Liikennekulttuuri

En minäkään siihen tontinpaikkaa jää katselemaan.
Voidaan siis yhdessä päättää että ei ajeta punaisia päin juurikin tuosta syystä.

1 tykkäys

Moottoripyörällä tapaan lähteä valoista ripeästi kun se vaan on niin hauskaa, aika paljon tulee välimatkaa autoihin jo ennen sakkonopeuksia. Saattaa siinä keulakin vähän keventyä, mutta siitähän saisi sakkoja niin ei semmoista ole varmaan tapahtunut.

4 tykkäystä

On vissiin tullut kirjoiteltua vääriin paikkoihin, jos ei kukaan koskaan ole huomannut. Olen kyllä jo vuosia ollut tuosta huolissani. Vielä kun on muutaman todella törkeän tapauksen nähnyt, siis niin että ajetaan läpi suuren risteyksen ilmeisesti katsomatta valoja lainkaan. Ja vielä todella kovaa, että varmasti ehtii.

Yleensä lähden valoista ripeästi, mutta en kisaamalla. Mieluummin katson vielä eka metreillä muuallekin kuin vain eteenpäin. Jos vaikka sieltä sivusta joku pyyhkäisis punaisia päin. Ei tunaroida eikä nukuta, mutta varmistetaan tilanne. Kylkeen ei ole kiva saada minkäänlaista kotteroa.

2 tykkäystä

Sama havainto on minulla. Paikka vaan eri. Kun ajan Pyynikintorilta Hämeenpuistoa kohti, niin oikealta Mariankadulta tulee kepeästi kaksi autoa eteen vielä silloin kun minulla palaa jo vihreä. Ja tuossa on tullut ajettua vuosikaudet. Aiemmin ei ollut tommosta.

Oma teoriani on se, että ratikka ja muut lukuisat työmaat vaan ovat rapauttaneet moraalin. Kun yksityisautoilua ei kunnioiteta, niin autoilijatkaan eivät enää välitä. Eikä poliisi valvo siellä kaikkien aitojen seassa kuin ihan sattumalta joskus.

3 tykkäystä

Ei kait liikennesäännöt ole enää noudatettaviksi vaan peruste sakoille jos sattuu valvonta kohdalle.
Risteysajaminen, rampilta päätielle tulo jopa yksisuuntaisen kadun ajosuunta, niin ja pysäköinti.

Yksityisautoilun kohtelusta, Tampereella on muuten yksityisautoilua ruvettu hankaloittamaan oikeen kunnolla ratikkalinjojen rakentamisen myötä. Vaikka nyt Itsenäisyydenkatu-Teiskontie. Ylipäätään ajoratatoteutus puhumattakaan liikennevalojen ohjauksesta. Suunnittelijat ovat kyllä äärifundamentalistipatikoijia…prkele.

4 tykkäystä

Siellä on Hollolassa kolissut ihan kunnolla. Vielä ei kauheasti ole tietoa saatavilla, mutta varmaan kohta on lisää.

Kolarissa on osallisena kuusi autoa. Täysperävaunurekka, bussi, kaksi puolustusvoimien autoa ja kaksi henkilöautoa.

Hämeen poliisi kertoo Twitterissä, että useita ihmisiä on loukkaantunut kolarissa.

E.

Poliisin mukaan linja-autossa oli onnettomuuden tapahtuessa vain kuljettaja.

Ammattikuskit laittavat tuossa tilanteessa polarisoivat aurinkolasit päähän.

1 tykkäys

Takasumuvalo on aika jees tänään liikenteessä…

5 tykkäystä

Aika paljon oli ihan pimeitä periä

1 tykkäys

Olen sitä mieltä että ploiisi voisi sakottaa esim rikesakko ilman valoja ajamisesta… miten se voi olla nnin vaikeeta kääntää katkaisijasta ajo valot päälle… itse sen teen kesät talvet aina ku pihasta lähden

Mun autosta ei edes saa valoja pois ilman asetusten muuttamista.:laughing:

1 tykkäys

Päivävaloilla mennään kirkkaalla kelillä. Nyt on ollut tarpeen kääntää valot päälle ihan katkaisijasta. Moni kyllä ei tajua niitä valoja kääntää päälle ja vetää päivävaloilla. Räpsyttelen näille pitkiä välillä ja moni morjestaa takas.

Tänään rytisee ihan huolella, Ilta-Sanomien päivittyvä seuranta.

Talven tulo yllätti autoilijat. Eiku.

2 tykkäystä

Pirkkalassa poikkesin tänään koronatikulla klo 12 aikaan ja ajokeli oli erittäin huono. Ylöjärven päästä mennessä hallille osa autoilijoista ajoi reilusti yli sataa, kun taas osa noin 60 km/h. Tästä aiheutui jännittäviä tilanteita seurata. Itse pyrin pitämään reilun välin edellä ajavaan. Palatessa sitten oli kaksi autoa törmännyt toisiinsa. Olivat menossa etelään päin, eli vastakkaiseen suuntaan kuin itse.

Itse käytin sumuvaloja ja huomasin että ehkä vain noin 10% autoilijoista niitä käytti, vaikka keli antoi aihetta siihen. Mielestäni näkyvyyttä ei voi tuolla kelillä olla liikaa.

1 tykkäys

Taas on talvi yllättänyt autoilijat…

Edit. Näköjään tästä olikin jo juttua tuolla ylempänä, mutta olkoon nyt tämäkin. Jos vaikka olis kuitenkin jotain lisätietoa/kuvaa tms.

Nyt kannattaa selailla IS:n kuvia, eipä sitten ensi kerralla ihmetytä miksi vakuutusmaksut ovat niin perhanan kallita.

3 tykkäystä

Olikohan porukka jo vaihtanut kesärenkaita alle, vai mistäköhän näin suuri talvikelissä-ajotaidottomuus nyt tälle päivälle tuli?

Ei voi kuin ihmetellä…

Nopeus ja turvaväli. Ne pitäis olla kunnossa, niin pärjää kelillä kuin kelillä. Ei kai siellä nyt sentään kesärenkailla mennä. Mutta sitä kyllä mietin, millaista on näillä pahoilla keleillä ajaminen, jos ajokokemusta on vähän ja on aina tottunut siihen, että autossa on monipuoliset ajonhallinta- yms. systeemit.

Luulisin ettei siitä ole haittaa, jos on monet vuodet tottunut ajamaan ilman mitään “herkkuja”. Meikäläinenkin ehti seikkailla parikymmentä vuotta ennenkuin autossa oli edes ABS:ää. Jarruttaminen tiukassa paikassa onkin täytynyt opetella uudelleen, ei nykyautot “höyhenjarrutuksella” pysähdy ajoissa, jos ennakointi pettää.

Muuten kyllä talvisin ajelen aikalailla niinkuin mitään hienoja apusysteemeitä ei olisikaan. Ne “huhhuh” tilanteet kuuluu lähinnä nuoruusvuosiin. Silloin oli jonkun kerran tukka pystyssä, mutta onneksi mitään pahempaa ei tullut. Vain oppia. :wink:

9 tykkäystä

Ei tarvitse ihmetellä, kun seuraa ajelua takapuskurissa kiinni. Sitten liittymistä pitäisi päästä virtaan mukaan. Jarruvalot vilkkuu, väistellään vastaan ajavien kaistalle jne.

2 tykkäystä