Palstalla lääkäreitä?

Joo kyllä mää kuorsaan. Tai näin ovat ainakin petikaverit (viime aikoina vähemmän ollut) väittäneet. :slight_smile:

Ja nukun muutenkin huonosti. Joskus heränny siihen, kun hengenahdistusta. Ja kauheeseen kusihätään myös heräilly usein.

No kyllä se siitä sillä nukkumistestillä selviää. Itellä oli n. 100 hengityskatkosta/tunti kun tutkittiin. Apua on ollut tosta cpap laitteesta, Ja siihen kyllä tottuu melko nopeasti.

1 tykkäys

Itseasiassa mää oon yrittäny tehdä ton testin aiemminkin, mutta se epäonnistui. Ilmeisesti joku johto irronnu yön aikana tai sit se laite oli vaan epäkunnossa. On muuten suht veemäinen härveli. Luulis, että noihin testeihin olis joku vähän käytännöllisempi laite keksitty.

Onko olo parantunu kun sait tuon cpap laitteen ja minkälainen olo oli ennen sitä? Oireita lähinnä kysyn.

Oliskohan noissa testilaitteistoissa sitten eroja? Mulla oli vaan mynthon askin kokonen laatikko paidassa etupuolella kiinni ja siitä lähti sormeen anturi ja lisäksi oli happiviikset. Ei millääntavalla haitannut mun yöunta.

Oireenahan oli tietysti ainainen väsymys. Tietysti mun elämänrytmit vuorotöiden takia on muutenkin sekaisin, ettei osannut sanoa että mikä on väsymyksen aiheuttaja. Poistaahan toi nyt ainakin ssen kuorsauksen ja hengityskatkokset eli periaatteessa olisi mahdollista “herätä”. Tarvis varmaan vaan heittäytyä työttömäks… :yum:

1 tykkäys

Joo ei se laite mulla tallentanu mitään sillon kun tein tuon. Varmaan aika samanlainen se mullakin oli millä tein. Täytyy huolella tehdä nyt seuraavan kerran.

Jos tästä on mitään apua niin vastaan siksi:

Väsymys on oireena “hälyttävä”, mutta suurpiirteinen. Hälyttävä heittomerkeissä siksi, että siihn on syytä suhtautua kunnioituksella. Käytän mielummin tuota sanaa, kun esim. varoen.

Väsymykseen voi olla lukuisia eri syitä: apneasta, huonosta sängystä tahi esim. stressistä johtuva unen heikkous tai pikemminkin huono/ riittämätän laatu. Sen lisäksi syy voi olla ihan myös muualla: stressi/ masennus/ burn out, ruokavalion epäterveellisyydestä/ yksipuolisuudesta johtuvat puutostilat (alhaiset hemoglobiini- tasot lienee tunnetuin) tai yleiskunnon tila. Taustalla voi toki olla myös muuta alkavaa sairautta/ allergiaa tms. joten siksi syytä kannattaa ajatella laajemminkin.

Täällä tuskin tarvitsee ketään vakuutella, mutta kannattaa miettiä omassa yksinäisyydessään, voisiko noissa em. asioissa olla osatekijää. Tuloshan voi olla myös monen yhteistekijän summa.

Se, mikä länsimaissa on vähän retuperällä on tuo työ ja muun lämän kuormittavuus. Emme osaa/ pysty olemaan tekemättä juuri mitään. Nuoret ja keksi- ikäiset jaksaa vielä painaa ja osaavat hiljentää kropan äänet, mutta kun rasitus käy liian kovaksi, alkaa kroppa oireilla.

Todella laajalla aiheella jossittelua siis ja toivottavasti ratkeaa. Hyvä vaan muistaa, että ihminen on kokonaisuus ja asiat oireilee joskus eri tavalla.

Mun vinkki on, että etsi hyvä lääkär/erikoislääkäri, kirjo on valtava.

1 tykkäys

Mitäs löytyykö kokemuksia iskiaksesta? Itellä iski ilmeisesti välilevyn pullistumasta johtunut iskiashermokipu oikeaan jalkaan heinäkuun puolessa välissä enkä ole oikein pystynyt tekemään mitään liikunnallista ainakaan kunnolla.
Jalka on siis etusäärestä oikealta ja parista varpaasta todella oudon tuntuinen, ikäänkuin voimaton.
Siinähän on siis vissiin kyse siitä kun hermokudokset ovat vaurioituneet niin niiden palautumisesta johtuen lihakset eivät toimi kunnolla.
Kysymys kuuluukin mitenkähän kauan sitä mahtaa kestää? Onko kokemuksia? Eräs fyssari sanoi että sä saatat jossain kohtaa vaan todeta että nythän se jalka toimii mutta ei oikein uskoa löydy.
Jos on hermokudokset paskana niin alkaa tää käydä jo hermoille muutenkin.

