Liikennekulttuuri

Tuohan on vähän kuin silloin ennenvanhaan, kasikympin lätkä takaikkunassa. Kertoi muille tielläliikkujille että voi olla vähän epävarma kuski ja polliisitkin ties kyylätä ajotapaa ja etenki (yli)nopeuksia. Ei olisi kallis systeemi ottaa takas käyttöön, mutta vika lienee siinä että tuo ei ollut/ole digitaalinen, johon mykyään kaikki uskoo, pelkkä pahviläpyskä.

1 tykkäys

Vielä on jokunen ikävä BMW-kuskikin olemassa. Siinä klo 17 korvilla oli Hervannan paloaseman korvilla ajatus vaihtaa vasemmalta kaistalta oikeanpuoleiselle. Yleensä se vilkku päällä onnistuu varsin joustavasti. Siinähän ajetaan hiljaa kun kaistan päässä on se hidastekin. Ja nytkin katsoin, että oikealla oleva jono vielä katkeaa sopivasti, kun siinä oli risteyksessä pois oikealle kääntyviä. Tilanne oli otollinen, mutta mitä teki valkoinen bimmeri. Kiihdytti rajusti välin kiinni eikä tosiaan antanut mahdollisuutta kaistanvaihtoon. Oli selvästi päättänyt ettei siihen kukaan tule. Olisko Bottaksen voitto antanut lisäadrenaliinia. Onneksi varaudun näihin poikkeustapauksiin, eikä siinä sitten tapahtunut mitään pahempaa.

Seuraavassa risteyksessä tuo hieno valkoinen bmw 318d kääntyi sitten Näyttelijänkadun suuntaan. Mutta teki pisteeksi i:n päälle pahemman tempun. Jätti pysähtymättä suojatien eteen, kun viereisellä kaistalla oli suojatien eteen pysähtynyt auto. Ja todellakin ihminen astumassa suojatielle.

Välillä tulee liikenteen joustavuutta kehuttua, mutta suojateiden ja punaisia päin ajaminen on joillekin vielä “oma päätös”. Muilla ei siihen ole asiaa. Jos nyt “Gunnar Ylermi Joukahainen” - xxx tämän lukee, niin toivottavasti tuo oli vain joku pimeä hetkesi. Rekkarin painoin mieleeni. Toivottavasti joskus näen minkälainen kaveri siellä bimmeriä käskee. Eiköhän liene joku firman liisari tuo pirssikin. Jotenkin täydentäis mielikuvan. :wink:

3 tykkäystä

Jotenkin liikenneraivon kohdistaminen naiseen tuntuu vielä astetta pahemmaalta.

1 tykkäys

Tähän tarinaan liittyen Aamulehdestä uutta tarinaa.

Tänään oli auto parkkeerannut suojatien kohdalle jalkakäytävälle. Toki selitykseksi heitettäköön, että siinä on hämäävästi työmaata ja sen sellaista. Pisti merkille, että auton lasissa oli mestari-HPK:n tarra. Jos olisi ollut kynä ja paperia, olisin jättänyt kaverille muikkarin: “Hyvin Parkkeerattu, Kaveri. Mestaripaikalle.”

8 tykkäystä

Tota Sääksjärvi - Pirkkala väylää on puhuttu tulevan jo kohta 20 vuotta. Saapa nähdä koska alkaa tapahtua. Kun asuin Sääksjärvellä silloin yli 15 v sitten, sitä oli jo meidän asukastapaamisessa suunnittelijat kertomassa, että pian vedetään Sipilän alueen vierestä väylä, jotta Hervannasta ja Vuoreksesta pääsee 10 minuutissa lentokentälle.

1 tykkäys

Ei se tunnu yhtään sen pahemmalta kuin liikenneraivon kohdistaminen mieheen.

2 tykkäystä

Pariisissakin tapahtuu. Onneksi peräänajetun henkilöauton kuljettaja sai sentään purettua pahan mielensä ennen kutsua päärlyporteille.

1 tykkäys

Uutisen luettuani tuli mieleen olisiko 80-lätkän palauttamisesta apua.
Nyt taitaa kortti lähteä määräajaksi ja muistutukseksi tulla kohtuullinen sakko.
Olisiko vihanhallintakurssista apua tällaiseen, jos se että toinen ohittaa, aiheuttaa tuollaisen järjettömän takaa-ajorefleksin?

