Palautetta kanssakeskustelijoille

Joo, moket on ihan ok nyt. Minä olen vaan ollut niin pirun kiireinen, kun pitää huolehtia Tapparan, Ilveksen, KooVeen, Rantaperkiön Iskun sekä PT-75:n maalivahdeista ja tulevasta kesäreenistä :smiley: :smiley: :smiley: noita on 3 kpl

8 tykkäystä

@peterra jos saan pyytää niin älä lakkaa kirjottelemasta tälle palstalle. Voi meinaan keskustelu vähentyä aika paljon. Tuntuu että osallistut lähes joka aiheeseen kommentoimaan ja saat sitä kautta keskustelua aikaan. Sitä paitsi olen ennenkin sanonut ja sanon sen taas että perusteltuja mielipiteitä on mukava lukea. Kuulun niihin jotka lukee pitkätkin kirjoitukset alusta loppuun eikä ainoastaan joka toista riviä.

Mun mielestä palstalle mahtuu mielipiteitä ja siinä on tärkeintä että niille annetaan tilaa. Hyvin usein valitettavasti käydään kuitenkin voimakkain sanakääntein lyömään toiselle kirjoittajalle jauhot suuhun. Siinä on vaarana se että arempi kirjottaja tyytyy seuraamaan keskustelua ainoastaan sivusta seuraajana. Tämä ei liene tarkoituksena. Annetaan siis erilaisille mielipiteille reilusti tilaa. Ei tämän niin vakavaa tarvitse olla.

11 tykkäystä

Kiitos positiivisesta palautteesta. Se on todella tärkeää ja sitä unohtuu tässäkin keskustelussa aika usein monella antaa.

Jos taas itse pistän pallon kiertämään niin valitsen ns. “ristiriitaisen kirjoittajan.”

@TeroJ kirjoittaa aika usein tosi hyviä viestejä, jotka tulee luettua alusta loppuun ja tykättyä myös. Samaan aikaan tuntuu, että välillä tulee ihan hirveitä aivopieruja ja epäteromaisia kirjoituksia, joista olen vallan eri mieltä. Eli kyllä sitä muillakin taso joskus heittelee kuin mulla.

Mutta lohdutan kaikkia sillä, että niin kauan kuin minulla riittää voimat ja halut keskusteluun niin en mä oikeasti usko tätä lopettavani. Oon kuitenkin tässä vanhemmalla iällä oppinut sen, että itseään kannattaa kaikissa asioissa opetella kuuntelemaan ja tehdä ratkaisut aina itsensä mukaan.

Ja tarkoitus ei ollut dramatisoida, mutta omalla kohdallani täällä oikeasti ollaan siinä aika lähellä punaista nappia tanssimassa. Jonkin verran tyydyn siihen, että älähdän ja tyrkin takaisin, jos koen, että mua tyrkitään aiheettomasti, mutta aika aikansa kutakin. Ja kerron sen rehellisesti, että montaa alatyylin iskua en enää ota vastaan tällä kaudella.

Sen verran paljon on tapahtunut viimeisen kolmen kuukauden aikana, että en todellakaan aio pitkine teksteineni ja mielipiteineni toimia jonkun marginaalisen porukan maalitauluna, jotka purkavat pettymyksensä peliin ja Tapparaan & kaikkeen siihen, että iskevät mua täällä.

Netissä kannattaa kaikkien muistaa, että siellä näytön toisella puolella on ihminen eikä kone. Ihminen, joka tuntee ja näkee jopa kuulee. Se on yksi asia, joka meinaa osalta herkästi unohtua, kun innokkaasti lähdetään haastamaan mielipiteitä.

13 tykkäystä

Mää oon täällä vähän tämmöinen hiljainen yhtiömies. Harvoin jaksan (/ehdin) kirjoitella, mutta mukava täällä on lueskella erilaisia näkemyksiä.

Välillä täällä on kyllä erikoinen meininki, toisinaan haiskahtaa vähän koulukiusaamiselta ja toisinaan uhriutumiselta. Joskus on hankala tulkita, kummasta kulloinkin on enemmän kyse. Mutta pääasiassa täällä on onneksi ihan mukava meno. :blush:

15 tykkäystä

Et varmaan viitannut, mutta toivottavasti et @peterra tuosta, voisiko sanoa pastissista, pahoittanut mieltäsi. Mulla on joskus lähtenyt huumoripuolella vähän yli. Tarkoitusperät olivat kunnioittavat, eivät pilkalliset.

Ps. Itse asiassa lähtee aika usein yli. Olen aika huono lopettamaan.

