Palstalaisten omat treenit

Talvella sulkapallossa tunnin vuorolla keskisykkeet pyöri 160-170. Nyt, kun on taas ottanut itseään niskasta kiinni ja ruvennut treenaamaan, niin sulkapallon keskisyke pyörii 130-140.
Nopeasti tuo urheilu helpottuu lopulta, mutta pitäisi saada itsestään enemmän irti tuonne syyskaudelle/talvelle. Tästä sulkapallosta koitan kyllä pitää kiinni, vaikka nyt kesäksi meneekin tauolle.

4 tykkäystä

Huomenna Laipanmaalle ja ylihuomenna Viialan metsiin. Saa nähdä kuinka jalat kestää peräkkäisten päivien Jukola-reenin. Tähän asti oon vetänyt 3-7 päivän välein iltarasteja.

5 tykkäystä

Noin kuukauden kestäneet selkäongelmat alkaa olla voitettu. Kaksi kertaa kiropraktikolla ja nyt näyttää jo lupaavalta.

Tänään kävin polttamassa karstoja, puolen tunnin HIIT-lenkki, sykkeet maksimissa pariin otteeseen. Karmeeta oli kuukauden tauon jälkeen, mutta voittajafiilis kun taas pystyy tekeen.

4 tykkäystä

Mä oon yrittänyt kanssa omien vammojen kanssa päästä treenirytmiin. Aina olen vihannut lenkkeilyä, mutta nyt olen päässyt muutaman viikon ajan viikoittain lenkille. Itse kanssa välillä turvaudun näihin raivokkaisiin ”stressinpurku” lenkkeihin, jos uhkaa jäädä muutoin kokonaan treenaamatta, esim. tänään.

Utelisuuttani kysymys sulle ja miksei muillekkin: kuinka lujaa/ kuinka pitkän matkan etenette tällaisella 30 min HIIT- lenkillä? Millaisia sykelukemia saatte?

Eilinen lenkki hieman yli 3 kilometriä, mäkistä harjumaastoa. Alamäet kävellen, tasaiset osuudet hölkäten ja ylämäet niin kovaa kun vaan pystyy. Mulla ikää 32 ja eilisen maksimisyke 184. En muista noin korkeaa sykettä viimeisen vuoden ajalta, joten aika lähellä maksimisykettä pakko olla.

Eilen pyöräilin 17 km työpaikalle, 8 tuntia töissä ja samat 17 km takaisin. Paluumatkalla treenikaverina oli vastatuuli. :grin:

34 km pariin tuntiin. :biking_man:

13 tykkäystä

Ei vihoitellut kantapää maanantaina eikä myöskään tiistaina vaikka ma-iltananakin vielä reenattiin koirien kanssa. Kivaa oli ja sai juosta muutamat kunnon spurtit radalla… jään mä silti vielä ku tikku kakkaan :chopsticks: :poop: noiden kanssa

Siellä se silti takaraivossa vaan jyskyttää että voi alkaa taas oireileen kun yritän liikuntaa tässä taas lisätä… viimeksikin kävi näin :sweat_smile:

5 tykkäystä

Kävin Vaajakosken Kanavuorella. 20 km pyöräilyä ja 3 km kävelyä. Kävelyreitillä korkeuseroa toista sataa metriä.

8 tykkäystä

Kävin myös tuolla. Meni pahasti harhailuksi pari rastia. Aina, kun rupeaa juoksukunto kehittymään, niin suunnistaminen kärsii. Pitäisi löytää tasapaino vauhdin ja suunnistamisen suhteen taas. Tulee turhaan hölmöjä virheitä.

Joku painoi Tapparan teepaita päällä rasteilla. Olitko kenties sinä?

2 tykkäystä

Aika hyvä päivä takana. Eilen otin harjoittelevan pyöräilyn, kevyt 45 minuuttia ja kilometrejä semmoinen 16 km :blush: Yllättävää kyllä olen huomannut, että minun on paras ottaa itseäni niskasta kiinni heti, kun pääsen duunista. Yleensä rupean jostain syystä pitämään jotain taukoa ja sitten lähteminen vaikeutuu.

Tänään menikin sitten jo paljon kovempaan luokkaan, kun hilpasin kaverin kanssa heti töistä päästyäni 30 km. Hyvältä näyttää, tulis äkkiä se kesä :slight_smile: Kyllä mulla vaan helpottaa liikuntaa pirusti hyvä sää & toimiva pyörä. Se on selvä ykköslaji, rullaluistelu tokana. Ei haluais itselleen myöntää, mutta juokseminen ja hölkkä on “least favourite” :slight_smile:

5 tykkäystä

Näin kanssa karttaa ostaessa kaverin “oranssissa”. Kyllä mä vedin ihan mustissa pro-vermeissä, kutosen. Rastit löyty ihan ok. Reitinvalinnat olis voinu olla parilla välillä paremmat, mutta kyllä eilinen painoi vielä pohkeissa ja se oli pahin hidaste.

2 tykkäystä

Itse vedin vitosen, mutta matkaa kertyi yli seitsemän kilometriä. Kertoo olleellisen.

1 tykkäys

Kyllä se itsellä tuppaa olemaan vähän sama, että kun vauhti lisääntyy, niin tahtoo virheitä tulla turhan paljon ja loppuaika sitten vaan usein heikkenee.

