Liikennekulttuuri

Jyväskylässä satamasta kaupungin keskustaan Kilpisen kävelysillan kautta tulevat jalankulkijat joutuvat ainakin varomaan Hannikaisenkadun ylitystä. Vasemmalta tulee autoja päin punaista vielä silloinkin, kun jalankulkijoille on jo hyvän aikaa palanut vihreä valo.

Jyväskylän autokannasta puolet on niin vanhaa, ettei niiden varusteisiin näytä kuuluvan vilkkua. Vilkkua käyttävät autoilijat vilkuttavat usein vasta sen jälkeen, kun ovat jo kääntyneet. Tai vilkku laitetaan päälle 30 metriä ennen jokaista liikenneympyrää.

Täällä on kulttuuria.

Lienee vain sattuma, mutta eräs kaverini selitti vilkunkäyttämättömyyttään kaistaa vaihdettaessa, että jos käyttää vilkkua, viereisellä kaistalla oleva ehtii vetää aiotun raon kiinni.
Ihan paikallinen tapa? Kaveri on Jyväskylästä.

(Mukahauska juttu) #348

Aina kun tuolla Tampereen keskustan lähettyvillä tai laitamillakin ajelee, niin punaisia päin ajetaan surutta. Valoista autot jo lähtee liikkeelle niin joku kurvaa vielä edestä.
Erityisesti lähiaikoina on suututtanut kännykkään puhujat. Jumalauta parkkipaikaltakin lähdetään kännykkä kädessä ajamaan. Sitten meno on nykivää ja arvaamatonta. Onko se jumalauta mahdotonta puhua se puhelu parkissa tai ostaa se helevetin handsfree. Perkele.

Ennen sanottiin, että Tampereella onnistunut kaistanvaihto perustuu täydelliseen yllätykseen. Siinä asiassa parannusta on tullut ehkä vähän, suojatiekulttuurissa paljon enemmän.

(Muuten olen sitä mieltä, että Jyväskylän seutu, Pori ja vt 4 Helsinki-Lahti ovat vältettäviä mestoja: liikaa vauhtia ja vaarallisia tilanteita.)

Toinen lisääntynyt ilmiö on surffailu jollain kännykällä ajaessa - motarilla. Kun lähestyt autoa takaa, huomaa sen nykivän, heiluvan tai ns. liukuvan vähän sinne tänne, niin tiedät törmänneesi taas motareiden sankariin. Siellähän se ajaa känny käsissä ja samalla kädet ”nojaa rattiin”. Ja varmaan vielä jotkut napit korvilla. Ihan omissa maailmoissa.
Ei niin väliä jos nuo idiootit itse ajaa ulos, mutta kun ei vaan muihin törmäisi.

(Petri) #351

Hyvä esimerkki välinpitämättömyydestä oli joskus kymmenisen vuotta sitten kun odotin bussia pysäkillä. Ohitse ajoi auto ja kuskilla oli läppäri rattia vasten auki ja toinen käsi kohotettuna ja siinä paperinippu. Varmasti oli keskittyminen ajamiseen viimeisen päälle kohdillaan. :ok_hand:

Tarvitseeko mopoauton kuljettajan mitenkään osoittaa tietämyksensä liikennesäännöistä?

Tarvitsee,niin kuin autoilijankin ja samanlaisia onnettomuuksia sattuu autoilijoillekin useampia vuodessa.

Pitääköhän alkaa ajamaan kaupungille Hervannasta Lukonmäen ja Messukylän kautta. Vai onko kohta suunnattava Vuorekseen. Valtaväylä on Hallilaa lähestyttäessä niin tukkoinen. Olin alkanut ajamaan Turtolaan (Citymarket) tai kaupungille Hallilan kautta, mutta nyt ei sekään vedä. Vai onko se tullut liian monen mieleen. Liian suosittua.

Kun tänään klo 16.30:n korvilla olin liikkeellä, oli jonon liike Hallilan kaistalla (se vasen) aika outo. Näytti siltä että valoista ehti 6-10 autoa kääntyä sinne Hallilaan päin. Mutta jonon jälkipää ei aina liikahtanut juuri lainkaan. Eikös sen pitäisi olla niin, että jos 10 autoa poistuu, jono etenee 10 auton verran. Olenkohan keksinyt jotain aivan uutta… ei vaan, ihmettelin kyllä että mitä oikein tapahtuu. Ei kai kaupunkiin päin menevästä jonosta nyt kytätä paikkoja Hallilan jonoon. Yleensähän se on ollut päinvastoin.

Se tässä on varmaa, että kun ennen johonkin ehti kotoa 10-15 minuutissa, niin nyt pitää varata siihen 30-45 minuuttia. Ainakin jos kello on yhtään lähempänä ruuhka-aikaa. Joka näyttäis nyt alkavan jo klo 15 maissa.

Oletko katsonut onko sinne ilmestynyt etuajassa, ehkäpä koekäyttöön, uusi liikennemerkki - ajokaistojen yhdistyminen - merkki? Silloinhan siellä kaksi kaista yhdistyy ja alkuperäinen kääntyvien kaista ei vedä entiseen malliin.

