Millaisia treenejä teette salilla?

Pakko kompata Messiä. Ja mitä noihin ultrajuoksijoihin tulee:

Muotoillaanko niin, että olen tehnyt riittävästi töitä urheilijoiden kanssa sanoakseni seuraavaa: Vaikka kuinka harrastaisi jtn aktiivisesti/ elää sillä, se ei takaa tietoutta. Tämän vuoksi monilla urheilijoilla on henkilökohtaiset valmentajat. Siksi en voi aukottomasti uskoa, että jos joku korvaa (kaiken sen tiedon valossa mitä rullailusta tiedetään) hän olisi välttämättä oikeilla jäljillä. Rullailu on parempi kuin ei mitään, mutta vaikka se sopeuttaa palautumista, se ei venyttelyä korvaa. Sekä urheilijalla, että myös valmentajalla saattaa oma näkökulma/ mielipiteet olla tiedon sisäistämisen este. Inhimillistä sekin.

Venyttelystä: staattisilla ja dynaamisilla on molemmilla funktionsa. Syy, miksi dynaamisia on hypetetty johtunee siitä, että pitkään oli vallalla käsitys staattisen venyttelyn ainoasta totuudesta. Tässäkään asiassa en menisi kumpaankaan äärilaitaan.

Itsellä on ollut rulla useita vuosia. Oman kokemuksen perusteella pehneät solumuovirullat ovat yhtä tyhjän kanssa. Suosittelen siis muovirunkoista mallia. Oma taitaa olla Casall, moni on kehunut rumble rolleria.

Mutta tämä on vain henkilökihtainen mielipide eikä perustu mihinkään muuhun.

3 tykkäystä

Jotenki minustakin tuo solumuovihärpäke on liian kevyt. Äijämäisempi sen pitää olla.

2 tykkäystä

Ainakin jos painoa on yli 90kg, niin se tuntuu kuin tyynyllä rullailisi. Eikä @Eki:äkään kirjevaa’alla punnita.

2 tykkäystä

Meikäläinen punnitaan, mutta kun ensimmäisen kerran kokeilin muovirunkoista rullaa, ei tarvinnut enää takaisin vaahtomuoviseen haikailla.

Noin yleisesti aiheeseen: Tässä on tullut jo paljon valistuneempaa asiaa aiheeseen kuin itseltäni löytyy, mutta suositella voin. Oma urheilu on raskasta nimenomaan jaloille, ja olen esimerkiksi kärsinyt juoksijanpolven kaltaisista oireista. Sain fysioterapeutilta ohjeet, miten pitää reiden sivussa olevat kalvot rullalla kuosissa, ja oireet hävisivät viikossa.

2 tykkäystä

Nyt pari kuukautta viisaampana voin todeta, että Body by science -treeni ei ole humpuukia, vaan toimii. Ylävartalossa näkyy suotuisaa muutosta. Lähtökohta oli tosin edullinen, koska yläkropan treeniä ei ei ollut juurikaan tehtynä edelliseltä parilta vuodelta - ei ihan nollista lähdetty liikkeelle, mutta alhaalta kuitenkin.

Teknisesti touhu on vapailla painoilla aika haastavaa, varsinkin jalkaliikkeiden osalta. Treenisettiä, järjestystä, painoja on saanut säätää moneen kertaan, mutta nyt alkaa olemaan tuntumaa. Alavartaloa olen lisäksi harjoittanut erillisellä MaVe setillä.

Tässä vaiheessa voin suositella ohjelmaa lämpimästi vähemmän treenanneille. Kirjaa saa muutamalla eurolla verkkokaupoista. Himokuntoilijalle tuolla saa mukavaa vaihtelua, esimerkiksi kesän ylläpitävänä treeninä, jotta aikaa jää lomailuunkin.

2 tykkäystä

Olen nyt tovin polkenut kuntopyörää 35-40min ns. normaalin salitreenin päälle. Mahaa pitäisi saada pois.

Tämä kirjoitus olkoon inspiraation lähde niille, jotka tuntevat kipuja olkapäissa treenin tai muun fyysisen suorituksen aikana. Olen saattanut tämän kertoa aikaisemminkin, mutta ei lienee haittaa kerrata.

N. 2 vuotta sitten lääkäri huomasi, että minulla on hiukan kulumaa eli rosoa oikeassa ac-nivelessä. Shoulder pressillä ei voinut nostaa ja kaikki siipiliikkeet tuottivat tuskaa.
Minä ajattelin, että ehän tuommonen pikkunivel minua pysäytä(huom. poikamainen uho).
Tiedän, että monet kuntouttavat noita vaivoja kuminauhoilla. Se on mielestäni ihan ok, varsinkin alussa, jos vaikka on tullut vamman muodossa.

Minä jätin kuminauhat kuitenkin nurkkaan ja jäin miettimään hiukan tuota ylävartalon anatomiaa. Ikäisekseni se kyllä aina ollut hyvässä kunnossa, ei siinä mitään. Ylipainoa ei ole koskaan ollut, eikä tulekaan.