Ei itsellä ole tuota vaivaa, ainakaan vielä, mutta aiheesta tuli mieleen kun oma isäukko juuri kehui että jalka ollut parempi/hyvä kun sai vyötäröltä painoa pois. Kärsinyt siis iskiaksesta vuosikymmeniä. Jos siis mahareppua sattuu olemaan niin siinä on yksi mitä voi lähteä kokeilemaan.

Itselläni toimi jumppapallon päällä makoilu. Mahalleen pallon päälle niin, että selkä on mahdollisimman notkolla ja tunnet venytyksen alaselässä.

Yksi fyssari tuon vinkin aikoinaan antoi, kun en meinannut päästä edes sängystä ylös. Sen verran piti purra hammasta, että pääsi kauppaan ostamaan jumppapalloa ja sehän toimi heti.

1 tykkäys

Ei oo mahareppua eikä jumppapalloa ja joo kyllä mäkin olen jo monta erilaista jumppaohjetta fyssareilta saanut mutta siis tuo jalan toimimattomuus lähinnä mietityttää kun en saa laitettua painoa oikealle kantapäälle kunnolla vieläkään, päkiälle pystyn nousemaan kyllä.

Mulla oli kans välilevyn pullistumasta johtuvaa iskiasvaivaa ja sitä tais kestää semmoset puolisen vuotta, mutta nää kun on niin vahvasti yksilöllisiä juttuja niin eipä se kuitenkaan mitään tarkota.

Mullahan tosin syy tohon kipuun löyty siinä vaiheessa kun se välilevykin oli painunu jo itestään takasin paikalleen. :smiley:

1 tykkäys

Hermokudos tuskin on vaurioitunut. Yleensä on kyse hermopinteestä. Perusteellinen tutkimus selvittää, missä pinne on ja sen mukaan sitten jumppaa tai hoitosuunnitelmaa.

Eli magneettikuvaus vai?

Magneettikuvaus varmentaa asian, mutta sitä ei välttämättä tehdä, jollei oireet ole niin pahoja, että leikkausta harkittaisiin. Röntgenistäkin voidaan (sekä tuntupuutosaluuesta) päätellä, missä nikamavälissä mahdollinen pullistuma on. Usein leikkausta harkitaan silloin, kuin oireet ovat todella todella pahoja.tta

Tosiaan, tuo on suhteellisen yleinen vaiva. Muistaakseni selkäongelmat ovat 3. yleisin syy sairauspoissaoloille työstä. Vaiva saattaa olla hyvinkin viikoista kuukausiin, riippuen täysin siitä, minkä asteinen tuo mahdollinen pullistuma on ja mihin suuntaan. Elimistö pyrkii tuon pullistuman parantamaan itsekkin, mutta jos pullistuma on totaalinen, saattaa revenneen välilevyrenkaan hapan ydin jättää hermojuureen kemiallista ärsytystilaa.

Fysioterapiasta saat hyvin apua ja vinkkejä akuuttiin kipuvaiheeseen, joten itse kävisin yksityisen fyssarin vastaanotolla.

2 tykkäystä

Viime kädessä kyllä ja ihan tavallinenkin röntgen voi jotain kertoa. Melkein kääntyisin fysiatrin tai ortopedin puoleen. Nämä pitempiaikaisemmat probleemat kun yleensä löytyvät sieltä rangasta eikä ns. matkan varrelta.

1 tykkäys

Röntgen on otettu aikaisempien selkäongelmien yhteydessä mutta nyt ei ole sanallakaan edes ehdotettu Noh itse olen sitä mieltä että ei siitä mitään näkisikään joten ei haittaa mutta magneettikuviin voisin vaikka mennäkin.

Yhtäkaikki kyllä tän kanssa pärjää mutta aina se ihmetyttää kun paraneminen on niin hidasta ja sitä miettii että jos jotain vakavaa vielä tulee esim.halvaantuminen.

Röntgenissä ei näy kuin välilevyjen madaltuma, josta kyllä voi siis pullistamavälin päätellä. Ainoastaan magneetista näkee sen, onko kyseessä esim. prolapsi vai protruusio.

2 tykkäystä

Suurin osa noista pullistumisista paranee 1-3kk kulttua, joskin kyllä uusiutumisriskiä tässä on. Koska pullistuma ei ole itse sairaus, vaan oire, suosittelisin sitä fysioterapeuttia, koska hän osaa antaa parhaat ohjeet siihen, ettei vaiva uusiutuisi. Mutta siis: jos nyt ei viime aikoina ole kuvattu ollenkaan, saattaa pullistuneita välejä olla esim. useampi.

Osa noista pullistumista kyllä paheneekin. Silloin heti lääkäriin. Ja jos jalat lähtee alta tai sulkijalihaksen hallinnan kanssa ongelmia, sitten heti ensiapuun. Mutta siis, noin käy hyvin hyvin harvoin.

1 tykkäys