Nopeusrajoitukset ja ylinopeusvalvonta

Kohta ei tarvitse pelätä ylinopeussakkoja :wink:

Tämä koskee toivottavasti vain uusia autoja?
Iltalehti boikotissa ja en klikkaa linkkiä auki.

Hieno kehityssuunta. Liikennevirrat saadaan kulkemaan tasaisempaa nopeutta, ja energiaakin säästyy. Älyteknologian myötä voidaan poistaa myös rattijuoppous sekä liian väsyneenä ajaminen. Monet syyttömät kuolonuhrit jäävät syntymättä.

Mutta millä sitten näytetään 1900-luvun miehisyyttä, kun ylinopeuksilla ei voi enää päteä, ja hitto kun tuo jääkiekkokin siistiytyy koko ajan?

1 tykkäys

Täytyy suihkuttaa sähköauton ikkunasta aerosolipurkkeja tyhjäks ja kaataa moottoriöljyä luontoon vähän niinkun korostaakseen ettei ituhippien kitinä kiinnosta.

5 tykkäystä

Onko se sitten 2000-luvun miehisyyttä, että kannatetaan kaiken regulointia ja leikitään soijapoikia? Kyllä idiootit tappaa jatkossakin itsensä ja sivullisia, vaikka sitä kuinka yritetään säännellä.

3 tykkäystä

Saadaanko? Tuo muutoshan ei poista teiltä niitä, jotka ajavat 10-20 km/h nopeusrajoitusta hitaampaa vauhtia. jänniä tulanteita tullee, kun rajoitin ohitustilanteessa kytkeytyy päälle ja pitää sen vuoksi alkaa kenkiä vielä kovempaa sitä lusikkaa pohjaan…

4 tykkäystä

Älyteknologiahan toki helpottaa myös ohittamista. Lisäksi hidastelijat voidaan ohjata terveystarkastukseen. Niin ja kunhan kehitys jatkuu, ei sitä kuljettajaakaan enää tarvita, vaan kaikki voivat matkustaa herraskaisesti takapenkillä. Nopeusrajoitukset poistuvat, ja nopeudet määritellään kelin mukaan. Voivat siis sopivassa tilanteessa olla vaikka 160. Itse ajaminenhan on 1800-luvun reliikkitouhua ja kertoo, miten vähän auto on vielä tähän mennesä kehittynyt.

Mutta sosiologisista syistä tarvitaan siirtymävaiheeseen jotain julkisia pätemis-showroomeja, joissa saa räiskiä, uhota ja syödä näyttävästi kilon lihanpaloja.

1 tykkäys

Jep tulossa vain uusiin autoihin.

Nopeuden rajoittimien tekniikastakin on vielä sovittava. Siinä voi olla videokamera, joka tunnistaa nopeusrajoituskyltit. Järjestelmä voi perustua myös GPS-tekniikkaan.

Järjestelmä kertoo kuljettajalle vallitsevan nopeusrajoituksen ja hiljentää automaattisesti nopeutta, jos se ylittää rajoituksen. Kuljettaja pystyy kuitenkin ohittamaan rajoittimen, todennäköisesti painamalla voimakkaasti kaasua.

Tätä pidetään välttämättömänä, koska on tilanteita, joissa auton kiihdyttäminen voi olla turvallisempaa kuin rajoituksen noudattaminen.

1 tykkäys

Nopeudenrajoittimen ohittamista turvallisuuden vuoksi toivottiin myös Konginkankaan surullisen rekka-bussiturman jälkipohdinnoissa. Ammattilaiset moittivat, että liukastelevaa perävaunua ei saa oikaistua, jos nopeudenrajoitin estää kiihdyttämisen.

Kyseisen onnettomuusreitin kuljettajien ajopiirturikiekkoja käytiin läpi onnettomuustutkinnan yhteydessä, ja johtopäätös oli:

“Ajopiirturilevyistä tulkittuna kuljettajat ajoivat enimmäkseen nopeudenrajoitinta vasten (90 km/h) ja alamäissä nopeus oli vieläkin suurempi.”

Se pelivara, joka nopeudenrajoittimiin oli turvallisuuden vuoksi annettu, siis ulosmitataan ajamalla jatkuvasti ylinopeutta.

2 tykkäystä

Lukekaahan mikä rumba syntyy, kun tien poskessa on eri nopeusrajoitusmerkki kuin mitä poliisin rekisteri luulee. Tällainen byrokratia saa voimaan pahoin.

Jutusta ei käy ilmi ovatko kaikki paikan ohi ajaneet käyneet saman läpi vai ovatko vaan maksaneet kiltisti.

