Liikennekulttuuri

Kaikista naurettavin tulee viimeisessä lauseessa :“syynä oli huono ajokeli”. Tämähän se aina peräänajon syyllinen on.

Tämä ottaa ajaessa itseäni päähän. Mikä siinä turvavälien pitämisessä on niin vaikeaa?

Jep. Se on ihan sama onko talvi/kesä, niin kehätiellä kolisee aina. Toinen on ns. Kiillon mutkat.
Liikennemäärät ovat sitä luokkaa, että kehätiellä sekä Tampere-Ideapark välillä pitäisi mielestäni olla jatkuvasti rajoitus 80 kmh maksimissaan.

Totaalisen eri mieltä. 100, tai 120 on moottoritielle ihan turvallinen nopeus normaalisti ja minulla ei ole tuolla tiellä ollut ikinä edes läheltäpiti tilannetta, kun pyrin aina pitämään sen turvavälin. Ei noita kolareita kyllä paljon tuolla motarilla ole ja ei muutaman pölhön takia voi kaikkia “rangaista”.

Ajatko ruuhka-aikaan?

Ja noiden “muutamien pölhöjen” takia näissä kolisee viikoittain. Paljon menee heillä autoja vuodessa.
Liikennemäärät ovat kasvaneet näillä pätkillä ja se 100/120kmh ei enää toimi.

Ja tarkoitatko “tuolla motarilla” nyt kehätietä vai Tre-Ideapark pätkää? Ei sillä. On niitä kolareita viikottain noilla pätkillä.

Toisaalta kummassakin paikassa muutamat vetelee sen 130-140 oli siellä sitten mikä tahansa nopeusrajoitus.

Tarkoitan motarilla Helsinki-Tampere moottoritietä ja siellä kolisee liikennemäärät huomioon ottaen todella vähän, eli ei todella viikottain.

Itse asun tuossa Kiillon mutkilla. Viikoittain on kärjistetty, mutta ei paljoa. Ideaparkille saakka voisi hyvin olla se 80 kmh ruuhka-aikaan.

Kehätiellä pitäisi olla…taas on kolisee.

Helsingin päässä Klaukkalan jälkeen kolisee usein. Aamu- ja iltapäiväruuhkat on aika rajut ja sit kun ihmiset kiireellä vetelee, niin peltiä menee ruttuun.

Kirjoitin tuohon aikaisemmin ehkä turhan kärkkäästi (taas). Tampere-Ideapark väli pitäisi olla ruuhka-aikaan aina sen 80kmh rajoituksella. Läntinen kehätie kokoajan välillä Sarankulma-Pirkkala.
Molemmissa on muuttuvat rajoitustolpat, Vaasan suuntaan voisi olla pidemmälle.

Siihen oikaisuun Helsingin suunnasta Vaasaan pitäisi myös panostaa, mutta siihen menee vielä aikaa.

E. Tuli muuten mieleen. Tampereen kehäteillä (em.) ei ole kameroita lainkaan. Tai yksi taitaa olla läntisellä Ylöjärven päässä, kun nopeusrajoitus putoaa 100-80-60 melko nopeasti.
Kyllä kohta tulee tolppia lisää.

Mun vastaus oli ehkä sellainen vähän yleinen vastaus, vaikka sulle laitoinkin. Kolmostiellähän vaihtuu 80km/h vasta ennen kehä kolmosta, mielestäni se voisi vaihtua jo aiemmin. Toki tämä ei ole minun murheeni, kun harvemmin siellä ruuhka-aikaan tulee ajettua.

Siihen Sarankulman osuuteen kehätietä kun laittas tolpat molempiin suuntiin niin loppuis kamerasta jo yty puoleenpäivään mennessä… Oon aina ihmetelly miten siihen ei ole keksitty laittaa kun nopeudet todella harvoin tippuu siihen 80 tietämille.

Otsikkko mielestäni hieman raflaava versus mitä jutussa kerrotaan.Eli en aio lainata koko uutista.Itse en onneksi juuri koskaan ole neljästä eteenpäin liikenteessä läntisellä kehätiellä tai Rantatunnelin suunnalla."Kehätielle ei ole juurikaan muuta helpotusta. Lakalaivan ja Sarankulman väliin tarvittaisiin jo nyt kolmannet kaistat, mutta sen kustannusarvio on 20 miljoonaa euroa. Tällaisia rahoja ei ole käytettävissä tällä hetkellä.

