Oletko maistanut elämää suurempaa olutta?

Tänään olen juonut pari Karhu merkkistä olutta. Myydään ihan kotimaisissa kaupoissa. Musta tölkki jonka kyljessä karhun kasvokuva. Maukasta ja maittavaa. Suosittelen.

4 tykkäystä

Belgialainen vehnäolut Hoegaarden, sitä kannattaa juoda maun vuoksi.

1 tykkäys

Hoegaarden on ihan hyvä valinta myös. Hanasta saatuna aina parempi kuin pullosta…yllätys yllätys…

Saksassa on todella tiukasti lakisäädetty oluen valmistus. Saksassa oluen sisältönä saa olla vain yksi viljalajike, kun taas Belgiassa niitä voi olla useampia yhdessä. Saksassa personoitu maku tehdään humalayrtin grillauksella tms käsittelyllä, kun taas Belgiassa makuja voidaan yrittää kypsyttää viljojen kombinaatioilla, hedelmäesansseilla + humalayrtin käsittelyllä. Tuon vuoksi esim. Hooegaardeniin on sitrusta lisäämällä saatu persoonallinen ja hedelmäinen maku.

Ainiin ja täytyy kesähelteen kylmistä oluista heittää suosikkini: Miller, joka on tehty Milwaukeessa (Amerikan saksalaissiirtolaisten keskittymä).

Vehnäoluista hyvää on myös Schneider Aventinus Weizen-Eisbock.

Tällä on hauska tarina, kun muinoin kyseistä olutta kuljetittiin talvella junanvaunuissa, missä olut pääsi osittain jäätymään. Tässä prosessissa muutui oluen maku samalla . Ihmiset innostuivat tästä uudesta mausta ja näin vahingon kautta syntyi Weizen-Eisbock :slight_smile:

https://www.ratebeer.com/beer/schneider-aventinus-weizen-eisbock/10514/

2 tykkäystä

Minä ainakin maistelen tummia oluita juuri niiden maun vuoksi enkä humaltuakseni. Tosin se tulee usein siinä kylkiäisinä.
Suosittelen kyllä ainakin kokeilemaan joskus.
Itse olen jäänyt koukkuun enkä ole siitä ollenkaan pahoillani, kunhan harrastus pysyy kontrollissa. :wink:

2 tykkäystä

Jos illan päätteeksi päättää ottaa lasillisen mitä tahansa, niin onhan se kiva jos se maistuu hyvältä. Sitten vitsi suoraan USAsta. K-18:

What is common with a young couple in a boat and a Budweiser?

Both are fucking close to water.

1 tykkäys

Tässä on muuten ketju mihin en ole kirjoittanut.

Vastaan otsikon kysymykseen, että monesti olen maistanut elämää suurempaa olutta. Tosin olen todennut sen elämää suuremmaksi vasta tulevina päivinä maistamisen jälkeen.

1 tykkäys

Kaakao, Pyynikin Helmi jne. Jos todella haluaa ottaa jotain mikä maistuu hyvälle noilla vois aloittaa :yum:

1 tykkäys

Krobbe mainitsi tuon Pyynikin Helmen. Siitä pointsit. Lapsena sitä tuli juotua useamminkin ja varsinkin munkin kera oli erinomaista.

Asiasta vielä: Schneider Weisse -merkillä on monta erikoista vedosta vehnäoluista. Indian Pale Ale:sta (<=ei voinut kirjoittaa lyhenteellä, ettei tule väärinymmärryksiä) tykkäävät voisivat tykätä myös TAP5 Meine Hopfenweisse (Schneider Weisse TAP5 Meine Hopfenweisse | Bier-Deluxe). Siinä on paljon humalayrttiä käytetty tuomaan makuun sen Pale Ale -kitkeryyden.

Iceman tiesi mainita tuon Aventinuksen eikä tuota ollut tullut maistettua. Jälleen kerran kiitän vinkistä :wink:

1 tykkäys

Helmikuussa kannattaa olla tarkkana Alkossa, mikäli pienpanimo-oluet kiinnostavat.

Oheisen blogin mukaan Alkon “Pienpanimo -viikot” alkaisi tänä vuonna 6.2 ja blogi sisältää jo tietojakin tarjolle tulevista oluista.

