Palautetta palstan henkilökunnalle

En minä ainakaan tuota liputusta ymmärrä. Tissit on tissit ja nuo olivat vielä peitetyt.

4 tykkäystä

Ehkä se pointti oli se että se viesti ei semmoisena kuulunut ko. ketjuun mitenkään? Paitsi tietysti jos @krobbe ihan tosissaan spekuloi onko ne tissit kasvanut studion ilmanlaadusta johtuen (vai miten se viesti menikään), mitä kuitenkin hieman epäilen…

Tämä siis pelkkää spekulaatiota, itse en ko. viestiä liputtanut.

Ehkä minulla hieman keuli (ei alapäässä) kun tuon “mukahauskan” ihmettelyn pukkasin eetteriin.

Ps. Oli liputtaja(t) kuka/keitä hyvänsä, en häntä/heitä kohtaan koe minkään asteista vihaa/kaunaa/tai muuta negatiivista. Sillä onhan se niin, että kuka leikkiin lähtee se leikin kestäköön!

1 tykkäys

Niin se kuvapari siitä tytöstä joka juontaa jotain visailua… sehän oli väärässä ketjussa ja oikeutetusti liputettu. Oikea ketju olisi “Suurten kysymysten ketju”… jota meillä ei taida olla.
Edit: Olis kyllä nyt ketju “Ketju kaikelle turhalle”…siellä vois käsitellä varmaan nuo ruutukasvojen paikalliset kehittymiset.

Edit 2 : vuoden takonu tätä näppistä ja en o vielä sinut, tulee noita huteja eli typoja.

4 tykkäystä

Tuosta liputuksesta porukka pudottaa hanskat aivan liian helposti, aivan turhaan. Eihän se nyt ole mikään syyte, vaan joku katsoo, että viestisi on paikassa johon se ei kuulu, tai pitää sitä loukkaavana. Koko foorumille siitä turha itkeä tai salaliittoteorioita luoda. Tämä siis noin yleisenä huomiona.

Ja tarkennuksena sanottakoon että itsellä ei ollut osaa eikä arpaa tähän tapaukseen.

Minä olen pitänyt kiinni jo alussa itselleni valitsemastani linjasta tällä foorumilla enkä ole koskaan liputtanut mitään viestiä. Tämän valinnan tein siksi, kun olen muun joukkueen kannattaja, en liputtamisten vastustamisen halusta. Se systeemi on hyvä olemassa.

Voisin kyllä periaatteessa liputtaa sellaisen käyttäjän, joka tulisi foorumille pelkästään mainostamaan jotain omia tänne täysin kuulumattomia juttujaan. Sellaiset taitavat kyllä tulla muutenkin äkkiä bannatuiksi, jos niitä on täällä ollutkaan.

1 tykkäys

Ihan hyvässä hengessä palautetta sinulle. En ole mielestäni asiasta itkenyt, päin vastoin myöntänyt virheeni ja sitä jopa pahoitellut. Vaikka puhuit yleisesenä huomiona, olit kuitenkin viestisi minulle osoittanut joten päätin vastata sinulle henkilökohtaisesti.

Eieiei sori en argumentoinut selvästi. Siis en viitannut sinuun ensinkään. Olen muuten ajoittain huomannut, että porukkaa suuttuu ja turhautuu liputuksista. Mun moka. :smile:

1 tykkäys

Voin kyllä uskoa että siitä liputuksesta saattaa suuttuakkin jos ei itse koe sanoneensa mitään asiatonta/asiaankuulumatonta mutta tulee silti liputetuksi. Niin ja onhan se liputetuksi tuleminen ainakin siinä mielessä rangaistus että siinä menettää luottamuspisteitä ja lopulta saattaa saada banaania jos tulee toistuvasti liputetuksi muiden taholta.

Kyllähän välillä herkästi liputuksia tulee, mutta kerran yhteisö ne liputukset tekee niin ne myös osittain ohjaa sitä millaista keskustelua täällä halutaan käydä.

3 tykkäystä

Täällähän on jopa jotkut jäsenet antaneet itselleen bänniä, jos ovat joutuenet liputuksen uhreiksi. :smiley:

2 tykkäystä

Eiköhän tässä ole kyseessä “yleispätevä” suomalainen ongelma, joka varmaan on jokaisessa paikassa, missä ihmisiä nyt on, tavalla tai toisella esillä. Tämä on ehkä jopa keskustelua, joka liittyy juurikin aiheeseen palautetta yleisemmin.