Onnea vaan jos joudut ajamaan Hervannan valtaväylää kahdesti päivässä.

Aamulla oli taas kahdeksaan mennessä sellainen hässäkkä että ei mitään rajaa.
Sitten kun ne saatanan juntit änkeävät kolmion takaa siihen rampille kyttäämään, on tie poikki sinne rampillekin ja liikenne tukkeutuu vielä lisää.
Tämä siis aamuisin Hervannan suuntaan.

Voi niitä aikoja entisiä. Kun olin töissä Hatanpäällä, niin sinne ajoi aina E-Hervannasta helposti 15 minuutissa. Mutta nykyään on ruuhkat tulleet tutuiksi. Vaikka itseäni kärsivällisenä pidänkin, niin on nyt kyllä joskus alkanut hieman keittämään. Ei muuten mutta kun joskus pitää olla jossain aika “eksaktisti” ja matkaan kuluvaa aikaa on vaikea arvioida. Pitää vaan lähteä aiemmin ja vielä aiemmin.

Miten näin pienessä kaupungissa voi olla tämmöiset ruuhkat! Onkohan tänä lopulta edes väliaikaista. Kyllä tässä muutenkin tuntuu olevan tavoitteena tehdä yksityisautoilijan elämä mahdollisimman vaikeaksi. Ja ainakin kalliiksi. Jostainhan sitä pitää yhteiskunnan tuloja saada. Autoilusta on helppo repiä. :frowning:

Tampereella on jotenkin ihmeen kaupalla saatu kv-tason ruuhkat tuppukyläkoon paikkakuntaan. Kai sekin on ollut jonkun tavoite.

Taannoin löysin ala-asteen äikän vihkon. Sielä oli kirjotettu joskus 4.-5. luokalla aine aiheesta unelma-ammattini. Olin kirjottanu sinne, että unelma työmatka on sellainen, että matkan varrella ei oo yksiäkään liikennevaloja. Se toteutuu nyt ja on toteutunu jo 13 vuotta. Eikä ollu yhtään hullumpi unelma pikkupojalta. Ei ikinä ruuhkaa yhtään mun työmatkalla.

Kolarin jälkeen havaittiin ettei kaikki kaikki ollut kohdallaan vaikkei kuljettaja ollut nauttinut alkoholia:

• Huumepikatesti näytti positiivista, eli mies oli todennäköisesti päihtyneenä liikenteessä.
  • Autoa ei ollut katsastettu.
  • Liikennevälineestä oli verot maksamatta.
  • Se oli poistettu liikennekäytöstä.
  • Autossa oli väärän auton rekisterikilvet.
  • Miehellä ei ollut voimassa olevaa ajokorttia.
  • Mies selitti törmäilyään poliisille sillä, että oli käyttänyt matkapuhelintaan ajon aikana.

Ei tainnut selvitä rikesakolla?

Jossain vaiheessa oli keskustelua punaisia päin ajamisesta.
Tänään älysin miksi Tampereella ajetaan punaisia päin.
Keskimäärin liikennevaloista päästään niin hitaasti liikkeelle, että noin viisi autoa ehtii vetämään punaisilla vielä turvallisesti.
Sitten kun niistä valoista joku pääseekin ripeästi liikkeelle niin saattaa kolista.

Tämä hitaasti liikkeelle lähtö ärsyttää aivan suunnattomasti. Tampereellakin on valoja (monesti kääntyminen nuolella) joista ehtii ehkä se viisi autoa jos ensimmäinen lähtisi heti liikkeelle. Yleensä ehtii maksimissaan kolme. Ja kolmaskin jo vähän punaisilla. Ensimmäinen alkaa hakea vaihdetta kun valo on keltaisella tai jo jopa vihreällä. Takana oleva lähtee myös pienellä viiveellä kun ei olekaan päässyt liikkeelle kun valot vaihtuvat vihreälle ja joutuu juuri polkemaan jarrua kun edellinen alkaa liikkua. Näin koko letka nykii pikkuhiljaa liikkeelle, eikä siitä vaan ehditä. Siinä sitä sujuvaa liikennettä, ja jonot vaan kasvaa valoissa.

Edit. Ja monesti se ensimmäinen sankari liikkeelle päästyään ajaa sen mutkan vielä siten, että voisi luulla kuljettavan korkeaa pinoa kananmunia repsikassa…

Itse olen ainakin törmännyt valoihin, jotka suorastaan yllyttävät ajamaan päin punaista. (En minä mutta muut) Jaksotus on tehty sellaiseksi, että vihreä on liian lyhyt, keltainen ihan ok, mutta punainen ihan liian pitkä eli siten ettei kukaan pääse risteyksestä mihinkään suuntaa - ei edes jalankulkijat. Kaikki vaan odottavat ja odottavat ja ooooodottttavat vihreiden tuloa.
Rytmihäiriö, vai ylivarovainen säätö.
Oikea jaksotus ja ehkäpä pidemmät vihreät siihen suuntaan mihin on eniten menijöitä, niin punaisia päin ajo vähenisi ihan varmasti.

Tuntuis siltä että liikennevaloissa vahdataan älypuhelinta eikä valojen vihreälle vaihtumista.