Nopeusrajoitukset ja ylinopeusvalvonta

Tolppaosuuksista vielä ilmoitetaan merkillä, että ei sekään nyt voi yllätys olla, että siellä voi kamera olla. En ymmärrä mihkä on niin kiire, ettei voi rajoitusten mukaan ajaa ja nauttia matkasta.
Varmaan jotain todella tärkeitä ihmisiä, joilla on kiire pelastamaan ihmisiä.

Mä ajan ylinopeutta taajamissakin määrätyissä kohdin, kun olosuhteet sallivat. En paljoa, alle 10 km/h silleen, ettei poliisipartiotkaan välttämättä lähde perään. Kamera-auton osuessa kohdalle sakko räpsähtää, vaan eipä ole koskaan osunut.

Näin marraskuun keleillä ajelen rajoitusten mukaan ja määrätyissä kohdissa alle niiden. Rajoitukset kun ovat molempina aikoina samat, vaikka näkyvyys on täysin eri.

2 tykkäystä

Kyllä ärsyttää oikein kunnolla nyt tuo päivän väläytys. Ei tule ylinopeutta juuri koskaan ajettua, mutta tämä pudotukset 80->60 koituivat nyt toista kertaa kohtalokseni.

Edellisellä kerralla jarruttelin nopeuden pudottua, mutten riittävästi. Tuolloin tuli kirjallinen varoitus, koska ylinopeud niin vähäinen. Tänään jäi ihan rehellisesti kyltti näkemättä, ja räpsräps. Nyt odotellaan postia.

Niin no alle kymmenen on periaatteessa sallittua, kun taajamassa 7km/h ylityksistä sakotetaan, mutta mittavirheen mahdollisuus otetaan huomioon 3km/h.

En käyttäisi sanaa “sallittu”, sillä yksiselitteisen laitonta touhua se on. “Sormien läpi katsottu” on kuvaavampi.

1 tykkäys

Auton nopeusmittari näyttää hieman pieleen, mutta katson nopeuden navigaattoista ja laita vakkarin sen mukaan päälle ihan rajoituksen mukaan, harvemmin mihinkään niin kiire nykään on. Taajamassa sitten liikennevirran mukaan juurikaan mittaria katsomtta. Enkä edes muista koska viimeksi tullut sakkoa. Navigaattorin tolppavaroitus on ehkä joskus auttanut.

Se on se pelivara mitä annetaan. En nyt laittomaksi tuota vielä sanoisi, kun ei poliisejakaan kiinnosta. Ei nyt ehkä sallittu, mutta ei takerruta siihen nyt.

1 tykkäys

Ajan aina sallitun verran ylinopeutta ja toki ohitustilanteissa sitten voi olla nopeutta joskus reilummin. Nykyään kun on vakkari käytössä, niin huoletta voi laittaa 12km/h yli sallitun, kun mittarivirhe on kuusi. Toimii ihan hyvin, ei ole sakkoja tullut.

2 tykkäystä

Noni, tämä.
Ilmeisestikään autolijat eivät tiedä kuinka paljon se oma mittari näyttää liikaa?
Nykyisillä renkailla mun auton mittari näyttää just oikein tai 1kmh liian vähän.
Suosittelen muitakin tutustumaan oman auton mittarivirheeseen.

Eniten noiden kameratolppien kanssa ärsyttää, kun kanssa-autolijat pudottavat nopeuden yli 10kmh alle rajoituksen siihen tolpalle. Kyllä siihen kameratolpalle saa ajaa ihan sitä korkeinta sallittua nopeutta ja jopa hieman yli.

5 tykkäystä

Täysin samaa mieltä. En myöskään ymmärrä tätä ylireagointia, että vedetään sitten överiksi tuo kameran varominen. Helvetin ärsyttävä tapa, mutta tämäkään ei ole niiden kameroiden vika…

4 tykkäystä

Kyllä. Ja se vasta ärsyttää, kun joku kohmo on sut just ohittanut ja sitten lyödään jarrua siihen tolpalle ihan kunnolla, vaikka ei ne pienistä ylityksistä edes räpsy.