2 tykkäystä

Käsittämätöntä tässä on se, että miksi tuo nuori lähti ajamaan hurjastelijan perään? Jos joku ajaa yli kahtasataa mun ohitse moottoritiellä (satasen alueella), niin ei kyllä todellakaan tule mieleen että lähdenpä perään. Jätetäänköhän jutussa jotain kertomatta vai onkohan edes tiedossa miksi näin kävi. Vai oliko vaan nuoruuden hulluutta lähteä kokeilemaan.

1 tykkäys

Onkohan se peileihin katsominen moottoritiellä täysin ylivoimainen tehtävä?

Jos vaihtaa siihen vasemman puoleiselle kaistalle, niin kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä ajaako ensinnäkään riittävän lujaa että sitä kaistaa kannattaa vaihtaa.
Jos nyt kuitenkin vaihtaa siihen vasemman puoleiselle kaistalle ja sieltä on joku Volvokuski tulossa noin +20kmh kovempaa niin, ihan vi*un naurettavaa alkaa vilkuttelemaan jarruvaloja kun lujempaa tuleva auto tuleekin lähelle takapuskuria.
Ja hei, pakulla 120kmh alueella ei hirveämmin kannata lähteä siihen ohituskaistalle katsomatta ensin peiliin.

5 tykkäystä

Kyllä muuten potuttaa sekin, kun motarilla ohitin jonkun muuttokuorma peräkärryilijän ja olin vaunun kanssa itsekkin liikenteessä. Niin eikös jostain ilmestynyt mun takapuskuriin auto, joka ajoi varmaan n. 140 km/h. Katoin vielä peilistä, että riittävä väli on kaverin valoihin, mutta sieltä tultiinkin kuin monzassa. No suoritin ohituksen, ajoin kuitenkin ainakin kymmentä kovempaa kuin ohitettava ja kun pääsin omalle kaistalle takas, niin tämä oman elämänsä Senna, porhaltaa meistä ohi, vilkuttaa valoja ja keskaria.
Kaverilla oli ihan riittävästi aikaa sopeuttaa nopeuttaan, eikä se ohituskaistankaan nopeusrajoitus mikään vapaa ole.
Joillakin menee tuo motari tunteisiin. Kuin myös nää vedettävät kissanhiekkalaatikot.

7 tykkäystä

Taustapeiliä seuraan taajaan, sekä moottoritiellä että kaupungissa. Jos motarilla ohitan ja mittarissa on lähes 140, niin paria kymppiä kovempaa perästä tuleva bemari tai volvo saa kyllä hieman keventää kaasua.

Pyrin kyllä aika usein hiukan säätämään ohitusnopeutta sekä ohituksen pituutta takaatulevien mukaan mutta rajansa kaikella. Varsinkin sitä ihmettelen kun jotkut vaan polkee entisestään lisää kaasua, kun pääsevät “näköetäisyydelle”. Tyyliin: tuupataan muut pois alta, täältä tulee menohaluinen premium. :wink:

6 tykkäystä

Sitten siellä motarilla on tietysti tämä oma rotunsa eli Isä, poika ja Ducato - osasto.
Urakat kusee ja kiirus on. Jostain Lavialta on tietysti lähdetty valmiiksi se 3 tuntia myöhässä mutta kyllä se kiritään tänään takaisin.
Kaikki jotka ajavat toisinaan arkiaamuina Helsinkiin tietävät tämän.
Itse ajat vakkarilla nopeusmittari liimaantuneena siihen 130km/h. Taustapeiliin nousee se auringonpolttama, mustikan sinisestä taivaan siniseen värinsä vaihtanut pitkä Fiatti missä on vielä pisin mahdollinen konkurssipesän huutokaupasta ostettu kärry perässä. Kun ottaa mukaan kärryssä huonosti sidotun ja pomppivan lautakuorman, niin tällä teiden Poseidonilla on yhteensä mittaa sellaisen 13 metriä.
Vauhti ei putoa kertaakaan Lempäälä-Keimolanportti välillä alle 150km/h.
Näille kyllä antaa mielellään nopeasti tilaa ja jättäytyy itse vähän kauemmaksi.

3 tykkäystä

Jos yrität minua syyllistää niin motarilla cruisessa 128km ja todellinen nopeus 123kmh.

