Minne syömään eli hyviä ravintoloita ja lounaspaikkoja

Mielestäni possun niska on hyvää huuberissa. Olen syönyt muistaakseni viittä eri lihaa kyseisessä ravintolassa. Pari näistä erinomaista. Muut eivät kovin hääppöisiä.

Virhe korjattu, kävin eilen Hämeenkadun Katmandussa. Kadulta katsottuna ravintola julkisivu näyttää räävittömältä. Mikäli en tuntisti nimeä entisestään, ei varmaan olisi tullut käytyä. Sisältä tilat ovat onneksi tyypillisen siistit.

Tilasin listalta lammasmasalan ja oli perkeleen hyvää. Pohjois-intia–Nepali-akselilta tulee parhaimmillaan mun mielestäni vaan niin äärimmäisen hyvät maut ja Katmandu edusti makuja todella hyvin.

Miinuksena pari kohtaa. Eka: mä olen melkoinen riisihiiri, joten annoksen riisi loppui kesken. Toka: myös naan-leipä vaikutti olevan kooltaan hieman pienempi kuin vaikkapa Nanda Devissä tai Söpö Himalayassa. Eli sekin loppui ei-sopivasti kesken.

Tuomio: menisin uudelleen.

4 tykkäystä

Jos täällä Stadissa pistäydytte ja haluatte maittavaa intialaista, niin rautatieaseman länsisiivessä on Namaskaar.
Esim ala cartena päivän kana on lautasella ennenkuin kerkeette pistää pankkikortin takaisin lompakkoon. Tahili-annoksissa menee hiukan kauemmin. Myös paikanpäällä tandooriuunissa paistettu naan-leipä on vertaansa vaille.

http://namaskaarasema.fi

Hyvä ruoka, olen käynyt. Sinne vaan, vaatii ehkä pöytävarauksen.

Lounas aikaan on ahtaampaa. Muuten on ollut hyvin tilaa.

1 tykkäys

Tamperetalon (lähes) vastapäätä Yliopistonkadulta löytyy uudempi, Sasor niminen paikka. Pari kertaa käynyt ja hyväksi todennut. Menee mielestäni samaan kategoriaan ja hintaluokkaan esim. Heinätorin kanssa. En ole oikein hyvä kuvailemaan tarkemmin, mutta googlettamalla löytynee arvioita. Lounaslistakin näyttää olevan.

2 tykkäystä

Kävin edellä olevan @Sardion kirjoituksen innoittamana kokeilemassa Sitkon ensikertaa.
Monesti on pitänyt mutta jostain syystä aina siirtynyt eteenpäin.
Itselleni pizza on heti grillauksen jälkeen se isoin hifistelyn juttu mitä tulee ruuan tekemiseen ja sen opetteluun.
Kyllähän paikka on nimensä veroinen. Tämän parempaa Napolilaisen pizzan pohjaa ei ole tullut näillä leveyspiireillä vastaan. Pohja on erittäin hyvä! Jos tätä ei ole veivattu 00-jauhoista niin syön ämpärillisen taikinaa.
Itse mukailen pohjan teossa Luca Platanian 12 tunnin nostatuksen tapaa, mutta jotenkin siihen tahtoo “käydä” sellainen happamuus mikä Sitkon pohjasta puuttuu täysin.
Se toinen tärkeä pizzan osa, kastike, olikin mielestäni heikko esitys. Joku voisi sanoa että raikas mutta minä sanoisin että kitkerä.
Aikojen alussa on ollut vain kaksi pizzaa, Margherita ja Marinara. Näistä jälkimmäinen on oma suosikkini mutta sitä ei listalta löydy. Jos alan oikein hullutella niin laitan siihen kalamata-oliivit tykö.
Näinpä siis sopeuduin tilanteeseen ja tilasin Margheritan valkosipulilla ja oliivilla.
Lopputulos oli kokonaisuutena ihan hyvä, mutta mutta…
Valkosipuli ruikittiin jonain murskan kaltaisena öljyseoksena pizzan päälle kun taas itse pidän oikeana tapana, kuten Etelä-Italiassa usein suositaan, leikata kynsi seitinohuiksi siivuiksi juuri uunista tulleen mestariteoksen päälle.
Toisekseen oliivit. Ihan oikeasti. 1,5€. Ottakaa vaikka 2,5€ mutta yrittäkää nyt tosissanne.
Ruokia odotellessa kulautin hanasta jonkun Helsingin Panimon Ipan. Hyvä olut.
Maku asioita mutta suosittelen kaikkia hyvän pizzan ystäviä kokeilemaan Sitkoa!
Sanotaan nyt vaikka 4/5, on se pohja niin hyvä.