3 tykkäystä

Luultavasti eivät ole huomanneet valittaa, koska luulisi kovapäisemmänkin poliisin uskovan kun monet ihmiset ilmoittaa saman asian.

1 tykkäys

Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein kertoo, että rekisterikilven lukuvirheitä paljastuu lähes päivittäin. Määrä on hänen mukaansa kuitenkin hyvin pieni, noin 200 vuodessa, kun esimerkiksi viime vuonna liikennekameran välähdys johti noin 600 000 sakkoon ja huomautukseen.

1 tykkäys

Hieman iski naapurikateus kun ajelin Teiskontiellä 61kmh kameratolpalle ja viereisellä kaistalla ollut motoristi painoi putken pää punaisena ohi kamerasta välittämättä.
Kamera välähti mutta sakko tuskin tavoittaa kyseistä motoristia koskaan.

Toivottavasti posti ei tule kuitenkaan sinulle… Hatanpäänvaltatiellä Kulma-Sarviksen kohdalla näyttää usein olevan kamera tolpassa paikalla. Tossa muutama päivä sitten näin taas välähdyksen, mutta itse olin tuolloin lähes 100 metrin päässä vasemmalla kaistalla ja oikeaa kaistaa mentiin kokoajan karkuun. Eli jonnekin sinne se pikavoitto taisi nyt mennä. No, en kadehdi.

Ei tule minulle.
Tuohon samaiseen kohtaan olen ajanut 62kmh kameran välähtämättä.
Niin ja mun auton nopeusmittari näyttää pilkulleen oikein.

1 tykkäys

Kirjoitin tuonne ylemmäs ensikokemuksen Ooono-napista. Ilmeisesti nämä asiat eivät täällä herätä kiinnostusta. No, mainitaan vielä kuitenkin jatkohavaintoja. Eli ajelin tuossa viikonloppuna täältä Lpr:sta Treelle ja hyvin oli nappi linjoilla, jos kohta joka tauolla se piti virittää uudestaan. Lieneekö tässä syy, että koko matkan aikana tuli nolla hälytystä. Eli onkohan jengi lopettanut Ooonon käytön vallan? Olisi mielenkiintoista tietää miten Saphe toimii tällä hetkellä eli tuleeko hälytyksiä?

Edit 16.5.2019 Lisään tähän viestiin, että Ooonossa ei ole mitään vikaa, vaan vanha puhelimeni oli syypää. Ostin uuden Samsung A50 -puhelimen, joka toimii napin kanssa yhteen. Yhteys tulee itsekseen lähtiessä jne. Lappeenranta-Helsinki-Lappeenranta keikalla hälytti kaikki kamerat moitteettomasti. Tosin menomatkalla Sippolan risteyksen kameran hälytti vasta kameran ohitettuani ja paluumatkalla saman kameran kahdessa kohdassa. Luulen, että siinä kohdassa on huono gps-signaali, joten häly on vähän eri kohdissa. Joka tapauksessa Ooono toimii mainiosti. :blush:

Mites kova homma se uudelleen virittely on? Onks se puhelimen ja napin välisen yhteyden luominen vai jotain muuta. Mitenkähän aktiivisen käyttäjäkunnan tuo sovellus vaatii. Eli häviääkö sieltä tieto tolppapaikoistakin, jos ei joku esim. kuukauteen merkkaa sitä paikkaa.

Itsellä kun ei ole kumpaakaan sovellusta, niin ei sitten ehkä ymmärrä pisteen päälle niiden toimintaa. Eipä ole tullut vielä hommattua, kun ei vissiin ole läheskään sataprosenttista luottoa. Taidan jotenkin ajatella, että oma apu on paras apu. Nyt voi syyttää vain itseään, ei puutteellisesti toimivaa sovellusta.

Minulla näemmä vaatii ohjelman sulkemisen (taustaltakin) ja uudelleen avaamisen sekä lisäksi pitkän käynnistyspainannan. Ilmeisesti systeemi vaatii aktiivisen merkkaajajoukon, sillä nähtävästi vanhat merkkaukset poistuvat. Ei ilmeisesti riitä populaatio tällä hetkellä - ainakaan tuolla tiellä. Itse asiassa tietöitten takia jouduimme kiertämään vähän Helsingin tiellekin, jossa yksi kamera, jota ei hälyttänyt.

1 tykkäys

Saphe hälyttää kaikki kameratolpat, hyvin siis toimii.

1 tykkäys

Kamera-autot perkele! Sarpatintiellä oli taas väijytys ja itsellä turhan raskas kaasujalka. Toivottavasti edes yhtä reippaasti vastaantulevat ymmärsivät ajovalomorsetukseni.