Ely-keskus pohtii muuttuvien nopeusrajoitusten lisäämistä tiellä, mutta päätöksiä asiasta ei ole."

Muuttuvat nopeusrajoitukset Sarankulman kohdalla toimivat nyt mielestäni hyvin. Siinä ajataan nykyään sataa tai vähän alle, kun normaalisti kehätiellä nopeudet on 110-115. Tuo hidastaminen vähentää riskitilanteita ihan kiitettävästi. Toisaalta ihan turha siinä on aina pitää 80:ä, kun valoisaan päiväaikaan ei riskitilanteita ole.

Liikenteessä eniten ainakin itseäni häiritsee ilman syytä alinopeutta ajavat. Aiheuttaa turhia ohituksia ja sitä myöden niitä onnettomuuksia kun jonoa kertyy ja välit pienenee. Moottoritiellä voisi kyllä kesäisin saada ajaa lujempaa kun nykyisin. Talveksi myös muuttuvat rajotukset. Hyvällä kuivalla säällä 120 ja siitä sitten sään mukaan alaspäin. Ei ainakaan mitään kameroita moottoriteille, aivan turhia siellä.

(【ツ】) #422

Isommat moottoritiet on yleensä suunniteltu niin, että kolarien mahdollisuus on minimoitu. Ei ole mm. risteävää liikennettä kuin eritasoliittymissä… (toki välillä voi joku eläkeläinen ajaa väärään ramppiin…).

Hoplaa, taas mennään. Eihän tuolla pätkällä koskaan satu mitään…

E. Ja sattuu “koskaan” aika usein…

Liikenneraportti väliltä Matinkylä (Espoo) - Pohjois-Haaga (Helsinki):

Lunta tullut pari senttiä, liikenne sekaisin, ihmiset ei enää osaa ajaa. Päätän raporttini tähän.

(Petri) #425

Tänään tuli koettua liikennekulttuuria ammattiautoilijan toimesta. Ajelin aamuruuhkassa moottoritietä etelästä päin Tampereelle. Ajan yhtenäisessä letkassa tien oikeaa reunaa ja mittarissa on ~80km/h, mikä on voimassa oleva nopeusrajoitus. Vasemmalta puolelta menee jatkuvasti autoja ohi ylinopeutta ajaen.

Sitten rampin kohdalla kiihdytyskaistalta tulee kuorma-auto ja hän alkaa tunkemaan väkisin kaistalleni, vaikka olen juuri hänen kohdallaan. Jouduin painamaan torvea ja kuorma-auto joutui jarruttamaan oikein kunnolla, että ei vetänyt minun auton kylkeen.

En tiedä, että eikö kyseinen kuljettaja havainnut vieressään olevaa autoa vai kuvitteliko hän, että isomman oikeudella tullaan kaistalle vaikka tiellä olevat autot eivät voi väistää. Onneksi ei tapahtunut mitään, sillä yksittäisellä tuuppauksella olisi voinut olla seurauksena ketjukolari.

(Aleksi) #426

Olisiko ollut niin että jäit siihen niin sanottuun kuolleeseen kulmaan? Ei tietenkään sinun vikasi kun kuorma-autokuskin olisi pitänyt varmistaa tila myös katsomalla sivulleen, mutta tuossa varmaan todennäköisin selitys. Se on uskomatonta miten siihen ihan henkilöautonkin sivulle voi huomaamattomasti tulla auto, joka ei näy peilissä, mutta ei vielä näy siinä kuuluisassa sivusilmässäkään. Sitä ei uskokaan, että se on mahdollista, jos niin ei ole koskaan käynyt. Itsellä oli joskus lähellä osua, kun rampista laskettelin valtatielle ja en nähnyt yhtään muuta autoa missään, kurkkasin peilistä ja oli tyhjää. Vilkku päälle ja samalla ihan viimeisellä hetkellä vilkasin olan yli ja huomasin että siihenhän on jostain ilmestynyt auto rinnalle.