3 tykkäystä

Boldasin. @peterra kaikkien loistavien palstalla pysymisen syiden ohella tuo lihavoimani on ehdottomasti keskeisin. Et voi vihata palstaa niin paljon, että altistat sen sille, että minä lähden lähden täyttämään tyhjiötä jäsenen @Virvelia_kainaloon kanssa. Häröilen kaikkialla pahasti jo nykytilanteessa. Mieti, jos koen tarvetta vielä lisätä sitä, kun a) pudotuspelit alkaa ja viestimäärä kasvaa muutenkin kun pelien kiinnostavuus kasvaa, sekä b) pääsen hiljaksiin gradusta eroon. En kirjoittaisi enää novelleja, vaan romaaneja palstalle…


Vakavasti ottaen. Argumentoikaa ihmiset asioiden puolesta tai asioita vastaan. Älkää menkö henkilöön. Palsta tarvitsee erilaisia näkemyksiä keskustelun kukoistuksen takaamiseksi. Erilaisia näkemyksiä kirjoittavat erilaiset tyylit, joten niiden kanssa pitäisi tulla toimeen. Ei kaikesta tarvitse pitää. Ei kaikkea tarvitse lukea eikä kaikkeen varsinkaan tarvitse vastata.

ja kukaan ei ole lähdössä palstalta minnekään

16 tykkäystä

Oikein haistelit, en viitannut. :person_raising_hand:

2 tykkäystä

Mä olen seuraillut tätä keskustelua viime aikoina vähän otsa kurtussa. Sillä asenteella että pitäisikö asiaan puuttua vai antaa poikien pelata. Joten kokeillaan puuttua tällä tavalla omalla piennovellilla.

Mä usein annan usein julkisen palautteen nimeämättä ketään suoraan, mikä lieventää vastareaktiota. Yksilöity julkinen palaute on hankala asia. Jos sillä aikoo saada jonkun muutoksen aikaan niin tulisi miettiä mitä haluaa sanoa ja miten sanansa asettelee. Hyvä tyyli on sanoa jotain myönteistä ja sekoittaa sen sekaan se oma muutosehdotus. Näin kohde ei oitis hylji tekstiä. Lisäksi kritiikin tulisi olla täsmällistä. Ei johda mihinkään sanoa, että tekstisi ovat huonoja. “Tässä ja tässä tekstissäsi esiintyy tämä ongelma” on parempi tyyli.

Sääntöjen kannalta tässä ketjussa on paikoin keikuttu sillä rajalla, jossa palaute lakkaa olemasta kritiikkiä ja muuttuu itsemoderoinniksi.

17 tykkäystä

Keskustelupalstoille on tyypillistä, että niihin alkaa muodostua hevijuusereita, joille palstalla olemisesta tulee kovin iso osa elämää ja persoonaa. Herkästi käy niin, että kirjoittamisesta tulee tahtomattakin pienimuotoista pätemistä ja sitä myötä riitelyherkkyys kasvaa. Jotainhan jokainen haluaa toisille sanoa jokaisella postauksella, koska muuten voisi kirjoittaa sanomisensa vain omaan päiväkirjaan.

Toivoisi, että jokainen ottaisi itsensä (tai siis nimimerkkinsä) vähemmän vakavasti ja pitäisi omia kirjoituksiaan vain yhtenä, mahdollisesti oikeana mutta mahdollisesti myös vääränä näkemyksenä käsiteltävään asiaan.

25 tykkäystä

Ainahan tätä vääntöä on käyttäjien välillä ollut sen ajan mitä palstojakin ollut. Ja jopa ennen internettiäkin, vanhalla ftf-alustalla. Joskus kun ollaan eri mieltä asiasta kannattaa vain yrittää hyväksyä se että ollaan eri mieltä. Ei se jankkaamalla ja toista moittimalla miksikään muutu.

Lisäksi nuo mää lopetan sitten kokonaan jutut kannattaa unohtaa. Sitä ei varmasti kukaan halua vaikka eri mieltä olisikin.

3 tykkäystä

Tästä oon samaa mieltä, mutta koen jotenkin edelleen palavaa tarvetta sanoa tähän vielä sen, että itse teen päätökset kaikkeen tällaiseen liittyen omasta jaksamisesta ja itsestä lähtien; en oikeastaan sen takia, mitä kukaan muu on mieltä.

Jälleen kerran voi olla turha teoretisoida asiaa, mutta ajattelen sen jotenkin näin:

  • Haluanko minä olla osa tätä palstaa ja mitä minä tästä saan: onko tämän yhteisön osana oleminen minulle useammin palkitsevaa vai rasittavaa. Niin kauan kuin jatkan kirjoittamista niin pääsääntöisesti olen päätynyt siihen, että tämä on palkitsevaa

  • Voisinko käyttää aikani jotenkin toisin ja mistä tämä täällä käytetty aika on pois? Onko se pois jostain sellaisesta, jota oikeasti voisin tehdä, mutten tee? Jos vastaus on, että tämä aika on pois jostain muusta niin silloin valitsen jonkin muun.

