Pankit, luottokortit ja muut maksutavat

Ei ne vissiin ihan kuole, mutta tulee lisävarmistuksia. Ilmeisesti pahvilistoja häviää niin paljon enemmän ku kännyköitä, että pitää alypuhelimeen siirtää kaikki data…miksiköhän ne tiedot ei voisi olla tietokoneella, jos kerran tietoturva on niin helkutin hyvä, vai onko älykännykkä katsottu jotenkin kassakaappiin verrattavaksi?

2 tykkäystä

Paperilappu tai muovikortti on helposti kopioitavissa. Esim. Danske korvaa ne sovelluksella ja uusavuttomille tarjotaan fyysinen laite.

Ja ohjaus tosiaan tulee pankkialan säädöksista (mutta en tiedä miltä tasolta ohjaus tulee).

Unionin tasolta tulee kesän aikana muutoksia. Uutisen mukaan käytännöt siitä milloin tarvitaan vahvaa tunnistamista ovat kirjavia riippuen sovellus rajapinnasta.

Esimerkiksi MobilePay-maksusovelluksen ja Wolt-ruokatilauspalvelun käyttöön on luvassa muutoksia kesän aikana. Syynä on maksupalveluja EU-alueella koskeva psd2-direktiivi, joka vaatii verkkokaupat ja mobiilisovellukset tarkistamaan entistä tarkemmin maksajan henkilöllisyyden.

Direktiivin mukaan ostajan tunnistamisesta verkko- ja mobiilimaksuissa vastaa pääsääntöisesti pankki- tai luottokortin liikkeellelaskija eli käytännössä usein pankki.

Nyt kun lähimaksu nostettiin 50 euroon niin koska saadaan lähimaksu myös huoltoasemien automaatteihin??
Jos tuo lähimaksu on vielä turvallinen, niin sitä suuremmalla syyllä se täytyisi saada myös kylmäasemille.

Terveisin kaveri jonka kortti kopioitiin itärannikon kylmäasemalla.

Nesteen asemilla toimii lähimaksut. Itse tankkaan vain Nesteen asemilla ja maksan Apple Payn kanssa.

https://www.neste.fi/artikkeli/apple-pay-nesteen-asemille

2 tykkäystä

ABC:n asemillakin on joku mobiilitankkaus mutta en ole aiheeseen tutustunut.

2 tykkäystä

Nesteellä on myös mobiilitankkaus.

Kohta voidaankin kysyä että miksi maksaa pankkikortista jos kaikki maksut hoituu puhelimella.:thinking::thinking:

Itse maksan tankkauksen lähes aina ABC-mobiililla. Talvella aika kiva maksaa tankkaus autossa istuen ja sit hanskat kädessä tankkaamaan. Ei tarvi sormia palelluttaa kortin kanssa pelatessa.

2 tykkäystä

Eikös toi lähimaksu oo jo vaikka kuinka monissa asemissa. Ainakin Tb ja Neste lielahti on. Ja taitaa olla kaikissa nesteissä. Ja raja siis 50e. Näppärä ja toimiv systeemi.

Kas.
Ääs-Pankissa saa valita korttiin itse haluamansa tunnusluvun.
Kympin veloittavat tunnusluvun vaihdosta.

Maksutavat näyttää olevan uusi öljy sillä alalle riittää tulijoita. Pankkien pääkonttoreissa pyyhitään hikeä otsalta kun IT-firman ilmoittautuvat uusiksi kilpailijoiksi.

Applelta tulee luottokortti

Ainakin itseäni kiinnostaa tämä kovasti. Ei lupaa mitään maata mullistavaa, mutta perustoteutus vaikuttaa ihan fiksulta. Aika näyttää koska tämä tulee Eurooppaan ja millaisin ehdoin.

Asian vierestä – monet luottokortit veloittavat laskutuslisää, vaikka et käyttäisi luotto-ominaisuutta ollenkaan. Näin toimivat isoimpien pankkien kortit ja lisäksi myös S-pankki. Ongelman voi kiertää siirtämällä itse rahaa luottokortin tilille niin että saldo on laskutushetkellä plussalla.