Koska itse opiskelen kieltä (saksa) yliopistossa ja kohtaan ihan jo opintosuuntani vuoksi kohtalaisen paljon erimaalaisia ja eri kulttuureista tulevia ihmisiä niin olen huomannut, että kulttuurierot nimenomaan palautteen vastaanottamisessa ja käsittelyssä ovat valtavat. Suurin ero syntyy itse asiassa keskustelukulttuurista, joka on mielestäni erityisesti Suomessa hiukan erilaista kuin suurimmassa osassa muista maista. Viimeisen kymmenen vuoden aikana maailma on “globalisoitunut” sellaisella vauhdilla, että kulttuurit törmäilevät jo Länsimaiden sisällä paljon enemmän kuin koskaan ennen.

Se, mikä omassa opiskelussani on tullut vastaan on itse asiassa eniten tullut opettajien puolelta. Meillähän suurin osa henkilökunnasta yliopistossa Saksan puolella on yllätys yllätys saksalaisia. Se oli ensimmäisinä opiskeluvuosina melkoinen kulttuurishokki, kun Saksassa palaute on lievästi sanoen suorempaa kuin Suomessa. Se johtuu ihan puhtaasti erilaisesta keskustelukulttuurista ja se, kumpi kulttuuri on oikein tai väärin, on täysi sivuseikka. Joka tapauksessa se tapa, jolla esim. saksalaiset “viiltävät” palautteen on suomalaisille todella “rough” ja se oli ainakin itselleni. Esim. tieteellisessa käsittelyssä, jos käsitteet oli määritelty huonosti tai vaillinaisesti niin palaute oli täysin suora ja välitön ja jos henkilön mielestä työni asettelu on todellakin aivan surkea niin se sanotaan juuri niin kuin se on. Siihen oppiminen vei itseltäni useamman vuoden ja vaati todella paljon henkistä kasvua, että opin näkemään palautteen apuna minulle - en hyökkäyksenä itseäni tai persoonaani vastaan.

Se on ihan sama, missä on ihmisiä, rapatessa roiskuu ja ihmisillä on mielipiteitä. Joskus rankkakin palaute voi olla avuliasta ja oikeasti tuoda omaan työskentelyyn uutta perspektiiviä, energiaa ja toisenlaista näkökulmaa. Suomalaiset vaan ovat yleensä tottuneet palautteeseen siten, että ennemmin kaunistellaan asiaa “no tuossa nyt tuo yksi lause oli vähän huono, mutta muuten kaikki ihan ok…” Ei kannata olla palautetta vastaanottaessa liian herkkähipiäinen vaan ajatella ennemmin, että palaute on apua sinulle, jonka kautta voit kehittää omaa tapaasi toimia. Ja jos saa vääränlaista palautetta niin aina voi itse korostaa sitä, että haluaisin palautetta asiasta enkä persoonastani. Ihmisillä menee monissa tilanteissa sekä palautteen antajina entä vastaanottajina sekaisin olennainen asia: anna palautetta aina asiasta, älä anna palautetta persoonasta. Persoona on jokaisella ja toisten persoona ärsyttää pelkästään sillä, että se persoona on sellainen. Ja jos saa palautetta asiasta niin ei kannata ajatella sitä palautetta kohdistuvana omaan persoonaan.

9 tykkäystä

Hyvä viesti @peterra’lta. On osa suomalaista kulttuuria, mutta myös ainakin amerikkalaiset ajattelevat samantyyppisesti. Kritiikki sekoitetaan osaksi sitä, mikä meni hyvin. Helpottaa viestin vastaanottamista, kun vastaanottajan vietit eivät välittömästi kiehahda punaiselle.

Asiaan liittyen tein pieniä viilauksia aiemmin tänään käännökseen. Lainaan omaa tekstiäni valvoja-alueelta. Ei astu heti voimaan, mutta on ehkä mukana, kun Discourse 1.7 asennetaan lähiaikoina.

Vastataan nyt, kun olen paremmin perillä. Liputuksesta lähtee automaattinen yksityisviesti järjestelmältä kohteelle. Sen suomennoksessa oli vedetty vähän mutkia suoraksi alkuperäiskieleen nähden, mikä teki suomenkielisestä tekstistä huomattavasti alkuperäistä tylymmän sävyltään.