Korjaa ihmeessä jos olen väärässä mutta molemmilla nopeusrajoitus 80kmh.:stuck_out_tongue_winking_eye:

5 tykkäystä

No, enpä syyllistä ketään. Kuinka tuli mieleenkään! Kerroin vain vastavuoroisesti omat kokemukseni. :slight_smile:

1 tykkäys

Yllä mainitut kaistanvaihtajat kyllä ärsyttävät. Varsinkin kun monet vaihtavat juuri kun pääsevät rekan perään kiinni ja takaa on tulossa kohdille. Sitten saattaa joutua itse painamaan jarrua oikein kunnolla.

Ei minua hidastaminen haittaa, mutta ennakoikaa nyt perhana ja vaihtakaa ajoissa kaistaa ennen kuin ohitatte sen rekan. Peilejä saa tosiaan myös katsoa.

Selvää ylinopeutta ajavat myös ihmetyttävät. Kyllä mullakin 120 alueella vakkari näyttää sitä noin 128-134 eli lievää ylinopeutta, mutta monille minä olenkin se matelija. Vähän jo hirvittää sekin, kun jotkut vetävät 150-160 lasissa ja vetävät ohituskaistalla ihan peesiin 130 km/h ajavia, jotka puolestaan ohittavat vielä hitaampia. Eikö sitä kaasua voi hellittää vähän aiemmin?

Ja onko motarilla minkäänlaista nopeusvalvontaa? Ihan hyvä vain, jos säännöt ovat vähän taajamaa löysemmät, mutta ei haittaisi, jos oman elämänsä räikköset vähän hellittäisivät kaasujalkaa. Onko kukaan koskaan kuullut jonkun saaneen ylinopeussakkoa Tampere-Helsinki -motarilla?

Kaikenlaisia tapauksia sitä kyllä näkee. En varmasti itsekään mikään maailman paras kuski ole, mutta peilejä katselen sivusilmällä koko ajan, vaikka en ole ohittamassakaan. Tuntuu, että jotkut eivät välitä vähääkään, mitä takana tapahtuu.

Itsellä on vieläkin mielijohteesta ostettu kojelautakamera ottamatta käyttöön. Tais olla aika turha ostos. Toisaalta viime viikkoina on ihan tuossa kaupungilla tullut todistettua kaikenlaista. Joten voi olla että on pientä kiinnostusta kameran käyttöön.

Esim. Kalevankankaan korvilla on useamman kerran todistettua kun siellä mennään todella reippaasti. Oliskohan siellä kohta hyvä paikka peltipoliisille? Tais joku BMW X5 M tms. vetää hiljattain 120-140 km/h. Minusta aivan älytöntä ja vaarallista. Hävis kyllä näkökentästä kuin se kuuluisa tuhnu Saharaan.

Kerran olen nähnyt Helsinkiinpäin mentäesssä Linnatuulen jälkeen olevalla sillalla poliisin tutkaamassa ja pysäyttäjät olivat sitten seuraavan mutkan takana. Toisen kerran olen nähnyt kun siviilipoliisit ovat ohjanneet jonkun auton rampin bussipysäkille pysäytettäväksi. Siinä kaikki mitä omaan silmään osunut, ja tuota väliä on tullut ajettua varmasti yli sata kertaa. Moottoritielle poliisi ei taida haluta pysäyttää joten kaikki mahdollinen valvonta täytyy hyvin tarkkaan suunnitella. Ja sitä mieltä olen, että vaikka ne räikeimmät kaaharit olisi hyvä saada nalkkiin, niin tärkeämpää se valvonta on edelleen taajamissa koulujen, tarhojen, vanhainkotien yms. lähettyvillä.

4 tykkäystä

Mietin jo hetken että mites olis täysin vapaat nopeudet motarilla. Mutta kyllä siellä liikaa nopeuseroja olis kahdelle kaistalle, kun kuitenkin on se tietty ryhmä, joka ajaa taloudellisesti ja säästeliäästi sitä satasta. Se ei itselleni kuitenkaan mitään harmitusta tai ongelmaa tuota.

Vakkarissa 120-130 mittarilukemana ja kaasulla poljen sitten tarvittaessa pikkuisen lisää, jos esim. ohitusta pitää vähän nopeuttaa. Mutta usein annan vaan mennä vakkarin sanelemana ohituksetkin. Taustapeiliä unohtamatta. :wink:

4 tykkäystä