Pienten ei-jääkiekkoaiheisten kysymysten ketju

Kuis on, kun aukaisette auton peräpäästä sen luukun niin mihin tiiraatte, takaronttiin vai takaronkkiin vai johonkin muun nimiseen paikkaan?

  • Takaronttiin
  • Takaronkkiin
  • vai johonkin muuhun, mihin

0 voters

Kyllä se takakontti meillä aina on ollut.

1 tykkäys

Entäs sitten kun istutte siellä kuumassa paikassa missä me suomalaiset tyydytämme masokismin tarpeitamme, ruoskimmeko itseämme vastalla vai vihdalla vai kenties jollain muulla?

Vasta vai vihta

[poll]

  • Vastalla
  • Vihdalla
  • vai jollakin muulla, millä[/poll]

Miten on, kun lapatte muonaa kitusiinne ja ape on tuimaa, niin onko se suolaista vai suolatonta?

Suolaista vai suolatonta?

[poll]

  • Suolaista
  • Suolatonta[/poll]

Kun ootte näihin vastanneet kysykää tekin jos jokin asia askarruttaa!

Meillä peräkonttiin

2 tykkäystä

Suolatonta on

Nää o jotain itä-länsi juttuja. Autossa on peräkontti, takakontti, tai joskus peräloosteri. Äänestysvaihtoehdot varmaan itä-suomesta kun en oo kuullutkaan aiemmin.
Vihta on lännessä ja vasta idässä.
Ape on tuimaa, on ihan outo sanonta, taitaa itä-suomeen mennä.

Taitaa olla pohjanmaalla, kun tuima on suolatonta. Siellähän lehmätkin on itikoita.

1 tykkäys

Itse olen Lapista ja meillä sanottiin että ruoka on tuimaa eli suolatonta. Mutta kun sitä aposti tovoli niin ei sitä kehannu äyvästää.

1 tykkäys

Onko toi jo saamee?

Ei, se on Itä-Lappia :blush:

Muksuna tuli pelailtua kavereiden kanssa jalkkista, joskus myös futista. Ei kuitenkaan ikinä eikä koskaan fudista. Mistä hemmetistä tuo d-kirjain tulee, jos otaksutaan että siinä ollaan lyhennetty fooTball ??? Eihän kukaan kai pelaa dennistä tai lendistä? Bändinkin nimi jo aikanaan sanoi että d on huono t…

Samoin aina on tullut pelattua kiakkoo ja katteltua kiakkoo. Ehkä joskus myös lätkää tai hokia. Mutta ei koskaan jäkistä. Missä päin tää jäkis on in? Länsirannikolla? Kamala nimi meidän hienolle lajille!

2 tykkäystä

Tuimaa on itäsuomessa suolatonta ja lännessä suolaista, mutta sun loppu teksti on jotain muuta ku itä-lappia.
Edit. Kyselin asiaa asiantuntijoilta itä-lapissa.

Fudiksen veikkaisin tulevan pääkaupunkiseudulta. Siltä se ainakin kalskahtaa. Jäkis kuulostaa keskisuomalaiselta.

En ole näistä aivan varma, mutta sanotaan niin, että jonkin verran voisin lyödä vaikka vetoa. Esim. @peterra tietänee paremmin?

Ei jumalauta, älä ny ala mustaa punaseksi väittämään. Tässä on sinulle asiantuntijaa nokko. Ei kai minun muisti noin pahasti ole huonontunu.

Tokkopa hyvinnii voi olla, mutta älä kehtaa väittään mun kontakteja typeryksiksi. Tässä voi olla sitten näkemys eroa, että mikä on itä-lappia, ja mikä pohjois-lappia.

No ehän tässä sitten mitään. Jos äitini eläisi (synt. 1921) , pitäisin hänelle pienen puhuttelun, että mitä soopaa se on meille puhunut, vaikka on elänyt koko ikänsä Itä-Lapissa. :smiley:

1 tykkäys

Taidettaan olla reippaasti napapiiri pohjoispuolella?

Ei, Kemijärvi-Salla linjalta

Ok. Tuttuja seutuja, sielläpäin on tullut, ja tulee pyörittyä. En oo tommoseen kieleen törmännyt, eikä kontaktit siinä lähellä. Kyllähän minä uskon kun niin vakuutat. Taitaa olla aika paikallista kieltä, ei ihan yleistä koko Itä-Lapissa.