Liikennekulttuuri

Jokusen vuoden kuorma-autolla ajaneena voin sanoa, että noissa on niin hyvät peilit, että sieltä kyllä näkee kaikki kulmat, ainakin niissä autoissa näki, joita minä ajoin. Epäilen, ettei vaan kiinnostanut.

3 tykkäystä

Tuo kuollut kulma saattaa olla syy ja itse epäilin myös sitä. Mutta @Jussip95 toisaalta torppaa tuon ajatuksen.

Itse aina katson jo hyvissä ajoin rampilta ajaessa, että tuleeko sieltä suunnilleen kohdalle autoa. Sitten viimeiset tarkistukset vielä sivupeilistä ja päätä kääntämällä kiihdytyskaistalla.

Yleensä itse annan hyvinkin joustavasti tilaa kiihdytyskaistalta tuleville autoille, varsinkin isommille ajoneuvoille. Mutta tällä kertaa en lähtenyt puskemaan vasemmalle kaistalle, koska siinä meni ohi jatkuvasti autoja. Ja ilmeisesti kyseinen toiminta on jopa laitonta: HS: Moottoritiellä piilee yllättävä sakkovaara – liikenteessä joustava autoilija voi joutua maksamaan | Paikalliset | Helsingin Uutiset

Harmi, että tuossa artikkelissa viitattavaan uutiseen Helsingin Sanomissa vaaditaan lukuoikeudet.

1 tykkäys

Tämä siis pohjautuu omaan kokemukseen, en tietysti pysty varmaksi sanomaan, millaiset peilit on kyseisessä autossa ollut. Tuollainen kuorma-auton koppihan on siitä huono, ettei siinä ole takasivuikkunoita, kuten on henkilöautossa, josta pystyy kurkkaamaan tuon kuolleen kulman. Tästä syystä niissä on usein todella hyvä laajakulmapeili molemmilla puolilla, muutenhan sieltä ei näkisi esim. repsikan puolelle yhtään mitään eikä kuskinkaan puolelle kovin hyvin.

1 tykkäys

Tämän is artikkelin mukaan niitä kuolleita kulmia on aika paljon!

Joo on, mutta tuollaista kaistan vaihdon kuollutta kulmaa ei päässyt muodostumaan ajamassani autossa.

Vaasantiellä Teivon ABC:n risteyksessä liikennevalot olleet himmeinä ainakin eilisestä aamusta lähtien.

Yleensä manaan liikennevaloja kun aina saa odottaa, mutta nyt täytyy sanoa että Vaasantien yli kulkiessa saa odottaa vuoroa vielä kauemmin (reilu kolme minuuttia tänä aamuna ABC:lle mentäessä) :grin:

Mua alkaa tässä kotikylässä Viialassa hiukan sapettamaan autoilijat, jotka tulevat paikallisen S-Marketin parkkialueelta muuhun liikenteeseen, ikäänkuin olisi tasa-arvoinen risteys. Viikon sisään jo kolmas naisautoilija joka sieltä pihasta tulee eteen ja alkaa heilutteleen käsiään, ikäänkuin olisi oikeassa.

Risteys siis sellainen, josta molemmilta puolin ollaan liittymässä etuajo-oikeutetulle tielle sillä erotuksella, että toisella puolen on parkkialue ja toisella ei. Nyt kun toiselta puolen joku on kääntymässä vasemmalle, niin tämä Ässän pihasta tuleva olettaa että hän saa ajaa suoraa tai kääntyä oikealle ennen muita.

Ei!

4 tykkäystä

Tässä videossa tuo vanhan Volvon kuski näyttää esimerkkiä siitä, miten voit liikenteessä tyriä oikein kunnolla. Turvaväli? Ei ole. Ja sitten hätäinen väistö toiselle kaistalle ja suoraan toisen eteen.

Harvinainen tempaus Volvokuskilta mutta arkipäivää ohitustiellä.
Jos siellä ohitustiellä vaihdetaan kaistaa niin kannattaisi varmistaa että takaa ei ole tulossa ketään. Sitä varten ne peilit siellä autossa on.

Kyllä kyllä. Jotenkin näytti osittain siltä, että Volvokuski hätääntyi, kun jono hidastui edessä ja kamerakuski oli tulla perseeseen… En puolusta tuota kaistanvaihtoa, mutta vähän siltä näyttäis…

1 tykkäys

Oli vissiin laina-auto?
Normaali Volvokuski olisi vetänyt jonosta ohi jo aiemmin.:shushing_face:

3 tykkäystä

Volvokuski hätääntyi, kun meinaisi itse ajaa edellä menevän perään, koska turvaväliä ei ollut. Siitä sitten refleksillä kaistan vaihto ja suoraan toisen eteen. Ei tuossa tilanteessa ole kuin yksi syyllinen ja se on tuo Volvokuski.

Joo toki toki Volvokuskin moka ei kahta sanaa.

Volvo kuski oli poliisinkin mielestä syyllinen. Perään ajaja oli mun tutun muija.

3 tykkäystä

Volvot on näköjään tehty liian turvallisiksi, niillä voi vetää ihan miten vaan, eikä mitään väliä. Saamari kun tuossa olisi vanhan hyvän ajan Trabant, niin pahvipaloja voitaisiin kerätä melkoiselta alalta. Samalla tuollaiset kuskit pääsisivät Darwin Awards -ehdokkaiksi. :laughing:

1 tykkäys

Grönroos sanoo, että tilanne on tyypillinen aamuruuhkassa. Virheinä tilanteessa ovat liian pienet turvavälit ja äkkinäinen kaistanvaihto.

https://www.aamulehti.fi/a/201404934

Ei siinä kauaa mennyt, kun liikenne Vaasan suuntaan on poikki Sarankulmassa.

Pääsin hyvin aamulla Viinikan sekoittajaan Helsingin suunnasta. Motarilla normaali talvinen ajokeli. Valot vaihtuivat punaiseksi edessä ja olin ensimmäinesenä jonossa.

Kolmet valon kierrot tuli odotettua paikalla kun hälyajoneuvoja tuli vastaan ja radiossa samalla sanottiin että Bauhausin kohdalla kolari.

Jokos tämän talven “Talven tulo yllätti autoilijat” -otsikot on käytetty? Nyt niille voisi olla oikeasti käyttöä.

Ylen sivustolla mukava liikennevalopeli osoittamassa kuinka et selviä edes muutamista valoista sakoitta.

Jutun ydinasia: liikennevalojen kameravalvonta tulee lisääntymään ja sakkotulot menevät valtiolle, ei kaupungille josta sakkotulot kertyvät.