Olli Lindholm (1964-2019)

…ja artikkeli twiitistä:

Vanha juttuhan tuo on. Imagesta vuodelta 2006. Mutta edelleen sopii hyvin kuvaamaan sitä, mitä Yö ja sen keulakuva Olli Lindholm olivat. Todella suurta kansanviihdettä. Suuria hittejä eri vuosikymmeniltä. Hittejä, jotka suomalaiset tuntevat ja joihin suuri osa kansasta on kokenut samaistumista. Yölle voi naureskella, mutta kukaan ei voi rehellisesti väittää, etteikö noita Yön tunnetuimpia biisejä tuntisi, kun ne soimaan lähtevät. Yö jätti kaikesta huolimatta merkittävän jäljen suomalaiseen musiikkiin.

7 tykkäystä

Tuota voice of Finlandia tullut emännän kanssa katottua. Ja kyllähän Olli oli mun suosikki tuomareista. Vaikka Senegalista ois laulaja tullut, niin Olli täräytti kommenttinsa rehellisellä Suomen kielellä. Muutenkin Suomalaisuuden perikuva oli tämä mies. Lepää rauhassa.

6 tykkäystä

Tämä tuli kyllä täytenä yllätyksenä. Kyllä nyt lähtee julkisuuden henkilöitä autuaammille maille. Ei voi tietää, milloin lähdön päivä koittaa…

Ei o kevyttä toi musiikkimiesten elämä rundeineen. Eipä ole ihme, että roppa sanoo poks hyvinkin nuorena. Ei riitä pelkästään, että reenaa ja on absolutisti.

Olli tosiaan oli isäni kavereita tuokta ServiSystemsin ajoilta. Konttori oli tuossa Viinikan sekoittajan kohdilla silloin.

Ollin bravuuria kuulemma oli pippurinakit. Keitetyn veden sekaan siis pippuria ja avot.

“on sydämeni täynnä kultaisia muistoja
ystäväni, olen elänyt hyviä vuosia”

Nyt tippuu kovalla kädellä. Isoja menetyksiä pienellä aikaa :frowning:

1 tykkäys

Lepää rauhassa Olli Lindholm. Todella surullinen juttu.

Pakko myöntää, että Lindholmin kuolema oli tällaiselle vannoutuneelle metallimiehellekin pieni shokki.

Yön musiikki on vähän niin kuin aurajuusto tai korianteri. Joko sitä rakastaa tai sitä vihaa, mutta harvalle se on täysin yhdentekevä. Ja sekin on mielestäni omanlaisensa saavutus. Arvelen lisäksi, että moni joka esittää vihaavansa Yötä, kuuntelee kuitenkin bändin musiikkia sentimentaalisuuspuuskassa salaa tai vähintään Lindholmin sanat hieman riipivät sisintä.

Yö on kiistatta yksi Suomi-rockin suurista ja Lindholm oli sen keulahahmo. Lindholmin äänestä ei voi erehtyä vähän niin kuin ei voi Gösta Sundqvististakaan. Kumpikin oli monelle suomalaiselle rakas tunteiden tulkitsija ja jollain tapaa ehkä rehdin tavallisen suomalaisen miehen perikuva. Lindholmkaan ei välttämättä ollut teknisesti se kaikkein paras laulaja, mutta aitous ja tunne välittyi hänen musiikistaan.

Itsekin kyllä olen irvaillut moneen kertaan vuosien varrella, että Yön musiikin kuunteleminen on varmin tapa hankkia masennus ja että pahin rangaistus olisi joutua autiolle saarelle mukanaan ainoastaan Yön koko musiikkituotanto :grin: Tietty totuuden siemen vitseissä oli, sillä bändin balladeja kuuntelemalla ei oikein voi olla ajautumatta syviin vesiin. No, hyvällä tavalla syviin myös. Salaa kuitenkin pidin monista Yön kappaleista.

Erityisen paljon muistoja minulla liittyy Rakkaus on lumivalkoinen -kappaleeseen. Pidin kappaleesta (salaa) heti, kun sen ensi kertaa radiosta kuulin, ja yläasteen liikunnanopettaja laittoi kyseisen kappaleen lähes aina soimaan, kun liikuntatunneilla oli tanssia. Tanssinkin monet tanssit tyttöjen kanssa kyseisen kappaleen tahtiin ja kappale tuo minulle paljon muistoja mieleen siltä ajalta. Joutsenlaulu on toinen, johon liittyy muistoja jo lapsuudesta saakka.

