Palautetta palstan henkilökunnalle

Ensivaikutelma oli aika sekava. En viitsinyt kuitenkaan kirjoitella, miltä alkuun tuntui. Ajattelin, että antaa ajan kulua ja silmän tottua ja katsotaan sitten uudestaan. Olen palstaan tottunut ja unohdin koko asian. Nyt kävin kännykällä Ilvesfoorumissa. Söin jotakin ja selailin Markku Flinckin ketjua. Siinä huomasin valtavan eron. Yhdellä kädellä kännykällä sen foorumin käyttäminen oli lähes mahdotonta. Jatkuvasti joutuu tsoomailemaan, mikä on yhdellä kädellä vaikeaa ja jotakin jää aina näkymättä, jos näyttöä liikaa tsoomaa. Tämä palsta tottavieköön toimii mobiililaitteilla hyvin! Olen tottunut jo lähes kaikkeen ja kunhan viestiliikenne vielä vilkastuu, olen erittäin tyytyväinen muutokseen. Hienoa työtä @ljpp , @ozzi ja ketä teitä nyt onkaan!

4 tykkäystä

Toden totta tämä on ollut hyvä uusi foorumi ja itse ainakin tykkään tuosta, että kommenteista voi myös tykätä. Se vähentää tarvetta kirjoittaa “turhia” viestejä samalla sisällöllä, kun voi vaan tykätä jonkun viestistä, joka asian on jo ilmaissut. :slight_smile:

6 tykkäystä

Kiitos @peterra, @pieni_m positiivisesta palautteesta! Muutokseen tottuminen ottaa aikansa, varsinkin kun vanhaa alustaa käytettiin peräti vuosikymmen - se oli vahvasti kaikkien selkäytimessä.

Mitä viestien määrään tulee, niin tänne on 7 päivän aikana kirjoitettu noin 1300 viestiä. Olen niinikään miettinyt, että onko palsta jotenkin hiljainen, mutta kun katsotaan .infon tilastoja niin huomataan, että alle 4000:n viestin jäätiin kuukausitasolla koko syksyn 2015. Viime Tammikuussa kirjoitettiin 4900 viestiä. Tällä hetkellä on oikein hyvät edellytykset päästä samaan ja ylikin.

Tapparan osalta alkuvuosi on ollut jotenkin seesteinen. Kaukalossa ja konttorilla ei ole tapahtunut oikein mitään. Eiköhän se tästä kohta piristy, viimeistään siirtorajalla.

Pakko kai se itsekin on avata tuntoja, kun aiemminkin oon palautetta antanut. Alkushokista on pikkuhiljaa toivuttu, mutten vielä liity ylistäjien kuoroon.

Mielestäni uusi alusta on edelleen sekava. En vieläkään oikein löydä järkevästi ketjuja ja uusia viestejä. Palstajaottelu varmaan vaatii vielä totuttelua.

Iso plussa otteluseurannasta. Sen seuraaminen ja käyttö on erittäin jouhevaa. Toinen plussa mobiilikäytettävyydestä. Käyttötottumuksistani jotain kertonee se, että en oo vielä kertaakaan avannut uutta foorumia tietokoneella.

Pikkasen vaan huolestuttaa kun vierailut Ipan foorumille on tihentynyt. Varmaan vielä kaipaan vanhanaikaista käyttistä. Suosittelen kaikkia käymään ko foorumilla. Aina saa nauraa. Siä kirjoitellaan aika suoraa tekstiä naapurin nykytilasta… :stuck_out_tongue_winking_eye:

Oli varmaan paras väli vaihtaa tekniikkaa, kun joulu-tammikuussa (vaihteessa) Tapparalla oli vain viisi peliä ja siinä suhteessa todella hiljaista keskustelujenkin suhteen.

Eiköhän siirtorajalla tosiaan keskustelutahti kiihdy vaikka muuten koko liigankin tasolla on ollut siirtojen suhteen melko hiljaista (Bluesin tyhjennysmyyntiä lukuunottamatta).

