Matti Nykänen (1963-2019)

Ymmärrän sun pointin ja allekirjoitan myös tämän suosion johtuneen muusta kuin musiikista, mutta Matti varmasti oli tosissaan viihdyttäjänä ja varmasti koki, että hänellä oli faneja myös tällä saralla. Siksi ajatukseni logiikka oli lähinnä niin, että tämän levyn Matti olisi halunnut julkaista ns. hyvästiksi faneillensa ja uransa tämän ajanjakson testamentiksi.

Kyllähän Nykäsen keikoille mentiin lähinnä nauramaan Nykäselle ja katsomaan missä kunnossa mies on.

4 tykkäystä

Monellakohan keikalla olet käynyt naureskelemassa, kun noin vahvoja väitteitä esität. Matti oli show-mies niin urheilu-uralla, kuin estradillakin ja laittoi kaiken peliin.

4 tykkäystä

Ainakin yhdellä. Voi olla useammallakin. Kyllä se henki oli sellainen, että ei siellä porukka hyvää musiikkia ollut kuuntelemassa. Tietysti seuraamalla esim. somea saa jotain käsityksiä asioista.

Tauski on hyvä verrokki. Sama meininki hänen kohdallaan.

Nykänen oli muutenkin yleinen naurun- ja pilkan aihe ennen kuolemaansa. Turha sitä on muuksi yrittää vääntää.

Toki on varmaan seassa ollut porukkaa, jotka oikeasti piti Nykäsen musiikkia hyvänä ja meni sinne sen takia.

10 tykkäystä

Taas vedät ihan hirveän vahvat mielipiteet peliin. Muutenkin makuasioista ei voi kiistellä, mutta eiköhän se nyt vaan ole tosiasia, että ei Nykänen nyt ykkösrivin muusikkona mieleen jää. Ei varmasti kenellekään. Jos joku Matin musiikista tykkää niin totta kai sellaisiakin SAA ja PITÄÄ olla. Ei kenenkään makua kannata ruveta haukkumaan, mutta ehkäpä ison kansan silmissä Nykäsen keikalle mentiin enemmän muista syistä kuin sen takia, että hän olisi niin erinomainen muusikko. Ei näistä suuttua tartte :smiley:

2 tykkäystä

Niin ei varmaan muusikkona ollut, mutta @Naapuri mainitsi, että oli Show-mies joka laittoi kaiken peliin lavalla ja mäessä. Olen tuosta kyllä samaa mieltä ja kyllähän mies veti tyylilllään sen show’n sata lasissa. Moni oli nimenomaan katsomossa Mattia siitä syystä, ja varmasti monta kiinnosti kuinka hönössä keikalla oli, mutta ennenkaikkia sitä Matin showta sinne mentiin katsomaan.

Mitä nyt itsekin parilla keikalla ollut näissä pubeissa ja ihmisten kanssa jutellut jotka keikoilla käyneet niin aina kommentit oli tyyliin: Oli hieno meininki! Matti oli vedossa ja veti kovan setin!!

Makuasioita toki nämä show’t siinä missä musiikkikin. Samaa mieltä siitä kanssasi, että minään muusikkona ei varmasti jää ”suurten joukkoon”, mutta show-miehenä omalla tavallaan jää.

3 tykkäystä

Muistan kun jollain Matin keikalla myös Mervi heilui lavalla päissään. Näin jälkeenpäin ajateltuna aika surullista touhuahan tuo oli tuolloin.

2 tykkäystä

Nää menee kauheen helposti nyt kinaks, varsinkin kun kumpikin osapuoli on sinänsä oikeassa.
Olen itse ollut Nykäsen keikalla. Olin moottoripyöräilemässä suomessa ja yöpaikaksi valikoitui Porvoo. Sattumalta siinä samassa hotellissa oli Nykänen sinä ehtoona esiintymässä. Itse olin tätä naureskelevaa osastoa ja kuvittelin yleisön koostuvan kaltaisistani, mutta mitä vielä. Suurin osa yleisöstä tuli Matti fanipaidat päällä keikalle ja olivat paikalla nauttimassa Matin showsta, jopa musiikista.
Voisin tässä kuvailla niitä ihmisiä, jotka olivat niitä faneja, mutta se olisi ylimielistä ja toista alentavaa käytöstä. Mikä minä olen ketään arvostelemaan.
Kyllä Matin showlla ja musiikillakin faninsa oli. Sellaisia, joille Matti oli tärkeä.