  • Onko minulla voimia muuttaa tyyliäni tai itseäni niin paljon, että se tuottaisi merkittävää tulosta? Ja jos minulla on voimia muuttaa itseäni niin pitäisikö minun muuttaa itseäni muiden takia vai itseni takia? Ja tästä seuraa kehäpäätelmä: jos muutan itseäni muiden tähden niin on helpompi vaihtoehto vain lopettaa kokonaan, joten muutoksen motivaatio pitää tulla itsestä.

Jos taas kolme muuta pointtia:

  • olenko ansainnut / aiheuttanut omalla tavallani toimia sen, että vastakeskustelijoilla on oikeus seurata & häiritä minua? Jos vastaus on se, että olen aiheuttanut sen omilla toimillani niin se, mitä vaadin yhteisöltä vastapalvelukseksi on se, että he kertovat asian sellaisella tavalla, että siitä voi ottaa kopin. Jos taas yritän itse muuttaa itseäni tietämättä, mitä oikeasti pitäisi muuttaa niin on melkein paras olla muuttamatta mitään

  • riittäisikö tietyissä teemoissa se, että jättäytyisin kokonaan keskustelun ulkopuolelle? Ja jos totean, että on paras jättäytyä keskustelun ulkopuolelle niin miten viestin tämän siten, että joku ei poimi minua mukaan keskusteluun? Tällä foorumilla on hieno ominaisuus, jossa pystyy @ -merkillä referoimaan käyttäjän kuin käyttäjän mukaan keskusteluun, vaikka tämä olisi nimenomaisesti halunnut pysyä ulkopuolella

  • miten paljon voin olettaa vastakeskustelijoilta? Onko oikein, että viesteistä luetaan ainoastaan itse valitut kohdat ja sen jälkeen rynnätään vastaamaan. Olen sanonut tässä ketjussa jo aiemmin, että mikään ei häiritse enempää kuin se, että mielipiteistä ollaan eri mieltä, mutta ei vaivauduta lukemaan sitä, mitä toinen kirjoittaa. Täällä on muutamia nimimerkkejä, jotka ottavat rusinat pullasta, mutta kun itse pullakin on siellä, jos sen vaan jaksaisi lukea.

2 tykkäystä

Lainasit vain viimeisen kappaleen. Toivottavasti luit myös ensimmäisen.

Onhan se tietysti jus niinku sanotaan että up to yours. Eli ihan itse saa päättää mitä tekee tai ei tee.

Jos on vaikeeta tai ei tunnu hyvältä niin pitää pienen tauon tms mutta ilman isompia numeroita asiasta.

Sinulla on paljon annettavaa ollut, mutta jos kritiikki liikaa kiristää niin kannattaa miettiä
A) muutanko käyttäytymistäni?
A1) Olenko silloin rehellinen itselleni?
A2) Muuttuvatko asiat parempaan?
B) Fakit olen tällainen kuin olen ja antaa kritiikin soljua ohi koska kaikkia ei voi eikä haluakaan miellyttää.

Tämä kuitenkin on “vain” keskustelua, vaikka upean aiheen ympärillä liikutaankin.

Tässä negakierteessä oltiin vanhan palstan loppuhetkillä ja vaikka tilanne Tapparalla on monin verroin parempi niin se menestyksen loppumisen pelko on kova ja selvästi ahdistaa kun tulosta ei tule ihan vanhaan malliin. Se sitten heijastuu tähän keskusteluun ja ilmapiiriin kun pitää jäädä pyörittämään asioita siitä ja tuosta näkökulmasta.

Ei oltais niin kauheen vakavia aina?

8 tykkäystä

@peterra näkisin, että sinulle vastataan kiivaasti ja paljon, koska kirjoituksesi on kokonaiskuvan, perspektiivin ja hyvin perustellun analyysin lisäksi vielä nykytilanteen kuvausta laajempaa pelin ja joukkueen mahdollisuuksien hahmotusta, ikäänkuin erinomainen monikerroksinen kolumnipalsta. Mielestäni vakuuttavampi kuin esim. Sihvonen omassa kiekkokiukaassaan. Ilmaiset usein hieman epäsuorasti ja rivien välistä selvän näkemyksen mahdollisuuksista ja siitä, mihin suuntaan uskot suorituksen / tuloksen olevan kehittymässä.

Tuot esiin siis sellaista, mikä ei vielä ole konkreettisesti tapahtunuttamutta vaan ainoastaan mahdollista hahmotella erinomaisen tilannekuvan ja jääkiekkotietämyksen omaavalle. Usein siis faneille tärkeän toivon ja uskon tasoja sivuavaa. Ilmaiset niin rohkeasti ja terävästi, että se on poleemista vaikka tarkkoittamatta. Kyllä tarkkavaistoisuus ja perusteellinen vaikka käytännöllinen analyyttisyys vastaväitteitä herättää anonyymissä yhteisössä. Sitä on vaikea muuksi käsittää kuin hyvin ansaituksi ihailuksi.