Itse poistin ongelman ja tilasin Norwegianin kortin, Applea odotellessa.

2 tykkäystä

Ei ole Nordealla alkuunkaan mietitty kortin väritystä.
Jos lähes kullanvärisessä kortissa on suurin piirtein saman värinen siru, niin tiedättekö mitä siitä seuraa?
Minä tiedän.
Ei ole yksi, kaksi, eikä edes viisi kertaa kun puusilmäinen asiakas on tunkenut korttinsa koneeseen väärin päin.:zipper_mouth_face:

5 tykkäystä

Mielenkiintoista. Olen pankissa töissä ja tästä ei minulla ole mitään tietoa? Noh, en puuhastele luottokorttien kanssa juurikaan, mutta en ole kyllä itselläni moista laskua huomannut.

Joo, maaston värinen siru (miina) on vaikea havaita…
Pankki voisi vinkata, että sieltä kyllä saa, tilaamalla, mieleisensä värisen kortin suunnan näyttävillä nuolilla, tai vaikkapa omalla kuvalla (pää edellä), jonkun kivan logon (:orange_heart::blue_heart:) tai jotain sinne päin, niin kyllä toimii…

2 tykkäystä

Hyvä että ei ole vielä Suomessa. Me varmaan saadaan joskus päivitetty malli mistä nämä vaivat on karsittu jo pois?

Applelta todella erikoinen ohje: Älä laita luottokorttia lompakkoon

Teknologiayhtiö Apple on julkaissut erikoiset ohjeet Apple Card -luottokorttinsa omistajille. Toistaiseksi vain Yhdysvalloissa tarjottu kortti voi Applen mukaan värjäytyä pysyvästi, jos sitä pitää nahkalompakossa tai farkkutaskussa.

1 tykkäys

Analyysiä siitä mikä muuttuu pian maksamisessa. Vai muuttuuko sittenkään?

MONESSA erityisesti kännykän sovelluksissa toimivassa mobiiliverkkokaupassa voi tällä hetkellä maksaa ostokset yhdellä napinpainalluksella, jos on antanut kauppaan kertaalleen maksukortin tiedot. Jatkossa maksunappi ohjaakin tunnistautumaan kortin myöntäneen pankin tunnistautumispalveluun

Pääkaupunkiseudulla laajimmin käytetty tällainen sovellus lienee julkista liikennettä pyörittävän HSL:n lippukauppa. Muutos koskee yhtä lailla myös taksiyhtiöiden sovelluksia tai ravintolalähettiyhtiöitä.

Me kerroimme alan toimijoille äskettäin, että me harkitsemme myös lykkäämistä. Säädökset tulevat siis voimaan 14. syyskuuta, mutta niiden noudattamista ei käytännössä valvottaisi”, johtava lakimies Sanna AtrilaFinanssivalvonnasta sanoo.

Tankkasin viikonloppuna Nesteen huoltoasemalla bensaa. Käytin lähimaksua. Silloinhan maksimi summa saisi olla 50€. Nyt kuitenkin meni 50,60€. Ennenhän oli yleistä että meni kortilla maksaessa yli. Nykyään mittarit tarkempia. Mutta nyt tähän liittyvä kysymys. Onko muulla tavalla mahdollista maksaa yli 50€ maksua lähimaksulla kuin tankatessa? Eli onko tuo jousto vain huoltoasemilla? Ainakaan perus maksupäätteellä ei voi ylittää 50€.

Sain kirjeen Danske pankista tänään. Siinä oli turvakortti eli avainlukulista. Edellisen kirjeen sain reilu puoli vuotta sitten. Siinä kerrottiin että turvakortit poistuvat käytöstä. Hyvin menee.

6 tykkäystä

Oliko ne Dansken turvakortit käytössä syyskuun loppuun? Eikös sieltä tullut postitse semmoinen minikokoinen tunnistuslaite jo aikaa sitten. Itse siirryin käyttämään sitä, on todella näppärä laite!