Muutos aiheuttaa aina vastarintaa, mutta omasta mielestäni parempaan suuntaan on menty. Lisäksi palautetta on kuunneltu kiitettävästi. Edelläkävijät saavat aina kyntää latua muille ja näytetään nyt esimerkkiä kaikille :smile: Kiitokset siis suuren työn tehneille :blush:

Jännä, kun oma kokemus on tarkalleen päinvastainen. Vanhalla foorumilla jouti katsomaan alue alueelta viestit, joten kaikkea keskustelua ei tullut edes seurattua. Pelaajat-alue tuli katsottua aina, Ottelut melko usein ja ajoittain Yleinen jääkiekkokeskustelu.

Nyt yksi vilkaisu oletusnäkymään ja on nähnyt kaikki uudet ja päivittyneet ketjut. Erittäin kätevää ja onnistuu nopeasti, millä tahansa laitteella.

Olihan siellä wanhalla forkallakin se uusien viestien palkki, hyvin näki uudet keskustelut. Kännykällä selailen ja välillä vieläkin löytyy lukemattomia aiheita. Painaa johonkin keskusteluun, niin sinne saattaa olla johonkin aihe-alueeseen jäänyt joku lukematon keskustelu, joka tulee siihen alas näkyviin.
Kätevä toiminto tuo viitetieto, minkä voi laittaa, ettei tarvi lainata viestiä, mutta usein se jostain syystä jää pois. Nyt laitoin @ljpp, saa nähdä tuliko viittaus.

Tuo viittaus ei tule näkyviin jos viestit ovat peräkkäin.

Jaa siinä on semmonen juttu. Kiitoksia, eipä tarvi sitä enää ihmetellä.

Nämähän ovat paljolti makuasioitakin. Molemmissa alustoissa hyvät ja huonot puolet. Kyllähän kaikkeen tottuu. Avatkaapa joku viisaampi, että mitä nuo erivärisillä taustoilla olevat numerot tarkoittaa ketjujen perässä? Jotenkin liittyy ilmeisesti uusiin viesteihin ja lukukertoihin tms?

Siniset: Uusia lukemattomia
Harmaat: Vanhoja, mutta lukemattomia

Jos käytät palstaa tietokoneella, niin siirrä hiiri numeroiden päälle jolloin selite tulee esiin. Tämä koskee muuten lähes kaikkia käyttöliittymän elementtejä.

https://meta.discourse.org/t/tooltips-for-the-blue-and-grey-circled-counts/26962/10?u=ljpp

Avaas vielä toi uuden ja vanhan ero? Onko siinä joku tietty aikaraja, milloin muuttuu vanhaksi lukemattomaksi? Onko ns. hampurilaisvalikon otsikoiden perässä olevat numerot ko osion uusia ketjuja vai viestejä?

Mitenkään vähättelemättä LJPP:n ja muiden talkoolaisten tekemää työtä, mutta tämä uusi foorumi tuntuu paljon sekavammalta ja sillisalaatilta verrattuna entiseen.

Ketjujen pilkkominen, siirtely ja jatkuvasti uusien ketjujen avaaminen tekee ainakin minulle tästä epämukavan ja epäkäytännöllisen foorumin. Varmaan oon vaan jotenkin vanhankantainen, mutta toistaiseksi täytyy sanoa enemmistön mielipidettä vastaan, että vanhassa on vara parempi.

Tätä foorumia käyttääkseen pitäisi oikeen syventyä ja opetella kaikki tämän alusta hienoudet, jotta täällä toimiminen tuntuisi mielekkäältä. Itsellä se ei ainakaan ole tarkoitus, että foorumin takia pitäisi oikeen “opetella” jotain uutta, vaan itselle pääasia on mielipiteiden vaihto Tapparalaisten kanssa. Kyllä koitan pyristellä ja kirjoitella jotain, mutta täytyy sanoa, että tämän foorumin lukeminen ja käyttö on hankalaa minun mielestäni.

2 tykkäystä

Kiitos palautteesta.