2 tykkäystä

Tiukka iltapyöräily toi taas mukavasti virtaa. Meinasi kyllä olla vaikeaa lähteä, mutta lopultahan kuitenkin lähdin :slight_smile: Aina kannattaa kiittää itseään, kun vaan menee. Pyöräily on jännä, kun se lähteminen tuppaa olemaan vaikeaa, mutta vauhtiin päästyään ei sykkeetkään enää juuri nouse ja hyvällä tasaisella tahdilla pääsee vaikka kuinka pitkään.

Muutto Kangasalle pian edessä ja heti näyttää oikein hyvältä: runsas viikko töitä kesäkuun puolella ja siinä ehtii kivasti totutella taas pyöräilemään töihin. Tulee hyvät kilometrit päivään & uni maistuu illalla. Lomalle (joka siis jatkuu juhannukselle asti) on erittäin kunnianhimoiset tavoitteet. Tarkoitus on pitää yksi vapaapäivä viikossa ja muuten käyttää se kaikki aika laadukkaasti liikuntaan. Juhannusviikolla sitten nautitaan kesästä ja ystävien seurasta, mutta liikunnasta pidetään vapaata.

Kai sitä sitten tietää tulleensa vanhaksi, kun isoin asia, jota lomaltaan odottaa on se, että saa käydä lenkillä & luonnossa niin paljon kuin sielu sietää eikä tartte kurkkia kelloa, kun miettii, millainen matka mennään tänään.

Tämä on ilmeisesti ihan ihmisen perusohjelmoinnissa oleva toiminto. Olennaista on tehdä päätös, jota seuraa toiminta. Viivyttely johtaa helpon mielihyvän hakemiseen (sometus, viihde, herkuttelu, tissuttelu, whatever) ja lopulta koko ajatus liikunnasta jää taka-alalle, “huomenna sitten”.

Sarasvuo on luennoinut tästä asiasta paljon.

4 tykkäystä

Tervehdys,
Toivottavasti tämä ei ihan väärä ketju pohdinnalle.
Liikkumista tullut harrastettua jo niin kauan ettei kyse ole motivaatiosta mutta joku on pahasti pielessä.
Talvella tuli hiihdettyä ja käytyä salilla niin että treenejä 4-5krt /vko. Hiihtolenkit noin 20km vetoja 130-140 sykkeillä eli maltillinen.
Hiihdon jälkeen maastopyörä esiin ja lenkkejä metsässä, lähinnä nautiskellen hiljaisuudesta.
Kun siviilikiireet äityneet pahaksi niin polkujuoksuja 2-3 krt/vko.
Nyt ongelma se ettei tunnu jaksavan, aivan järkyttävä väsy koko ajan päällä, 10-12 km lenkit menee mutta pakottamalla.
Ei meinaa palutua, ihan sama onko yöunet 4 tai 9h niin työpäivän päätteeksi pitää ottaa päikkärit että yöllä jaksaa nukkua!
Kroppa tuntuu olevan lukossa, onko kenelläkään ollut samanlaisia oireita?
Viime viikolla verikokeessa ja kaikki kunnossa.
Ylikuntoa tai ylirasitustilaa ei pitäisi olla, se joskus koettu mutta nyt tilanne huonompi.
Tämä ei ole hetken huuma vaan jatkunut jo useamman vuoden, ymmärrän kyllä iän tuomat rasitteet.
Vähän tulee mieleen että onko syy sittenkin henkisellä puolella, kova ”stressi” ja kroppa jumissa?
Tämän ei pitänyt olla vuodatus🤔,saa heivata pois jos väärässä paikassa.

1 tykkäys

Nyt toteutumassa ensimmäinen kunnollinen off-season viikko:

  • 1x sali kevyttä irrottelua
  • 1x HIT sali
  • Joka päivä pyörällä töihin (matka on lyhyt)
  • Kohta mäkiselle 40min lenkille

Rappuja pitäisi vielä ujuttaa johonkin väliin, mutta riittääkö aika tai energia…

3 tykkäystä

Kesän valoisat aamut ovat innostaneet jälleen lenkkeilemään aamuisin.

Tavoitteena olisi vetää koko kesä seuraavasti:

  • 5 x 45min aamulenkki (joka arkiaamu, reipas kävely tai kevyt hölkkä)
  • 3 x salitreeni (5x5 -ohjelma, kovalla tempolla 1,5min lepoajalla)

Herätys joka aamu klo 6:00, lenkki 7:00 ja töihin 8:00.

3 tykkäystä

Tänään oli tämän kevään osalta kovin suunnistus toistaiseksi. Matkaa kertyi n. 9km, keskisyke 180. Sellaisen yhden korkean kukkulan laen ympäristössä mentiin neljä kertaa ristiin rastiin, sitten oli pitkiä pätkiä risukko/kivi maastoa. Reidet välillä aika pahasti hapoilla. Oli kyllä rankka, mutta hyvää harjoitusta taas.
Kolme viikkoa aikaa…

2 tykkäystä

Vaikuttaa aika rutiininomaiselta treenit? Kuinkas kehonhuolto? Venyttelyt,hieronnat, onko ajanjaksoja jolloin pidät treenistä täysin vapaata?

1 tykkäys