Nuuskan käyttö ja terveyshaitat

Ehkä huono vertauskuva multa. Pahoittelut :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Nuuskan haitoista keskustelu jääkiekkoaiheisella foorumilla on yhtä rakentavaa kuin maahanmuuton hyödyistä keskustelu Homma-foorumilla. :grin:

5 tykkäystä

Naurahdin, kun artikkelissa haastateltu henkilö ensin nostaa esiin, että jääteitä käytetään härskisti, jotta päästään ohittamaan tulli ja seuraavassa lauseessa hän kertoo, että turha yrittää, kun niitäkin valvotaan :smiley:

2 tykkäystä

Jos katsotte edellisen Tappara - Sport pelin kohtaa 2:22:04, niin joku tarjoaa Tapsulle Odenssia. Toivottavasti Tapsu lopulta kieltäytyy eikä vain kaiva vanhaa huulesta pois.

3 tykkäystä

Nyt kävi niin, että tuli lopetettua nuuskan käyttö 1-2kk sitten. Tiedän olevani melko vahvoilla kun en edes muista kauanko olen ollut ilman.

Tuli todistettua, että riippuvuus on paljon vahvempi kuin tupakassa, viikko meni hikoillen ja huonosti nukkuen. Edelleen pastilli löytää usein tiensä huuleen, mutta muuten ei mitään himotuksia enää.

Hyödyistä paha sanoa, mutta urheillessa sykkeet yllättävän paljon alempana kuin nuuskatessa. Ehkä vähän paremmin jaksaa mennä lenkkipoluilla, mutta ei radikaalia eroa. Tupakoinnin lopetuksen jälkeen eron huomasi selvästi.

Haitoista sen verran, että kiva tapa jäi pois ja herkut ja karkit on maistunut paremmin viime aikoina. Joutuu alkaa tarkkaileen syömisiä, ettei ala kertymään kiloja…

5 tykkäystä

Melkoinen taiteenlaji alkaa olemaan nuuskan ostaminen ja maahantuontikin.:astonished:

Vahvan nuuskan käytön lopettaminen voi olla vaikeaa.

Ruotsissa on kehitetty uusi tupakaton nikotiinituote, jota markkinoidaan makunuuskana. Tästä saattaa tulla yhtiölle rahasampo.

TÄLLÄ hetkellä Zyniä tuodaan maahan vain matkustajatuontina. Tullimääräykset eivät ole aivan yksinkertaisia kuluttajalle.
Miedompaa, kolmen milligramman nikotiinipitoisuuden sisältävää makunuuskaa saa tuoda maahan jopa kokonaisen vuoden tarpeeseen, sillä tuote luokitellaan itsehoitolääkkeeksi.

Onkohan kerrottu jo, mutta 30-kertainen määrä on ihan normaali suhde. Nuuskassa voi olla se reilu 20mg, tupakassa alle 1mg.

1 tykkäys

Jaahas. Mun nikotiinipurkassa 4mg.
Onko siis niin että yhden purkan nikotiinimäärä vastaa neljää tupakkaa?

Tuota odensia tuntuu olevan tänä päivänä aika monella. Hieman huolisaan siitä, kun nuoret muksut vetää sitä, sen jälkeen ei nimittäin mikään nuuska tunnu miltään ja nikotiinia tulee siitä tavarasta niin paljon, että siinä onkin sitten aika paha vieroittaa.

Tämä kyseisen tuotteen ongelma taitaa johtua siitä, että ”trokarit” saa siitä parhaan katteen ja sen takia sitä katukaupassa eniten on myös tarjolla. Tuollainen Odens tolppahan ei maksa, kun sen 14-16€ ja isompia määriä ostettuna voi saada vieläkin halvemmalla. Sitten sitä myydään täällä 30-45€:n tornihintaan. Vastaavasti nämä kunnon merkit maksaa jo ostettaessa Ruotsissakin sen 40-45€.

Nythän taitaa olla jo niin että o denssin tolpissa rupee olee 40% enemmän matskua mitä ennen ja hinta nousee muutaman euron tolpalta. Taitaa ny pyöriä siinä 20e huitteilla Haaparannassa ja eiköhän siitä kohta täällä sen 40-45e saa maksaa. Onhan toi odenssia kyl sellasta kittiä etten omassa pakastimessa/jääkaapissa sitä säilytä. Haju tulee kaapista läpitte :rofl: Mutta tosiaan, nuorisolla tuota odenssia ja r42 pääsääntöisesti tuntuu olevan.

Enemmänkin. Mallun punasessa on 0,9mg nikotiinia. L&m sininen 0,5mg. Nuuskaan verrattaessa tupakassa on vähän nikotiinia.

27€ denssi nykyään. Ja 42 hintakin noussu. Eikai nuorisolla luulisi kovin 50€ olevan, ainakin minun huoleni nousi jos lapsi vinkuisi extra kotitöitä rahan perässä. En tiedä kuka denssiä edes voi käyttää, se on kuin asbestia.

Mutta tupakkaa poltettaessa nikotiini imeytyy nopeammin ja on vaikuuksiltaan lyhyempi ja vahvempi. Nuuskatessa nikotiinipitoisuus pysyy tasaisena.

Mutta onhan denssissä ihan törkeä tuo nikotiinimäärä. :smiley:

1 tykkäys

Käsi ylös! Tätä tulee käytettyä. Juurikin siitä syystä, että sitä saa ja on tarjolla. Minulla ei ole aikaa ja motivaatiota hakea itselleni laadukkaampaa tavaraa, vaikka mieluummin sitä käyttäisin. Katteeseehan tuon menekki Suomessa nimenomaan perustuu kun trokarit sitä hakee.

Tässä on kyllä täälläkin mainittu iso ongelma ettei “normaaleja” nuuskia voi oikein käyttää jos haluaa jotain tunnettakin saada. Se on oikeastaan vähän masentavaa kun sen tajuaa. Sairasta et Odensistakin tuplasti vahvempia löytyy.

@Abra mielestäni sinulla on nyt vääriä lukuja pitoisuuksissa. Olen kyllä siinä uskossa, että esim. Punainen Mallu on se 9mg nikotiinia kääryleessä ja yhdessä Odenssissa se joku 23mg. Jos puhutaan taas “normaalista” nuuskasta niin siinä on sen tupakin verran.

Puhutaanko siitä, että paljonko siitä imeytyy polttaessa?

Kyllä se Malpissa taitaa olla 0.9 mg. Eli norminuuskassa on 10 kertaa enempi nikotiinia.

Itse en ole koskaan kokeillutkaan nuuskaa (enkä kokeile). Miten lienee tilanne palstalla yleisesti ottaen.

  • Käytän nuuskaa
  • Olen käyttänyt nuuskaa
  • En ole koskaan käyttänyt nuuskaa

0 voters

Tähän voisit lisätä kategorian kokeillut nuuskaa. Käyttänyt kuullostaa niin paljolta, jos nölli on ollut huulessa yhden käden sormilla laskettava määrä.

Nuuska kyllä nousee päähän paremmin kuin tupakka, mutta on hajultaan täysin kuvottavaa. Ärsyttävää, jos töissä on työpöydän viereisessä roskiksessa käytettyjä nuuskapusseja kun haju on yököttävä.