2 tykkäystä

Kyllä itse kanssa epäilen hiukan, että aineiden päihdyttävyydellä on jotain tekemistä sen kanssa miten paljon niistä keskustelua ja mielipiteitä syntyy. Alkoholittomista juomista syntyy vähemmän juttua, vaikka niitä vissiin nautitaan litramäärin enemmänkin kuin alkoholillisia. Tai onhan noita Pepsi vs Coca Cola sotia tietysti ollut, ja Dr. Pepper sekä Cherry Coke herättää tunteita puolesta tai vastaan. Ja onhan tuo kahvi- ja teehifistely joissain piireissä myös aika vahvaa. Mutta heittäisin arvauksena, että erilaisia oluen ja viininmaistelublogeja, samoin kuin asialle omistettuja laajempia sivustoja (kuten ratebeer ja olutopas) on kuitenkin enemmän tuolla prosenttipuolella.

Kotimaiset lagerit maistuu kyllä, eikä koskaan tuota pettymystä :slight_smile: . Jos haluan vaihtelua niin stouteista sitä saa ja niistä juon mieluiten Murphy’sia.

Hedelmäiset, makeat ja kitkerät oluet ei maistu. Viime aikoina olen maistellut erilaisia inkiväärioluita ja tykästynyt niihin. Tiedän, että monelle ne ovat suoranainen kauhistus :smile:

Yksinkertaistetaan, ei ainakaan itselle ole aivan sama vetääkö “sinistä” vai “punaista” maitoa pihvin kanssa :slight_smile:

Kyllä olutta voi oikeasti juoda maunkin takia. Itsellä sen ymmärtämiseen meni tosin 15 vuotta…

Makeilen nyt tänne: Tovereiden kanssa ollaan männävuosina tavattu tehdä omaa olutta. Ihan muovitynnyrissä, sen suurempia manöövereitä ei rakennusmestarilla, opettajalla, konstaapelilla ja insinöörillä ole nyt toteuttaa.
Tässä taannoin valmistui uusin herkku: Pastori Epa.
Musta kuin yö, mutta jostain aina kajastaa: maltaista syntyi kuin vahingossa vivahde suklaata.
Ölppö tipahtaa luokkaan porter, ja vastaa hiukan Sinebrychoffin porteria, joka muuten on varsinkin hinta/laatusuhteeltaan varsin kelvollinen.

Joskus hamassa tulevaisuudessa olisi kyllä maukas ajatus saada omia tuotteita muidenkin hyllyille, mutta tällä meidän tynnörillä ei sellaisia määriä tehdä.
Pastorikin kokonaisuudessaan käsittää sen 20 litraa, mikä toki menee esimerkiksi jännitävää peliä seuratessa suorastaan hujauksessa.
Hääolutkin olisi tarkoitus yhdelle nelikosta tehdä. Aika näyttää.

2 tykkäystä

Onnea ja menestystä “urallenne”. Hienoa, että löytyy myös tee-se-itse-olutmiehiä! Ehdotan, että lahjoitat tuota Pastori Epa:a pullollisen omasta mielestäsi kauden parhaalle kirvesrinnalle :wink: Eiköhän ko. lahjalle vastaanottajakin löydy…

Ei ehkä elämää suurempaa, mutta erittäin makoisaa kuitenkin: sain juuri maistaa pullollisen englantilaisen Thornbridge -panimon kaakaolla höystettyä porteria Cocoa Wonderland. Todella positiivinen yllätys! Nam kerrassaan!

1 tykkäys

Maistoin juuri taannoin tuota Pyynikin Ruby Jazz Alea ja oli kyllä hyvänmakuinen ale. Tais joskus voittaa jonkun palkinnonkin.

2 tykkäystä

Pyynikiltä tulossa playoff-olut… Nyt on brändi kunnossa. Toivottavasti makukin on “jutipumpun” arvoinen :yum:

3 tykkäystä

https://www.lehepruulikoda.ee/tooted/ravnodenstvie/#

Aivan loistava Imperial Stout. Löytyy ainakin vielä Konttorin hanasta

Oli muuten todella hyvää tuo Lehen tuotos. Tuli maistettua myös. Konttorissa on kyllä hyvä ja vaihtuva valikoima oluiden suhteen.

1 tykkäys