Muut joukkueet mediassa ja muiden joukkueiden markkinointi

Ei taida olla ainoastaan jääkiekon ongelma. Yksi urheilun ongelmista on se, että kun kulutat sitä paljon, tulet sille sokeaksi. Jääkiekkoseuran toiminnan näkökulmasta tavoite on kuitenkin se, että satunnaiskävijästä jollakin aikavälillä tulee jatkuvasti pelissä käyvä. Suomalainen urheilukeskustelu on lähtökohtaisesti jo huonoa, koska niin minä kuin monet muutkin puhuvat asioita, jotka eivät kiinnosta kuin marginaalista porukkaa. Pelitapa-asiat ovat kiinnostavia ainoastaan hyvin marginaaliselle porukalle, minusta se on jääkiekon kova ydin & suola. Toisaalta kiitos sen, että istun hallissa @TTman vieressä, minulla on jatkuva mahdollisuus myös nähdä pelissä jotain yksilöistä, jota en itse näkisi.

Joka tapauksessa Liigassa on tehty jo vuosia surkeaa työtä näiden satunnaiskatsojien kanssa. Tässä viimeisen kymmenen vuoden aikana, kun itse olen ollut aktiivinen Tappara-fani niin olen koko ajan nähnyt entistä enemmän, kuinka halliin lähtöön lisätään esteitä. Yksi tällainen neronleimaus on maksullinen parkkipaikka, joka mm. faktuaalisesti lopetti oman tätini käymisen peleissä kokonaan. En usko, että hän on ainoa.

Pääsääntöisesti oma tunnelmani on se, että jääkiekkoseuroilla on Suomessa poikkeuksellisen vähäinen kiinnostus aktiivista asiakaskuntaansa kohtaan - tai aktiivisen asiakaskuntansa profilointia. Voi olla, että siinä on liikaakin tekemistä, mutta esim. Tapparalla ei tunnu olevan mitään varsinaista “poistumanestoa” olemassakaan. Tiedän kasan ihmisiä, jotka vain lopettavat kausikorttinsa tilaamisen ja kukaan ei ole soittanut perään, että hei miksi. Se on kullanarvoista dataa.

Jos liiga haluaa houkutella yhä enemmän satunnaiskävijöitä halliin niin tärkein asia on: markkinointi suoraan sinne, missä he ovat. Se vaatisi edes jotain asiakastutkimusta, jonka puitteissa asiakkaita voitaisiin profiloida ja laittaa lokeroihin. Tietoa kyllä saa, mutta tekijäporukat ovat edelleen AMKin vapaaehtoisia.