Nopeusrajoitukset ja ylinopeusvalvonta

Näkisin, että Volvo on edelläkävijä turvallisuudessa. Toi turvavyöt autoihin ja korin turvallisuudessa edelläkävijöitä. Ei siellä autobaanalla tosiaan pääse ihan mielensä mukaan hurjastelemaan, siellä on aika paljon liikennettä ja hyvimpä siellä pärjää matkailuautollakin. Ilmastonäkökulmankaan kannalta urku auki luukutus ei ole järkevää ja olisiko Volvolla tämäkin mielessä.

Toivottavasti ei sentään. Ihan tarpeeksi tehdään kaiken maailman hömppää ilmaston muutoksen varjolla muutenkin. Eikä taitais isoja vaikutuksia olla päästöihin isossa kuvassa.

3 tykkäystä

Minäkin olen aikanaan kerran kokeillut yhden urheilullisen auton kulkua öisellä moottoritiellä ja saanut 235 mittariin. Kyllä siinä auto alkoi tuntumaan niin kevyeltä, ettei pupua kummempaa olis alle tarvinnut kun “lentoon olis lähdetty”. Hullua hommaa siis.

Saksan autobaanat ja Man-saaret lienevät Euroopan ainoa paikat, missä voi laillisesti tuon 180 km/h nopeuden ylittää ja Saksassakin suositus on muistaakseni 130 km/h, eli ihan järkevä rajoitus.

Minulla samanlaisia kokemuksia, kuin @nro66 eli autobaanalla mentiin aluksi vähän kovempaan (130-140 km/h), kunnes jonossa ryömittiin ja etsittiin liittymä pois “sivuteille”, jotta pääsee ajoissa perillä. Monesti oli baanat suljettuja kolarien vuoksi. En ole nähnyt ikinä niin järjettömän pitkiä rekkajonojakaan…

Edit. Tässä jonkun satunnaisen Instagram -käyttäjän videossa käy hyvin ilmi millaisia ruuhkat voivat olla:

https://www.instagram.com/p/BZUa7cwHN3W/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=embed_loading_state_control&ig_mid=XFEYSgABAAHGS-T9Bv45Fnr9nU_I

1 tykkäys

Joka kesä tulee ajettua Suomessakin 250-260km/h useaan kertaan pyörällä. Samana päivänä kymmeniä kertoja. Monena kertana poliisin tutkaankin, eikä ne ole siitä sen kummemmin hermostuneet. Paikkana tosin Alastaro, Kemora, Botniaring tai Motopark :wink:

7 tykkäystä

Juurikin noin. Jos haluaa ajaa kovaa, niin sitä varten on kilparadat.

2 tykkäystä

Kirjoitan tähän ketjuun, koska ylempänä samantyyppistä keskustelua on. Eli hankin Ooonon napin ja otin sen viikonloppuna käyttöön. Matka oli Lappeenrannasta Helsinkiin perjantaina ja sunnuntaina paluu. Hiukan on ollut vaikeuksia saada nappia yhdistymään puhelimeen jostain syystä. No, menomatkalla yhdistyi lähdettäessä. Pari ekaa tolpanpaikkaa varoitti moitteetta. Kolmannen kohdalla oli ilmeisesti poissa yhteydestä ja neljännen kohdalla varoitti, mutta teki sen vasta tolpan kohdalla. Loput tolpat varoitteli (matkalla yhteensä kymmenkunta tolppaa) ihan ok. Töölöössä varoitteli kahdessa kohdassa, mutta en havainnut tutka-autoa. Paluumatkalla en saanut millään sitä yhdistämään ja vasta Pukaron Paronin kohdalla puolimatkassa yhdistyi. Siitä eteenpäin ilmoitti kaikki tolpat. Siis jäi vähän ristiriitainen olo. Riippuu varmaan puhelimesta, miten hyvin yhteys syntyy. Mun laitteet eivät parhaiten näytä tukevan (Honor7). Testitulema siis se, että saattaa auttaa, mutta kannattaa itse kuitenkin olla valppaana.

On tässä kuitenkin onnellinen loppu eli laite maksoi moninkertaisesti itsensä takaisin, vaikkei ihan sillä kurin, mihin se on suunniteltu. Nimittäin pysähdyin Teboililta ostamaan Hesarin. Parkkiksella autoon noustessa tie oli vapaa. Siinä valmistellessa lähtöä joku oli ajanut autonsa peruutusalueelle ja pesi siinä lasejaan. Jostain syystä peruutin vaan, enkä yhtään huomannut sitä toista autoa. Kun törmäys oli enää korkeintaan 10 sentin päässä, Ooono löysi yhtäkkiä yhteyden ja piippasi. Mulla nousi katse oikeaan suuntaan ja jalka refleksinä jarrulle. Huoh, selvittiin ilman törmäystä. Se piippaus tuli kyllä niin oikeaan aikaan kuin olla ja voi. :sunglasses:

Tässä siis kertomus ensikokeilusta Ooonoon kanssa.

1 tykkäys

Taas tuli nähtyä valkoisen pakun välähtävän. Hervannan valtaväylällä kaupungilta päin tullessa. Siinähän on nyt ylämäkeen 70:n sijasta 50. Välähti juuri kun olin pakun rinnalla, joten taisi taas mennä seuraavalle. Taustapeilistä kun juuri olin ehtinyt havaita jonkun vaihtaneen pois hitaammalta kaistalta ja ampaisseen perääni.

