muutenkaan kun en ihan edellä ajavan puskurissa ole kiinni, niin siitä on helppo pikku hidastelulla venyttää rakoa senverran, että siihen väliin voi tulla. Kyllä se vaan DSG:kin hienosti toimii tuommoisessa matelussa. Ainakin minulla, ei nyi eikä temmo.

3 tykkäystä

Vaihdan kaistaa mikäli näyttää siltä, että liittymästä tuleva ajoneuvo(t) ei kykene saavuttamaan liikennevirran nopeutta ajoissa. Ei kai siinä pitäisi edes rikkoa edes tieliikennelakia, koska kai nyt kaistaa saa vaihtaa, jos on ohittamaan lähdössä. Liian hitaat liittyjäthän noita ongelmia aiheuttavat. Tottakai, jos pienellä kaasun nostolla tai kiihdytyksellä selviää niin sitten kaistaa on turha vaihtaa.

Toki voihan siinä käydä niinkin, että liittyjä kiihdyttää sitten oikealle kaistalle päästeessään niin paljon, että ohitus jää haaveeksi. Vähän outoa, jos se tulkitaan sitten turhaksi kaistanvaihdoksi tieliikennelain mukaan. Ihan normaalissa ohituksessakin saattaa niin käydä. Vähän tuo nykylaki on outo siinä mielessä, ettei puolla ennakoivaa ajoa.

3 tykkäystä

Liippaa läheltä oikeastaan tätäkin aluetta:

Liikenne- ja viestintäministeriön muutama kuukausi sitten julkaisema uunituore kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma esittää olemassa olevien tukien ja kannustimien kriittistä tarkastelua sekä kaikenlaisten ”henkilöauton käyttöön ohjaavien kannustimien” purkamista.

Tämä on edistämisohjelman mukaan tarpeen muun muassa siksi, jotta Suomi saavuttaisi EU:lle luvatut massiiviset liikenteen päästövähennystavoitteet.

”Työntekijä, jolle työnantaja tarjoaa ilmaisen pysäköinnin, ei helposti vaihda kulkutapaansa henkilöautosta pyörään”, dokumentti toteaa selväsanaisesti.

Listalla kymmenittäin muitakin keinoja
Taloudellisten kannustimien ohella selvitys sisältää lukuisia muitakin kävelyä ja pyöräilyä edistäviä toimenpiteitä, aina maankäytöstä kampanjoihin ja opasteisiin saakka.

Esimerkkinä yksityiskohdasta opetus- ja kulttuuriministeriön tehtäväksi on ohjelmassa annettu selvittää pyörämekaanikkokoulutuksen käynnistäminen osana ajoneuvoalan peruskoulutusta.

Konstit on monet.

EasyParkin tuhannelle suomalaiselle teettämän selvityksen mukaan pysäköintivirhemaksu tuli koska (ilmeisesti useat syyt vaikuttivat samanaikaisesti, koska yhteenssä > 100 %):

  • 68 % asioiden hoitaminen kesti kauemmin, kuin alun perin ajatteli.
  • Toiseksi yleisimmin ajateltiin, että auton voi jättää hetkeksi paikkaan kuin paikkaan.
  • 38 % Kolikkojen puute.
  • 35 % Pysäköintimittari ole toiminut.
  • 33 % unohti maksaa tai laittaa kiekon.
  • 20 % sanoi luottavansa hyvään onneen ja toivovansa, ettei sakkoa tule.

Eilen ajelin illalla ja liikennevalot oli pois pelistä. Minulla ja vastapuolella oli kolmiot, olin menossa suoraan ja hän kääntymässä vasemmalle. Noh, reitti oli vapaa ja lähdin ajamaan suoraan, tämä vastapuoli kanssa vähän nyki autoaan ja aloitti minulle torven soittamisen ja keskisormen heiluttelun.

Yksityisautoilusta on tehty syntinen lypsylehmä ja tästä mielikuvasta on päästävä: ensi lauantaina vietetään Auton Päivää.
Autoliitto kerää nyt kansalaisten perusteluita miksi auton käyttö on tärkeää.

Ensi lauantaina jo 22. kertaa vietettävä Auton Päivä herättää keskustelua henkilöauton merkityksestä Suomessa.
Esimerkiksi Autoliitto pyytää nyt suomalaisia kertomaan omat perustelunsa henkilöauton käyttöön osoitteessa www.autoliitto.fi/tarvitsenautoa.

Edit:
Korjattu pahanlainen lukuhärjö
Autoton päivä on vasta 22. syyskuuta.

Jaahas.
Tarvinnee vissiin lähteä polttaan bensaa V8-autolla ja mielummin vaikka koko päiväksi?:grin:

3 tykkäystä

Eikös se ole auton päivä, eikä autoton päivä!

2 tykkäystä

https://tekniikanmaailma.fi/italiassa-pyorailijat-ja-jalankulkijat-tulevat-hienosti-toimeen-keskenaan-ja-luulen-keksineeni-heidan-salaisuutensa/?shared=885244-21cc5fb9-500

Ajetaanko Suomessa muka punaisia päin? Oransseilla a.k.a. vanhoilla vihreillä ajetaan, mutta turvallisesti. En mä näe valoristeyksissä liikenteen vaarantamista koskaan. Tekstissä puhutaan Helsingistä eli onko punaisia päin ajaminen kenties helsinkiläinen tapa?

Samanlainen käsitys suomalaisten käytöksestä valo-ohjatuissa risteyksissä.
Toin artikkelin ketjuun lähinnä koska siinä kirjoitetaan hienosti toisten tien/jalkakäytävän käyttäjien huomioon ottamisesta, mitä ei koskaan ole liikaa.

2 tykkäystä

Kyllä kun päivittäin ajaa töihin etelästä päin, niin näitä hurjastelijoita riittää aamuin illoin. Lähes jokaisessa valoristeyksessä toiseksi viimeinen menee vanhoilla vihreillä ja viimeinen menee aivan puhtaasti punasia päin. Seuraako tuosta varaatilanteita? Ei ole vielä seurannut, mutta mielestäni se ei tuota oikeuta. Kyllähän sen ymmärtää, että ei ruuhkassa jaksa kykkiä, mutta säännöt on tehty noudatettaviksi.

3 tykkäystä

Kyllä täällä Hyvinkäälläkin ikävä kyllä ajetaan punaisia päin. Se harmittaa ja joskus tekis mieli ajaa sellaisen kylkeen, kun itsellä palaa vihreä mut joutuu hidastelee noiden idioottien takia, jotka tulevat sivusta punaisilla.