6 tykkäystä

Oliko se nyt joskus 70-luvulla maailmalla, kun joku vatsastapuhuja nukkensa kanssa tekaisi vinyylilevyn. Ja se vielä myi aika hyvin.

Vähän sama ihmettely tulee mieleen Nykäsenkin musiikkilevyistä. Kyllähän sen ymmärtää, että joku meni katsomaan shown paikanpäälle. Mutta miksi ostaisi levyn?

1 tykkäys

Joku Nykäsen levyhän myi aika hyvin aikanaan.

Nykäsen levy taisi myydä kultaa siihen aikaan,kun kauppiaat osti niitä varastoonsa. Eri asia on sitten miten niitä pääty kuluttajille.

1 tykkäys

Aikanaan myytiin myös Matti-siideriä. Se oli ihan hyvää ja tuli muutaman kerran ostettua.

Mutta mitä tulee Matin musiikkiin ja esiintymiseen, niin en ole koskaan kenenkään kuullut kehuvan Matin musiikkia tai esiintymistä sanallakaan. Ja en minä missään kuplassa ole elänyt, vaan kaikenlaisia ihmisiä on tuttavapiirissä ollut.

Enkä ole kyllä somessakaan kehuihin törmännyt.

1 tykkäys

Olenko jossain väittänyt, että oli erinomainen muusikko? Siitähän ei ollut kyse, vaan siitä, ettei hänen keikalleen suurin osa mennyt naureskelemaan, sillä ei se asia olisi vetänyt vuosikausia kansaa lavan eteen niin, että teki hurjia tuloja.

4 tykkäystä

Siideri oli kyllä hyvää, sitä tuli maistettua.

Olihan tuo Matin artistiura erikoinen, koska jo 90-luvun alussa porukka naureskeli, että kauaa tuota ei jaksa ihmiset käydä katsomossa. Samaa toitotettiin harvasen vuosi, mutta niin vain mies veti yli sataa keikkaa vuodessa. Mukana oli kuitenkin festarikeikkoja ja ihan kunnon paikkojakin, eikä pelkkiä räkälöitä. Lisäksi Matti panosti viime vuosina noihin kekkoihin itsekin ja väitän, että huomattavasti useammin veti ne keikat selvinpäin liikkuen omalla autolla.

Tietynlaisen ilmiön mies sai luotua, kun pysyi pinnalla ja keikat myi melkein 30 vuotta. Ja uusia sukupolvia tuli miestä katsomaan.

2 tykkäystä

Sinulla on Naapuri nyt selkeästi tunteet tässä pelissä ja et näe asioita selkeästi.

1 tykkäys

Hyvän show:n Matti veti keikoilla. Ei katsojat siellä mitenkään Matille naureskelleet ainakaan isossa kuvassa :thinking:

2 tykkäystä

No meillä on erilainen havainto Matin musiikki-urasta ja siitä mitä ihmiset siitä ajatteli.

Ja minulla ei ole siis mitään tunteita tässä asiassa. Neutraalisti ajattelen Matin elämää. Eli mitään puolta ei ole.

2 tykkäystä

Aika vahva ja perätön väite ja kuten viestejä katsellessa helposti voi todeta, niin minun “väitteeni” on saanut enemmän puoltoja kuin sinun.

Suomessa ja maailmalla on aina ollut ja aina tulee olemaan artisteja, jotka pärjäävät ilman suuria musiikillisia kykyjä. Ei Maukka Perusjätkääkään voinut minää kultakurkkuna pitää.

3 tykkäystä

Totuuden kertojasta ei yleensä pidetä. :slight_smile:

Mutta ketjua lukiessa huomaan, että Nykänen oli sinulle tärkeä. Minulle ei ollut. Jos kohta en häntä vihannutkaan. Tavallaan ihan sympaattinenkin hahmo paikoin. Tosin sitten kääntöpuolena mm. se puukotus ja väkivaltaisuus.

3 tykkäystä