Tässä on vähän vielä homma hakusessa itse kullakin sen suhteen mikä on oikea tapa hanskata ketjut. Lisäksi aktiivisessa moderoinnissa on pyrkimystä pakottaa palstan kulttuuria vähän eri suuntaan, eli siihen suuntaan miten Discoursea on ajateltu käytettävän. Jos katsot heidän omaa foruumiaan, joka on selkeästi isompi kuin tämä, niin se toimii hienosti. Selkeän täsmällisesti otsikoidut ketjut asiasta kuin asiasta. Tämä on tietysti täysin päinvastainen tapa kuin Tappara.infossa/SMF:ssä jossa vakiintunut tapa oli käyttää äärettömän pitkiä ketjuja. Toimintatavat ja kulttuuri varmasti hioutuu ja oikea balanssi löydetään ketjujen hienojakoisuuteen.

Sen sijaan väittämääsi siitä, että asioita pitäisi hirveästi opetella en aivan ymmärrä. Eihän tässä edelleenkään tarvitse kuin lukea viestejä, vastata niihin tai aloittaa uusi ketju. Eli suunnilleen kahta käyttöliittymän toimintoa pitää käyttää. Ainoa ero on oikeastaan se, että nyt pyritään siihen että viestin sisältö vastaa sitä mitä otsikossa lukee. Jos ei, niin uusi ketju.

Esimerkiksi huhukeskustelu toimii nyt ihan helkkarin paljon paremmin kuin .infossa, vaikka edelleenkin vaatii jonkin verran valvojien ohjausta.

Tuo aloitusnäkymä on varmaan hiukan tyrmäävä esim siihen tappara.info toteutukseen. Oli itselläkin aluksi hiukan hakemista mutta kumma kyllä se info jäi hyvin pian kuitenkin paitsioon.
Olisko niin että info:ssa ajatusmalli on “mitä täällä on” eli ensinäkymä ne laajat alueet ja niiten sisällä lista aiheita ja sielä sitten etsimään. Kun taas co:ssa mennään mallilla “palstan uusimmat kirjoitukset” näkymällä eli näkymä tarjoaa yhteisöä nyt kiinnostavat aiheet.
Tuon oletusnäkymän kun saisi käyttäjäkohtaisesti määritettyä, Kestustelualeet vaihtoehto on lähinnä vanhaa foorumia ja tuolta keskustelun syövereistä pääsee aina yläpalkin Tappara logolla päätasolle.
Ketjujen silppuaminen on minun mielestä käytettävyyskysymys. Tämän tyyppisellä palstalla ei voi välttyä parista megaketjusta mutta muutoin tiukka rajaus aihe per ketju on paikallaan. Megapitkän ketjun selaaminen ei ole kovin mukavaa ja tiedon etsiminenkin on aika hankalaa (oli mielestäni infossakin). Täällä tuota hakua olen vaan kokeillu pikaisesti mutta taitaa tukea juurikin aihe per ketju ajattelua. Esim yläpalkin hakuun teksti : Kuusela KHL . Tuo heti esille kaks ketjua vinkkilootaan, tää on minun mielestä käytettävyyttä.

Tällaisia ajatuksia vastaukseksi omista kokemuksista, tää ei ole mikään käännytyskirjoitus.

3 tykkäystä

Tuonhan voi jokainen käyttäjä määritellä esim. asettamalla kirjanmerkiksi tai pikakuvakkeeksi sen osaston urlin, minkä haluaa ns. aloitusnäkymäkseen.

Pitäköö jokaisesta ilves-asiasta olla oma ketju? Mua ainakin kyrsii, kun aloitus näkymä on täynnä ilves-ketjuja. Eikö niitä voi pitää yhden otsikon alla?

Ne nyt ovat tällä hetkellä aktiivisia keskusteluja. Keskustelut kyllä painuvat aikanaan tuosta etusivulta omalle puolelleen “Ilves”-osioon. En näe isoakaan ongelmaa. Aktivoidaan muita ketjuja. Ilves herättää tunteita varsinkin silloin, kun mikään ei onnistu :slight_smile:

Niistä aiheista tosiaan keskustellaan mistä on keskusteltavaa. Saat Ilves-ketjut aloitusnäkymästä piiloon menemällä Ilves-alueelle ja valitsemalla pallo-valikosta Vaimennettu:

Tyhmä kysyy kuinka luodaan äänestys?