Keskustelua verkkoselaimista (Chrome, Firefox, Safari, Edge...)

Sellanen tieto oli jokin aikaa sitten olemassa, että Edge oli ainut selain, joka näytti Netflixin 1080p-matskun oikeasti 1080p:nä.

Edge ja Safari. Ja tämä on markkinointia - ei ko. selainten ylivertaisuutta.

@bastardo @Mustis Firefoxin syorituskyky Flash videoissa on Chromea (ja luultavasti Edgea) heikompi. Tämä johtuu tavasta jolla tuo kirottu Flash plugin on integroitu selaimeen. Niin pitkä tarina, että Google kertoo enemmän jos kiinnostaa tarkemmin.

YLE Areenakin on siirtymävaiheessa pois Flashista, mutta hiljattain isosti uudistettu Ruutu luonnollisesti toteutti palvelunsa uuden version edelleen Flashilla. :tired_face:

1 tykkäys

Ite tykkään firefoxista kun tässä on adblock-ominaisuus. Se huono puolihan tuossa ominaisuudessa on että joutuu joitain videoita katsomaan muilla selaimilla kun tämä estää niidenkin mainokset, mutta eipä tarvii normaalisti kattella mainoksia. :ok_hand:

Nykyisessä Firefoxissa kannattaa käyttää AdBlockin sijaan uBlock Originia, joka käyttää huomattavasti vähemmän prosessoritehoa mainosblokkaukseen, ja AdBlockin tekijöillä on ollut jo jonkin aikaa rahadiili mainosmiesten kanssa, että kaikkia tekstimainoksia ei ainakaan blokata. Mobiili-firefoxissa toimii samat plugarit kuin tietokoneellakin, joten ainakin siellä kannattaa vaihtaa uBlock Originiin.

Chromeen pohjaavassa Operassa on sisäänrakennettuna VPN:n lisäksi myös mainosblokkaus jossa sen saa yhdestä hanikasta päälle tai pois. Vink vink.

1 tykkäys

Tämähän otettiin heti testiin.
Palautetta tulee jossain vaiheessa.

Nyt kun aloin oikeen asiaa tutkimaan, niin mullahan on kokoajan ollut toi uBlock Origin käytössä. :smiley:

3 tykkäystä

Adobekin on suunnittelemassa Flashin “tappamista” ja vuonna 2020 tulisi näillä näkymin viimeiset päivitykset.

Sitä odotellessa…

https://blogs.adobe.com/conversations/2017/07/adobe-flash-update.html

Given this progress, and in collaboration with several of our technology partners – including Apple, Facebook, Google, Microsoft and Mozilla – Adobe is planning to end-of-life Flash. Specifically, we will stop updating and distributing the Flash Player at the end of 2020 and encourage content creators to migrate any existing Flash content to these new open formats.

3 tykkäystä

Mikrobitin mukaan kovat ovat on lupaukset Mozillalla uudesta Firefox Quantum-selaimesta:

Firefox-selainta kehittävä Mozilla maalailee Firefox 57:stä kauneinta ja parasta selainversiota koskaan. Se on paitsi ”tuplasti nopeampi”, mutta myös kuluttaa ram-muistia 30 prosenttia vähemmän kuin pahin kilpailija Chrome.

Firefox 57 tunnetaan nimellä Firefox Quantum. Uuden brändin lisäksi luvassa on uusi logo.

Kuinkahan Google vastaa tähän tulevissa Chrome -versioissa?

2 tykkäystä

Mitähän nää ”tuplasti nopeampi” väitteet aina käytännössä on. Itte käytän sekasin Chromea, Safaria, IE:tä, Edgeä ja vähä myös Operaa tai Firefoxia. Ikinä en oo hoksannu, että toinen olis nopeampi ku toinen. Jossain toimii joku paremmin ku toisessa ja Mac vs. WIN on muutenkin oma lukunsa, ni vaikea vertailla vaikka Edgeä ja Safaria.

Ihan niin kuin olisin ennenkin nähnyt Mozillan pumppaamassa omia renkaitaan :smiley:

No, samaa rummutusta pitää kaikki selainvalmistajat yllä, kilpailu on kova. Eipä sillä, lisänopeus on aina kivaa, ja jos noi Quantumin lupaukset toteutuu niin mikäs tässä selaillessa.

1 tykkäys

Mobiilipuolella selainten nopeuserot huomaa paremmin. Kyllähän Chrome on sutjakka selain puhelimessakin, mutta itse käytän periaatteen vuoksi Firefoxia koska

“It’s made for people, not for profit.”

1 tykkäys

Ainakaan Quantumin beta ei nyt mitään mullistavia tunteita herätä. Saattaa foorumille nyt sujahtaa 0.01 sek nopeammin. Mene ja tiedä.

Ramia ei ainakaan kuluta yhtään sen vähämpää kuin firefoxin stable versio.

1 tykkäys

Iso kiitos tästä vinkistä.:thumbsup:
Firefox toimii paremmin nyt.

Joudun käyttämään työssäni järjestelmän vuoksi IE:tä ja minä ainakin olen huomannut, miksi en käytä IE:tä ikinä enää missään. Umpisurkea, hidas, heikko tietoturva, kaatuileva jne. Muiden (Chromen, Firefoxin) suhteen en ole huomannut merkittävää eroa nopeudessa, mutta IE:ssä kyllä huomaa jatkuvalla syötöllä, miksi kukaan ei sitä käytä. Aivan hirveä selain.

1 tykkäys

Muistinkulutuksen ja moniprosessoinnin uudet viritykset ovat jo vakaassa versiossa. 57 “Quantum” viimeistelee täysremotin päivittämällä renderointi enginea isosti (Gecko).

1 tykkäys

Jos jotain janottaa vanha suola tai haluaa vähän lyödä kiilaa Googlen monopoliin, niin Firefoxista on nyt kieltämättä tullut taas käyttökelpoinen. Tällä hetkellä käytössä v56 ja tuo 57 “Quantum” tuo vielä jotain parannuksia.

Mutta moniprosessoinnin ansiosta tämä ei enää takkuile ja jökittele, vaan toimii ihan Chromea vastaavalla sulavuudella. Mukana tulee myös “compact theme”, joka muuttaa käyttöliittymän minimalistisemmaksi, Chromea muistuttavaksi. Ihan huvikseni olen tätä nyt viime aikoina käytellyt ja mukavasti toimii.

3 tykkäystä

Firefoxia käytän kotikoneella ja kännykässä minulla on Chrome. Tyytyväinen olen ollut molempiin. Paremmuudesta en niin tiedä, mutta näitä olen tottunut käyttämään.

1 tykkäys

Tietokoneilla ainakin toistaiseksi vielä Chrome, mutta androidilla ollut jo jonkin aikaa käytössä Brave browser. Tuo on Chromium pohjainen ja käyttöliittymä käytännössä sama kuin Android Chromessa. Brave browserissa on kuitenkin lisänä mm. hyvin toimiva, sisäänrakennettu mainosten esto, jonka saa sivustokohtaisesti pois päältä (kuten esim. täällä :wink:)

Minulla on aktiivikäytössä 4 selainta. Esim. Ruutu+ toimii todella vaihtelevasti. Viimeksi chromella ja firefoxilla ei mitään toivoa. Edgellä sain pelin toimimaan. Operalla sit vpn hommelit.

Oman koneen päässä on vikaa jos selain vaikuttaa noin radikaalisti.

1 tykkäys