5 tykkäystä

Sanoisin että sinun nostatusaikasi on liian lyhyt. Itse nostatan taikinaa ensin vuorokauden, sitten leivon palloiksi ja nostatan vielä ainakin toisen vuorokauden. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin vaivaus, että saa kunnon sitkon alkuun. Tuo saattaa olla roomalaisen pizzan pohja johon kuulukin tietty happamuus.

Se on Roomalaisen pizzan pohja. Olen joskus tehnyt jääkaapissa mielenkiinnosta sen 72 ja 96 kohotuksen. Siitä on kyllä jo aikaa mutta muistelisin että sama happamuus siinä silti on. En itse asiassa tiennytkään että Roomalaiseen kuuluukin tuo happamuus. Kotiuunissa kun ei pääse yli 300’C niin en ole noita Napolilaisia paljoa tehnyt. Grillissä kylläkin joskus kesäisin. Tarkoitatko että esim. 48h nostatus veisi happamuuden vai onko se vaan liika hiiva mitä tuo 12 tuntia vaatii?

1 tykkäys

Ainakin kun Roomassa söin pizzaa pohja oli hieman hapanta. Nyt en osaa sanoa johtuuko happamuus liiasta hiivasta. Itse laitan kiloon jauhoja 5 g kuivahiivaa. Ja teen sen kylmään veteen ettei nouse liian nopeasti.

Onkos kukaan ehtinyt käydä testaamassa Hämeenkadulle auennutta Pizzeria Lucaa, joka tarjoilee Sitkon tavoin napolilaista pizzaa? @Nettomaksaja tuossa yllä Luca Platanian mainitseekin.

1 tykkäys

Ei ole tullut käytyä mutta nyt tiedän mihin menen seuraavaksi illallistamaan. Ostakaa Luca Platanian ja Saku Tuomisen kirja Pizze. Alkuun 100 sivua sivistystä ja sitten pitzan tekoon. Ette kadu.

3 tykkäystä

Nyt jysähti, ainakin minuun. Vaimolla alkoi kesä ja loma samaan aikaan eli tänään.
Mentiin kaupunkiin ja oli päätetty vihdoinkin käydä Roka Sushissa Aleksanterinkadulla. Pieni käytävämäinen ravintola, tosi hyvä musa, erittäin mielyttävä tarjoilijaneiti.
Misokeitto kuului ruokaan. Se oli paras Miso, mitä olen ikinä “juonut”. Siinä oli varmaankin purjosipulia tai jotain lähisukulaista.
Tilattiin sellaiset 10 kpl perinteinen ja 10 kpl roka. Niissä oli ihan perus suseja.
Ekana mieleen tuli adjektiivi: tuore. Se on hyvä merkki. Wasabi oli enemmänkin sellaista pehmeää tahnaa eikä jankkia, kuten monessa muussa paikassa. Sitä oli helppo levittää eikä minusta ollut niin älyttömän tulistakaan.
Sushit olivat todella tuoreen oloisia ja sitä paitsi ihan saakutin maukkaita.
Olen käynyt noissa kaupungin paikoissa ja tämä oli ylivoimaisesti mielestäni paras ja se on paljon sanottu. Tuo 10 kpl taisi maksaa siinä 13 euroa tai jotain.
Ainut miinus oli, että tee ei kuulunut hintaan.
Annan 9.5/10, ainut miinus teen sisätymättömyys hintaan. Suosittelen, ette kadu, kun menette tuonne.
Kerroin neidilel lähtiessäni,että kerron ravintolasta melkein 2000 parhaalle kaverilleni heti, kun saavun kotiin. Olen sanani mittainen mies. :smiley:

21 tykkäystä

Mikä muuten on Tampereen intialaisin ravintola? Siis sellainen, jossa ruokaa ei ole maustettu liian paljon ns. länsimaiseen makuun sopivaksi, vaan aitoon intialaiseen tapaan.

Intialainen ystäväni ei kuulemma kauheasti Nanda Devistä välittänyt, Bengol Curry oli kai ok. @Kilo mainitsema Katmandu pitäisi kai testata.