2 tykkäystä

Aika harvassa on noita mittauspisteitä, joissa voi mittarilukemansa tarkistaa. Lahteen ajettaessa 12-tiellä on yksi. Mutta usein se ei ole edes toiminnassa. Lauantaina olis ajoa sinnepäin, pitääpä katsoa. Yleensä virhe nykyisessä autossa on ollut +2…4 km/h. Auton mittarihan ei koskaan saa näyttää liian vähän. Muistaakseni tuommoinen säännös on.

Mittauspisteitä sais kuitenkin olla enemmän, jottei tarvis peltipoliiseilta “kysellä”. :wink:

Niin toimii esimerkiksi Harvannan valtaväylällä, tai Kalevanharjulla. Ihan keskikaupungilla ei, mutta siellä harvoin voi edes sallittua ajaa

Osta joltain vanha käytetty TomTomi kympillä ja katso mikä on mittarivirheesi. Ne näyttää ihan oikeita nopeuksia ja niiden mukaan itse olen oman mittarivirheeni selvittänyt.

1 tykkäys

Joskus muistaakseni lukenu sellasen uutisen, että noita nykyisiä mittauspisteitä ei enää korjata/uusita niiden rikkoutuessa? Tai jotain sen suuntaista.
3 tiellä on myös ylöjärven shellin jälkeen hämeenkyröön päin mentäessä mittaustolppa.

Mulla on jo vanha Mio. En ole varma saako siihen nopeuden jatkuvasti näyttöön. Ainakaan en ole sitä mahdollisuutta löytänyt. Kerran kyllä olin historiatiedoista näkevinäni, että joskus olis menty 146 km/h. Jos näin on, niin Hesaan mennessä sattunut ja ohitustilanne… Hirveetä menoa, kun huiput kuitenkin reilut 220. Nykyautojen tehot on meidän oloihin aika ylimitoitetut.

Mutta eikös gps-nopeusmittari löydy kännykkäsovelluksenakin. Tuli vaan mieleen.

Androidille ainakin Tomtom nopeuskamerat sovellus, näyttää nopeuden JA varoittaa tolpista! Tosin en ihan satavarmasti osaa sanoa kuinka varma / tarkka nopeusnäyttö on, mutta jonkin aikaa kun käyttää niin kyllä tarkentuu, ainakin korvien väliin! (työ auto, MB Vito, + 5km/h sekä 80 että 100 vauhdissa)
Havempi malli on jos tietää tarkan kilometerin matkan ( niitä mittakeppejäkin on vielä jossain valtateiden varsilla) niin katsoo siitä ajan, eli 30 sek = 120km/h, 36 sek = 100km/h, 40sek = 80km/h, 1min = 60km/h (ulkomuistista heitetty, ihan varma olen ainoastaan ekasta ja viiimeisestä, omalla vastuulla eli laskee ite).
Ja huomiona vielä, että kesä - ja tavirenkailla saatta olla eroa mittariveírheessä!

1 tykkäys

Löytyy ja useita vaihtoehtoja.

Mulle tuli auton mukana joko ihan väärän auton pyörät, tai ainakin liian isot renkaat.
Siitä tuo mittarin tarkkuus johtuu.

Muutaman vuoden kuluttua poliisin sakotuskäytäntö muuttuu jälleen hyvin merkittävästi.

Uusi tieliikennelaki vaatii, että poliisin valvontakameroiden täytyy ottaa niin hyvälaatuisia kuvia, että kuljettajan voi tunnistaa.

Poliisi valmistautuu uuteen lakiin täyttä päätä. Se uusii parhaillaan tietojärjestelmiään ja hankkii uusia nykyistä parempilaatuisia valvontakameroita.

Mutta esimerkiksi lumisateella kuljettajan kasvoista on vaikea saada valvontakameroilla riittävän selkeitä kuvia.

Poliisi arvioikin, että tulevaisuudessa jopa 60 000 kaaharia selviää vuosittain ilman sakkoa.

1 tykkäys

Italiassa on vähän perattavaa kuvissa.

120 asukkaan italialaiskylä kyllästyi kaahaajiin ja asensi peltipoliisin – kamera välähti kahdessa viikossa 58 568 kertaa

https://www.aamulehti.fi/a/201334852

4 tykkäystä