Ajattelen tuon olkapään alueen sellaisena nelilohkoisena alueena.

  1. Etuosa
    2.Takaosa
  2. Olkapään pää eli alue, missä on tuo kiertäjäkalvosin
  3. Muut lähialueet eli rintalihakset, ylemmät selkälihakset, hauis sekä ojentajat.

Jätetään jännitykseen ja jatketaan myöhemmin…tänään vaikka illalla myöhemmin.

E: No niin, nyt on aikaa. Minä siis ajattelin, että alan vahvistamaan lihaksia hiukan laajemmin tuon nivelen ympärillä kivun sallimissa rajoissa. Minulla on tuonne ylävartaloon kymmenkunta liikettä, joilla uskoin parantavani tuota kipua. Aloin systemaattisesti noin 2 vuotta sitten noita liikkeitä toistamaan. Painot nousivat sen mukaan kun kipu salli ja voimat kasvoivat. Jo vuodessa suurimmat kivut katosivat ja shoulder press sujui jo ihan hyvin. Nyt minulla on shoulder pressissä täysi pakka rautaa ja viime sunnuntaina huomasin, että jotain on tosi pahasti pielessä… missään ei tuntunut yhtään kipua. :smiley: :smiley: :smiley: tuntui kolmen hymiön verran hyvältä.

E": Mikäli jollain on samaa vaivaa ja kärsivällisyyttä niin konsultaation annan mielelläni vaikka paikan päällä.

1 tykkäys

Eli mitä siis? Älä pidä hullu jännityksessä.

1 tykkäys

Musta on aina upeeta, kun joitakin ihmisiä purasee kärpänen ja he näkevät konkreettisia tuloksia. Kuten jo tuolla aiemmin taisin sanoa, tuon ohjelman etu ehdottomasti on eksentrinen (jarruttava) liikesuunta, siitä nauttiminen. Se on työvaihe missä lihas työskentelee aina tehokkaimmin ja valitettavasti monet siitä lintsaa. Jatka ihmeessä valitsemallasi tiellä.

Röntgenistäkö lääkäri huomasi? Oliko vaiva kiusannut pitkään sitä ennen? Oliko muita oireita.

On minulla satunnaista taustaa salikuntoiluun lähes koko aikuisen iän ajalta. Joskus on käyty 4-5 krt viikossa ja joskus ei ollenkaan. Lähinnä sellaista ylläpitävää ja joskus aktiivisempia kuureja/kausia. Monasti käy niin että talvella pimeys yhdistettynä muihin lajeihin (kiekko, laskettelu) vie energiat ja salilla käymiseen ei jää henkisiä paukkuja.

Tästä ohjelmasta kiinnostuin insinöörimöisesti, kun lupaus noin lyhyestä treeniajasta tuntui uskomattomalta. Pakko tutkia itse.

Mutta nyt on taas toimistolla oma sali ja palkallista tyky aikaa, joten tähän sopii oheiskustannustehokas treeniohjema hyvin. Nyt vielä lenkki/rappukausi pitää saada vauhtiin.

1 tykkäys

Hän katsoi sen ultralla työterveyshuollossa eli helppoa ku heinän teko. Kyllä se oli jo jonkin aikaa vaivannut, vajaan vuoden ehkä. Oli toinen oire. Saman puolen jossain ojentajasssa oli myös kipuan kun venytti esim. oikeaa kättä suoraksi vasemmalle ohi vartalon. Sekin kipu siitä häipyi johonkin :smiley:

1 tykkäys

Aloitat sen sitten tänään

2 tykkäystä

Työterveyshuolto ja ultraäänikuvaus on pelottava yhdistelmä :joy: Vähän kuin ampuis singolla kärpäsiä. Mutta pääasia, että tuli kuntoon. Todellisuudessa veikkaan (oireiden takia ja paranemisen) sen olleen jänteen paksuuntumisesta muodostunut ahtauma/ kalkkeuma, joka sittemmin on parantanut juurinkin aktiivisuuden seurauksena.

Kumpparia en hylkäisi edelleenkään, sillä voidaan (jos oikein aletaan valmentaan) tehdä eksentrisiä jopa nopeusvoimaliikkeitä myös niillle rotator cuffeille, joka sitten taas parantaa mm. jänteen vetolujuutta. Kumppari vois olla myös lämmittelyissä esim, jos ennen mailapelivuoroa/ lätkää, jos sellaisia sattuu harrastamaan.

1 tykkäys

Kesäkuu on pulkassa. Tämä ei varsinaisesti koske saliharjoittelua kuin osaksi. Tänään kuukauden viimeinen harjoitus oli ladder+loikkaharjoite 70 minuuttia yhteensä. Ja mikä parasta, vaimo teki saman harjoituksen.
Tässä kuussa yhteensä 27 harjoitusta: salia, juoksua, kenttäharjoitteita, pingistä.
Lepopäiviä suunnilleen 1-2 viikossa. Useana päivänä 2 harjoitusta: aamu ja iltaharjoitus. Tuosta tuo määrä nousee niin korkeaksi. Hyvä mieli, kunnossa kaiken ikää. Tulkaa mukaan, tää on kivaa.