Itse tykkäsin kyllä Nanda Devistäkin, ja pitäisi kyllä kaveri viedä sinne uudelleen. Muistaakseni ei ollut lounasbuffeeta testannut, joka omasta mielestäni oli kyllä erinomainen.

Paras tamperelainen ravintola -äänestys on ratkennut. Alla olevassa artikkelissa tulokset myös eri kategorioissa. Näistä itselläni käytynä 24/30 (en ole käynyt: Ravintola Tampella, Heinätori, Pikkubistro Kattila, Malabadi, Ravintola Pyy, Tuhto), joten vielä olisi testailtavaa :smile:

Top 30

  1. 2H+K 10,9 %
  2. Napoli 8,9 %
  3. Pispalan Pulteri 8,8 %
  4. 4 Vuodenaikaa 8,6 %
  5. Ravinteli Bertha 7,7 %
  6. Coussicca 6,9 %
  7. Ravintola Tampella 6,9 %
  8. Ravinteli Huber 5,8 %
  9. Cafe Pispala 5,6 %
  10. Ohranjyvä 5,6%
  11. Nanda Devi 4,9 %
  12. Plevna 4,9 %
  13. Heinätori 4,8 %
  14. C 4,8 %
  15. Maruseki 4,5 %
  16. Sitko 4,1 %
  17. Stefan’s Steakhouse 4,1 %
  18. Pikkubistro Kattila 4,0 %
  19. Tuulensuu 3,7 %
  20. Näsinneula 3,6 %
  21. Ohana Grille 3,6 %
  22. Bodega Salud 3,5 %
  23. Nomu 3,4 %
  24. Tiiliholvi 3,2 %
  25. Malabadi 3,2 %
  26. Masu 3,1 %
  27. Ravintola Pyy 2,9 %
  28. Sasor 2,7
  29. Manhattan Steakhouse 2,3 %
  30. Tuhto 2,3 %

Tässä linkissä kaikki Aamulehden arvioissa suositellut Tampereen viiden-ja neljän tähden ravintolat:

Nanda Davistä saa kyllä ihan perinteistäkin Intialaista. Älä mene buffet aikaan vaan tilaa listalta. Tilauksen yhteydessä sanoo vaan, että tee kuin itselle tekisivät. Toimii :wink:

1 tykkäys

En juurikaan fine diningia harrasta, mutta käväistiin Hella & Huoneessa jokin aika takaperin nauttimassa 16 ruokalajin menu. Ihan hauska nelituntinen. Vierailu maksoi viinisetin kanssa kahdelta hieman vajaan Tapparan fanikausarin verran, että ehkä kerran kaudessa voi käydä. Olen sillain tylsä, että ruoka-annos on parhaimmillaan, kun siinä on lihaköntti ja ohessa tärkkelys ja ehkä joku soosi, mutta menu heitti eteen ihan jänniä juttuja. Isoin miinus, että alkoholitonta juomapakettia ei ollut tarjolla.

5 tykkäystä

En löytänyt pikaruokaketjua joten pistän tänne.

Kauppalehti kertoo, että Restel tuo Taco Bellin suomeen. En ole koskaan käynyt kyseisen roskaruokapaikan myyntipisteessä vaikka niitä on euroopassa.

Lainaus kauppalehden jutusta ja luultavasti Tampereelle tulee myös ravintola.

Kaikkiaan syksyn aikana on tavoitteena avata kolme ravintolaa Helsingissä ja kauppakeskuksessa Espoossa. Tarkoista sijainneista ei vielä hiiskuta, sillä vuokrasopimusneuvottelut ovat yhä kesken.

Tavoitteena on kasvattaa ­Taco Bell kolmessa vuodessa ainakin 10 ravintolan ketjuksi. Ravintoloita suunnitellaan pääkaupunkiseudulle ja muutamiin suurimpiin kaupunkeihin.

1 tykkäys

Meinasin juuri itse tulla linkkaamaan samaa uutista. Olenkin jo jonkin aikaa odotellut KFC:n ja Taco Bellin tuloa Suomeen, sillä viime vuosina mm. Starbucks ja Burger King ovat jo tulleet. Ai niin ja Dunkin’ Donuts on jo kolme vuotta etsinyt sopivaa kumppania Suomesta, minkä lisäksi ainakin luomupikaruokaketju B.Good on tulossa.

1 tykkäys