2 tykkäystä

Oma katsantokantani on tällä palstalla kuten yleensäkin elämässä, että erilaiset persoonat ovat rikkaus, eikä kenenkään tarvitse alkaa muuttaa itseään sen mukaan mitä muut ajattelevat.
Jos alat tietoisesti muuttaa itseäsi, et pian enää ole oma itsesi.
Ja kenen elämää täällä elät? Omaasi vai jonkun muun?
Olkaa omia itsejänne, älkää sellaisia kuin jotkut muut mahdollisesti toivovat.

5 tykkäystä

No tarviiko sitä korjata? Kirjoitat omalla tyylilläsi ja jos toiset ei arvosta niin se on oma mokansa :). Tosin toi on hyvä vinkki että hymiöitä sinne sun tänne niin viestin sävy muuttuu kummasti, siinä syy miksi itsekkin niitä villjelen välistä liikaakin.

Mutta aina löytyy niitä jotka haluaa vaimentaa ne mielipiteet joista ei ole samaa mieltä, kirjoitat paljon ja se on varmasti osasyy koska olet palstalla niin näkyvä… Eihän mekään olla aina nähty (eikä tulla näkemäänkään) tiettyjä asioita ikinä samalla tapaa, mutta musta on helkkarin positiivista että pystyttiin asioista juttelemaan sillonkin asiallisesti ja sitähän se keskustelu juuri näillä palstoilla pitää ollakkin. Jos joku on sitä mieltä että et mielipiteitäsi saa tuoda julki koska ajattelevat eri tapaa niin F*ck em.

2 tykkäystä

Laitetaan tännekin kiitokset käyttäjälle @Nape joka lainasi netflix tunnukset.

KIITOS!

16 tykkäystä

en koe omaksi ongelmaksi sitä, että joku varsinaisesti rajoittaisi sananvapauttani täällä. Se ei ole ehkä se isoin ongelma. Itse asiassa aniharvoin koen itse keskustelua ongelmaksi tai sitä, että ollaan kärkkäästi eri mieltä asioista.

Suurempi ongelma minulle on se, että harrastetaan ns. henkilöhyökkäystä eli ei ollakaan enää missään varsinaisessa asiassa kiinni vaan ollaan enemmän jo menty henkilökohtaiselle tasolle. Morkataan käyttäjien tyyliä esittää asioita, kritisoidaan viestien pituutta & hyökätään oikeastaan kaiken muun kimppuun paitsi sen, mitä ko. henkilö on sanonut.

Se jättää lähes aina puolustuskyvyttömäksi, kun hyökätään jotain ominaisuutta vastaan. Tiedän, että yksi käyttäjä nousee taas takajaloilleen, mutta esim. taannoin minun kimppuuni hyökättiin sen takia, että olen tuonut esille joskus lukeneeni markkinointia. Tämä hyökkäys ei suinkaan johtunut siitä, että oltaisiin eri mieltä vai se johtui puhtaasti siitä, että siirryttiin tasolle, jossa ei voi vastata.

On aika lailla kohtuullisen ja kohtuuttoman välimaastossa, jos foorumikeskustelussa ruvetaan vaatimaan toisilta käyttäjiltä jotain konkreettisia työnäytteitä mielipiteidensä tueksi. Omalla kohdallani on pari kertaa tullut jopa pyyntöä, että pitäisi olla maajoukkueessa valmentamassa että voi esittää tällaisia mielipiteitä ja siitä on vedetty tilille asti. Tuollainen keskustelu menee jo aika kauaksi normaalista mielipidevaihdosta ja turhattaa, koska siihen ei voi oikein vastata mitään.

8 tykkäystä

Ehkä nyt kaikkien pitäisi yrittää ottaa vähän rennommin, eikä ottaa liian vakavasti kaikkia maailman asioita. Kyllä tänne ääntä mahtuu.

13 tykkäystä

@tappawafanfoeva kyllä joukkueiden nimet saisi kirjoittaa isolla alkukirjaimella. Vähintään nyt ainakin Tapparan. Joskus jonkun voi ymmärtää vahinkona, mutta yllä olevat lainaukset on kaikki samasta viestistä, joten ongelma on toistuva.

5 tykkäystä

Pakkohan se on tykätä kun ehdotin lyhyttä taukoa ja vastapalloon pamautettiin kaksi vuotta.
Tykkäsin viestin ajatusmaailmasta, en kahden vuoden bannista.
Saitko kopin?

3 tykkäystä