4 tykkäystä

Tänään minä tein sellaisen salitreenin, etten itse tehnyt mitään. Katsoin vain vierestä ja ohjasin. Tässä kohtaan sanottakoon, että minulla ei ole PT diplomia, mutta se ei estä minua olemasta hyvä ohjaaja. Siis minuun otti yhteyttä eräs rouvashenkilö, joka oli jostain kuullut, että tässä on täyspäinen, asiakasta arvostava saliammattilainen. No, tuumasta toimeen.
Kartoituksen jälkeen suunnittelin hänelle saliohjelman ja tänään menimme eka kertaa yhdessä hänen salilleen Lietsuun. Sali ei ollut minulle tuttu ennestään ja vaikutti hiukan pienehköltä, mutta ihan kompakti, siisti sali, jossa Tecnogyminin laitteet. Ihan pari harjoitetta jouduin vaihtamaan vastaavaan, kun ko värkkiä ei siellä ollut. Vedimme eka päivän tunnissa ja vartissa. Oikeat tekniikat, ja paljon puhetta. Toinen sessio huomenna.
Minun oma ideologiani noissa asioissa on kolmen I:n strategia (ei saa käyttää :D)
eli
Inspiroitumista
Innostumista
Intohimoa
Tuolla strategialla voisin kehittää oman tarinan kullekkin ohjattavalle.

Tämä kaikki maksaa asiakkaalle 0 euroa.(vain tämä tapaus)

Halusin kokeilla, miltä tuo tuntuu,vaikka toki ohjelmia olen aikaisemminkin tehnyt yhdelle jos toiselle. No miltä tuntui? Ihan saakutin hyvältä. No miltä asiakkaasta tuntui? No, hän oli ihan tepinöissään.

Jospa pystyisin auttamaan häntä luomaan oman hyvinvointinsa tarinan, niin olisi aika cool, hänelle ja myös minulle.

7 tykkäystä

Joo, kyllähän tuo liikunta- alalla työskentely on aika antoisaa. Siinä nimenomaan kokee, että antaa ja saa. Se taitaa olla duunissa kuin duunissa paras puoli. Musta on upee lähtökohta, että koska ei ole leipätyö, ei ole leipääntynyt. Leipääntyminen on taas jokaisen työntekijän suurin uhka, alasta riippumatta.

Todellakaan diplomi ei tee knestäkään sen parempaa kuin toisestakaan. Varsinkaan, kuin ainakin toistasksi PT:n paperit saa erittäin kirjavalla käytännöillä. Koulutukset muutoinkin antaa lähtökohtia ja oma motivaatio ratkaisee todellisen osaamisn tason. Toisaalta, liikunta- ja ravitsemusalalla on paljon ihmisiä, jotka saarnaavat totuutena asioita, mitkä niitä ei ole.

Kun aiemmassa duunissa liikunta- alalla työskentelin, mulle annettiin myös tosi paljon tuki- ja liikuntaelin- ongelmaisia asiakkaitta, koulutustaustastani johtuen. Osa näistä tottakai ihan aloittelijoita. Silloin huomasin sen aloittelijoiden kanssa sen, että “less is more”. Jos joku ei ole koskaan ollut esim. kuntosalilla ja kaikki on uutta, on tärkein asia saada hänet innostumaan - ja tulemaan uudelleen. Se on terveyden ainoa mahdollistaja. Siksi esim. 1- jakoinen 5-6 liikeen ohjelma (max.) on täysin riittävä. Ja vielä kun kyse on siitä miten sen tekee, kuten aiemmin jossakin kirjoitin: reenata voi pirun monella tapaa. Jopa siis samalla ohjelmalla. Hyvin opeteltu suppeampi ohjelma palvelee siis paremmin, kuin pitkä ja monimutkainen, jossa asiakas kokee turhautumista jo pelkästään siitä, ettei osaa käyttää laitteita. Tekniikoista puhumattakaan.

2 tykkäystä

Hei, olen tuossa viime aikoina taas KESKITTYNYT. Nyt tuntui siltä, että voisi kokeilla, taas paljonko lisäpainolla menee yksi veto. Aloitin 40 kilosta ja juoksutin salikavereille lisää painoja, kun en itse viittiny juosta niitten levyjen kanssa.
67 kg meni aika nätisti, semmonen yksi epäpuhdas veto. Jätin homman sikseen, ihan varmuuden vuoksi. Uskoisin tällä hetkellä, että epävirallinen SE +70 kg olisi mahdollinen. Katsotaan, jos innostun joku päivä syksyllä kokeilemaan vaikka 72 kiloa tai jotain. Se riippuu omista tuntemuksista, varsinkin kyynärpäiden osalta.

1 tykkäys

Ookko käyttäny leuanvedossa rannesiteitä?
Ittelläni ne auttoivat jonkin verran siihen, että ei tulisi lisäpainoista johtuvaa kovaa puristusta ja virheellistä kiertoa, josta seuraa ongelmia ranteisiin sekä forkkujen läpi kyynärpäihin.

1 tykkäys