Olen kertaalleen nähnyt Yön livenä ja itse asiassa jopa söin Olli Lindholmin kanssa samassa pöydässä hernekeittoa. Muita pöydässä istujia olivat mm. Paula Koivuniemi ja Hanna Pakarinen. Kyseessä oli eräs musiikkitapahtuma, jonka järjestämisessä olin monena kesänä apumiehenä mukana ja saimme tietysti katsella myös bändien esitykset. Traditioon kyseisellä festarilla kuuluu, että torstaina syödään päivällä hernekeittoa, kun artistit saapuvat tapahtumapaikalle. Lindholmista minulle jäi sellainen kuva, että ei kyllä yhtään ollut ylimielinen tai muuta, vaan piti meitä järkkäreitä tasavertaisina, vaikka Yön suosio oli silloin huipulla.

Nuorena lähti Lindholm kyllä, eikä syynä ollut edes muusikoiden kansantauti eli alkoholi, sillä Lindholm oli absolutisti.

11 tykkäystä

Tais olla syynä useiden suomalaisten samanikäisten miesten kansantauti sydän- verisuonitauti.

Jotenkin on semmoinen muistikuva, ettei ollut koko ikänsä absolutisti. Mutta mitäs se nyt enää merkitsee, eipä viitsi alkaa hiuksia halkomaan. Aikansa tuntuu olevan itsekullakin. Oli sitten kiireisempi elämä tai sitten levollisemmin aina taustajoukoissa. Aivan liian varhain lähti kuitenkin suuri musiikkimies. Surullinen fiilishän tässä on.

2 tykkäystä

Jos ei ole varmaa tietoa, älä lähde arvailemaan.

Hieno mies lähti aivan yllättäen.
Paljon ajatuksia ja muistoja mutta nyt ei niitä saa tähän puettua sanoiksi.

3 tykkäystä

Ei ole varmaa tietoa, mutta sairauskohtaus mainittu, mitä siihen liittyy ; sydän - verisuonisairaudet. Ei ollut tarkoitus mitään arvailufaktaa esittää vaan, näin se vaan taitaa olla.

Juu, Olli oli raitistunut alkoholisti. Raittiutta oli tosin takana jo melkein parikymmentä vuotta, eli kuolema tuskin johtui viinasta.

1 tykkäys

Kotron tekemässä opuksessa Yhden miehen varietee Olli kertoo korkeasta verenpaineestaan ja “hermostollisista ongelmista”. Lisäksi paastosokerit oli koholla. Sokeriarvojen heilahteluun ja verenpaineeseen Ollilla oli lääkitys. Tiedot tuli julki v. 2017. Täysin moitteeton ei siis Ollinkaan terveys ollut. En nyt sitten kummempia ala arvailemaan, mutta tuossa jokunen fakta. Ja absolutisti hänestä tuli 90-luvun lopulla. Sitä ennen ongelmia oli. Tähänkään näin jälkijättöisesti en osaa sanoa mitään muuta kuin että ei nyt varmaankaan primäärisesti alkoholiin kuollut. Sitä taas ei osaa sanoa, onko pöytä täysin putsattu ilman mitään jälkiä, jos kuitenkin esim. vuosikausia alkoholia on ahkerasti nauttinut. Kohtuus kaikessa lienee paras.

2 tykkäystä

Huonosti liputettu Ollin muistolle.

Suruliputuksessa lippu vedetään salossa ensin ylös asti ja lasketaan sen jälkeen kolmanneksen tangon mittaa alas siten, että lipun alareuna asettuu salon puoliväliin. Lippua laskettaessa se vedetään ensin salon huippuun ja lasketaan sitten alas.

https://www.is.fi/viihde/art-2000005999356.html

1 tykkäys

Tässä on mielestäni yksi parhaista Yön biiseistä, sieltä rockimmasta päästä.

5 tykkäystä

Itse asiassi pidin joistain Yön biiseistä. En ehkä niin paljoa näistä uudemmista. Tia-Mariat sun muut on kyllä soineet aikanaan.

Yötä on tullut kuunneltua nuorempana. On siellä historiassa hienojakin biisejä vaikka (itsekin) Ollia on myös kritisoitu. Liian aikaisin siirtyi enkelten kuoroon. Voimia läheisille.

3 tykkäystä

Tuli käytyä kesällä Hämeenlinnassa niin Yö oli soittamassa jäähälissa ja vaikutti kyl tosi asialliselta kaverilta,:pensive:

1 tykkäys