Your post was flagged as inappropriate: the community feels it is offensive, abusive, or a violation of our community guidelines.
Viestisi liputettiin asiattomaksi: se on loukkaava, herjaava tai rikkoo palstan sääntöjä.

“The community feels” oli jätetty siis pois. Muutin käännöstä, ja se kuuluu nyt näin:

Viestisi liputettiin asiattomaksi: se koetaan loukkaavaksi, herjaavaksi tai palstan sääntöjen vastaiseksi.

Omat viestinsä on myös off-topicille, spämmille ja muulle syylle, ja niissä kaikissa oli samantyyppinen käännösongelma. Korjasin nekin.

Kuvastaa paremmin sitä, ettei liputus tarkoita välttämättä sitä, että on tehnyt jotain väärin. Ihmiset kokevat asioita eri tavoin. Valvojankin päätös on monessa tapauksessa varsin subjektiivinen, ja sen kanssa on elettävä. Joku päätös voi tuntua epäreilulta tai väärältä. Kannattaa pitää silloin mielessä, että todennäköisesti se on ollut silloin kiikun kaakun -tapaus. Erityisesti, sellaisten perusteella ei muita sanktioita täällä jaeta, kuten vaikkapa Jatkoajassa toimitaan koko ajan. Me jaamme kirjoituskieltoja vain tahallaan/toistuvasti häiriköiville.

Mä pohdin eilen sitä, miksi Discoursessa lähtee ilmoitus lipusta sen kohteelle, vaikkei mikään muu foorumisofta toimi niin. Luulen, että se liittyy tähän yhteisölliseen valvontaan. Lippuilmoitus kertoo sen kohteelle, että tässä viestissäsi on nyt liputtajan mielestä jotain vialla. Se tarjoaa kohteelle mahdollisuuden miettiä kirjoitustaan toistamiseen, ja tarpeen vaatiessa muokata sitä tai poistaa se. Valvojan ei tarvitse tehdä elettäkään! Muiden softien liputustoiminnot ovat vähän kuin ilmiantoja, vaikken usko missään valvojien ajattelevan sitä sillä tavalla. Täällä liputtaminen on vähintään yhtä lailla osa yhteisön omavalvontaa ja keskustelua keskustelusta.

Jos tuntuu, että joku viesti ei tänne kuulu, liputus on aina oikea. Valvoja päättää sitten, ylittyykö puuttumiskynnys. Kirjoittajalle se on samalla viesti siitä, ettei kaikki kokeneet tätä hyvänä juttuna. Tietenkään esimerkiksi erimielisten häiriköinti liputtamistoiminnolla ei ole ollenkaan suotavaa. Onneksi sellaista ei ole merkittävässä määrin havaittukaan. Jos tahallista kiusantekoa ilmenee joku päivä, siihen puututaan.

4 tykkäystä

Täältä ulkomailta semmosia terveisiä, että tämä palsta on kännykällä ehdottomasti helpoin lukea, niistä palstoista joita itse seuraan! Sitäpaitti täällä keskustelu pysyy (aika hyvin) ketjun aiheessa! Sais muutamakin palsta ottaa oppia meistä, teistä ja heistä!
Ei mulla muuta, täällä Thaimaassa on lämmintä ja mukavaa… että semmonen palaute.

9 tykkäystä

(kirjoittaja on perunut viestin ja se poistetaan automaattisesti 24 tunnin kuluttua, paitsi jos se liputetaan)

Kysynkin yleistä mielipidettä tässä “Palautetta” ketjussa seuraavaan asiaan:

Pitäisikö nuo muutama ylläoleva viesti liputtaa kun ne eivät oikein kuulu ketjun sisältöön?

Viesteissä sinällään ei ole väärää ja hyvähän seon antaa vastaus, mutta voisiko sitä miettiä että mitä vastaa (kuten palstan säännöissä mainitaan). Ehkä mä vaan haluan pitää muutaman ketjun siistinä turhasta jorinasta ja tämä palautetta ketju voisi olla yksi niistä ketjuista.

Täytyy antaa sen verran palautetta, että pysytäänpäs palaute-asiassa :tuomari:

@Rixa @4_TRA Miksi en näe yhtään lippua koskien noita ketjun asiaan kuulumattomia viestejä?

Yksi viesti siirrettiin toiseen ketjuun: Satunnaiset ihmettelyt Discoursesta

Yksi viesti siirrettiin toiseen ketjuun: Kirjanmerkki-ikonit (favicon)