Oma nopeus oli max. 57-58 km/h, mutta siitähän tulee vielä se tekninen vähennys. Onneksi olin tarkoituksella edes hitusen varovainen, enkä ajanut sitä 70:ä, jota tuossa aika usein mennään. Tieto mittausautosta oli kai jotenkin edennyt, sillä yleisesti ottaen mentiin aika varpaillaan. Ja se taisi minuakin hieman varotella. Joo-o, aika helppoa on valtion kassaa kartuttaa. Liikenneturvallisuus ei tässä juuri ole kyseessä, alamäkeen saa ajaa 70:ä, ylämäkeen 50 km/h.

2 tykkäystä

Nonni. Nyt tuli sitten jo kirje oikein Poliisilta. Tapahtuma: Liikennerikkomus. 19.03.2019 klo 16.23. Tekokunta: Tampere. Paikka: Hervannan valtaväylä E.
Sallittu nopeus: 50, Todettu nopeus: 53 .

Ja perässä ylikonstaapelin tiukat sanat siitä, että tärkeää olis nopeusrajoituksia noudattaa. No, ollaan jatkossa vielä tarkempia. Aika suuri tuo nopeusmittarin virhe sitten oli, tosin tulihan siihen lisävähennyksenä se 3 km/h. Luulin menneen pikkuisen tiukemmalle, mutta olihan siinä vielä hitunen marginaalia. :wink:

5 tykkäystä

Kyllä on naurettavaksi mennyt, kun tommosesta huomautetaan. Vastaava ylinopeus ei kyllä poliisipartioita ole kiinnostanut.
Taajamien läpiajoväylillä noita autoja kannattaisi pitää, jos turvallisuutta ajatellaan.

1 tykkäys

Muista laittaa konstaapelille pitkä email, missä kiität hänen tekemästään tärkeästä työstä ja arvostat suuresti kuinka veronmaksajien rahat ohjataan noinkin tärkeään kohteeseen. Muista myös mainita, että juuri tuollaisesta unelmatehtävästä ja suurrikollisten kiinni saamisesta konstaapeli varmasti unelmoi poliisikouluun mennessään. Sekä tietysti osoitat sanallisesti suunnattoman katumuksesi ja lupaat parantaa tapasi.

4 tykkäystä

Tuossa Herwoodin valtaväylällä on pari ratikkatyömaan liittymää ja olettaisin sen olevan syynä viidenkympin rajoitukseen?

2 tykkäystä

Näin minäkin sen olen ajatellut. Mutta on toi 50 aika alas vedetty, kun paikkaa tarkastelee. Ei siinä ainakaan tuolloin todellisuudessa mitään kovin “varottavaa” ollut. Mutta kai se vaan on niin, että jos 70:stä halutaan nopeutta pudottaa, niin seuraava porras on 50. Ennemmin vahtisin kyllä nopeuksia koulujen yms. luona.

No, kun tämmösiä 50-53 -ilmoituksia lähettelevät, niin onhan siinä postillakin edes pikkusen puuhaa. Kun muuten ei enää kirjeet ja kortit liiku. :wink:

1 tykkäys

Tästä ollaan samaa mieltä.
Useampaan kertaan viikossa tuosta tulee ajettua ja ylinopeutta ihan joka kerta.:shushing_face:

1 tykkäys

Suosittelen kiistämään teon ja vaatimaan kuvan lähettämistä, jonka jälkeen kiistät uudestaan

2 tykkäystä

Olin kyllä siihen pikkuisen pettynyt, ettei kuvaa tullut muķana… siitä olisin pari euroa voinut antaakin. Mutta antaa nyt olla. :wink:

Yllättävän hiljaa sillä hetkellä kyllä mentiin. Itsekin manailin jotain edessä ajanutta ja lähdin pikkuhiljaa ajelemaan ohi viereisellä kaistalla. Siellä kun joidenkin todellinen nopeus oli ilmeisesti 40-45 km/h. Olikohan tieto ratsiasta jotenkin levinnyt. Esim. Saphen tms. kautta.

Oli sen verran autoa tuolloin liikkeellä, että itse huomasin sen valkoisen pakun vasta kun jo kohdalla välähti. Vai oliko se välähdys jo seuraavalle, sillä sieltä tuli joku selvästi vielä reippaammin taustapeilistä katsottuna.

Tietyön (joka aika lailla rauhoittunut jo?) vuoksi se 50 km/h rajoitus siinä on, ja aika usein siinä mennään sellaista 70 km/h vauhtia. Se on jo liikaa, siksi se paku siellä on.
Nyt se tilanne oli varmaan ”luettu”. Ymmärrän harmituksen. :angry:

Nooh… ihan hyvä opetus ja muistutus tuo toisaalta oli. Ja kun huomautuksella selvis, niin pikkuisen jopa huvittaa. Varmaan useammalle kävi toisinkin ja se saattaa kirpaista. Mutta oppia ikä kaikki, kannattaa noudattaa rajoituksia. :wink:

1 tykkäys

Juu, oikeaa kaistaa. Se vasemman puoleinen kaista vetääkin sitten 80kmh ja yli.
Tuossa täytyisi tehdä samoin kuin Lahden tiellä Kangasalan ja ohitustien välillä.
Päivällä siinä näyttäisi olevan 50kmh mutta kun päivän työt loppuu, niin se viidenkympin rajoitus otetaan pois aamuun asti.

4 tykkäystä